synnytyksen jälk. masennus
mikä lasketaan masennukseks ja mikä on normaalia synnytyksen jälkeistä väsymystä?? Mikä masennukseen auttaisi? tai jos tää ei vielä oo sitä niin miten ehkäistä ettei tuliskaan?
Kommentit (3)
Masennuksen oireet ovat hyvin erilaisia, myös pitkäaikainen väsymys aiheuttaa samanlaisia tuntemuksia ja saattaa pitkittyessään mahdolisesti aiheuttaa masennusta.
Tässä jotain masennuksen oireita: Jatkuva ahdistus, ei huvita mikään, vauvaan/itsee kohdistuu agressiivia tunteita, väsymys; nukkumisvaikeudet (tälläisiä tosin on varmasti kaikilla pienen vauvan vanhemmilla), voimakkaat syyllisyyden tunteet jne...
Luin tuosta toisesta viestistäsi, että olet yksinhuoltaja ja vauva itkee kaiket päivät, tälläinen on varmasti todella rankkaa; onko sulla mahdollista saada hengähdyshetkiä ilman vauvaa?
Väsymyksestä ja masennuksesta kannattaa jutella neuvolassa, mikäli on sellainen terveydenhoitaja, et sille voi puhua. Myös tavalliselta lääkäriltä on mahdollisuus saada lähete mielenterveyspolille, josta saa keskusteluapua.
Äimän keskustelupalstalla on erilaisia kertomuksia synnytyksen jälkeisestä masennuksesta.
Voimia ja jaksamista :)
Mä olin synnytyksen jälkeen aika tuuliajolla ensimmäisen kuukauden ajan. Pillitin koko ajan ja olin aivan puhki ja onneton. Neuvolassakin asia paljastui heti ekalla käynnillä kun aloin pillittämään saman tien kun astuin ovesta sisään. Se oli ehkä jälkeenpäin ajatellen hyvä juttu, koska sain tukea ja neuvoja tosi hyvin.
Mulle sanottiin, että ensimmäiset 2kk on " ihan normaalia" eli jos on alakuloiset fiilikset, vauva ei tunnu miltään rakkauden hedelmältä ja itkettää joka asia. Mulla tilannetta pahensi vielä kovin itkuinen poika, joten tällä tuoreella äidillä ei todellakaan mitään äidin rakkautta ollut ilmassa.
Siinä 1-1,5kk tienoilla alkoi helpottaa kaikin puolin. Itkuisuus väheni hieman, unipätkät piteni hieman ja hormoonien aiheuttama tunnepläjäys alkoi asettua paremmin hallittavaksi -lisäksi tuli itsevarmuutta vauvan hoitoon ja itku ei tuntunut enää niin maailmaa kaatavalta kuin ennen.
Parhaiten helpottaa kun pääsee hetkeksi vauvasta eroon -mies hoiti yhden yösyötön, vietiin vauva illaksi mummolaan ja mentiin lätkämatsiin/pizzalle/leffaan tms. ja ekaa kertaa vauva oli yökylässä 1kk vanhana.
Nyt poika on 3kk ja elämä hymyilee :-)
VOIMIA -älä jää yksin!
www. aima. fi
sieltä löydät varmasti paljon vastauksia!