Sanotko pyörätuoli vai rullatuoli?
Kommentit (75)
Ei. Pyörätuoli on asiallisempi sana. Ja pyörätuolilla kelataan, ei rullata tmv.
Vierailija kirjoitti:
Jos tuolissa on pyörät, se on pyörätuoli. Jos siinä on rullat, se on rullatuoli.
Niissä on renkaat, pyörää on ole koskaan nähnyt tuolissa. Se nimihän tulee siitä, että ne näyttää pyörän renkailta.
no jos sitä tuolia käyttää langan kertaamiseen, niin sitten se on rullatuoli. jos taas liikkumiseen, niin pyörätuoli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tuolissa on pyörät, se on pyörätuoli. Jos siinä on rullat, se on rullatuoli.
Niissä on renkaat, pyörää on ole koskaan nähnyt tuolissa. Se nimihän tulee siitä, että ne näyttää pyörän renkailta.
Huokaus😩
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huokaus😩
Siis:
Hieman eri asia... pyörätuolia kuitenkin saatetaan puhekielessä kutsua rullatuoliksi, mutta joo ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huokaus😩
Siis:
Lol, AV:n softa on niin paska että katkaisee erikoismerkkiin osoitteen.
Rullatuoli, ja olen myös itse joutunut käyttämään sitä. En ymmärrä, mitä poliittisesti epäkorrektia rullatuoli -sanassa on.
Rullatuoli on puhekieltä, vaikka se koetaan nykyisin meillä jotenkin vähätteleväksi. Esimerkiksi Saksassa sanotaan edelleen reilusti Rollstuhlfahrer, eikä esimerkiksi Jemand der sich nur im Räderstuhl fortbewegen kann, kuten meillä.
Mä puhuin rullatuolista ja sillä rullaamisesta siihen asti kunnes lapseni päiväkotiryhmään tuli poika, joka käytti pyörätuolia. Siellä painotettiin sanoja pyörätuoli ja kelaus.
Jos ite joutuisin pyörätuoliin, niin tykkäisin käyttää rullatuoli-sanaa. Rullatuoli on kivempi ja rennompi sana.
Vierailija kirjoitti:
Rullatuoli, ja olen myös itse joutunut käyttämään sitä. En ymmärrä, mitä poliittisesti epäkorrektia rullatuoli -sanassa on.
Minun pyörätuolistani ei löydy yhtään rullaa.
Mitää :o siis ekaa kertaa kuulen, errä rullatuoli olisi jotenkin loukkaava sana. Onko näin? Miksi? Onko täällä ketään pyörätuolia käyttävää joka voisi selittää tämän?