***HELMIKUISET -06*** Naistenpäivästä loppuviikkoon...
Enpä nähnyt pinoa, joten aattelin, että alotan ja jaksettaisko pitää sama pino koko loppuviikon, niin ei tarttis aina haeskella uutta? Periaatteella pino/viikko...?
No ei mulla ihmeitä asiaa oo. Jäbä nukkuu hyvin, syö 1-2x yössä ja päivisinkin 2,5-3h kerrallaan ja sit hereillä 1-2 tuntia. Terkka tulee huomenissa kattoo meitä ja varmaan sit haikarakiikussa punnitaan. Eilen katottiin kotivaa' alla, että noin 4,5kg painaa...
Ristiäiset sovittiin eilen, että 2.4. olis ne ja nyt sit vaan kestitetään vieraita sillon sun tällön, mies on kotona ens tiistaihin asti, joten " hermolepo" , jos sitä on, alkaa tai loppuu sillon... ;)
Kävin laittaas synnärikertomuksen tonne meidän pinoon, lukekaa sieltä, jos kiinnostaa, ei siinä mitään erikoista oo.
Dentaurus + " Veli Ponteva" illalla 8pv
Kommentit (42)
Vielä tuohon huutamiseen... Meillä onneksi on poika nukkuu kun nukahtaa tuon 1-2tunnin huutamisen jälkeen, noin 5-6tuntia... aivan ihanaa että saa edes sitten itekin nukkua... Ja todellakaan siihen ei auta muu kuin tuo nukahtaminen, tissi ei kelpaa. Ajattelinkin kun ti on neuvola niin kysäistä olisiko niillä jotain kikkoja tuohon...
Kiloista oli puhetta, mulla jäi laitokselle kymmenen kiloa, eli kaikki mitä raskausaikana tuli, noin puolet oli vauvaa ja istukkaa ja loppu turvotusta, ja nyt kotona ollessa on tippunut vielä viisi kiloa lisäksi, onneksi... Joten täällä lähtenyt miinus viisi kiloa lähtöpainosta, toivottavasti lähtee lisää...
Nopea kysymys vielä: kuinka moni on jo pitänyt ristiäiset? Jos, ette ole pitäneet koska pidätte? Meillä ristiäiset on vasta 15.4. Niin ja olisi sitten hauska tietää minkä nimen olette pienokaisellenne antaneet... (vois pistää vaikka ihan oman pinon sitten kun aika koittaa....)
Napero ja poika tasan 1kk (voi,vitsi miten tuo aika kiitää...)
Heips!
Josko sitä taas muutaman rivin pystyis kirjoittamaan...
MIDZI: Meillä on kaikki vauvat nukkuneet päivät turvakaukalossa ja yöt pinnasängyssä. Nyt siis tämä kolmaskin! Turha kuvitellakkaan laittaa sänkyyn, nukkuu vähän aikaa ja rupee sitten huutaan! Heti kun siirtää turvakaukaloon, jatkaa uniaan! Ei siis vain viihdy yksikseen hiljaisuudessa!! Meillä kaikki ilmeisesti vattassa jo tottuneet meteliin ja puheensorinaan, niin eivät osaa hiljaisuudessa nukkua! Esikoista nukutin myös sohvalla, mutta oli sekin enimmäkseen turvakaukalossa! Välillä nytkin meteli nousee yli sallitun rajan ja vauva senkun vain nukkuu! Ei varmaan osaa hiljaisuudessa jatkossakaan nukkua! Välillä saattaa säpsähtää ja pelästyä jotain yht´äkkistä kovaa ääntä, mutta ei silti herää... Eli suosittelen nukuttumaan vaan siinä turvakaukalossa, pääsee ite helpommalla!!!
Sitten vauva-arkeen... Meillä poika nukkuu kanssa vaihtelevasti, ei vielä kunnon rytmiä. Kun vertaa kahteen edelliseen, jotka jo kaksviikkosena alko nukkuun yöt kunnolla! Tosin maitokin loppui aikas pian, kun ei yösyöttöjä enää ollut! Nyt tämä kolmas siis nukkuu vaihtelevasti! Välillä on se 3-4h ja välillä taas 6-8h yöunet! Toisaalta ois kyllä ihan kiva, jos kerran yössä söisi, nii josko sitä pääsis imettämällä vähän pidemmälle kun vain 1kk täysimetystä ja lisämaidon kanssa 3kk ikäiseksi! Päivisin on kanssa se 4h aikas keskimääräinen syöttöväli. Illalla saattaa tankata jopa tunninkin välein!!
Voi ku nää pakkaset jo hellittäs, nii pääsis kunnolla vauvan kanssa ulkoileen! Vielä ei olla uskallettu paljoo ulkoilla!!!
Täytyy mennä lohdutteleen tota poikaa, ku kaatu ja löi suunsa lattiaan. Pieni reikä tuli ja nyt ei haluais ku olla sylissä vaan, ku äiti koneelle istuun tuli! Äsken kyllä jo leikki ihan hyvin, mutta heti, ku tähän tulee, niin...
Aurinkoisia päiviä!
sinilia, vaavi 3vk+1pvä, poitsu 1v ja likka 2v5kk
melkein teen kakun..no eka viikon kunniaksi tein kakun.
Neuvolassa käytiin eilen ja paino on noussut hienosti ja pituutta on tullut melkein 5 cm lisää. tyttö vaan hymyili tätille ja sitten pissasi vaakaan kunnon lammikot. päätäkin jo kannttaa mahalla ollessaan.
Meillä on noi mahavaivat vähenmään päin,miksi en osaa sanoa, olen tietoisesti nyt välttänyt kahvia,koeajoin eilen kupillisen ei vaikutusta joten ei ole kahvikaan mikä kitisytti. mut mulla ei maha enää kestä maitotuotteita...kiva söin yks päivä sen jäätelön tässä koneen ääressä ni johan pytty lauloi ja maha oli kipee monta päivää.
Mulla on paino laskenut vaan 7 kg, neuvola jaksaa siitä narista, kyllä pitäs enemmän pudota..vittu sentään 1kk synnytyksestä pitäs olla missin mitoissa sen ämmän mielestä. mä en tod ota mitään paineita, kun ei kerran vielä lenkkeillä saa tai muuta urheilua harrastaa. mut mun ongelma on kans karkin ja makean syönti, mä voisin syödä non stoppina makeeta,vaikka sokeria pussista.kyllä mä syön oikeetakin ruokaa,mut nälkä on koko ajan. eilen en syönyt karkkia sit ollenkaan vaan muutaman suklaa mariekeksin... mua rupes ahdistamaan se neuvolan ämmä.
meillä kans tankataan maitoa jatkuvalla syötöllä mut kumma mua se ei ärsytä ollenkaan, minusta on ihan olla vauvan kanssa lähekkäin ja elää vauvantahtista elämää. kaikki muu saa jäädä, muu perhekkin on huomattavasti rauhallisempi nykyään. tehdään asiat sit kun ehditään tai jaksetaan.
Mun vasenta tissiä taitaa uhata rintatulehdus..kivan pinkee ja kipee. yöllä pumppasin sitä hikisenä kolmen aikaan kun kerran tyttö ei suostunut imemään siitä.
Ihanaa tämä vauva-arki minusta(kuinkakohan kauan).
Niin ja lekuri on meillä vaihtunut, hyvän lääkärin tilalle on tullut " balttian maan keihäänheittäjä" eli joku karvanen virolaisnainen..enpä taida saada lähetettä uudelleen kursittavaksi naikkarille.(siis mun alapää on ihan pilalla, kun tikit ratkesi liian aikaisin ja eipä enää housuja heitetä)
joo jos alkais maksamaan laskuja ni vois lähtee kärryttelemään ulos.
Kuumetta ja Dunia 1 KK!!!!!!!!
niin ja onnea uusille vauvansa saaneille
Kirjottelenpa pari riviä kun mies on kaupassa ja neiti mamman kans ulkona. Meillä vielä se tilanne, ettei ulos suositella vietäväks, niin täällä sitä sisällä istutaan.
Eli joku kyseli kiloista. Raskausaikana tuli noin 12,5kg eka punnituksesta lähtien, mut olihan niitä ylikiloja jo ennestään. Laitokselle jäi viis ja sen jälkeen on lähteny toiset viis, mut saa tästä ämmästä lähtä vielä ainakin kymmenen lisää, ellei viistoista. Että sillee, hyvin ne varmaan kyl lähtee kunhan päästään ulos vaunuilemaan. Lähti nimittäin viimekskin vaik sillon söin levyn fazerin sinistä päivittäin.
Ja unista. Päivällä mennään 2-3 tunnin unipätkissä, sitte 1-2 tuntia hereillä. Iltasin tankataan aika hyvin ja torkutaan about viidestä iltayheksään ja sit unten maille. Yöllä syödään pari kertaa ja about kuuden-seitsemän maissa ylös. Jos tää näin jatkuu niin mä hurraata huudan, mut kokemuksesta epäilen, että rytmiä vaihdetaan jossain vaiheessa. Niin teki neitikin, ja kovin ovat käyttäytyneet samalla tavalla muutenkin, vaikka sukupuoli on eri.
Syömisestä. Poitsu oli alhasten sokereiden takia iv-gluk-tipassa sairaalassa ja siellä sitte pakkosyötettiin se 30-50ml maitoa heti syntymää seuraavina päivinä. Joten ainakin uskon, että menee sen verran kerralla. Eilen terkka punnitti haikarakiikussa, että painoa ois nyt noin 4260g, syntymäpaino oli 4196g ja sairaalasta poistumispaino 4048g, että kai meillä aika hyvin menee. Maitoa tulee suihkuamalla välillä, eikä pulloa oo tarvittu kun kerran, sinä päivänä kun kotiuduttiin viikko sitte perjantaina. Tosin pikkuherra on semmonen syöjä, että heti herättyä pitää olla tissi suussa ja sit nukkumaan mennessä mielellään kans, eli hereillä ollessaan syö kahdesti. Eikä nukkumaan pysty käymään, jos ilmaa mahassa, röyhtästä pitää. Ja öisin on vaihdettava myös vaippa jos liian märkä, sillonkaan ei nuku.
Sisarensa tavoin tutti ei oo välttämätön, mutta annoin sen viikon vanhana, huonohkosti siis sitä lutkuttelee. Ite suhtaudun kyllä koko tuttiin hammaslääkärinä hieman kriittisesti, mutta onhan se tarvittaessa kohtalainen äänenvaimennin. Toivottavasti päästään siitä sit kokonaan eroon puolvuotiaana kuten isosiskokin. Parempi tapa meillä hiljentyä nukkumaan näyttää olevan Ainu-ensipupun naaman edessä, kuten oli siskonsakin tapana. Joskus tuntu sillon siltä, että miten laps saa henkeä, mut jos pupun siirsi syrjään, niin huuto siitä nous. Eli pupu naamalla mentiin paremmin kun tutin kanssa.
Eli tässä kaunista päivää ikkunasta kattelen ja oottelen lämpimämpiä kelejä, jotta sit 14pv vanhana päästään ulos. Muuten emme liiku juurikaan ihmisten ilmoilla ekaan kuukauteen, ikäänkuin periaate on, että kastamatonta ei kuljetella ja mieskin on oppinu käymään taas kaupassa... Totutellaa näihin kotipöpöihin ennenkun lähetään maailmalle. Neiti oli kipee eka kerran 11kk vanhana ja koputanpa puuta, että mahd. pitkälle mennään ilman pikkuherran sairasteluja, vaikka neiti päiväkodissa onkin ja sieltähän sitä saa mitä tahansa pöpöjä matkaan. Meillä ei oo neidillä ollu ainuttakaan korvatulehdusta ja niitä mä kammoan kaikista eniten, kun en itekään oo moista kokenu eläissäni, joten aika näyttää miten tässä edetään, osaanko tunnistaa jos sellanen iskee.
Jaaha, romaani tuli taas tehtyä, lopetanpa tähän, eihän tuota kukaan jaksa lukea ja vastailin varmasti enemmän ku oli tarvis. Hienoa perjantaita vaan kaikille toivottelevat
Dentaurus ja " Veli Ponteva" 10pv
Puklu ähkii sitterissä, jos nyt vetäisi pienet tirsat niin ehdin kirjoitella rauhassa :).
Midzi, meillä tyttö syö tavallisesti 60-100 ml kerrallaan, desiä harvemmin. Joskus saattaa tissutella vain 40-50 ml. Pikkuhiljaa määrä on noussut. Tyttö joutui melko pian syntymänsä jälkeen tarkkailuosastolle ja siellä ruokamäärä oli 60 ml kolmen tunnin välein, ja niin isoa annosta tyttö ei pystynyt syömään kokonaan vaan osa (toisinaan koko annos) laitettiin nenä-mahaletkun kautta. Alkuun jaksoi syödä vain 10-20 ml.
Vauva pulauttelee lähes päivittäin ja joskus puklu lentää kaaressa (sikäli kätevää, että lentää olkapään yli lattialle, vaatteet eivät tahriinnu :P). Varsinkin tuo kaaripuklu näyttää pahemmalta kuin onkaan, ruokaa jää sentään mahaankin. Huolestuttavaa tuo ei ole niin kauan kuin paino nousee. Pyykkikone pyörii meillä ahkeraan joka tapauksessa -ja huh, olipa hyvä että tuli hommattua kuivausrumpu.
Eilen oli ensimmäinen lastenneuvolakäynti ja Puklun strategiset mitat ovat 4000 g/54 cm/38,2 cm. Tarkkailuun joutuessaan vauva painoi 2585 g (pituus 47 cm) joten painonkehitys on reilussa kuukaudessa ollut tosi hienoa.
Aloitin vasta tällä viikolla d-vitamiinin antamisen. Jostain syystä Puklu on aloittanut iltahuudot samoihin aikoihin -tuskin kuitenkaan liittyy asiaan, tipan kun annan aina aamulla.
Nyt tolle tuli nälkä, joten sapuskaa nassuun. Viikonloput!
KL
Meillä poitsu nukkuu omassa rottinkikopassaan (niin kauan ku mahtuu, sit pinnasänky tulee kehiin), enkä todellakaan osais ite nukkua jos se olis mun vieressä yöllä. Neidin kans muistan heränneenki monta kertaa aikoinaan kun hätkähdin unesta, et oonks mä jättäny sen viereeni ja lutannu koko muksun. Mut aina olin tajunnu sillonkin siirtää sen omaan sänkyynsä syötön jälkeen, vaik yösyötön aikana saatan itekin torkahtaa. Ja vanhempieni " vahingosta" viisastuneena ja kovana nukkujana en halua lapseni nukkuvan vieressäni kymmenen vanhana... Neitikään ei oo ees yrittäny nukkumaan meidän sänkyyn, kun on oltu aina tiukkina siitä, että jokainen nukkuu omassa sängyssään. Aamulla saa sit tulla peuhaamaan meidän sänkyyn, mut yöt on aina nukuttu omassa, eikä nukuttamista meillä oo tarvittu harrastaa. Mutta edelleen, aika näyttää miten tää pikkuherra nukkuu jatkossa, viereeni en häntäkään halua.
Dentaurus
Ihan ensiksi KIITOS KAIKILLE ONNITTELUISTA JA TSEMPISTÄ!!! Ihana kun moni on jännittänyt mukana kuinka meidän käy. Mutta hyvin tuntui käyvän!!! : )
Täällä on näköjään aika vilkasta,jossain vaiheessa vauvat siis kaikilla nukkuu vaikka välillä tuntuu että koko ajan saa olla imettämässä ja hyssyttämässä. Kiva lueskella muiden juttuja ja ajatella että " just noin meilläkin on." Esim toi päivälä pitkien unien nukkuminen ja yöllä sitten valvotaan taikka että imettämässä sais olla koko ajan. Hirveää myöntää mutta mä en ole järin innostunut tosta imetyspuuhasta. Sitoo tosi paljon,mihinkään et voi lähteä rauhassa käymään kun tuntuu että heti kun ulos astut niin mies jo soittaa että täällä ollaan hereillä... Ja meidän neiti kun tarvii tissin NYT ja HETI! En olisi ikinä uskonut että pienestä ihmisestä voi lähteä niin eläimellinen ääni!! : )
En ole kyllä imetystä nyt lopettamassa mutta tuskin sitä jatkan kolmea-neljää kuukautta pidempään. Meillä on vielä se hankaluus että vauva ei saa oikeaa imuotetta ja joudun käyttämään rintakumia. Kätilö sanoi laitoksella että mun rinnat on jotenkin vääränmalliset imettämiseen,vauva ei saa kunnolla kiinni. Rintakumilla kyllä onnistuu,olen yrittänyt muutaman päivän välein ilman kun imuteho on voimistunut mutta tulos on aina sama: puoliksi tyhjentyneet ja kipeät rinnat. Siinä sitten taas pari päivää menee saada asia tasapainoon pumpun,rintakumin ja vauvan kanssa... Maitoa nimittäin tulee ihan reippaasti että siitä ei ole kiinni,imuotetta ei vaan saada kuntoon. Ehkäpä siitä syystä syöminen kestää aika kauan,voi vierähtää tunti-pari ennen kuin ollaan tyytyväisiä!!
Meidän neiti tuntuu olevan muuten ihan perustyytyväinen. Ei itke kuin ruuan perään. Haluaisin jo ulkoilla ja käydä vähän jossakin mutta kun toi pakkanen paukkuu tuolla ulkona niin hurjana niin eihän sitä voi ulos lähteä. Mahtavat ilmat kyllä olis!! Ja jos sitten lähtis johonkin oikein ihmisten ilmoille niin tuo imetys mietityttää,istu nyt sitten jossain hoitohuoneessa pari tuntia...
Täällä on ollut keskustelua painosta ja laihduttamisesta. Mulla jäi kaikki kertyneet kilot synnytyssaliin. Vauva painoi sen reilun neljä kiloa, istukka liki puolitoista ja lapsivettä oli taas aika paljon. Synnytyksen jälkeisenä aamuna kävin vaa´alla ja huomasin että kaikki 7.5kg oli poissa! Nyt en ole sitten kotivaakaa rasittanut,ei hirveästi kiinnosta tai huoleta. Ehkä sitten kun kesä tulee ja pitäisi laittaa jotakin ´pienempää vaatetta päälle... : )
Mutta nyt täytyy kyllä lopettaa. Pakko mennä kirjoittamaan kutsut nimijuhlia varten ja laittaa pyykkikone pyörimään. Ja tietysti ihan ensin pukea itsensä. Mun parhaaksi kaveriksi on muodostunut aamutakki kun se päällä on kaikkein helpoin imettää. Lämmin ja saa nopeasti auki!! : )
Viikonloppuja kaikille ja iloista vauva-arkea!!
DEVIL&tyttönen 16vrk
Mulla kanssa samaa " ongelmaa" nännien suhteen... Kätilö sanoi heti synnytyssalissa että mun nännit kääntyneet sisäänpäin... Eikä sitten yritettykään kuin kerran, itse tosin olisin halunnut kokeilla enemmän, mutten siinä kunnossa jaksanut ruveta tappelemaan takaisin vaan tyydyin kohtalooni... Sitten osastolla ollessani opettelin käyttämään tuota rintakumia, ja käytän sitä vieläkin (muutaman kerran olen imettänyt ilman, mutta tuntuu helpommalta käyttää rintakumia) Meillä tosin poitsu on jo kuukauden vanha.... Neuvolassa sanottiin että kannattaa käyttää rintakumia niin kauan kuin itsestä siltä tuntuu. Joten meillä sitä ainakin käytetään, säästääpä vähän rinnanpäitä muutenkin... Onhan se aika puljaamista, mutta niinhän se olisi pullojenkin kanssa...
Mutta siis onnea kuitenkin rintakumin käyttöön....
Napero ja poika 1kk
... Puklu koisahti uudelleen joten kirjoitanpa lisää -mulle tuli painoa raskauden aikana noin kuutisen kiloa, ihan tarkkaan en tiedä koska viimeiset viikot vietin osastolla ja siellä ei painoa seurattu. Paino oli kuitenkin laskusuunnassa. Veikkaisin, että on nyt lähtenyt noin kymmenen kiloa. Olenkin hyvällä omallatunnolla syönyt roskaruokaa (miten se nyt maistuukin niin hyvälle?) ja makeaa, kummastakaan en tavallisesti välitä. Odotan silti kovasti, että tuo loppu pullataikina katoaa tuosta mahan kohdalta! Haaveilen reenien aloittamisesta, harrastan itsepuolustuslajeja ja sen harrastuksen pariin aion toki palata. Kunto ainakin nousee kohisten. Siihen asti käyn päivittäin tunnin lenkeillä koiran kanssa.
Vauva hakee vielä rytmiään, mutta ymmärtää jo melko hyvin että yöt ovat nukkumista varten. Alkuun söi öisin tunnin-kahden välein, toissayönä nukkui jo yhtämittaisesti 23.30-4.30. Eilen ei nukkunut päivällä kuin pieniä tirsoja ja ensimmäistä kertaa oli vaikeuksia illalla nukahtaa. Iltavirkku tämä tuntuu tässä vaiheesa olevan (kuten äitinsä!), nukkumaan menee kymmenen-kahdentoista aikoihin. Yöllä pulloa kitaan ja sen jälkeen röyhyn jälkeen takaisin koppaan. Saattaa siinä aikansa ähistä (on muuten aika kova ähisemään, ei voi nukkua samassa huoneessa ton kanssa), mutta nukahtaa sitten. Aamulla on herännyt kuuden kummankin puolen, saanut sapuskaa ja nukkuu sen jälkeen vielä kahdeksaan-yhdeksään.
Jassoo, näyttää tänään päikkärit maistuvan... Ulkona nukkumista on vasta harjoiteltu, tänään ei taida ulos päästä kun on niin kylmä. Terkka muistaa joka kerta kysyä, olenko jo nukuttanut vauvaa ulkona :).
Marcel, mun mies oli viikon reissulla Singaporessa ja pakeninkin siksi aikaa äidin ja siskon hoiviin kotiseudulle :P. Jotenkin ajatuskin siitä, että olisin ja keskustelisin vain vauvan kanssa viikon ajan sai pään melkein halkeamaan. Ei millään pahalla Puklua kohtaan, mutta seurallisena ihmisenä kaipaan todella sitä aikuista seuraa... Pelkästään gääk-tason kommunikointi ei jotenkin ole se mun juttu.
Ekat hymyt on jo saatu ja vauva on löytänyt äänensä, siis muutenkin kuin sen " volyymit kaakkoon" -tason.
Nyt tartten minä ruokaa. Palaillaan taas :).
KL
Olen välillä käynyt vilkaisemassa onko meille pinoa ja nyt löytyi. En ehtinyt kaikkia juttuja tästä pinosta lukemaan, aika hektistä aikaa täälläkin...joten jotain yritän kirjoitella ennenkuin poju herää...
Ekaksi onnea kaikille nyyttinsä saaneille!
Meidän poitsu syntyi siis rv 39+6 1.2. Pituutta 49,5 cm ja painoa 3410 g, pipo 37 cm. Kuva löytyy syntyneet.fi sivuilta Keski-Pohjanmaan Keskussairaalan kohdalta työnimellä hajuherne.
Meillä arki rullaa jo ihan kivasti, tutulta tuntui kyllä monien tekstit...Meidän päivärytmi on suurinpiirtein seuraava: aamulla 7-9 aikaan syödään (syötän siis rinnasta ja pullosta) ja sitten vain kukutaan ja katsellaan maisemia ja hymyillään ihan mielettömästi! Niin ja kiukutellaan...Tankkailen vaavia about tunnin välein, noin 60 ml pullosta ja välillä rintaa. Parin tankkauksen jälkeen nukkuu sitten 2-5 tuntia. Kun herää, syöttö ja sitten vaunulenkille tunniksi. Nukkuu lenkin jälkeen ihan satunnaisesti, joskus puoli tuntia joskus parikin tuntia...terassilla ei oikein vaunuissa vielä viihdy. Illalla sitten taas tankkaillaan, uni ei meinaa tulla, kitistään, hymyillään ja raivotaan...eka normaali syöttö ja sitten tankkausta tunnin välein, yleensä taas simahtaa toisen tankkauksen jälkeen ja nukkuu välillä joka kuusi tuntia... Yöllä syö normaalisatsin ja nukahtaa kiltisti, tosin ei nuku kuin sen kolme tuntia sillä määrällä. Hyvä kun yöllä saa normaalisatsin syötettyä kun meinaa kokoajan nukahdella.
Meillä on nyt annettu 100ml/syöttö, eka puolet, sitten molemmista rinnoista ja sit loput puolet. Mulla alunperin tuli huonosti maitoa kun hb oli matala (79 laitokselta kotiin lähtiessä...) joten ollaan sitten lisämaidolla menty hyvin pitkälle ja kun homma pelaa niin ollaan jatkettu. Rinnoista tulee mitä tulee ja loput pullosta.
Mulla tuli 5,5 kiloa painoa raskauden aikana, loppusaldo oli 77,5 kiloa, nyt 68...ja lisää sais kyllä tippua...
Tuttia poika ei hirveesti huoli eikä olla tyrkytettykään. Kun huomaa, ettei siitä tulekaan maitoa niin pulauttaa pois...
Aluksi mies nukkui vierashuoneessa ja poika mun vieressä. Poju pitää kuitenkin omaa ähinäänsä ja pulinaansa nukkuessaan joten mä en saanu juurikaan nukuttua. Kun pystyin imettämään istualtaan, palasi mies mun viereeni ja poika nukkuu joko vaunuissa tai kopassaan vierashuoneessa. Maistuu mullekin uni paremmin. Mies nukkuu korvatulpat korvissa jotta saa yöt nukuttua, valvoo sitten pojan kanssa illalla jos tuntuu ettei jäbä nukahda ja tarttee lisätankkausta. Mä menen suosiolla jo 21 maissa unille jotta jaksan aamulla sitten olla pojan kanssa. Pinnasänky siirrettiin myös pois meidän huoneesta joten katsotaan sitten kun koppa jää pieneksi kuinka poju nukkuu " omassa" huoneessaan...Viereen otettais mutta mies on niin levoton nukkuja että pelkää satuttavansa poikaa unissaan (heiluu kuin heinämies)...no, sitä mietitään kun se on ajankohtaista.
Käytiin viime viikolla 1 kk neuvolassa ja paino 4425g ja pituus 56,5 cm eli reippaasti kasvettu! Hymyilty on tosiaankin vajaan kuukauden iästä asti ja kovasti jutellaankin jo, poika on kyllä aivan ihana!!!! Ekat vaatteetkin alkaa jäämään jo pieniksi.
Eipä tässä muuta keksi tällä erää, pitää yrittää ehtiä lukemaan pinoja tänne puolelle. Kiva kun on sakki edelleen koossa, eiköhän ne loputkin tänne sitten löydä! Niin, ristiäiset sitten pidetään 25.3. ilmoittelen sitten mikä pojasta tuli :)
Sasuliini ja poju 1kk ja 10 pv
Hmm, täällä onkin yhtäkkiä jotkut megapäikkärit menossa eli pian on 3h jo mennyt unta tuhistellen ja pikkumies ei ainakaan vielä anna mitään heräämisen merkkejä.
No, en kyllä yhtään ihmettele... poitsu vetäs aamulla 2dl (jep, luitte oikein) korviketta syötyään juuri tuntia ennen tissiä. Ja tuosta megasatsista meni 1,5h niin taas oli rinnalla syömässä. Käytiin neuvolassakin tänään (jossa taas tankkasi tissiä) ja saimme jälleen pelkkää hyvää -painoa tullut taas hyvin eli reilu 200g ja pituutta sentti. Mitat nyt 54,2cm ja 3935g -terkkari sanoi, että meidän poika edustaa sellaista pitkä ja hoikka-mallia. Hmm, mistä lie perinyt kun vanhemmat edustavat enemmänkin tasapaksua ja melko lyhyttä mallia :-D
Jos olisin fiksu niin tietty nukkuisin nyt kun vauvakin nukkuu? Mut enpä nuku vaan kukun koneella... no, pitää sitten yöllä taas vuorotella miehen kanssa syötöissä niin saa yhden pidemmän pätkän itsekin. Kovin paljoa ei voi tosiaan imetyskertoja jättää väliin kun rinnat tuntuu räjähtävän eli ilmeisesti maitoa tosiaan on.
Kunpa vain sais noihin valveillaolo hetkiin hieman paremman mielen vaaville -ettei olis koko ajan sellaista kitinää ja vinkumista. Nyt ne tyytyväiset hetket ovat kovin lyhyitä -vartti tai 20min ja sitä voi edeltää/seurata melkein tunnin kitinä. Lähinnä vissiin vatsavaivoja, mutta tulee myös sellaisia käsittämättömiä kiukkuitkuja, jotka vissiin jotain yliväsymyksen oireita? En tiedä.
Neuvolan terkkari pyysi meidät malliperheeksi kun huhtikuun alussa on seuraava synnytysvalmennus... heh heh, miksiköhän meidät kun toi vauva on aika itkuinen aamupäivisin ja meikäläinenkin on ollut todella itkuinen ja tuuliajolla tän alkuajan. No, päästäänpä pelottelemaan tulevia vanhempia. Ei vaineskaan. Itse ainakin muistan, millaisia kysymyksiä risteili mielessä joulun alla omassa valmennuksessa, joten niihin yritetään vastailla mahd. hyvin. Ja mies tulee myös mukaan, mikä on kiva -meillä ei ollut itella isää paikalla ja ainakin omaa miestäni harmitti kovasti, koska olisi halunuut kysyä " isä-juttuja"
Jeps, eipä tässä muuta. Ai niin, ollaan huonoja vanhempia -viedään vauva taas illalla pariksi tunniksi hoitoon ja mennään itse leffaan... mutta IHANAA päästä taas hetkeksi ulos kaksistaan. Onneksi on innokkaita mummoja :-)
Vitsi, että ottaa aivoon! OK, tiedän, että tyttö on vielä pieni (3 vko), mutta silti. Tyttö herää siis nykyään öisin 1-2 h välein yöllä. Sitten syö ja nukahtaa rinnalle, mutta hetken päästä alkaa piereskellä ja tehdä kakkaa itkun kanssa ja herää siihen. Ei nukahda ilman rintaa ja imetyksen aikana taas torkahtaa, mutta sitten alkaa masuvaivat ja herää taas itkemään. Kivassa oravanpyörässä ollaan! Tohon hommaan menee ehkä tunti ja sen jälkeen nukkuu siis 1-2 h. Vaikka olenkin nukkunut pätkäunta kohta 3 vuotta (esikoisen syntymästä asti), alkaa tässä pikku hiljaa olla aika poikki. Ois kiva nukkua edes 2 h ja 3 h putkeen ois jo ihan luksusta!
Käytiin tänään neuvolassa ja tytön mitat oli 4230 g (paino syntyessään 3455 g) ja pituus 52,5 cm (syntyessään 51 cm). Eli painoa ainakin tullut reippaasti, pituutta ei niinkään. No, en ihan 100 % luota tohon pituusmittaan, koska meidän oma terkka oli poissa ja terveydenhoitajaopiskelija oli sijaisena. Kysyttiin häneltä tosta yöheräilystä ja hän pyysi sitten yhden vanhan ja kokeneen terkan paikalle, joka sanoi, että tyttö syö liian usein (päivällä joskus 4 h välein, joskus 15 min välein). Terkan mielestä syöttövälin pitää olla 2-4 h. No, voihan tota kokeilla, mutta en kyllä halua alkaa huudattamaan tyttöä, jos rintaa haluaa. Vaikka ei varmaan toi jatkuva syöminen tee hyvääkään, jos masuvaivoja on. Cuplatonia käydään ostamassa tänään.
Joo, eilen oltiin siellä ravintolassa ja melkein otin tytön sinne mukaan, mutta en voinut, kun hoitajat oli jo tulossa. Hyvin oli heillä mennyt, mutta mielummin olisin ollut itse tytön seurassa. Olen aina ollut hieman " riippuvainen" lapsistani. Vaikka esikoinen on kyllä ollut hoidossa lukuisia kertoja, niin aina mulla on häntäkin kamala ikävä, kun en hänen luonaan ole.
Ristiäiset meillä pidetään vasta 23.4, jolloin tyttö on jo 9,5 viikon ikäinen. Tytön isovanhemmilla ja kummeilla sattuu olemaan tossa koko huhtikuun matkoja yms. niin aikaisemmin ei voida pitää. No, onpahan ainakin aikaa laihtua sitä ennen, jos joku kiva vaate mahtuis sitten päälle... Tänään kävin neuvolassa vaa' alle ja 15 kilosta 10 on lähtenyt, mutta 5 siis jäljellä. Voi, että kun pääsis jo lenkille ja salille...
Nyt on pakko mennä syömään. Lähdetään esikoisen päiväunien jälkeen kaupungille. Me ollaan käyty lähinnä puistossa vauvan kanssa ja 2 kertaa kaupungilla. Vauva on rattaissa suojassa (kuomun päällä harso), joten en usko, että noilla reissuilla kovin kummosia bakteereita saa. Jos olisi esim. turvakaukalossa ostoskärryissä (jossain kauppakeskuskuksessa), niin en ihan joka paikkaan vielä veisikään. Mies on tänään illalla poissa ja mä joudun olemaan lasten kanssa yksin klo 18 lähtien. Esikoinen alkaa nukkumaan yleensä klo 21-22 aikaan ja vauva vasta puolen yön aikaan. Mies sanoi, että " Syö jotain hyvää ja katso rauhassa telkkaria" . Just joo, mitenköhän se onnistuu...
T:Fassiloora ja tyttö 3 vko + 1 pvä
Ajattelimpa kirjoittaa vaikken koko pinoa vielä kerennyt lukea läpi.
Ekkako kyseli mahataudista? meillä oli kaks vanhinta mahataudissa ja tarttuipa se vauvallekin ja ripuloi 6 päivää ihan kokoajan, nyt on 8. päivä ja eilisen ja tämän päivän aikana on ollut yhteensä jo peräti kaksi kakatonta vaippaa ja kakka ei oo ihan vettä enää, vaikka ei se vielä ihan oikeaakaan ole. Sairaalasta sanoivat että niin kauan kuin syö ja pissaa ei ole hätää kun on kumminki ihan virkeä.
Mahavaivoja on iltaisin/öisin ja mietinkin että lopetanko relatipat vai mitä teen...
D-vitamiinia en meinaa muistaa antaa minäkään, en sitten millään. Vinkkejä muistamiseen??
Tutti on meidän neidillä ollut käytössä laitokselta lähtien ja heti ymmärai tutin idean, eikä ole millään lailla vaikuttanu rinnan imemiseen.
Naperolle mahallaan nukuttamisesta sen verran että minäkin kokeilin sitä ja hyvin toimi. Yhesti kumminkin löysin vauvan naama tiiviisti patjaa vasten nukkumassa; näytti siltä ettei ilma kulje mistään välistä joten en oo uskaltanu ainakaan vahtimatta enää pitää mahallaan (vaikka päätä kannatteleekin aika hyvin).
Nyt huudetaan joten pakko mennä.
Huomisia ristiäisiä tässä valmistellaan...
Matilda ja pikkuneiti 5,5vk
...galluppiin. meillä on ristiäiset ensi viikon lauantaina eli 18.3. anoppi jo kärtti nimeä pari viikkoa sitten ja suuttui kun ei sanottu (ei kerrota kellekään etukäteen). sit se oli koittanu lattaa tyttärensä, joka tulee olemaan lapsemme sylikummi, utelemaan meiltä sitä, jos me vaikka hänelle satuttais se kertomaan... skriiks! ei sitten jotkut voi kunnioittaa meidän periaatteita...
tänään meillä on ollut kitinä iltapäivä. no, tää viikko onkin muuten mennyt ihan tosi hyvin. tai ehkä se johtuu siitä, että oma asenne / oma pää on " parantunut" .
oodi77: minulla nimittäin oli samaa kuin sinulla eli miehen ollessa paikalla kaikki sujui ja tuntui, että selviän kaikesta. sit kun se lähti töihin tai johonkin muualle, niin tuntui, että kaikki kaatuu päälle. tätä kesti pari ekaa viikkoa, kun mies meni töihin, mutta nyt on alkanut elämä voittaa ja yksinkin tuntuu suurimman osan ajasta, että selviän tästä kaikesta. kyllä se sinullakin helpottaa kohta! usko pois!
me mennään ehkä huomenna ekaa kertaa kylään yhdelle kaveripariskunnalle, vaikka meilläkin oli vähän ajatuksena, että kastamatonta lasta ei kuljeteta... mutta kun he pyysivät ja heille syntyy keväällä vauva, joten heillä ei tartte kaiken mennä " putkeen" ja ei haittaa, vaikka vauva vähän huutaisi ja kakka haisisi jne. ;)
juu, nyt rupean taas hyssyttelemään tuota kiukkupussia ;D
kirppu ja tyttö 5 vkoa ja 3 pv
Kirjoitan, kun hetkeksi ehdin koneelle - esikoinen on isänsä kanssa mummolassa ja minä + baby löhötään kotona... On kivaa lueskella pinoja, minä kyllä luen pidemmätkin sepustukset, eli kunnon romaaneja vaan kehiin! :)
Sellainen kysymys tuli mieleen, kun luin kaikkien kertomuksia: Kuinka usein ootte jo käyneet neuvolassa?
Meillä vauva " täytti" siis tänään 3 viikkoa, ja meidän eka lastenneuvolakäynti (synnytyksen jälkeen siis täti kävi kyllä pikaisesti täällä kotikäynnillä) on vasta jälkitarkastuksen yhteydessä... Tuntuu, että siihen on tositosi pitkä aika, ois kiva jo tietää kuinka vauva on kasvanut - vaikka näkeehän tuon nyt omilla silmilläkin, että ei se ainakaan kutistunut ole... Vai onko taas kyseessä jotkut kunnan säästämistoimenpiteet, vai se, että kun kerran on " jo" toinen lapsi kyseessä, niin ei tätien mielestä tarvi käydä niin usein neuvolassa - tähän ärsyttävään oletukseen törmäsin jo raskausaikana, kun sain neuvola-aikoja aluks 3kk välein...
Jahas, tuolla jo huudellaan tissiä :) On tää vaan aika MilkMachine-meininkiä... Hyvää viikonloppua kaikille!
MiMii ja poika 3vkoa
Oikein lämpimät onnittelut sinulle, Devil!! Voi miten ihanaa, että pitkä odotuksesi palkittiin :)
Tänään heräsin jo viideltä, kun vauva hotki mahansa täyteen rintamaitoa, ja sitten natisi masuvaivojaan ja pulautteli seitsemään asti. Esikoinen heräsi jo puoli 7, joten takana on tyypillinen kuuden tunnin yöuni, jonka aikana vauva heräsi kaksi kertaa rinnalle. Nyt olen nukkunut pari yötä vauvan kanssa toisessa huoneessa kuin esikoinen ja mies, niin se kyllä rauhoittaa öitä...etten sitten heräile joka rasahdukseen ja toisaalta esikoinen ei heräile vauvan ähinään ja itkuun. Välillä tekisi mieli antaa (tai että mies antaisi) vauvalle pulloa, että saisi itse nukkua edes yhden pidemmän pätkän, mutta toisaalta, eihän nämä rikkonaiset yöt ikuisuuksia kestä, ja kun imetys sujuu hyvin...esikoisen kanssa yöt rauhoittuivat vasta kun lopetin imetyksen esikon ollessa 1v2kk...kääks!!!
Vauva on selvästi tempperamenttisempi kuin meidän suorastaan ylirauhallinen esikoinen, mutta rauhoittuu kyllä syliin ja rinnalle. Ja voi että miten ihanalta tuntuu, kun pikkuinen nukahtaa masun päälle tai tuijottaa tummilla nappisilmillään syvälle silmiin :)
Tänään mies lähtee työkavereidensa kanssa pilkkikisoihin, joten ollaan ekaa kertaa koko päivä ja ilta tyttöjen kesken, saas nähdä miten sujuu! Esikoinen on kyllä kiltti vauvaa kohtaan, mutta tietenkin kovin sylinkipeä, ja varsinkin silloin kun vauva on rinnalla.
Kiloista: raskausajan 17 kilosta on lähtenyt 9kg nyt kahdessa viikossa, joten kahdeksan on jäljellä. Imetys vei esikon raskauskilot, joten siihen luotan nytkin...tosin yritän välttää suklaata yms. rasvaisia herkkuja.
Spiral, beibi 13vrk ja esikoistyttö 2v1kk
Omapas ihana päivä. Aurinko paistaa ja pikkupakkanen. Tultiin juuri ulkoa olimme vaunuttelemassa koko perhe. Nyt Inkeri on sitterissä ja Alina (isosisko) pitää seuraa. On tosta 3,5 vuotiaasta jo aika paljon apua ja voin suhteellisen huoletta jättää vauvan hetkeksi hänen seuraan.
Kävin aamusta kampaajalla ja nyt on ihanan uudistunut olo =) Ostin myös uuden paidan ja sekin piristi kummasti. Illalla olen menossa viettämään naisteniltaa ja maisteleen olutta pitkästä aikaa!!! Mies minulle tällaisen päivän järjesti. Oli varannut ajan kampaajalle, ehdotti shoppailua ja oli ystävieni kanssa suunnitellut tuon illan ohjelmankin. On minulla ihana mies. Tekee varmasti todella hyvää päästä tuulettumaan ja nauttimaan illasta ystävien kanssa.
Inkerin kanssa menee enemmän kuin hyvin. Hän on todella rauhallinen, nukkuu hyvin eikä kauheesti itkeskele. Kasvaa niin hurjaa vauhtia, että ei meinaa perässä pysyä :)
Jossain vaiheessa oli kyselyä nukkumapaikasta. Inkerin pinnasänky on meidän makuuhuoneessa ja hän nukkuu siinä. Yöt menevät sen verran hyvin (nukkuu 7 tuntia putkeen yössä), että siirrämme hänet esikon kanssa samaan huoneeseen nukkumaan aika pian. Esikko siirtyi omaan huoneeseen pari kuisena.
No nyt minua kaivataan....palailen myöhemmin
Birdy
Pitkästä aikaa on hetki kirjoitella. Kummasti sitä aika kuluu ja oishan sitä nytkin tekemistä,mutta mies nukkuu ja poika kans, joten aattelin että mitä suotta minäkään rehkimään.
Mitä ne relatipat on? On meidänkin neuvolatäti ne maininnut, mutten ole tajunnut kysyä että miksi sitten käytettäisiin ja mihin vaivaan? Miten useat teistä niitä sitten vauvalleen tarjoaa?
Meillä annetaan d-vitamiinitippoja muistisäännöllä, että joka kerta annettuani merkkaan kalenteriin, muuten en tiedä annoinko jo vai en. Omat d-vitamiinini merkkasin kans jo raskausaikana. Meillä noi jekoviitit AUTTAA kiukkuisuuteen.. Jos muksu kiukuttelee niin se leppyy kun antaa sille tipat lusikalla ja se saa ne nuolla siitä ja maiskutella niitä sitten pitkän aikaa!!! Hassua.
Huomenna poika täyttää kuukauden ja ajateltiin antaa sille nimi lahjaksi. Sama nimi on ollut mielessä jo raskausaikana ja laitoksellakin, mutta vitsit se tuntuu suurelta vastuulta! Voiko se nyt olla oikea valinta. Olisi paljon helpompi nimetä kaksivuotias kuin tuollainen ruttana..
Mun toipuminen on ollut huimaa! Ollaan jo junailtu Vantaalta keskustaan ja oltu Lastentarvike myymälässä ja käyty isovanhemmilla kylässä. Suuria saavutuksia, kun autossa ei vieläkään oikeen istuminen minulle maistu. Meillä oli miehellä vatsatauti isyysloman lopulla ja mulle se tuli viikon päästä siitä. Poika onneksi säästyi.
Meidän yöt menee hienosti parhepedissä. Vauva nukahtaa illalla viimeistään yhdeksältä ja herää sitten aamuyhdeksältä. Ja syö sitten niin usein kuin tykkää, eli noin kahden kolmen tunnin välein. Aamut ja illat sitten tankkaa. Välillä se valvoo ja ähisee yöllä, muttei ole kyllä montaa kertaa itkenyt. Mä olen yöt niin horroksessa, että miehen täytyy hoitaa vaipanvaihdot ja röyhtäytykset, vaikkei niitäkään juuri tarvii tehdä. Poika imaisee ateriansa viidessä minuutissa, mutta viimepäivinä on myös tykännyt herkutella noin 20 minuutin pätkiä pari kertaa päivässä. Kasvutahti on ollut 250-400g/viikko.
Hyvää viikonloppua kaikille! =)
nemma&muksis 3 vkk+6pv
Meille ei muuton jälkeen vielä nettiä ole kotiin tullut, mutta lupasivat, että jos ens viikon lopulla olisi jo kytketty. Täytyy anoppilassa käydä välillä hoitamassa nettihommat.
Meillä on vauva-arki aika rauhallista. Poika on ollut (ainakin tähän asti) tosi tyytyväinen. Itkee vain kun on nälkäinen ja silloinkin itku on lyhyt " vaa" tosin kovalla äänellä. Moni puhui tosta yliväsymyksestä. Lueskelin raskausaikana kirjaa opi ymmärtämään vauvaasi tai jotain sellaista (pitää tarkistaa). Se oli mielestäni tosi hyvä. Siinä suositeltiin järjestämään vauvalle päivärytmi. Ei mitään aikataulua, mutta sellainen jossa ruoka, seurustelu ja uni vuorottelevat. Aluksi meilläkin syötiin tiheästi tunnin välein, paitsi yöllä. Päätin etten sellaiseen rupea ja en suostunut tarjoamaan tissiä niin useasti. Harjoiteltiin tutin käyttöä (eikä aluksi ollut helppoa). Poika pidensi syöntiväliä ja oli huomattavasti tyytyväisempi. Nyt nukkuu kaikki unet 2-3h ja seurustelee muutamia kertoja päivässä 1-2h. Yöllä käy tissillä pari kertaa pikaisesti ja nukkuu muuten. Tuttia tarvitsee kerran päivässä joskus ei sitäkään, eikä ole vaikuttanut syömisotteeseen.
Yliväsymyksestä. Joskus poika antaa väsymisen merkkejä tosi vähäisen ja jos en heti huomaa niitä ja reagoi nukkumaan panemisella niin sitten saattaa tulla itkuiseksi, eikä saa kunnolla unta. Mun pitää reagoida heti ensimmäisiin pieniin haukotuksiin tai muuten menee univaihe ohi. Mutta kun huomaa merkit ja reagoi niin kaikki menee hyvin. Tostakin asiasta oli aika paljon siinä kirjassa.
Me ollaan jo ulkoiltu ja pikkumies on nukkunut parin tunnin päiväunetki ulkona. Voimia ja jaksamista niille, jotka tuntevat itsensä väsyneeksi. Meillä oli mun vanhemmat kylässä, isä muutaman päivän ja äiti yli viikon. Olen siis saanut apua vauvanhoidossa ja täyden ylläpidon, joten olen päässyt helpolla, juttuseuraa on ollut enkä ole päässyt väsymään. Tosin mies alkoi jo olla aika kypsä,, kun anoppi meinasi juurtua meille.
Mulla on paino tippunut noin puolet siitä mitä tuli raskauden aikana. Vanhat housut mahtuu melkein kaikki päälle, joten en tiedä mihin kohtiin ne loput puolet on kertyneet. Mulla on oikeastaan ikävä sitä pientä pyöreää vauvamahaa. En jotenkin huomannut nauttia siitä loppuaikoina, kun ajattelin, että yliaikaiseksi menee palkon, mutta mies päättikin tulla maailmaan laskettua-aikaa edeltävänä päivänä. Tällaista meillä. Nyt täytyy tehdä jotain muutakin (ainakin käydä katsomassa minkälaisia hevosia on myynnissä...).
tiger79 + pikku-ukko 2,5vk
Midzille tiedoksi, että meidän neiti saa yöllä pullosta maitonsa, muuten siis tissiä, ja syötöllä menee n. 1,2-1,4 dl maitoa. Neiti on päivän vanhempi kuin sinulla. Sillä määrällä nukkuu kuitenkin vaan yleensä kolme tuntia.
Illat kuluu meilläkin tankkauksen merkeissä mutta sitten nukutaankin neljä-viisi tuntia putkeen. Tosin neiti viihtyy hereillä neljä tuntia kiukutellen ja vatsavaivaisena ja siis nälkäisenä... Välillä tuntuu, että oma hermo pettää ennenkuin nukkumatti tulee.
Onko normaalia, että kuukaudenikäinen nukkuu päivällä vain kahdet unet ja muuten on hereillä? Tähän on meillä menty. Siinä kahdentoista kieppeillä nukutaan ensin suunnilleen tunnin verran ja kolmen neljän aikoihin uudestaan. Sitten ollaan hereillä koko ilta ennenkuin nukahdetaan iltaunille kymmenen kieppeillä. Yksi yösyöttö ja unta taas aamu kuuteen. ja siitä vielä unet kahdeksaan. Pärjääkö se sitten tuolla unimäärällä yhteensä n.10-12 päivässä?
Fassilooralle oikein ihanaa iltaa! Toivottavasti itsekin pääsisin miehen kanssa jo lähiaikoina jonnekin kahden. Täytyy mummille vihjaista asiasta...
Kaikille muillekin aurinkoista viikonloppua!
Tigger82 ja " Nasu" 1 kk 4 pv