Millä eroon banaanikärpäsistä?!
Ko otukset alkaa jo kummittelee unissakin!
Millä oikeasti toimivalla jibolla pääsee näistä helvetin kätyreistä eroon?
Kokeiltu on reijitetyllä kelmulla päällystettyä lasipurkkia ja lautasta sisältönä kaikki mahdollinen ketsupista mätään banaaniin.
Ja ennenkuin joku neropatti keksii siivoamisen niin voin kertoa, että täällä on kuule nelinkontin ryömitty ja pesty jumalauta hammasharjalla kaikki saumoja ja patterin tausta myöten katosta lattiiaan.
Kommentit (14)
Vierailija kirjoitti:
Hedelmät kandee pestä heti kun tuo ne kaupasta.
Meillä ei syödä hedelmiä, joten ongelma ei ole siinä.
Ja ei syödä siksi kun ollaan allergisia lähestulkoon kaikelle.
Jotain syötävää teillä niiden saatavilla on, muuten eivät eläisi. Kansi biojäteastiaan, tasoilta pois kaikki syötävä...
Meillä on toiminut tosi hyvin se, että tiskipöydällä on purkki, jossa on viinietikkaa, tiskiainetta ja vettä. Ei mitään kelmuja päällä. Meillä on tiskipöydällä vieläpä avoin biojäteastia, se on tosin niin pieni - lautanen - että se tyhjennetään pari kertaa päivässä kuistilla olevaan sankoon. Tuo purkki auttaa kyllä meillä, panin sen pariksi päiväksi pois, kun luulin kärpästen jo hävinneen, mutta olihan niitä vielä.
Viherkasvit ?Jos multa liian märkää pesivät siellä tai kukkalautasella seisova vesi .
Vierailija kirjoitti:
Viherkasvit ?Jos multa liian märkää pesivät siellä tai kukkalautasella seisova vesi .
Tästä tuli mieleen, että se purkki kannattaa viedä sinne, missä niitä kärpäsiä eniten parveilee. Tai voihan niitä laittaa useammankin. Ja voihan sinne sokeria tai hunajaakin vielä laittaa, että on oikein maittava ateria.
4
Huuhtele juomatölkit/pullot/lasit, jotka sisältävät makeaa haluttua energiaa banaanikärpäsille. Näin pääsin itse eroon vaikka pointtina aluksi olikin pestä pullot käytön jälkeen uutta täyttöä varten(myöhemmin tajusin että kun pesen tölkitkin/olut, mehu, maito, siideri, lähtee kärpäset kokonaan). Turvekärpäsiä on kyllä viherkasveissa muttei haitaksi koska eivät hakeudu samalla tavalla ruokiin, juomiin, neniin jne. Uskoisin että siinä on syy miksi ei enää ole banaanikärpäsiä itselläni ollenkaan.
Meillä oli ihan hirveästi banaanikärpäsiä. Yritettiin kaikkia etikkalitkuja, mutta tuntuu että ei millään hävinnyt.
Lähdettiin parin päivän viikonloppureissulle, ja jätin taas silloin keittiöön lasiin (ilman kelmuja tai mitään, siis pelkkään lasiin) etikkaa, olutta ja tiskiainetta. Siivottiin myös leivät yms pois. Se auttoi, että keittiö oli "rauhassa" pari päivää.
Eli mun vinkki on, että siivoat murut yms pois pöydiltä, laitat tuon etikka,fairy,olut ja sen jälkeen yrität välttää keittiössä turhaa liikuskelua.
Biojäte astia siirrettiin ulos, kun ajattelin että sehän se syyllinen tähän on. No eipä ilmeisesti olekkaan :/
Jotain syötävää kaiken järjen mukaan kyllä, mutta en vain enään keksi että missä kun koko keittiö on siivottu tällä viikolla perusteellisesti jo kahdesti, ja perusteellisesti kattaa uunin + jääkaapin siirron (ja näiden pesu), kaikki tasot ja kaapit tyhjennetty ja tasot pesty. Kaikki kuiva-aineet sinetöity joko omaan pakkaukseensa tai lasipurkkiin.
Laita fantaa lasiin ja elmukelmu päälle tiiviisti ja reitä sitä kelmua,pari lyöntiä haarukalla. Sinne hakeutuu ja kuolevat
Tämä toimi meillä
Roskikset pitää tyhjentää 2 päivän välein tai useammin, ja roska-astia pitää pestä joka kerta. Pelkkä huuhtominen ei riitä, vaan kunnon harjaus, jotta astian laidoissa olevat kärpäsenmunat irtoavat. Väriltään tumma roska-astia on siitä hyvä, että siinä näkyy hyvin ne vaaleat munat. Eli tiedät, milloin se on riittävän puhdas.
Vierailija kirjoitti:
Huuhtele juomatölkit/pullot/lasit, jotka sisältävät makeaa haluttua energiaa banaanikärpäsille. Näin pääsin itse eroon vaikka pointtina aluksi olikin pestä pullot käytön jälkeen uutta täyttöä varten(myöhemmin tajusin että kun pesen tölkitkin/olut, mehu, maito, siideri, lähtee kärpäset kokonaan). Turvekärpäsiä on kyllä viherkasveissa muttei haitaksi koska eivät hakeudu samalla tavalla ruokiin, juomiin, neniin jne. Uskoisin että siinä on syy miksi ei enää ole banaanikärpäsiä itselläni ollenkaan.
Joo, tuo on tosi tärkeä! En edes muistanut tuota enää, koska meillä säilytetään nykyään tyhjät pullot ja tölkit kellarissa, mutta kerrostalossa asuessa tein tuon. Mä oon ollut aina tosi menestyksekäs hävittämään banaanikärpäsiä, ja avainsana on just toi, ettei jätä niille mitään syötävää (muuta kuin sen tappoliemen). Astiat koneeseen (tai jos ei konetta ole, huuhtelee ne, jos ei tiskaa heti), tahrat pois tasoilta, biojätteeseen kansi, kierrätysroskat puhtaiksi (ne myös kannattaa viedä usein).
4
Tarkistin roskapöntön ja musta on. On kannellinen ja tiivis sellainen.
Perus siisteys on hanskassa tiskien ja murujen suhteen. Ja keittiö on tällä hetkellä niin siisti että itse paavikin voisi surutta nuolla ruokansa lattialta.
Vierailija kirjoitti:
Tarkistin roskapöntön ja musta on. On kannellinen ja tiivis sellainen.
Perus siisteys on hanskassa tiskien ja murujen suhteen. Ja keittiö on tällä hetkellä niin siisti että itse paavikin voisi surutta nuolla ruokansa lattialta.
Jos niitä banaanikärpäsiä kuitenkin on, ne saavat ruokansa jostain. Jos niillä ei ole ruokaa, vaan tulevat vaikkapa naapurista, ne on helppo taltuttaa tuolla viinietikka-tiskiaineseoksella.
Hedelmät kandee pestä heti kun tuo ne kaupasta.