Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tajutkaa: Ajatusviiva on PITKÄ

19.10.2016 |

- TUO ON yhdysmerkki, tavuviiva
– — NUO OVAT ajatusviivoja.

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
20.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ole ainakaan aiemmin saanut tehtyä tänne ajatusviivaa. Kokeillaan, näkyykö nyt – -. Ensin siis ajatusviiva, sitten yhdysmerkki. Suomessa on käytössä ajatusviivana n-viiva, eli n-kirjaimen pituinen viiva. Pidempi viiva (en osaa tehdä sitä tällä näppiksellä) on m-viiva, jota ei käytetä suomen kielessä.

M-viiva on käytössä, kertoo linkki http://www.kielijelppi.fi/tyokalupakin-termit/ajatusviiva:

"Kirjoitetussa suomen kielessä käytetään kolmenlaisia viivoja:

lyhyitä yhdysmerkkejä eli “tavallisia tavuviivoja”

keskipitkiä ajatusviivoja eli en-viivoja (engl. en-dash)

pitkiä repliikkiviivoja eli em-viivoja (engl. em-dash)."

Vierailija
22/24 |
20.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ole ainakaan aiemmin saanut tehtyä tänne ajatusviivaa. Kokeillaan, näkyykö nyt – -. Ensin siis ajatusviiva, sitten yhdysmerkki. Suomessa on käytössä ajatusviivana n-viiva, eli n-kirjaimen pituinen viiva. Pidempi viiva (en osaa tehdä sitä tällä näppiksellä) on m-viiva, jota ei käytetä suomen kielessä.

M-viiva on käytössä, kertoo linkki http://www.kielijelppi.fi/tyokalupakin-termit/ajatusviiva:

"Kirjoitetussa suomen kielessä käytetään kolmenlaisia viivoja:

lyhyitä yhdysmerkkejä eli “tavallisia tavuviivoja”

keskipitkiä ajatusviivoja eli en-viivoja (engl. en-dash)

pitkiä repliikkiviivoja eli em-viivoja (engl. em-dash)."

No joo, mutta jos kirjoittaa asiatekstiä – kuten useimmat – m-viivaa ei tarvita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
20.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi EI!!!!! Kylläpäs mä olen ollut tyhmä!

24/24 |
20.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä tuollaisen semipitkän viivan saa esim. alt-koodein? Pitkän — saa alt 0151 ja tavisviivan näppikseltä, mutta mikä tuon semipitkän funktio on?

Ne on M-dash ja N-dash, lyhyempää N-dashia käytetään esim vuosilukujen välissä, M-dash on ajatusviiva.

En tiedä kuitenkaan kuinka saisin kummankaan irti näppikseltä :D siksi käytän vain tuota lyhyttä viivaa.