Saako lääkäriä tervehtiä tämän työajan ulkopuolella?
Näin tänään minua hoitaneen silmälääkärin. Se tuli Kampissa vastaan ja sanoin sille hei, se vastasi takaisin ja kumpikin jatkoi matkaa omaan suuntaansa. Aloin sitten miettimään että rikoinko tuossa jotain etikettiä? Onko sopivaa tervehtiä lääkäriä vai pitääkö vain kulkea ohi ja teeskennellä että ei olla ikinä tavattu?
Kuinka te toimisitte, jos tapaisitte lääkärin sen työn ulkopuolella?
Kommentit (44)
Näin se menee. Ammattietiikkaan kuuluu, että lääkäriä voi tervehtiä, mutta lääkäri, sosiaalityöntekijä jne. ei saa tervehtiä ensin. Sen sijaan kampaaja tai myyjä voi tervehtiä asiakkaitaan. Meillähän sattui niin, että lapsen lääkäri muutti samaan taloyhtiöön - ja joo, lääkäreitäkin asuu kerrostaloissa - eikä hän ensimmäisellä kerralla nähdessämme tervehtinyt ensin, vaikka olisi naapurina voinut sen tehdä. Sen jälkeen kyllä tervehdi ensinkin. Mutta mitään lapseen liittyvää ei puhuttu koskaan, ei edes niitä näitä, vaikka lapsen sairaus on fyysinen. Enää ei kumpikaan asuta siinä talossa.
Minäkin jätän menemättä enää uudemman kerran lekurille, joka kyllä tunnistaa, tietää etten jää jauhamaan skeidaa, mutta jättää vastaamatta tervehdykseen koska lääkäriys. Jatkossa voi hoidella muita kaltaisiaan - kiitos ja hei.
Saa tervehtiä jos lääkäriä tervehtii. Se, että tässäkin tapauksessa hoitoalan ihminen jättää tervehtimättä, kertoo ainoastaan ja vain hänen omista antipatioistaan sinua kohtaan - ei pidä snusts ihmisenä, mutta hoitaa työnsä. Se, miksi haluaa selkeästi sen sinulle osoittaa onko sitten aivan eri asia. Minulta vaihtuisi hoitotaho. Miksi ihmeessä asioisin ammattilaisilla, jotka todellisuudessa kammoavat/halveksivat/ovat yhdentekeviä ihmisyyttäni kohtaan. Koko ammatillisuus on tällöin pelkkä roolileikki - kuvottava sellainen.
Saa tervehtiä. Jos lääkäri ei tervehdi sinua takaisin, hän ei pidä sinusta ihmisenä.
Minne voin valittaa kun minua tervehtivät kirjastonhoitajat kylänraitilla kulkiessani? Ties mitä muut ihmiset minusta ajattelevat kun huomaavat keitä tunnen!
Ei lääkäriä saa tervehtiä. Oikeesti... Jos olet tuttava tai ystävä, et voi sanoa missään julkisella paikalla moi, sillä toinen on lääkäri. Ja vielä vähemmän saat liikkua hänen seurassaan. Lääkärit, tuo yksinäisyyteen tuomittu ammattiryhmä.
Ehkä seksuaalinen suuntautumisesi, ulkonäkösi, kasti (sosiaalinen statuksesi) inhottaa lääkäriä oikeasti. Yksityishenkilönä haluaa pitää hajurakoa jopa tervehtimisen suhteen. Ihmisiä ne lääkäritkin vain on - ja usein kovim egoistisia.
Eikö oikeasti lääkäri saa tervehtiä?
Tai jos lääkäri ei tervehdi takaisin se johtuu siitä ettei tunnista sinua, turha loukkaantua
Vierailija kirjoitti:
Tai jos lääkäri ei tervehdi takaisin se johtuu siitä ettei tunnista sinua, turha loukkaantua
Tai siitä, ettei _halua_ tunnistaa sinua, aiheellista loukkaantua ja vaihtaa hoitotahoa. Mukaempaatti - jippii!
Eilenkin rupattelin jonkin aikaa pihalla. Miedän terkkarilääkäri on myös meidän naapuri.
Osoittavan tulo- ja kastieron jos siihen on tarvetta.
Entinen esimieheni kielsi vastaamasta asiakkaiden tervehdyksiin. Kehoittikin olemaan kuin en huomaisi tervehdyksiä.
Tämä tuntui omituiselle ja tervehdyksiin sittemmin olen vastannut, kun vain asiakas / potilas on ensin tervehtinyt.
Lääkärin nyt vielä voi ajatellakin kuvittelemassa itsestään liikoja ja pelkäämässä, että tervehtivä asiakas puhuu muutakin (hui - ihnisyys!). Sen sijaan jos joku hoitsu aloittaa tällaisen näytöksen, on pienen opetuksen paikka.
Aika irvokasta. Ammatillisuuden varjolla hyväksytty kastijako.
”Potilaan turva.”
Kyllä-kyllä.
Onko tähän olemassa asetusta, lakia tms? Vai kuuluuko vaan hyviin käytöstapoihin?
Vierailija kirjoitti:
Asia on täysin yksiselitteinen.
Potilas tai asiakas aina "saa" tervehtiä hoitajaansa, lääkäriä tai ketä tahansa asiakaspalvelijaa.
Aloite vain on tultava näiltä. Lääkäri itse ei saa tervehtiä oma-aloitteisesti. Tai edes lähikaupan kassa.
Kaupan kassa saa kyllä tervehtiä ketä haluaa. Töissä hänen oletetaan tervehtivän jokaista vastaantulevaa.
Tuo lääkärijuttu tulikin täällä käsiteltyä. Minä varmaan moikkaisin, tai nyt ainakin nyökkäisin, riippuen tilanteesta.
Mutta yksi fyssarikin on sanonut minulle, ettei moikkaa asiakkaita, jos näkee kadulla. Hänellä on paljon asiakkaita. Kyllä minä sen ymmärrän.
Ja jos olisin opettaja, asuisin varmasti koulun naapurikaupungissa, etten törmäsi jatkuvasti oppilaisiin.
Ei saa tervehtiä. Se on varmasti rasittavaa tervehtiä koko ajan. Jos olet hänen läheinen tuttu, saa tervehtiä.