Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vauvaliimaa ja muita yökötyksiä

Vierailija
20.10.2016 |

http://www.iltasanomat.fi/hyvaolo/art-2000001934584.html

Mikä on vauvaliima? Olen raskaana enkä ole ikinä kuullutkaan.

Kyllähän nämä perinteiset masuasukki, isimies, parhautta, lihoaminen, kera, yms. saavat yökkäilemään kuin pahimmassa oksunhuuruisessa alkuraskaudessa. Samaten että "meillä kontataan" "meillä käydään potalla" yms. - > koko perhe päässyt noin pahasti taantumaan vauvan myötä? Kummallista touhua.

Mitä olette mieltä näistä ja onko omia inhokkeja?

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
20.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Fb-kaveri laittoi kerran kuvan vauvastaan, joka ällöttävästä ilmeestään päätellen väänsi paskaa ja kuvatekstinä oli "meillä pierrään". Hyh.

Tukehdun nauruun

Tai sitten vain halusit nostaa tämän avauksen. Se on todennäköisempää.

Vierailija
42/52 |
20.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurattaa ja yököttää tämä keskustelu :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
20.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jo mainittujen ärsytyssanojen lisäksi vielä IHMISTAIMI. Hyi hitto, miksi ei voi käyttää mukulastaan termejä "lapsi", "vauva" tai kutsua etunimellä? Joka kerta tekis mieli kysyä, että mikä siitä taimesta kasvaa? Rönsyliljako? 

No miksi sinä sitten käytit sanaa "mukula", etkä sanonut "lapsi" tai "vauva"?

No mulle on henk.koht. sama vaikka kutsuis itiöksi :) Mukula nyt sattuu olemaan hieman yleisemmin käytetty ja vähemmän ärsyttävä sana ku ihmistaimi.

Vierailija
44/52 |
20.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ollut 4 keskenmenoa. Kun olen raskautumisestani kertonut niin kyllä toivotus vauvaliimoista tai tarrasukista on tuntunut mukavammalta kuin toivotus, ettei se tällä kertaa menisi kesken.

Jos jotkut sanonnat ärsyttää, niin antaa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.743

Tässä tulee just se juttu: kun pelätään sitä pahinta, ei ole kivaa kuulla nimettävän sitä ääneen. Toisaalta jos asiasta puhutaan, voi olla kiva kuulla (ja sanoa) jonkinlainen toivotus. Kyse on hienotunteisuudesta.

Joo, tämä se muuten on mikä ärsyttää. Se on sellaista joukkoharhaa mikä ärsyttää taas tavallista realistia, koska uskon että jokaisen tulisi kuitenkin pysyä vahvasti todellisuudessa eikä huijata itseään tai muita.

Ja ärsyttää siksi myös ne kusitikkuvertailut! Koko muu harharyhmä näkee vaikka ja mitä, mitä ei todellisuudessa siinä tikussa näy vaikka kuinka zoomailisi. Siinä ärsyyntyy koska a) muut valehtelee sille laittajalle vaan antaakseen turhaa toivoa b) vääristellään totuutta ja huijataan myös itseään c) teilataan kaikki ne jotka antavat rehellisen vastauksen

Joo. tämä se on. Olen liian realisti ja pessimisti tuohon hömpötykseen, joten koen sen vääräksi.

Tuo ei nyt varsinaisesti liittynyt siihen, mitä kirjoitin. Mä kommentoin lähinnä sitä, että on ehkä mukavampi kuulla vaikka se "tarrasukkia" kuin "toivottavasti se ei kuole" (kuten joku kirjoittikin). Mulla itselläni ei ole kokemusta lapsettomuushoidoista tai niihin liittyvästä vertaistuesta.

Voitko kirjoittaa esimerkkilauseen miten toivotan jollekin vauvaliimaa tai tarrasukkia? Kun en ihan oikeasti ymmärrä miten näitä sanoja käytetään? Kiitos :)

Minua vaan kiinnostaa miten näitä sanoja käytetään, kun en ole niitä ikinä kuullutkaan tätä päivää ennen.

t. AP

Vierailija
45/52 |
20.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hitto että voi ihmisillä olla vaikeaa tää elämä. Jaksaa nyt hermostua toisten sanomisista. Mitä sitten jos joku haluaa puhua masuasukista tai rakkauspakkauksesta???

Vierailija
46/52 |
20.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Fb-kaveri laittoi kerran kuvan vauvastaan, joka ällöttävästä ilmeestään päätellen väänsi paskaa ja kuvatekstinä oli "meillä pierrään". Hyh.

Tukehdun nauruun

Ehkä näkisin tuossa FB-päivityksessä pientä pilkettä silmäkulmassa (vittuillua/sarkasmia näitä perus "meillä bataattimössöillään"- päivityksiä kohtaan) :D

Vierailija
47/52 |
20.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ollut 4 keskenmenoa. Kun olen raskautumisestani kertonut niin kyllä toivotus vauvaliimoista tai tarrasukista on tuntunut mukavammalta kuin toivotus, ettei se tällä kertaa menisi kesken.

Jos jotkut sanonnat ärsyttää, niin antaa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.743

Tässä tulee just se juttu: kun pelätään sitä pahinta, ei ole kivaa kuulla nimettävän sitä ääneen. Toisaalta jos asiasta puhutaan, voi olla kiva kuulla (ja sanoa) jonkinlainen toivotus. Kyse on hienotunteisuudesta.

Joo, tämä se muuten on mikä ärsyttää. Se on sellaista joukkoharhaa mikä ärsyttää taas tavallista realistia, koska uskon että jokaisen tulisi kuitenkin pysyä vahvasti todellisuudessa eikä huijata itseään tai muita.

Ja ärsyttää siksi myös ne kusitikkuvertailut! Koko muu harharyhmä näkee vaikka ja mitä, mitä ei todellisuudessa siinä tikussa näy vaikka kuinka zoomailisi. Siinä ärsyyntyy koska a) muut valehtelee sille laittajalle vaan antaakseen turhaa toivoa b) vääristellään totuutta ja huijataan myös itseään c) teilataan kaikki ne jotka antavat rehellisen vastauksen

Joo. tämä se on. Olen liian realisti ja pessimisti tuohon hömpötykseen, joten koen sen vääräksi.

Tuo ei nyt varsinaisesti liittynyt siihen, mitä kirjoitin. Mä kommentoin lähinnä sitä, että on ehkä mukavampi kuulla vaikka se "tarrasukkia" kuin "toivottavasti se ei kuole" (kuten joku kirjoittikin). Mulla itselläni ei ole kokemusta lapsettomuushoidoista tai niihin liittyvästä vertaistuesta.

Voitko kirjoittaa esimerkkilauseen miten toivotan jollekin vauvaliimaa tai tarrasukkia? Kun en ihan oikeasti ymmärrä miten näitä sanoja käytetään? Kiitos :)

Minua vaan kiinnostaa miten näitä sanoja käytetään, kun en ole niitä ikinä kuullutkaan tätä päivää ennen.

t. AP

Teit tämän avauksen, joissa äklöttelit noille ilmauksille, mutta et ole koskaan nähnyt niitä käytettävän? Mistä sitten keksit ottaa ne esimerkiksi? Mä en ole ihan oikeasti osunut ikinä keskusteluun, jossa niitä käytettäisiin, olenpa vain lukenut useita vaahtoamisia siitä, miten hirveää on sanoa vaikkapa tarrasukka (tuota vauvaliimaa en ollut kuullut ennen kuin sinä kirjoitit sen tämän ketjin otsikkoon). Mutta sen verran osaan niistä sanoa ihan käyttämällä päättelykyäni, että niitä käytetään sellaisissa toivotuksissa, jossa toivotaan, ettei tule keskenmenoa (voi olettaa, että kyseinen nainen on saanut keskenmenoja tai hänellä on ollut muunlaisia hedelmällisyyteen liittyviä ongelmia), että alkio (tai "vauva") ikään kuin tarttuu niillä tarrasukilla tai liimalla sinne kohtuun eikä tule pois.

Vierailija
48/52 |
20.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. AP

Teit tämän avauksen, joissa äklöttelit noille ilmauksille, mutta et ole koskaan nähnyt niitä käytettävän? Mistä sitten keksit ottaa ne esimerkiksi? Mä en ole ihan oikeasti osunut ikinä keskusteluun, jossa niitä käytettäisiin, olenpa vain lukenut useita vaahtoamisia siitä, miten hirveää on sanoa vaikkapa tarrasukka (tuota vauvaliimaa en ollut kuullut ennen kuin sinä kirjoitit sen tämän ketjin otsikkoon). Mutta sen verran osaan niistä sanoa ihan käyttämällä päättelykyäni, että niitä käytetään sellaisissa toivotuksissa, jossa toivotaan, ettei tule keskenmenoa (voi olettaa, että kyseinen nainen on saanut keskenmenoja tai hänellä on ollut muunlaisia hedelmällisyyteen liittyviä ongelmia), että alkio (tai "vauva") ikään kuin tarttuu niillä tarrasukilla tai liimalla sinne kohtuun eikä tule pois.

Avasin keskustelun liittyen liittämääni linkkiin, jossa tuli heti ensimmäisenä esille vauvaliima - josta mielenkiintoni heräsi. Ajattelin että tällä palstalla tiedetään mistä on kysymys ja löytyy asiasta mielipiteitä :) 

Kiitos tarrasukkien selvennyksestä!

t. AP

Vierailija
49/52 |
20.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi hitto että voi ihmisillä olla vaikeaa tää elämä. Jaksaa nyt hermostua toisten sanomisista. Mitä sitten jos joku haluaa puhua masuasukista tai rakkauspakkauksesta???

Kai sitä hieman huumorimielessä voi ärsyyntyä. Onhan facebookissakin se mainio "kielletyt sanat/sanonnat" ryhmä. Tuskin täällä kukaan oikeesti pui nyrkkiään ruudun takana, kun lukee päivitystä siitä, kuinka meillä pierrään, sillä ihmistaimemme söi sopimatonta luomuqvinoaruokaa ja itse kasvatettuja perunoita. Ja kun se rakkauspakkaus masuasukkikin on tuloillaan :) 

- Se ihmistaimi-viestin kirjottaja.

Vierailija
50/52 |
20.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai sitä hieman huumorimielessä voi ärsyyntyä. Onhan facebookissakin se mainio "kielletyt sanat/sanonnat" ryhmä. Tuskin täällä kukaan oikeesti pui nyrkkiään ruudun takana, kun lukee päivitystä siitä, kuinka meillä pierrään, sillä ihmistaimemme söi sopimatonta luomuqvinoaruokaa ja itse kasvatettuja perunoita. Ja kun se rakkauspakkaus masuasukkikin on tuloillaan :) 

- Se ihmistaimi-viestin kirjottaja.

Mutta mun mielestä tämän keskustelun käyminen on hieman rasittavaa esim. siksi, että se on sellaista äitien ja äitiyden mollaamista, joka tällä palstalla (ja muuallakin) on yleistä. Äidit ovat tyhmiä ja vouhottavia hormonihirviöitä, joiden päähän ei mahdu muuta kuin ovislima ja soseiden tekeminen. Ja sitten toisaalta tulee se olo, että esim. vauvaan hurahtaminen on jotenkin tuomittavaa, vaikka se on oikeasti osa äitiyttä (useimmilla äideillä, ja kullakin tavallaan: esim. mä en ole missään somessa, jossa jakelisin vauvakuvia tai puhuisin näillä termeillä, joita tässä keskustelussa on käytetty - kuitenkin olen molemmilla kerroilla hurahtanut vauvaani, enkä voi oikein tuomita niitä, jotka sitten tykkäävät vaikka sanoa "masuasukki").

Vierailija
51/52 |
20.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten tulee synnytys ja vauvan elämä alkaa...

Lässytys sössötys jatkuu...

Kerrotaan synnytyksestä kaikki missä on oltu ja mitä on tapahtunut. Sitten vauva kasvaa niin sama meno jatkuu...

Sanoja mitä synnyttänyt nainen viljelee on:

Naikkari, kättäri, eppari, supparit, rakkauspakkaus, etupylly, takapylly, pippelipussi...

Pikkuinen on kouluun meno iässä niin silloin tulee esiin...

Eppu, toppu, kolkki, nelkki, viikki, kuukki.

Jyväskylässä ei ole sen paremmin Naistenklinikkaa kuin Kätilöopistoakaan.

Vierailija
52/52 |
20.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tukehdun nauruun

Ehkä näkisin tuossa FB-päivityksessä pientä pilkettä silmäkulmassa (vittuillua/sarkasmia näitä perus "meillä bataattimössöillään"- päivityksiä kohtaan) :D

Samoin. Tosin, jos olisi omalle kohdalle osunut ja olisin fb:ssä, olisi hillittömän vaikeaa olla laittamatta tuohon vastaukseksi kuvaa irvistävästä miehestä ja tekstiä "meilläkin"....