Saadaanko me nuoret ikinä eläkettä?
Pitäisikö ihan oikeasti alkaa parikymppisenä säästämään omaa eläkettä varten, vaikkei ole vielä edes valmistunut? Paljonko meidän nuorten eläke tulee tulevaisuudessa olemaan vai saadaanko me eläkettä ollenkaan? Pääsenköhän edes töihin valmistuttuani? Ei stressaa tulevaisuus yhtään, ei...
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö ihan oikeasti alkaa parikymppisenä säästämään omaa eläkettä varten, vaikkei ole vielä edes valmistunut? Paljonko meidän nuorten eläke tulee tulevaisuudessa olemaan vai saadaanko me eläkettä ollenkaan? Pääsenköhän edes töihin valmistuttuani? Ei stressaa tulevaisuus yhtään, ei...
Kannattaa alkaa säästämään ja sijoittamaan heti kun pystyy niin ei tarvitse murehtia eläkettä. Pääsee pienemmällä summalla pitemmälle kuin kuin nelikymppinen joka vasta nyt havahtuu tähän asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikää 25 ja eläkettä kertynyt tähän mennessä 15e/kk... Tosin mä varmaan kuolen ennen eläkkeelle pääsyä.
Miten voi olla noin vähän? Mulla oli tuon ikäisenä 365€/kk. Oletko koskaan ollut edes kesätöissä? Vika löytyy kyllä nyt peilistä.
Olin töissä 16-20-vuotiaana muutaman tunnin viikossa, sairastuin vaikeaan masennukseen ja valmistuin ammattiin vasta 24-vuotiaana. Yksi kesä on, etten ole tehnyt kesätöitä. Nyt opiskelen insinööriksi, eikä töitä ole koulun lisäksi.
Kyllä te saatte. Eläkevarat kasvavat ja pärjätään jopa ilman eläkemaksujen korotusta
Toki jos halutaan vaan lietsoa katastrofia...
https://www.taloustaito.fi/Teemat/TT-Blogi/Blogit-2015/Kasvavatko-elake…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saatte, jos menette töihin. Ette, jos elätte tuilla.
Mistä kaikille löytyy töitä?
Päättäjien mukaan tänne tarvitaan satoja tuhansia ma tu ja työvoimaksi. Sitähän on hoettu epäilijöille vuosikausia. Ne maksaa.
No mutta tarvitaanhan täällä työntekijöitä, kun on tulossa se työvoimapula, heti kun suuret ikäluokat jäävät eläkkeelle...
Vierailija kirjoitti:
En usko että saadaan läheskään samaa tasoa kuin nykyiset eläkeläiset. Muutenkin uskon elintason länsimaissa laskevan tulevaisuudessa. Opiskeluaikana en säästänyt mutta valmistumisesta lähtien olen koittanut saada 50% nettopalkasta säästöön joka kuukausi. Tällä lailla voi parhaassa tapauksessa jäädä "eläkkeelle" kun työuran pituus on puolet normaalista, ja jos jaksaa 'normaaliin' eläkeikään ei tarvi huolehtia toimeentulosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tulla saamaan mitään. Suuret ikäluokat jakaa nykyisetkin rahastot keskenään kuten Kimmo Kiljunen ajaa. Humppaavat ne sitten Malagassa Äidin pikkupoikaa hoilottaen iloisesti. Jälkeensä jättävät homeiset omakotitalot perähikiällä, joilla ei ole penninkään arvoa ja syrjäytyneen kansan.
Miksi sinun pitäisi saada jotakin? Ymmärrätkö verbin saada merkityksen? Eikö sinun pitäisi ansaita itse elantosi ja eläkkeesi?
Toisilla on mopo ja toisilla mersu. Se on vain elämän faktoja.
Ahneen sukupolven ylimielisyydessäsi unohdat, että et sinäkään ole maksanut omaa eläkettäsi. Järjestelmä on vain osittain rahastoiva. Sinä maksoit pieniä eläkkeitä omille vanhemmillesi, avasit rahahanat oman ikäisilläsi ja olet nyt kavaltamassa lastesi eläkerahastot. Varastetulla autolla ajelet.
Minä ja sukuni asuessani Suomessa elätimme sinut ja sukusi. Ihmiset ovat erilaisia. Toiset ovat vain lahjakkaampia ja tuottavampia kuin toiset. Jos et pärjää markkinataloudessa, niin mitä hyötyä sinusta on yhteiskunnalle? Olet vain taakka paremmille yksilöille Suomen kaltaisissa maissa. Nykyisissä asuinmaissani kaikki selviävät ainoastaan omillaan joka onkin minusta ainoa oikea järjestelmä.
Autovertauksesi oli huono, sillä olen autoharrastaja ja ajan 8 eri erikoisautolla mielihalujeni mukaan.
Eläkevarantoja en tarvitse, sillä olen itse huolehtinut varallisuuteni kasvusta omilla kyvyilläni ja hyvin tulevat riittämään suhteellisen tyyriiseen elämääni.
Miksi oletat että ajan omaa asiaani ja olen köyhä? Pidän ikäluokkaasi edelleen ahneena vaikka henkilökohtaisesti olenkin se kammoksuttu vuokraloordi, joka elää sijoitusten tuotoilla. Ei kannattaisi mennä henkilökohtaisuuksiin jos on tyhmä. Lisäksi tunnut olevan täysin ilman oikeudenmukaisuuden käsitettä.
Et kyllä tunnu pääomilla elävältä joita tunnen paljon. Mielipiteet sieltä vastapuolelta, mutta kerro nyt sitten mitä se oikeudenmukaisuus on?
Siinä taas fiksu ja kyvykäs yksilö, joka voi päätellä mielipiteet ja ajatukset tulotositteesta. Tässä nykyisessä maailmassa ihminen voi hyvinkin haluta turvata selustansa sijoittamalla vaikka samaan aikaan on huolissaan pääomatuottojen huikeasta repeämästä työtuloihin nähden, yksinkertaiselle ristiriidat voi olla toki vaikeita käsitellä. -eri sijoittaja
Vierailija kirjoitti:
Kyllä te saatte. Eläkevarat kasvavat ja pärjätään jopa ilman eläkemaksujen korotusta
Toki jos halutaan vaan lietsoa katastrofia...
https://www.taloustaito.fi/Teemat/TT-Blogi/Blogit-2015/Kasvavatko-elake…
No se, että jokaisesta maksetaan eläkevakuutusmaksuja 25% on ihan hemmetisti. Ja siltikin nykyisten 30 kieppeillä olevien eläkeikää on nostettu ja eläkettä pienennetty.
Ei siis ole paniikkia juuri sen takia, että rahastoidaan puskuria. Mutta jo 50 vuoden päähän ennustaminen on silti hankalaa, voihan se olla, että koko nykyinen eläkejärjestelmä on jo silloin purettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päättäjien mukaan tänne tarvitaan satoja tuhansia ma tu ja työvoimaksi. Sitähän on hoettu epäilijöille vuosikausia. Ne maksaa.
No mutta tarvitaanhan täällä työntekijöitä, kun on tulossa se työvoimapula, heti kun suuret ikäluokat jäävät eläkkeelle...
Ja työvoimapulaa lasketaan myös siten, että kuinka paljon about tarvittaisiin työssäkäyviä henkilöitä, että mm. huoltosuhde pysyisi kohdillaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Surkeat sukupolvet menossa ja tulossa. Eivät kykene uusia Nokioita tai vastaavia rakentamaan. 60% kansasta saa tulonsiirtoja. Näin surkean kansakunnan kuuluukin tuhoutua. Ehkä sitten joskus tulevaisuudessa kehittyy parempia "uudisraivaaja" tyyppisiä suomalaisia korjaamaan luuserisukupolvien tuhot ja nostaa Suomen jaloilleen.
100% kansasta saa tulonsiirtoja.
40% on nettomaksajia.
Yhteiskunnasta joka ottaa n. 8 miljardia velkaa vuosittain ei nettomaksajaa löydy ja piste.
Kyllä löytyy. Niitä loppuja vain on niin paljon ja ne pistää niin valtavasti rahaa menemään. Meidän julkissektorilla pyörittäisi kevyesti viisinkertaista väestöä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne on jo eläkkeellä
Sossutuilla elävien määrä kasvaa yli varojen ja lisää elättejä otetaan ulkomailta. Suomessa on jo yli 350 000 maahanmuuttajataustaista joista töissä noin 80 000. Lähes 300 000 mamua elää tulonsiirroilla. Kammottava kupla joka puhkeaa vielä rajusti.
Hyvin lisääntyvät ja vahvemmat mamut vievät lopulta heitä maahan halunneiden tsuvakki/vihervasemmistolaisten tulonsiirrot. Heikompien yksilöiden menehtyminen kiihtyy.