Vauvaliimaa ja muita yökötyksiä
http://www.iltasanomat.fi/hyvaolo/art-2000001934584.html
Mikä on vauvaliima? Olen raskaana enkä ole ikinä kuullutkaan.
Kyllähän nämä perinteiset masuasukki, isimies, parhautta, lihoaminen, kera, yms. saavat yökkäilemään kuin pahimmassa oksunhuuruisessa alkuraskaudessa. Samaten että "meillä kontataan" "meillä käydään potalla" yms. - > koko perhe päässyt noin pahasti taantumaan vauvan myötä? Kummallista touhua.
Mitä olette mieltä näistä ja onko omia inhokkeja?
Kommentit (52)
Voih... Kunpa ystäväni eivät ikinä lapsia hankkiessaan lähtisi käyttämään tätä kaameaa äitylikieltä. Itseäni eivät vauvajutut muutenkaan pahemmin kiinnosta, saati sitten kun ne kerrottaisiin tällaisen sanaston ryydittämänä. Ystävät rakkaat, pysykää normaaleina ihmisinä vielä vanhemmuuden koittaessa! Toisaalta, lupaan teille, että kielenkäytöstänne tullaan huomauttamaan tarpeen vaateissa.
Vierailija kirjoitti:
Voih... Kunpa ystäväni eivät ikinä lapsia hankkiessaan lähtisi käyttämään tätä kaameaa äitylikieltä. Itseäni eivät vauvajutut muutenkaan pahemmin kiinnosta, saati sitten kun ne kerrottaisiin tällaisen sanaston ryydittämänä. Ystävät rakkaat, pysykää normaaleina ihmisinä vielä vanhemmuuden koittaessa! Toisaalta, lupaan teille, että kielenkäytöstänne tullaan huomauttamaan tarpeen vaateissa.
Kyllähän sulta varmasti perusturvallisuus putoasi, jos niin kävisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ymmärrän että hormoneista se pää pehmenee, mutta eihän näiden käyttäjät ole vielä raskaana?
Plussatuulia, tarrasukkia, haisteltavia vauvaliimoja... Mikä selitys näille on?
Mun mielestä tämä näiden sanojen ällöttely ja niiden käyttäjän mielenterveyden arvioiminen ei sekään kuulosta ihan hirveän tervejärkiseltä. Mutta ehkä se voi johtua siitä, että en ole törmännyt näihin sanoihin missään muualla kuin näissä ketjuissa, joissa niistä vaahdotaan. Jotenkin tämä tapa, millä niistä puhutaan, tuntuu jotenkin ihmeellisen liioittelevalta:
"saavat yökkäilemään"
"koko perhe päässyt noin pahasti taantumaan"
"Hyi stna mikä sana, mitähän ees tarkoittaa?"
"Kaikki äitylikieli on ylipäätään tosi ällöä, onneksi en joudu sitä paljoa kuulemaan."
"No ok, taaperoimetyksessä itse asia on jopa sanaa oksettavampi."
"Hyi helvetti! Joillakin katoaa kaikki tahdikkuus ja hienotunteisuus vauvan myötä. "
Herättävätkö nämä sanat oikeasti noin isoja tunteita, vai onko tässä nyt taustalla jotain sellaista, jota en ymmärrä? Selittäkää toki. Mä ymmärrän, että on epäsuosittua olla vähän eri mieltä kuin muut, mutta yrittäkää nyt sen alapeukun hakkaamisen sijaan hieman avata tätä.
Voin avata tätä hieman omalta kohdaltani:
-Itse en ymmärrä mitä sanat esim. vauvaliima tarkoittaa ja miten sitä käytetään? Siis toivotetaan lasta yrittävälle "hyviä vauvaliimoja" tai "hyviä ovislimailuja" - samassa yhteydessä kuin termiä "plussatuulia" (jonka olen kuullut, en tosin tiedä käytetäänkö sitä tuollaisena toivotuksena vai miten) ?
-Tietyt termit saavat minulle yökötyksen olon - sorry nyt vaan. Lienee jokin raskausjuttu, sama ongelma tulee tietyistä hajuista, yhdestä väristä, tietyistä ruuista yms.
-En ymmärrä miksi kirjoitetaan/kerrotaan MEILLÄ kontataan/maistellaan kiinteitä/käydään potalla - kun (ainakin toivottavasti) kyseessä on vain penskan tekemiset ja vanhemmat osaa edelleenkin käydä ihan WC-pöntöllä ja kävellä. Ja kyllä (ikävä kyllä) muutama ystävänikin puhuu juuri näin IRL.
t. AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ymmärrän että hormoneista se pää pehmenee, mutta eihän näiden käyttäjät ole vielä raskaana?
Plussatuulia, tarrasukkia, haisteltavia vauvaliimoja... Mikä selitys näille on?
Mun mielestä tämä näiden sanojen ällöttely ja niiden käyttäjän mielenterveyden arvioiminen ei sekään kuulosta ihan hirveän tervejärkiseltä. Mutta ehkä se voi johtua siitä, että en ole törmännyt näihin sanoihin missään muualla kuin näissä ketjuissa, joissa niistä vaahdotaan. Jotenkin tämä tapa, millä niistä puhutaan, tuntuu jotenkin ihmeellisen liioittelevalta:
"saavat yökkäilemään"
"koko perhe päässyt noin pahasti taantumaan"
"Hyi stna mikä sana, mitähän ees tarkoittaa?"
"Kaikki äitylikieli on ylipäätään tosi ällöä, onneksi en joudu sitä paljoa kuulemaan."
"No ok, taaperoimetyksessä itse asia on jopa sanaa oksettavampi."
"Hyi helvetti! Joillakin katoaa kaikki tahdikkuus ja hienotunteisuus vauvan myötä. "
Herättävätkö nämä sanat oikeasti noin isoja tunteita, vai onko tässä nyt taustalla jotain sellaista, jota en ymmärrä? Selittäkää toki. Mä ymmärrän, että on epäsuosittua olla vähän eri mieltä kuin muut, mutta yrittäkää nyt sen alapeukun hakkaamisen sijaan hieman avata tätä.
Voin avata tätä hieman omalta kohdaltani:
-Itse en ymmärrä mitä sanat esim. vauvaliima tarkoittaa ja miten sitä käytetään? Siis toivotetaan lasta yrittävälle "hyviä vauvaliimoja" tai "hyviä ovislimailuja" - samassa yhteydessä kuin termiä "plussatuulia" (jonka olen kuullut, en tosin tiedä käytetäänkö sitä tuollaisena toivotuksena vai miten) ?
-Tietyt termit saavat minulle yökötyksen olon - sorry nyt vaan. Lienee jokin raskausjuttu, sama ongelma tulee tietyistä hajuista, yhdestä väristä, tietyistä ruuista yms.
-En ymmärrä miksi kirjoitetaan/kerrotaan MEILLÄ kontataan/maistellaan kiinteitä/käydään potalla - kun (ainakin toivottavasti) kyseessä on vain penskan tekemiset ja vanhemmat osaa edelleenkin käydä ihan WC-pöntöllä ja kävellä. Ja kyllä (ikävä kyllä) muutama ystävänikin puhuu juuri näin IRL.
t. AP
Tarvitseeko sun ymmärtää? Mä en ole koskaan nähnyt noita käytettävän missään, mutta ymmärrän heti, mitä niillä tarkoitetaan.
Monet asiat voivat yököttää raskausaikana, se on ihan normaalia. Mua yökötti kaupassa käyminen. RUokakaupat haisivat pahalta.
Se niillä asuva penska ei ole mikä tahansa penska, vaan se niiden upea, ihana ja ainutlaatuinen lapsi, joka tekee hienoja asioita. Ne ovat vanhemmalle upeita kokemuksia, kun lapsi oppii uusia taitoja. Ihan oikeasti. Jotkut ihmiset voivat puhua omaan korvaan ärsyttävästi, mutta mitä sitten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jossain törmäsin ovislimailuun, pahin ehkä tähän asti.
Hyi yrjänä nyt soikoon! Tekeekö vauvakuume väliaikaisesti jotakin ihmisen muulle aivotoiminnalle? Eihän sellaisen ihmisen kanssa voi keskustella ilman laattaämpäriä, joka viljelee tällaisia sanoja!
Ennen vanhaan vauvakuumepalstalla naiset analysoivat ovislimojaan, onko kirkasta vai ei ja venyykö vai eikö veny ja pitäisikö tänään pan..ei kun pupustella (tai pyllytellä) 😁
Lapsenteosta on kyllä erotiikka kaukana.
Enemmän minua ottavat päähän kauppakeskusten käytävillä vaanivien pakkomyyjien jargon tai urheilijoiden suosima sä-passiivi. "Pahimmat" eriteanalyysit ja "lässytykset" taitavat kuitenkin olla tuolla vauvatoiveisiin yms. keskittyvillä erillisillä keskustelualueilla. Siellä lienee kuitenkin tarjolla vertaistukea sitä tarvitseville. Täällä aiheiltaan vapaalla alueella on sitten aivan toisella tasolla mieltä kääntäviä ideoita ja ilmaisuja, joita pyrin välttämään, jos otsikko sen kertoo. Tarrasukkia sikiöille ja liukuestesukkia meille muille!
Mua ärsyttää kaikista eniten RASKAUTUA ja RASKAILIJAT.
Ei. Kun ei niin ei!!!
Mulla on ollut 4 keskenmenoa. Kun olen raskautumisestani kertonut niin kyllä toivotus vauvaliimoista tai tarrasukista on tuntunut mukavammalta kuin toivotus, ettei se tällä kertaa menisi kesken.
Jos jotkut sanonnat ärsyttää, niin antaa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.743
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut 4 keskenmenoa. Kun olen raskautumisestani kertonut niin kyllä toivotus vauvaliimoista tai tarrasukista on tuntunut mukavammalta kuin toivotus, ettei se tällä kertaa menisi kesken.
Jos jotkut sanonnat ärsyttää, niin antaa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.743
Tässä tulee just se juttu: kun pelätään sitä pahinta, ei ole kivaa kuulla nimettävän sitä ääneen. Toisaalta jos asiasta puhutaan, voi olla kiva kuulla (ja sanoa) jonkinlainen toivotus. Kyse on hienotunteisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä tulee just se juttu: kun pelätään sitä pahinta, ei ole kivaa kuulla nimettävän sitä ääneen. Toisaalta jos asiasta puhutaan, voi olla kiva kuulla (ja sanoa) jonkinlainen toivotus. Kyse on hienotunteisuudesta.
Joo, tämä se muuten on mikä ärsyttää. Se on sellaista joukkoharhaa mikä ärsyttää taas tavallista realistia, koska uskon että jokaisen tulisi kuitenkin pysyä vahvasti todellisuudessa eikä huijata itseään tai muita.
Ja ärsyttää siksi myös ne kusitikkuvertailut! Koko muu harharyhmä näkee vaikka ja mitä, mitä ei todellisuudessa siinä tikussa näy vaikka kuinka zoomailisi. Siinä ärsyyntyy koska a) muut valehtelee sille laittajalle vaan antaakseen turhaa toivoa b) vääristellään totuutta ja huijataan myös itseään c) teilataan kaikki ne jotka antavat rehellisen vastauksen
Joo. tämä se on. Olen liian realisti ja pessimisti tuohon hömpötykseen, joten koen sen vääräksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, tämä se muuten on mikä ärsyttää. Se on sellaista joukkoharhaa mikä ärsyttää taas tavallista realistia, koska uskon että jokaisen tulisi kuitenkin pysyä vahvasti todellisuudessa eikä huijata itseään tai muita.
Ja ärsyttää siksi myös ne kusitikkuvertailut! Koko muu harharyhmä näkee vaikka ja mitä, mitä ei todellisuudessa siinä tikussa näy vaikka kuinka zoomailisi. Siinä ärsyyntyy koska a) muut valehtelee sille laittajalle vaan antaakseen turhaa toivoa b) vääristellään totuutta ja huijataan myös itseään c) teilataan kaikki ne jotka antavat rehellisen vastauksen
Joo. tämä se on. Olen liian realisti ja pessimisti tuohon hömpötykseen, joten koen sen vääräksi.
Tuo ei nyt varsinaisesti liittynyt siihen, mitä kirjoitin. Mä kommentoin lähinnä sitä, että on ehkä mukavampi kuulla vaikka se "tarrasukkia" kuin "toivottavasti se ei kuole" (kuten joku kirjoittikin). Mulla itselläni ei ole kokemusta lapsettomuushoidoista tai niihin liittyvästä vertaistuesta.
Sitten tulee synnytys ja vauvan elämä alkaa...
Lässytys sössötys jatkuu...
Kerrotaan synnytyksestä kaikki missä on oltu ja mitä on tapahtunut. Sitten vauva kasvaa niin sama meno jatkuu...
Sanoja mitä synnyttänyt nainen viljelee on:
Naikkari, kättäri, eppari, supparit, rakkauspakkaus, etupylly, takapylly, pippelipussi...
Pikkuinen on kouluun meno iässä niin silloin tulee esiin...
Eppu, toppu, kolkki, nelkki, viikki, kuukki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo ei nyt varsinaisesti liittynyt siihen, mitä kirjoitin. Mä kommentoin lähinnä sitä, että on ehkä mukavampi kuulla vaikka se "tarrasukkia" kuin "toivottavasti se ei kuole" (kuten joku kirjoittikin). Mulla itselläni ei ole kokemusta lapsettomuushoidoista tai niihin liittyvästä vertaistuesta.
Mun mielestä taas liittyi vahvasti. Sillä yhtenäisellä ryhmällä on konsensus, oma toimintakulttuuri, siitä mitä kuuluu sanoa ja mitä ei, varsin vahvana esiintyy juuri tuo sanomisten muotoilu (jopa liioitellusti) niin ettei se vaan loukkaa toisen tunteita. Käyttämällä tuota termistöä vahvistat omaa kuulumistasi ryhmään.
Vierailija kirjoitti:
Sitten tulee synnytys ja vauvan elämä alkaa...
Lässytys sössötys jatkuu...
Kerrotaan synnytyksestä kaikki missä on oltu ja mitä on tapahtunut. Sitten vauva kasvaa niin sama meno jatkuu...
Sanoja mitä synnyttänyt nainen viljelee on:
Naikkari, kättäri, eppari, supparit, rakkauspakkaus, etupylly, takapylly, pippelipussi...
Pikkuinen on kouluun meno iässä niin silloin tulee esiin...
Eppu, toppu, kolkki, nelkki, viikki, kuukki.
Sun mielikuvituksessa viljelee. Nuo viimeisen rivin sanat rajoittuvat tietylle murrealueelle.
Jo mainittujen ärsytyssanojen lisäksi vielä IHMISTAIMI. Hyi hitto, miksi ei voi käyttää mukulastaan termejä "lapsi", "vauva" tai kutsua etunimellä? Joka kerta tekis mieli kysyä, että mikä siitä taimesta kasvaa? Rönsyliljako?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä taas liittyi vahvasti. Sillä yhtenäisellä ryhmällä on konsensus, oma toimintakulttuuri, siitä mitä kuuluu sanoa ja mitä ei, varsin vahvana esiintyy juuri tuo sanomisten muotoilu (jopa liioitellusti) niin ettei se vaan loukkaa toisen tunteita. Käyttämällä tuota termistöä vahvistat omaa kuulumistasi ryhmään.
No, ei ole kokemusta. Mutta kyllä mä ymmärrän, miksi ihmiset haluavat olla loukkaamatta toistensa tunteita, kun kyse on noin herkästä asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Jo mainittujen ärsytyssanojen lisäksi vielä IHMISTAIMI. Hyi hitto, miksi ei voi käyttää mukulastaan termejä "lapsi", "vauva" tai kutsua etunimellä? Joka kerta tekis mieli kysyä, että mikä siitä taimesta kasvaa? Rönsyliljako?
Sanot itse mukulaksi, ai perunako siitä sun lapsesta tulee?
Vierailija kirjoitti:
No miksi sinä sitten käytit sanaa "mukula", etkä sanonut "lapsi" tai "vauva"?
Vierailija kirjoitti:
Fb-kaveri laittoi kerran kuvan vauvastaan, joka ällöttävästä ilmeestään päätellen väänsi paskaa ja kuvatekstinä oli "meillä pierrään". Hyh.
Tukehdun nauruun
Heh mulla tuli tosta karvalapsesta mieleen ihan muu kuin koira