Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmeessä vieraan ihmisen pitäisi maksaa edellä asioivan vanhuksen ostokset?

Vierailija
19.10.2016 |

En löydä enää sitä linkkiä, onko poistettu iltalehden sivulta?

Joku kersa 12v oli maksanut edellä asioivan vanhuksen puuttuvat n. 10€ ja isä ihmettelee uutisessa miksei kukaan muu tehnyt samoin. Itselle työttömänä ainakin 10€ on iso raha eikä sitä laiteta vieraan mummelin ostoksiin.

Kommentit (88)

Vierailija
61/88 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Annoin eräälle perheen äidille 50€, kun oli unohtanut kukkaron ja oli lastensa kanssa kassalla.

En tosin soittanut lehdistölle.

M43

Ehkä voisit vieläkin soittaa? Eihän hyvä teko vanhene ja aina on paikallaan saada vähän somekehuja/kohuja. ;) 

Kiitos vinkistä, mutta olen vapaaehtoisesti someton.

No se oli vitsi. :)

Eikä?

Vierailija
62/88 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä suomalaiset on oksettavaa porukkaa. Kerta kaikkiaan. Tuossa jutussa kerrottiin että mummo oli vähän hämmentyneen oloinen, eli oli mennyt laskut sekaisin. Lapsi huomasi hädän ja päätti auttaa. No tähän joku tietysti sanoo ettei pitäisi käydä kaupassa jos ei ymmärrä tai jotain muuta fiksua empaattista ja niin suomalaista.

Miettikääpä hetkisen millainen ihminen pitää tällaista huonona juttuna? Jos olisi oma mummosi tai vanha äitisi? Eikö pitäisi auttaa?

Ei sillä että ketään kiinnostaisi mutta lopetan nyt tämän elämänoksennuspalstan lukemisen. Toivottavasti teitä joku auttaa jos joskus sitä tarvitsette.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/88 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä nyt vähän aiheen vierestä, mutta kerronpa appiukostani. Hän on 90-v ja muutti tässä vähän aikaa sitten vanhainkotiin. Hän on iät kaiket valitellut, että kun eläke on niin minimaalinen, ettei tahdo tulla toimeen. On asunut isossa ok-talossa ja aiemmin matkustellut aika paljon ja harrastanut monenmoista. Siis elänyt hyvää elämää, ainoa elämää varjostanut asia tuntui olevan jatkuva rahanpuute. Söi vanhoja ruokia ja hyvin yksipuolisesti, vaatteet kymmeniä vuosia vanhoja, alusvaatteet ihan resuja. Itsekin olemme olleet tiukilla asuntolainan kanssa ja kun tulot eivät niin isot ole, niin senttejä on laskettu, ei puhettakaan mistään matkoista tms. Silti yritettiin aina vaaria auttaa, ostettiin kalsareita ja sukkia, vein leipomuksiani, siivosin ja nyt viime vuosina vietiin ruokaakin.

Vaari ei ole antanut meidän lapsille synttäri- ja joululahjoja kuin muutaman kerran, pyyteli aina anteeksi, että ei anna, koska ei kertakaikkiaan ole rahaa. Jos ostettiin yhteislahjoja, vaari ei osallistunut vaan me muut maksoimme hänenkin osuutensa. Ihmettelin kyllä aina, että miten vaarilla ei rahat riitä, pitäisi olla ihan ok eläke kuitenkin, ihan hyväpalkkaisessa työssä ollut yli 40 v. Mutta uskoin, kun hän kertoi vanhan talon isoista menoista, lääkekuluista jne.

Nyt kun vaari muutti vanhainkotiin, mies hoiti kaikki hänen paperiasiansa ja kas, pankkitilillä oli yli 100 000 euroa! Ei ihme, että ei rahat riitä, kun niitä pitää säästää tilille.

Sairastuntu Piheyteen tai sitten sairastanut sitä koko ikänsä. Aika kökkö juttu kuitenkin teille. Ja nyt sitten tuo hoitokoti/palvelutalo/vanhainkoti lypsää nämä rahat ja sen jälkeen antavat isäsi kuolla pois.

Vierailija
64/88 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimi_ kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi riittää että verot maksetaan, ei tässä nyt sentään tarvitse ruveta ventoveraiden ostoksia maksamaan. Eihän kukaan maksa minunkaan ostoksia.

Minä Minä Minunkaan Minä maksan Minä Minun minä minä.

Hienoa että poika osasi lukea tilannetta ja pysty kuittaamaan mummon puuttuvan summan. Mummo oli saattanut jo vähentää korista vaikka kuinka monta tavaraa ja yrittänyt laskea välttämättömät yhteen ja luuli rahansa riittävän. Kuka prkl kehtais muka mennä kassalle vajaalla lompsalla jos sen olis huomannu.

SSS klaani on niin hienosti järkännyt nämä asiat että rikkailla on kyllä varaa sanoa että MINÄ olen veroni maksanut, mutta mökin mummolla tuskin on edes ruokaan rahaa ja lääkkeistäkin tingitää.

Minä en ole rikas mutta maksan silti veroja niin pienestä palkasta että moni on sanonut että valehtelen kun kerron palkkani. Minun äidilläni on pieni eläke mutta hänelle ei tulisi mieleenkään että jonkun pitäisi maksaa hänen ostoksensa. Me emme ole mitään yhteiskunnan siipeilijöitä vaan rehellistä kunnon väkeä vaikka olemmekin köyhiä.

Vierailija
65/88 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättävää huomata, miten vihamielisesti täällä suhtaudutaan tarjottuun apuun. Täytyy varmaan jatkossa auttaa vain lapsia, vanhuksia ja maahamuuttajia, koska näissä ryhmissä en tällaista vihamielisyyttä avuntarjoajaa kohtaan ole huomannut. 

Vierailija
66/88 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla ole varaa maksaa jonkun toisen ostoksia vaikka kuinka haluaisin. Eikä meidän lapsilla ole sellaisia summia kaupassa että voisivat omien ostostensa lisäksi maksaa mummelin ostokset.

Näillä vanhuksilla on yleensä, ei kaikilla toki, melkoinen omaisuus jota pihtaavat.

Mä en edes kehtaisi ottaa lapselta rahaa. Jotain pitää jättää ostamatta jos ei raha riitä.

Tämä isä on luultavasti hyvätuloinen joka ei ymmärrä kuinka vähällä tässä maassa tullaan toimeen.

Vierailija
67/88 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin mä auttaakin, jos olisin hyvin toimeentuleva, mutta köyhänä opiskelijana en siihen kykene. Hyvä jos saan itse rahani riittämään ruokaan. 

Vierailija
68/88 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuleekohan isä että mummo lukee lehtiä ja maksaa pojalle rahat takaisin. Kauan saavat odotella..

Vierailija
69/88 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä odotan että loppuraha tuodaan takaisin kun kaupassa käydään, jos ei erikseen muuta sovita. Eikä meidän 12-vuotias antaisi millekään mummolle rahoja jos on saanut luvan ostaa karkkia tai lehtiä tai mitä nyt tuon ikäinen ostaakaan 😆. Jotkut lapset ovat ilmeisesti jo lapsena tosi jaloja.

Vierailija
70/88 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilttiä, että maksoi.

Tympeää, että kerskaili roskalehdessä.

Vierailija
71/88 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen maksanut edelläolleen pojan (noin 12v) ostokset eli vähän yli 7 euroa siksi, että pääsin ripeämmin kassalta pois, ei tarvittu mitään kuittiennollauksia tms. Saattaa olla, että poika tekee tuota huijausta tahallaan, sama minulle. Maksoin. Mutta unohdin kertoa siitä somessa, koska tilanteeseen ei liittynyt mitään sellaista, minkä olisin halunnut jakaa.

Vierailija
72/88 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hitsi kun olette kateellisia. Siis joku muksu auttaa jotain vanhusta, mikä kertoo siitä, että sillä lapsella on sydän paikallaan vielä. Mutta ei hätää. Kysymyksessä on lapsi, myöhemmin siitä tulee samanlainen katkera ahne kusipää kuin av-mamma. Joka uskoo ennemmin että tällä kalasteltiin somejulkisuutta. Isä oli aivan oikeassa siinä, että aika kovaa kun kukaan aikuinen ei välitä, mutta lapsi auttaa. Todella kova myötähäpeä näiden aikuisten takia. Olisivatkohan av-mammoja?

Kelle tässä nyt pitäisi olla kateellinen? Mummolle, joka elää yli varojen eikä osaa käyttää rahaa vai pojalle, joka jakelee sitä ympäriinsä? Jostain syystä en näe kummassakaan mitään aihetta kateuteen.

Et näe kateutta tässä ketjussa? Mutta näköjään et  oikein ymmärrä lukemaasi tai muutakaan. Siis kysymys on siitä, että lapsi auttoi vanhusta ja täällä alkaa heti joku kateellinen marmatus. Kysymys ei ole siitä, että jonkun olisi pakko tehdä jotain. Sehän se on se av-mamman motivaatio. Toista ei auteta mäessä muuten kuin "jos se on pakko".

Tuo lapsi auttoi hyvää hyvyyttään. Hän on vielä viaton eikä purista rystyset valkoisina rahaa siinä vaiheessa kun näkee toisen ihmisen hädässä. Mutta kasvattakaa vaan omat kersanne samanlaisiksi itsekkäiksi paskiaisiksi mitä itse olette. Sitten kun joskus itse joudutte pulaan, eikä kukaan auta, turha nyyhkiä.

Itse näen tämän sellaisena että häikäilemätön vanhus käytti viattoman lapsen hyvyyttä hyväkseen! Itse en kehtaisi ottaa lapselta almuja. Ton vanhuksen olisi pitänyt ottaa hihnalta muutama ostos pois jotta se loppusumma olisi ollut 10€ vähemmän. Tiedä vaikka oikeasti onkin joku varakas paskakasa joka yrittää pihistellä menoista juuri noin, kun lähes aina löytyy joku hyväsydäminen joka maksaa sen puuttuvan muutaman euron ja nyt jopa 10€ kun hyväsydäminen lapsi kyseessä. Vanhus toimi väärin!

Ja miksi tätä hehkutetaan mediassa nyt? Syy on siinä että ihmisten asenteisiin yritetään vaikuttaa, pian leikataan kaikista etuuksista eli näitä vastaavia tapauksia tulee olemaan tulevaisuudessa paljon ja tavallaan ilmapiiristä yritetään tehdä sellainen että on coolia maksaa köyhän ostokset kun valtio ei voi taata eläkeläisille kunnon eläkettä.

Vierailija
73/88 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on maksettu kyläkaupassa kaksi jäätelöä. Korttiyhteydet poikki, eli ilman oltaisiin jääty tytön kanssa. Annoin rouvalle puhelinnumeroni, että lähetä sun tilinumero, niin maksan takaisin. Viesti tuli, siinä luki että toivottavasti jäätelö maistui.

Tuntui tosi kivalta, pistän hyvän kiertämään, kunhan tilaisuus osuu kohdalle.

Vierailija
74/88 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vanha nainen oli maksamassa ostoksiaan, mutta hänen rahansa eivät riittäneetkään maksamiseen. Patrick kuuli myyjän kysyvän, oliko naisella mukana pankkikorttia tai lisää käteistä, koska summasta puuttui noin yhdeksän euroa. Mummolla ei kuitenkaan näyttänyt olevan enempää rahaa mukanaan.

Patrick nousi penkiltä ja antoi hänellä mukanaan olleen kymmenen euron setelin myyjälle.

- Mummo ei näyttänyt oikein ymmärtävän tilannetta, eikä hänellä ollut enää rahaa, niin päätin maksaa sen, Patrick sanoo.

Patrickin mukaan kassajonossa oli paljon ihmisiä, ja he olivat ihmeissään ja kiittelivät Patrickia mummon auttamisesta.

Patrick arvelee, että naisella oli kuulovamma, eikä hän siksi aivan ymmärtänyt tilannetta.

- Mummo kysyi, mitä minä tein, ja kerroin maksaneeni ostokset. Sitten hän taisi ymmärtää."

Luulen että muissa maailmoissa olevia mummoja on nykyisin kaupoissa melko paljon kun vanhustenhoidon tila on mitä on.

75/88 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tässä ollut muuta ihmeellistä kuin se paheksunta niitä kohtaan, jotka eivät tarjoa kymppejään asiakkaille joilla ei riitä kasalla rahat. Että ne lapset jotka ei antaisi rahojaan pois, olisivat suorastaan oksettavia ja mitä kaikkea tässä haukuttiinkaan... Ymmärrän hyvin sen isän ylpeyden lapsestaan ja kiva ele lapsiltakin, niissä ei mitään. Mummokaan ei vissiin ollut ihan kartalla kaikesta, joten hänenkin haukkuminen on aika kyseenalaista, mutta taitaa tämäkin ketju olla vaan taistelu siitä kuka on enemmän itsekäspaskariistäjähuonoäitisurkealapsipummi... plaa plaa :D

Vierailija
76/88 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ihmistä. Toista voi auttaa siksi, että myötätunto ja hyvyys lisäävät hyvyyttä ja myötätuntoa. Jos nämä ominaisuudet eivät muuten sinua kosketa, lapsesi tarvitsevat niitä kasvaakseen. Ihan sama mitä mummolla on pankkitilillä, hyvä teko on silti hyvä teko. Ja mitäpä jos ei olekaan, vaan mummon rahat ihan finaalissa, niinkuin monella on. Jokainen hyvä teko tässä pahassa maailmassa on kullanarvoinen. Ette ehkä tiedä sitä, mutta me täällä Suomessa elämme aika surkeassa jamassa tietoisuuden suhteen; ahneus, itsekkyys, pelko jne ovat vallanneet, enää ei edes hävetä sitä että ollaan tyhmiä, itsekkäitä, sikamaisia muita kohtaan. Ihmisellä on mahdollisuus paljon parempaan. Karkeasti sanoen; ihmisellä on valittavissa pelon tai rakkauden tie. Rakkauden tie on se että uskoo hyvään, auttaa kun voi, on kiitollinen jne- lasten kasvatus on tätä rakkauden tietä. Jos ei lastaan halua tuhota. Pelon tie taas on se, missä turvataan omaa, nähdään muut pahoina, turvaututaan korvikkeisiin kuten työn tuomaan statukseen, rahaan jne. Tässäkin ketjussa näkee kuinka syvälle pimeyteen ja pelkoon ihmiset ovat ajautuneet. Haastakaa nyt itseänne vähän kasvamaan. IHmisellä on valtavasti mahdollisuuksia, ei tarvitse jäädä henkisesti veltoksi, pinnalliseksi, riippuvuusvammaiseksi pelkuriksi höyryämään pahaa ympärilleen. OIkeesti. 

Vierailija
77/88 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, jos mummo olikin av-mamma-analyysin mukainen ahne, itsekäs, laskelmoiva, julma, toisia hyväksikäyttävä hirviö, hän ansaitsi vieläkin paremmalla syyllä hivenen myötätuntoa ja apua. Hienoa, että nuorella miehellä oli varaa hyvyyteen. 

Vierailija
78/88 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pin kirjoitti:

Ei tässä ollut muuta ihmeellistä kuin se paheksunta niitä kohtaan, jotka eivät tarjoa kymppejään asiakkaille joilla ei riitä kasalla rahat. Että ne lapset jotka ei antaisi rahojaan pois, olisivat suorastaan oksettavia ja mitä kaikkea tässä haukuttiinkaan... Ymmärrän hyvin sen isän ylpeyden lapsestaan ja kiva ele lapsiltakin, niissä ei mitään. Mummokaan ei vissiin ollut ihan kartalla kaikesta, joten hänenkin haukkuminen on aika kyseenalaista, mutta taitaa tämäkin ketju olla vaan taistelu siitä kuka on enemmän itsekäspaskariistäjähuonoäitisurkealapsipummi... plaa plaa :D

Ai niinkö? Yksittäisiä itsensä ylentäjiä ehkä löytyy, mutta kyllä tämä ketju, otsikkoa myöten, on parjausta siitä, miten tyhmät lahjoittelevat rahojaan toisille.

Itelle ei tulisi mieleenkään parjata ketään hyvästä teosta, sama se millä motiivilla se tehdään. Menee usko ihmiseen kun lukee näitä kommentteja. Ei ole pakko eikä velvollisuus auttaa kenenkään ketään, mutta jos joku auttaa, on kuvottavaa, että siitä käydään solvaamaan!

Vierailija
79/88 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hitsi kun olette kateellisia. Siis joku muksu auttaa jotain vanhusta, mikä kertoo siitä, että sillä lapsella on sydän paikallaan vielä. Mutta ei hätää. Kysymyksessä on lapsi, myöhemmin siitä tulee samanlainen katkera ahne kusipää kuin av-mamma. Joka uskoo ennemmin että tällä kalasteltiin somejulkisuutta. Isä oli aivan oikeassa siinä, että aika kovaa kun kukaan aikuinen ei välitä, mutta lapsi auttaa. Todella kova myötähäpeä näiden aikuisten takia. Olisivatkohan av-mammoja?

Olet itsekin av-mamma kun kerran täällä olet, vaikka tunnetkin olevasi tämän palstan käyttäjien yläpuolella.

Vierailija
80/88 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.iltasanomat.fi/hyvaolo/art-2000001932364.html

Tuoreen yhdysvaltalaistutkimuksen mukaan myötätunto ei ole suomalaisilla verissä.

Suomalaiset ovat aika tunnekylmää kansaa, ainakin jos Michiganin yliopiston tuoretta tutkimusta on uskominen. Tutkimus listasi 63 maata näiden kansalaisten empaattisuuden mukaan.

Suomi jäi kuudenneksi viimeiseksi, hännänhuippu oli Liettua.

Michiganin yliopiston tutkijoiden mukaan empaattiset ihmiset ovat huomaavaisempia, anteliaampia ja kiltimpiä kuin muut.

Empaattiset ihmiset suhtautuivat myös myönteisemmin vapaaehtoistyöhön ja muiden auttamiseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kaksi