Muita talonrakentajia?
Me muutamme jouluksi. Kyse on 1½-kerroksisesta talosta, meidän kolmas omistusasuntomme. Meille tulee avainvalmis talo onneksi! Muuhun emme kolmen lapsen kanssa kykenisi!
Kommentit (11)
Eli olen nuori ja kokematon, raskaana oleva ja mies rakentaa taloa yöt päivät. Ei siinä mitään, eiköhän me selvitä urakasta ja talokin on valmis varmaan joskus 2 vuoden päästä.
Avaimet käteen-ratkaisuhan on aivan loistava, me emme vain valinneet sitä. Mies haluaa (ehkä kunnon suomalaismiehen tapaan, ehkä ei) rakentaa koko talon itse. Osaksi kyse on kokemuksen hakemisesta, rakkaudesta käden jälkeen, ylpeydestä, osaksi on kyse selvästä säästöstä. Runko on pystyssä, urakka alkoi kuukausi sitten.
Kyllä rakentaminen on elämänmuutos jokaiselle, raskas tahi ei, mutta olen kyllä itsekin sitä mieltä, että valmistalon ottava on rakennuttaja ja rakentajat sitten rakentaa.
Mutta työn iloa ja hauskaa rakennusaikaa kaikille tasapuolisesti! :D
Olemme noita miettineet, noita avaimet käteen.
Mietimme ensin Älvsbya mutta pohjaratkaisut eivät miellyttäneet kuin eivät myös materiaalit. Älväri tosin halvin, Design ainakin 30 000 € kalliimpi. Tosin Designin saa täysin muuttovalmiina, myös toisen kerroksen!!
Finndomolla taitaa saada myös ainakin Omatalo-merkkiä Virosta (oisko sieltä halvempi ostaa).
Tienataan paremmin omassa firmassa palkkaa kuin näpertämällä raksalla peukalo keskellä kämmentä.
Mun mielstä ap olet pian muuttamassa avaimet käteen-taloon, mutta rakentajaksi en sinua kyllä kutsuisi,
Mun mielstä ap olet pian muuttamassa avaimet käteen-taloon, mutta rakentajaksi en sinua kyllä kutsuisi,
-- sinä sen sijaan olet ärsyttävä!
On tässä kommentissa perääkin! Toki hieman talonrakentajaa on vamistaloonkin muuttavassa, mutta enemmänkin olette ap talonrakennuttajia. Kyllä siinä puhutaan hiukan eriluokan rakennuttamisesta jos lähtee itse liikkeelle tontin raivaamisesta ja lopettelee hommat parin vuoden kuluttua nurmikon kylvämiseen, tietäen siitä väliltä jokaisen naulan ja tiilen joka taloon on laitettu.
Eikä tarkoituksena ole väheksyä tai korottaa ketään, mutta kyllä eri luokan projekteista kuitenkin on kysymys.
Tuon pidemmän tavan kokeneena en väitä, että olisin tehnyt fiksumman ratkaisun:-)
alkaa vääntää kättä siitä, onko rakennuttaja vai rakentaja, vai mitä?
Eiköhän kyse ollut siitä KENELLE VALMISTUMASSA TAVALLA TAI TOISELLA TALO?
Mutta tää on niin AV:a kuin olla ja voi.
Ovat kuulleet kuinka raskasta on rakennusaika ja kilpaa sitten päivittelevät kuinka oli parisuhde koetuksella kun oli niin rankka rakennusaika, mieskin oli aina raksalla. Rakennuttajina ovat itse kantaneet muutaman rakennustarvikkeen taloon ja vähän lakaisseet ja on ollut niin rankkaa. Hohhoijaa, olisi varmaan kannattanut pysyä siinä kerrostalo-osakkeessa.
Me taas emme nimenomaa valita mitään rankkuutta koska vaikeaa ei ole vielä ollutkaan! Pohjat on jo tehty ja talofirma on nyt tekemässä perustukset. Sitten alkaakin meidän hommat olla jo ohi! Joku pieni siivous nyt tuskin rasittaa meidän perhettä. Lähellä kun asumme niin meidän on helppo mennä siivoamaan.
Lähinnä mua huvittaa nämä katkerat tähän ketjuun vastaajat! Taitaa se OMA parisuhde olla karilla kun mies on jatkuvasti raksalla rakentamasssa 'sitä unelmataloa' ihan omin käsin:DDD. Kuten aidon suomalaismiehen pitääkin, vai mitä?
Onneksi meillä on jo sen verran ikää ja kokemusta ettemme alkaneet sentään itse taloa rakentamaan. Yhden talon rempasta on jo kokemusta ja sen jälkeen sanoimme rakentamiselle "ei kiitos".
t. tänään huvipuistoon perheensä kanssa lähtevä ap