Minkä arvosanan lukiolaisesi sai ekasta matikan kurssista?
Sai 7. Kuten myös kaverinsa jolla yläasteella matematiikka oli aina 10.
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Eikö ollut yhteinen kurssi?
Eka kurssi, jossa sekä lyhyt että pitkä
ei ainakaan täällä ollut
Kolmesta lapsesta kaksi vanhinta saivat 10 ja kolmas 9. Nämä olivat kaikki pitkästä matematiikasta (ovat aloittaneet lukion aikaisemmin kuin tänä vuonna). En ihan viitsinyt sanoa sille kolmannelle, että ei meidän perheestä ole vielä kukaan saanut noin huonoa arvosanaa matematiikasta ensimmäiseen lukiotodistukseen, vaikka se olisi kyllä pitänyt paikkansa.
Tyttöni todistuksessa aina 10. Ekasta pitkän matikan kokeesta sai 5, suuri järkytys tytölle.
5 pitkä matikka ja sanon nyt heti (olen itse sii lukiolainen) että peruskoulun matikka ei ole lähelläkään lukion matikkaa. Vaikka yläasteella olisi ollut 10 voi numero lukiossa olla 4-10 väliltä. Se on niin paljon vaativampaa, peruskoulu on lasten leikkiä.
Kaverilla oli 9 päätössä samoin minulla. Lopputulos oli se että minä sain vitosia ja hän 8-10 väliltä numeroita. Vaikka lähtötilanne oli ns. sama. Muilla kavereillani sama tilanne ja yks 10 matkalla saa nyt 7-8 numeroita pitkästä.
Lukion matikka jaottelee ne oikeasti matikassa hyvät, koska hyviä numeroita ei saa kuin ne jotka oikeasti ovat hyviä. Harjoittelemalla toki saa luontaisesti yleensä parempia. Itse jouduin luovuttamaan koska yksinkertaisesti en pitkää matikkaa osannut. Vaihdoin kakkosvuodeksi matikan lyhyeen oppimäärään.
Vierailija kirjoitti:
Kolmesta lapsesta kaksi vanhinta saivat 10 ja kolmas 9. Nämä olivat kaikki pitkästä matematiikasta (ovat aloittaneet lukion aikaisemmin kuin tänä vuonna). En ihan viitsinyt sanoa sille kolmannelle, että ei meidän perheestä ole vielä kukaan saanut noin huonoa arvosanaa matematiikasta ensimmäiseen lukiotodistukseen, vaikka se olisi kyllä pitänyt paikkansa.
Onko 9 sinusta huono? O.O
Häpeäisit -.-
Viime keväänä peruskoulusta 10. Nyt syksyllä eka pitkän matikan kurssista 5. Oli niin pettynyt. Yritin sanoa että sama juttu monilla muillakin oppilailla . oli vaan hänelle tiukka paikka kun oli aina tottunut olemaan luokkansa paras tai toisena.
Aika normaalia, kun joissain yläkouluissa on arvostelut ihan päin peppua. Ilmaisia numeroita. Tosin en nyt muista, että 10 olisi muuttunut seiskaksi, mutta peruskoulukasi on nykyään ihan perusteeton numero ja ne kasit on lyhyelläkin matikalla hyvässä lykyssä vitosia. Tosin on sitten oppilaita, joiden numerot pysyy samoina tai jopa nousee. Täytyy sanoa, että kyse on yleensä pojista, joilla kehitys on hitaampaa ja alisuorittavat peruskoulussa. Pojille on tyypillisempää, että taso nousee lukion aikana, kun tytöillä tyypillisemmin laskee. Mutta suurin osa tietysti pitää linjansa, mutta pojilla tulee noita harppauksia paljon enemmän kuin tytöillä. Ihan ymmärrettävääkin, kun alkutilanteessa pojat on altavastaajia ja tilanne vaan tasoittuu.
9, mutta oli yhteinen lyhyen ja pitkän matikan kurssi. Nyt menossa eka pitkän kurssi, joten saa nähdä miten siinä käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko 9 sinusta huono? O.O
Häpeäisit -.-
Ilmeisesti et ymmärtänyt vitsiä.
Vierailija kirjoitti:
Viime keväänä peruskoulusta 10. Nyt syksyllä eka pitkän matikan kurssista 5. Oli niin pettynyt. Yritin sanoa että sama juttu monilla muillakin oppilailla . oli vaan hänelle tiukka paikka kun oli aina tottunut olemaan luokkansa paras tai toisena.
Itsellä kävi samoin. Tosin päätössä oli 9 mutta ei se 5 tuntunut kivalta. Enemmänkin hävetti kun muut saikin paremmat, vaikka oot itse ollut aina parempi. Nyt olen lukion toisella ja vaihdoin lyhyeen kun vitosia vain sateli lisää lähes joka kurssista ja tiesin etten tule pitkästä selviämään. Ohjaa nyt vain yrittämään uudestaan. Tukiopetusta kannattaa kysyä jo heti kurssin alussa. Lukiolaisilla on siihen täysoikeus. Jos ei vuoden jälkeen ala sujua niin sitten voi harkita vaihtoa lyhyeen, mutta liian helpolla ei pidä luovuttaa. Monet ovat saman tilanteen edessä ja useammille tulee yllätyksenä lukion vaativuus. Hyppäys on iso peruskoulusta.
Joo, pitkä matematiikka on kyllä järkytys peruskoulun jälkeen. Kympin oppilaatkin joutuvat vaihtamaan lyhyeen. Mutta mielestäni vika on siinä, että peruskoulussa voitaisiin opettaa jo haastavampaa matikkaa ettei harppaus olisi niin suuri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö ollut yhteinen kurssi?
Eka kurssi, jossa sekä lyhyt että pitkäei ainakaan täällä ollut
Outoa, koska uudessa OPSissa pitäisi olla? Tai ainakin meillä on, sitä ei sitten näemmä ole viä kaikkialla otettu käyttöön.
Minä en ymmärrä, miten voi saada pitkän matematiikan lukiokursseista 5-6, jos on saanut peruskoulussa 9-10. Siis siinä tapauksessa, että kuuntelee tunnilla ja tekee aina kotitehtävät. Jätättekö te 5-6 saaneet kotitehtävät tekemättä?
Minun lapsistani yhdellä ei ole lainkaan matematiikkapäätä, mutta kyllä hänkin sai kaikista kursseista 8-10, kun teki läksyt tunnollisesti.
Sain lyhyestä matikasta 5.