***HELMIKUISET -06*** Naistenpäivästä loppuviikkoon...
Enpä nähnyt pinoa, joten aattelin, että alotan ja jaksettaisko pitää sama pino koko loppuviikon, niin ei tarttis aina haeskella uutta? Periaatteella pino/viikko...?
No ei mulla ihmeitä asiaa oo. Jäbä nukkuu hyvin, syö 1-2x yössä ja päivisinkin 2,5-3h kerrallaan ja sit hereillä 1-2 tuntia. Terkka tulee huomenissa kattoo meitä ja varmaan sit haikarakiikussa punnitaan. Eilen katottiin kotivaa' alla, että noin 4,5kg painaa...
Ristiäiset sovittiin eilen, että 2.4. olis ne ja nyt sit vaan kestitetään vieraita sillon sun tällön, mies on kotona ens tiistaihin asti, joten " hermolepo" , jos sitä on, alkaa tai loppuu sillon... ;)
Kävin laittaas synnärikertomuksen tonne meidän pinoon, lukekaa sieltä, jos kiinnostaa, ei siinä mitään erikoista oo.
Dentaurus + " Veli Ponteva" illalla 8pv
Kommentit (42)
Uskon, että kaikille käy, että " vanhat" helmikuiset tulee meidän pinoon, vaikka vauva olisikin syntynyt maaliskuussa.
Meillä oli eilen niin " kiireinen" päivä, että ehdin koneelle vasta illalla ekan kerran. Mun äiti oli meillä eilen koko päivän ja mä olin niin reipas, että tein ihania sämpylöitä ja miehelle syntymäpäivän kunniaksi suklaakakun ja sitten käytiin vielä tuolla Kaivarissa kävelylläkin esikoisen ja vauvan kanssa. Tänään aionkin sitten vaan olla, enkä tee juuri mitään. Mies meni just esikoisen kanssa pihalle ja vauva nukkuu.
Meillä on tytöllä alkanut jonkinlaiset mahavaivat ja hereillä ollessa pääsääntöisesti itkee =( Toissayönä aloitti piereskelyn ja samalla itkee ja ähisee. Nukkuminen on sen takia tosi levotonta ja katkonaista. Jos muiden vauvat syö 1-2 kertaa yössä, niin meillä syödään ainakin 5 kertaa yössä. Ja usei tyttö vielä valvoo osan yöstä. Eli hieman väsyttää täällä! Onneksi mies on nyt isyyslomalla hoitanut noi yövalvomiset, mä olen vain syöttänyt tytön. Mutta en saa kuitenkaan nukuttua, vaikka mies olisi huutavan tytön kanss toisessa huoneessa, kun itku kuuluu niin hyvin, enkä osaa nukkua korvatulpat korvissa. Eli mä olen nyt viime ajat nukkunut öisin sellaisia 0,5-2 h pätkiä ja noita 2 h pätkiä on ollut vähän. Ehkä sellainen 1-1,5 h on mulle tyypillinen unipätkä nykyään.
Mutta tylsintä on se, että tyttö on tosiaan hereillä ollessaan niin itkuinen. Tekisi mieli imettää häntä koko ajan, että olis hiljaa, mutta ei tyttöä syöminenkään kiinnosta koko aikaa, enkä mä nyt voisikaan häntä koko ajan imettää. Kantoliinaa pitäis käyttää enemmän. Eilen tyttö myös nukkui pelkkiä lyhyitä unia päivällä. Kun on tähän asti nukkunut edes yhden pidemmän unipätkän päivällä (3-4 h), niin eilen nukkui kahteen otteeseen 1,5 h, mutta muuten vaan pieniä torkkuja. En ole alkanut vielä antaa D-vitamiinitippojakaan, kun palkään, että niistä tulee lisää masuvaivoja ja haluan ensin nähdä, millaiset vaivat neidillä on ilman noita tippoja.
Meidän esikoinen on nyt parin viikon ajan raahannutyhtä uninalleaan kaikkialle ja mies eilen hoksasi (joskus näinkin...), että uninalle tuli pojalle tosi tärkeäksi vauvan syntymän jälkeen. Välillä poika sanookin nalleaan vauvaksi. Jotenkin liikuttavaa, kun poika haluaa nallen mukaan joka paikkaan, vaikkei tätä ennen ole ollut juurikaan kiinnostunut pehmoleluista.
MARCELILLE piti kommentoida, että meidän tytön toiseksi nimeksi tulee myös Aurora. Etunimi on myös selvä ja se on ollut käytössäkin koko ajan, mutta vielä mietitään, laitetaanko tohon väliin vielä yksi nimi.
Ja KAKASTA piti vielä kirjoittaa. Meidän tyttö kakkaa pienen kakan (siis sellainen pikku läntti vaan) melkein joka vaippaan, mutta ehkä 1-2 kertaa päivässä tulee hieman isompi kakka (joka sekin on kyllä vielä tosi pieni).
Tänään haetaan kellarista meidän matkarattaat tohon parvekkeelle, niin tyttö saa alkaa nukkua päiväunensa siellä. Parveke on lasitettu, joten siellä ei ole kovinkaan kylmä. Saa poika sitten melskata rauhassa täällä sisällä.
No joo, nyt muihin puuhiin...
T:Fassiloora ja tyttö 2 vko + 6 pvä
Nyt on mennyt muutama yö tai paremminkin ilta tosi huonosti. Meillä poika rauhaton, kun pitäis mennä nukkumaan... Eilen illallakin mentiin pojan kanssa jo puoli yhdeksän sänkyyn, tissille jos vaikka olis nukahtanut siihen, ensin näytti lupaavalta ja olikin jo simmut kiinni, (kello siinä vaiheessa noin 22) mutta kun nousin itse juomaan, vesilasi sängyn vieressä, niin poika avasi silmänsä, ja siitä se ilo sitten alkoi... Kymmentä vaille kaksitoista sain pojan unten maille, ja nukahdin sitten itsekin. Tosin heräilli tai ähisi tunnin välein aina tuonne kello neljään, jolloin taas olikin nälkä, ja halusi seurustella kello kuuteen saakka, tai sain nukutettua pojan mahani päälle ja siitä sitten hilasin sen sänkyyn viereeni, ja nukuttiin aamu yhdeksään... Onneksi mies sai nukuttua hyvin... Tai siis ei ainakaan häiriintynyt tuosta pojan showsta, tosin kun edellisinä öinä... nyt olenkin sitten miettinyt että taitaa poika aavistaa, että iskä lähti maanantaina töihin... Koska su-ma yönä noi ilta-huutamiset alkoivat, saa nähdä koska loppuu... Päivät menee tosi hyvin, nukkuu, syö, seurustelee ja kakkii... (ja paukuttelee!)
Mulla oli maanantai-iltana ihme olkapääsärky, illalla kun istuttiin katsomassa telkkua, niin vasemmasta kädestä hävisi voimat, ja särki ihan sikana, itkin kolme-neljä tuntia, kun sattui niiiiin paljon. Pelkäsin tulevaa päivää, mieskin jo sanoi että jää kotiin hoitamaan poikaa, mutta onneksi mies laittoi sitten sellaista kylmägeeliä siihen, joka vähän helpotti, ja otin pari panadolia, jotta saisin nukuttua, ja kipu vähenikin niillä, tosin ei vieläkään ole ihan ok, mutta kyllä sillä jo " töitä" tekee ja poikaa hoitelee...
Yksi kysymys vielä: Nukkuuko vauvanne vieressänne vai omassa sängyssä? Miten heräilyt yms yöjutut onnistuu? Meillä poika nukkunut alusta saakka mun vieressä, ja hyvin on onnistunut. Vaikka olin vakaasti päättänyt että vauva nukkuu alusta saakka omassa sängyssään, mutta tein silti tuollaisen käännöksen, koska helpompi syöttää yms. kun tuolla alapäässä oli jokunen tikki... Ja sattui nouseminen ja laskeutuminen jokseenkin paljon... Silloin alussa... No, nythän poika rupeaa olemaan jo kuukauden (perjantaina! Voi vitsi kun aika menee niin nopeaa...) täytyy miettiä uudestaan nukkumisjuttua, tosin kun se kerran on hyvin mennyt niin mitä sitä muuttamaan...
Nyt vissiin täytyy mennä taas, poitsu huutelee siihen malliin tuolta sängystä...
napero ja poika 3vkoa ja 5päivää
Kiva kuulla, että jollain muullakin (ei tuu nimimerkit mieleen silloin kun pitäis...) vauva herää yöllä syömään vain pari kertaa - mä kun oon jo ollut ihan huolissani, että mikä tuota muksua vaivaa... Meillä poika siis herää öisin kerran, ehkä kaksi, ja syö noin 10 min ajan, ja nukahtaa taas. Eli viime yönäkin sain nukuttua yli 6h putkeen!!! Tuntuu ihan uskomattomalta, esikoinen ei nukkunut öisin ollenkaan, huusi vain. Oon jo epäillyt, että vauvassa on jotain vikaa, kun noin hyvin nukkuu...
Päivisin baby on nyt tällä viikolla ollutkin sitten hereillä ihan Koko Ajan, ottanut lyhyitä alle 30min päikkäreitä pari kertaa päivässä, mut nukkuu tosiaan nuo yöt 23-09. Ja päivisin on kyllä tosi useasti tissillä, melkein 30min välein. Maitoa tulee ja riittää, en tiedä oisko huvitutista apua meidän tissittelyyn... Oon kuitenki päättänyt olla vielä jonkin aikaa sitä tarjoamatta.
Miten muilla, onko teillä tuttia käytössä? Onko vaikuttanut imemiseen/syömiseen?
Täytyis varmaan alkaa nukuttaa poikaa ulkona vaunuissa, jos vaikka nukkuis pidempiä pätkiä. Nyt vaan ei olla voitu viedä ulos, kun on ollut niin kylmä... Ja tämä mamma muuten heittäytyi aivan hulluksi ja kävi maanantaina Depeche Moden keikalla (terveisiä vaan tutuille!) - iskä vietti siis laatuaikaa vauvan ja esikoisen kanssa kotona! Ja minä pumppasin maitoa Hartwall Areenan vessassa vähän väliä ja ikävöin vauvaa... :) Mutta teki hyvää tuo " oma aika" , vaikka välillä tuskaista olikin roikkuvien rintojen kanssa!
Lämpimämpiä ilmoja odotellen,
M ja poitsu 2vko ja 5pv
Poika on " jo" 3vko:a ja 1 pvä:n.
Meillä arki on lähtenyt odotettua paremmin liikkeelle, kun olin niin hyvässä kunnossa heti synnytyksen jälkeen.
Meillä herätään 2-3 kertaa yössä ja poika vaatii muutakin ohjelmaa kuin tissiä. Pitää sit valvoa pojan kanssa yhteensä n. 2 tuntia joka yö.
Meillä ainakin tutti helpotti asioita huomattavasti. Poika sai tutin jo sairaalassa, kun saattoi olla rinnalla 4 tuntia yhteen menoon, mulla oli nännit verillä ja imetys oli tosi tuskallista. Rauhottuu muutenkin tutin kanssa itsekseen, jos ei muuten ole mitään hätää.
Poika on lihonut jo melkein kilon ja kasvanu 4 cm:ä! Ainakin maitoa tulee tarpeeksi. Oon saanu pakkaseenkin maitoa pussin päivässä(n.2dl), tiedä sitten tuleeko niitä käytettyä kun ei se siellä säily kun pari kuukautta.
Menee tää kirjotus ihan sekavasti, kun imetän samalla ja välillä pitää röyhtäyttää ja " pierettää" poikaa. Ens kerralla tuun pojan uniaikaan.
Tintti & ukko 22pvä:ä
Nettipimento on päättynyt, kone korjattu.
Meillä nukutaan vauvan kanssa vierekkäin. S vaan on tämän kanssa ollut mukavin tapa. Tosin säpsähdän hereille tarkistamaan, ettei poika ole tyynyn alla tai muuten vain tukehduksissa. Tämä pitää jotain ihme narinaa nukkuessaan, synnäriltä saakka, ja sit kun hiljenee säikähdän ettei hengitä enää.
Poju itkeskeli päiväsaikaan ja tissillä oli koko ajan. Ilmavaivoja tuntui olevan. Lopetin ne kehutut Rela-dropsit ja olen antanut cuplatonia ja nyt on ollut paljon rauhallisempi muutaman päivän.
Huvitutti oli annettu jo synnärillä ja annan sen jos ei tisuttelu riitä imutuskaan. Tänään on jopa itsekseen nukahtanut tutti suussa.
Kävin siellä perhekerhon unihiekkasivuilla ja oli paljon uutta asiaa. Olen nimittäin ihmetelleyt kahden nuorimmaisen lyhyitä unipätkiä (10-20Min) ja siellä ainakin kerrottiin sen olevan ihan normaalia. Ja yön läpi nukkumisen rajana pidetään 5h..( Minulle ainakin kovin lyhyt yö 21-02.00) Nyt ainakin tiedän että lapseni ovat vähäunisia mutta täysin normaaleja- rasittavaksi tekee se, ettei lapsi ole hereillä tyytyväinen.
No, oppia ikä kaikki.
Jokos te kaunokaiset olette palanneet entisiin mittoihinne? Tällä mammalla on vielä 8 kg jäljellä, reisissä ja ahterissa muille jakaa ja kaiken huippuna tää ihana makkara masussa- plääh-- Hirveä pakkanen pitää kämpässä vankina ja kävelylenkit odottaa. Pitää vaan ryhdistäytyä ja jumpata.
Ihanaa naistenpäivän jatkoa kaikille.
Täällä pikkupoika kasvaa kanssa. Perjantaina tulee neuvolatäti kotiin punnitsemaan pojan. Piti tulla jo aikasemmin tällä viikolla, mutta oli kuulemma kipeenä.
Olikos muuten jollakin äidillä/perheellä täällä jossain vaiheessa vatsatauti?
Meillä isi oksensi eilisen ja tässä jännätään tarttuuko meille muillekkin tauti. Tarttuukohan noin pieneen (2vkoa) helposti taudit?Ja mitenhän imetys jos itelle tauti iskee?Voiko imettää vatsataudin aikana (jos pystyy)?
Ihanaa oli olla tänään pienellä vaunulenkillä vauvan kanssa.Tuulettui oma pääkoppakin vähän :)
Paino on tippunut semmosen 9kg synnytyksen jälkeen...mutta siihen se on jämähtänyt...vielä olis ainakin 6kg lähtöpainoon ja mielellään vois vaikka reilu 10kg vielä tippua. :) Aikamoinen makkara siis täälläkin löytyy mahan seudulta. :(
ekka+poju 2vkoa 2pv
poika röhnöttää sylissä niin on vaikea kirjoittaa mutta ... olis asiaakin.
auttakee kun tää jannu syö koko ajan siis eilen nukkui2 tuntia ja lopun ajan istui tissillä. ja jos ei tissiä tuu niin huuto alkaa. yöllä syö 2 tunnin välein ja aamulla tunnin välein. takki aika tyhjä tällä mammalla . käytiin neuvolassa eilen ja painoa oli tullu pojalle hienosti puoli kiloa .
onko tässä jotain järkeä ?
minkki kera potsun 16 vrk
Luulisin, että on normaalia tuo tankkaus! Nimittäin sairaalasta saamien paperien mukaan vauvoilla on " maidontilaus" n. 3-4 päivän, 2-3 viikon, 6 viikon ja kahden ja kolmen kuukauden ikäisenä. Silloin vauva voi tosiaan viihtyä rinnalla JATKUVASTI! Näin oli minullakin toisen vanhemman lapseni kanssa ja tämän vauvan kanssa valvoin synnärillä 3:nnen yön jatkuvasti imettäen! Yritä vain jaksaa sinnikkäästi imettää, pitäisi tasaantua muutaman päivän kuluessa.
Tietysti jos imuote on oikea ja vauvasi paino on noussut noin hienosti voisit yrittää tarjota tuttiakin. Joillakin vauvoilla on niin kova imemisen tarve että lussuttaisivat tissiä " ihan turhaankin" . Minä tarjosin eilen 2-viikkoiselleni tuttia ja hienosti heti alkoi sitä imeskellä! Hyvä apu silloin jos itsellä ei juuri ole aikaa viihdyttää vauvaa tai haluaa vähän siirtää syömistä eteenpäin...
Tsempit!
Kirjoittelin jo pitkät tovit ja onnistuin kadottamaan kaiken jonnekin bittiavaruuteen!!!! Ja nyt Pikku Ukkokin huuteleee!!!
Meillä kans syödään ahkerasti, ja sitten kieriskellään vatsavaivoissa. Röyhtäilee miehekkäästi ja piereskelee väliin. Eilen aloitin cuplatonin antamisen ja ainakin viimeyö sujui edellisiä paremmin. D-tippoja en oo uskaltanu aloittaa minäkään, jos vatsaan vaikuttavat jollain tavalla.
Miel kotosalla rauha maassa muutoin. " Vaihdoin" vanhemmat lapset koiraan. Mummo ja ukki ottivat lapset mukaan reissulleen ja mä sain koiran hoitoon siks aikaa. Huomenna odottelen niitä palaavaksi. Kauhee ikävä ja mitään järkevää en oo saanu aikaiseksi, tosin vauvakin on ollu vaativampi... noinkohan tuokin vaistoaa et nyt äidin voi omistaa kokonaan.
Kiloja on häipynyt taivaan tuuliin 12 ja miinuksella ollaan neljä kiloo, siis lähtöpainosta. Vanhasta kokemuksesta tiedän et kilot tulee takaisin muutamalla lisäkilolla varustetuna siin vaiheessa kun imettäminen vähentyy... ruokahalu ei vähene samassa suhteessa... tällä kertaa ajattelin olla varuillani, siis tehdä jotain asialle. Kiloja olis varmasti hävinnyt PALJON enemmän jos en söis kaikkea syötäväksi tarkoitettua.. ja nälkä on kokoajan. Tekee mieli suolasta ja makeaa, ja mielellään niitä sekaisin... jossain laihdutus ohjelmassa oli, että jos tekee mieli omituisia makuyhdistelmiä niin olis sinkin puute. Mä kyl syön multitabsia edelleen ja siin on sinkkiäkin.. tiedä tuostakin!!!
Maidon huuruisia, vauvan tuoksuisia päiväunia, niille onnellisille jotka sellaiset tänään saavat... itse ajattelin olla onnellinen ja nauttia tuosta herkusta kun kerrakin on mahdollista!!!!
T:EviEsteri ja Pikku Ukko 1kk 4pv
Meillä on yksi piiitkä yö takana, siis nukkumisen suhteen... Ihanaa sain kerrankin nukkua jopa viisi ja puoli tuntia putkeen, ja sitten vielä kolme tuntia, luxusta!!! Kun yleensä on vauva herättänyt kolmen tunnin välein ja valvonut sen pari tuntia päälle...
Mutta... Meillä ollaan nyt aloitettu kunnon raivoaminen! Siis poitsu! (Äiti nyt on raivonnut milloin mistäkin turhasta asiasta-ainakin jos mieheltä kysytään...) Siis raivoaminen alkaa siinä vaiheessa kun vauva on syönyt molemmat tissit tyhjiksi, ja piereskellyt monta kertaa päälle illalla (ja nyt myös päivällä) ja miehenkin tarvis saada unta, kun käy töissä, ja herää neljän jälkeen. Pojalle ei kelpaa mikään, ja loppuen lopuksi 1-2tunnin jälkeen nukahtaa yleensä mun rinnalle, mistä sitten hivutan hänet pikkuhiljaa sängylle viereeni... En vaan tiedä kuinka kauan itse jaksan tuota raivoamista... Huutaa siis pää punaisena, ja mikään ei kelpaa, ei tissi, ei tutti, ei selällään, ei mahallaan, ei kyljellään, ei pystyssä, ei missään ole hyvä olla. Ei olla keksitty miehen kanssa muuta syytä kuin että on vaan niin väsynyt ettei " pysty" nukahtamaan. Eikä ole auttanut vaikka olen mennyt itsekin kello kahdeksalta sänkyyn ja vaihtanut pojalle yövaatteet, kun olen ajatellut että menis niin helpommin...
Onko muuten kuinka " vaarallista" nukuttaa kuukauden ikäistä vattallaan? Meillä kun se on ainoa miten poika suostuu tällä hetkellä nukkumaan...
Tais tulla aika sekava tarina, mutta jospa tästä lähtis katsomaan tavaroita kuntoon, että selviytyy tänään kylään, edes jokseenkin ajoissa...
napero ja poika päivää vajaa 1kk
Ja ihan ensiksi ennen kuin unohtuu DEVILILLE JÄTTISUURET ONNITTELUT PIENEN TYTÖN JOHDOST!!! On pitänyt jo monta kertaa sua onnitella, mutta aina se on unohtunut. Tippa linssissä oli täälläkin, kun luin synnytyskertomuksesi. Ihanaa, että teillä on kaikki hyvin!
Meillä oli viime yö taas ihan syvältä =( Tyttö heräilee 1-2 tunnin välein, eikä rinta edes kunnolla kiinnosta (kestää tosi kauan ennen kuin tyttö suostuu alkaa edes imemään, näykkii vaan nänniä), mutta ilman sitä ei kuitenkaan nukahda. Tossa meinaa mennä melkein tunti ennen kuin tyttö nukahtaa uudestaan ja sitten herää tosiaan taas 1-2 h päästä. Masuvaivojaan itkee myös. Onneksi sain tänään itse nukuttua klo 11 saakka, vaikkakin koko yö meni max 2 h pätkissä. Ensi viikolla kun mies lähtee takaisin töihin, pitää mun nousta klo 8 jälkeen esikoisen kanssa.
TUTTI annettiin meidän tytölle vajaan viikon ikäisenä ja joskus rauhoittuu sen kanssa, joten on siitä joskus apuakin. Mutta silloin kun tutti ei kelpaa, niin tyttö aivan raivostuu, jos sitä yrittää suuhun laittaa. Meidän tytöllä ei ole ihan täydellinen imuote, mutta ei tutti ole sitä onneksi huonontanutkaan.
Mä en ole käynyt vaa' alla sen jälkeen kun vikalla neuvolakäynnillä kävin joskus pari päivää ennen synnytystä. Kiloja tuli tässä raskaudessa yhteensä noin 15. Esikoisen odotusaikana niitä tuli 13, joista turvotusta oli varmaan pari kiloa. Silloin jäi sairaalaan 8 kg eli 5 kg jäi silloin vielä ylimääräistä. 2 viikkoa esikoisen syntymän jälkeen mulla mahtui kaikki vanhat housut jalkaan ja jälkitarkastuksessa paino oli jo miinuksella. Imetin 1 v 5 kk ja sen jälkeen paino palautui " normaaliksi" . Nyt ei turvotusta juuri ollut, joten luulen, että painoa jäi paljon enemmän. Huomenna on tytön neuvola, jos kävisi siellä vaa' alla, kun meillä ei ole kotona vaakaa. Ois kuitenkin kiva nähdä, mitä vaaka näyttää. Mitkään vanhat housut ei mahdu jalkaan tai osa mahtuu, mutta ei mene mahan kohdalta kiinni ja takapuolestakin kiristää. Ja mahan kohdalla on kaamea nahkamakkara!
NAPERO79: Meidän esikoisella oli tota yliväsymystä, jolloin hän ei meinannut millään nukahtaa. Sitä oli pitkin päivää, mutta illalla se oli pahimmillaan. Laitoin pojan silloin aina tiukkaan kapaloon ja siinä poika raivosi sitten sylissä joskus pari tuntiakin ennen kuin nukahti. Oli kyllä tosi rankkaa! Tämä pikkukakkonen ei ole onneksi vielä ollut montaa kertaa noin yliväsynyt. Itkee kyllä väsymystään, mutta nukahtaa yleensä ennen kuin väsymys menee ihan yli. Ja mahavaivoja itkee.
Arvatkaa mitä?! Me mennään tänään miehen perheen kanssa ravintolaan ja jätetään tyttö kotiin. Mun kaveri, joka on tytön kummitäti, tulee tyttöä siksi aikaa hoitamaan. Ravintola on onneksi tossa parin sadan metrin päässä, joten jos täällä on tytöllä joku hätänä, niin pääsen apuun aika pian. Jätän kyllä pulloon pumpattua maitoa, mutta jos tyttö huutaa vaikka tunnin putkeen, niin siinä ei paljon pullot auta. Toivottavasti nukkuisi sen ajan. Esikoiselle kivaa, kun saa olla hetken aikaa taas huomion keskipisteessä. Mutta ei me olla tuolla ravintolassa varmaan kuin ehkä tunti. Tai sen verran, että saadaan ruoat syödyiksi. Eikä oltais muuten vielä edes menty mihinkään ilman vauvaa, mutta miehen vanhemmat meidät tonne pyysi.
Nyt nukuttamaan esikoista...
T:Fassiloora ja tyttö tasan 3 viikkoa!
vielä neljä tuntia ja sit mies tulee kotiin..eli tän viikon yh-elämä päättyy lopultakin. Voin kyllä vakuuttaa, että vähän on vit...nut kun herra huvittelee Haikon kartanossa mukamas kurssilla. Niin ja kaiken kukkuraksi herra lähtee ensi viikon perjantaina viikoksi Lontooseen, mä oon varmaan hermoraunio sen viikon jälkeen..no onneksi meiltä ei ole Pitkäniemeen pitkää matkaa : ) Siis kyllähän mä tiesin, että joudun oleen maaliskuun lähes kokonaan tyttöjen kanssa kun miehelle on siunaantunut noita työjuttuja mut nyt jo risoo tuo Lontoo reissu. Meillä kun on sukulaiset niin kaukana, ettei heistä juuri saa hoitoapua (ja nyt eivät viitsi tulla kun ristiäiset ovat niin lähellä).
Esikoisella olisi se 3 päivää tarhassa/viikko mutta mä olen jotenkin niin laiska viemään kun molemmat pitäisi pukea varsinkin kun tällä hetkellä toinen pitäisi viedä sinne väkisin. Mustasukkaisuus kun ei helpota. Eilen isosisko katsoi parhaakseen herättää vauvan 6:55 kun itse heräsi 6:30. Kello 7:00 ja 21:00 välillä vauva sai nukkua vain 2x puoli tuntia (naapurit ottivat isomman mukaan illalla ulos, tosi ihanaa kun on heidät apuna) ja yhden 2 tunnin pätkän päivällä kun en enää muuta keksinyt kuin autoajelun : ) Siis tuosta 14 tunnin päivästä vauva sai nukkua ainoastaan 3 tuntia!!! Mä en kerta kaikkiaan jaksa tajuta kuin " taliaivo" tuo isompi on kun tahallaan käy herättämässä toisen, selitykset vaihtelee tyyliin mä vain kävin kurkkaamassa jne. Nytkin vauva nukkuu ja toinen hakkaa sitä sellaista Jukka puulelua missä on niitä tappeja (eipä ole vielä ikinä ennen kyseinen lelu kiinnostanut). En jaksa kieltää enää jospa se loppuisi kun ei kiinnitä huomiota. Vaikka kuinka yrittää selittää, että on hänen etunsa jos vauva nukkuu niin ei mene perille.
On pakko laittaa ihan pari gallupia pystyyn toista näistä on varmaan jo sivuttukin jossain muodossa eli laihduttaminen : ) Kuinka moni (täys)imettävä laihduttaa? Vai otatteko todesta, että imettäjä ei saa laihduttaa?
Toinen gallup kysymys on d-vitamiinitipat: Onko täällä muita huonomuistisia mammoja? Vaikka kuinka yritän keksiä muistisääntöjä ja tippapullo on hoitopöydällä niin silti unohtuu antaa tipat : ( joskus parinakin perättäisenä päivänä.
Tutin syömisestä on täälä keskusteltu: meillä esikoinen ei koskaan huolinut tutia ja sama näyttää olevan tämän toisenkin kanssa. Uskokaa pois tälle vauvalle on yritetty tarjota tutia. Kaikki mahdolliset mallit ja materiaalit on testattu. Tutin suosio vain huononee sitä mukaa kun ikää tulee vauvalle. Ennätys on 2 minuuttia jo viikkoja sitten nyt reaktio on lähinnä yökkääminen.
Kohta voisi lähteä taas vaunuilemaan, jospa se aurinko piristäisi.
Fassilooralle ihanaa iltaa (tuntia) sinne ravintolaan.
Terveisin,
Marcel
napero79: Meillä on myös esikoinen ja samaa " vailla selvää syytä" (eli ei nälkä eikä märkä vaippa) huutoa on ollut meilläkin.
Noin 1 kk paikkeilla " alkoi" (huutaminen voimistui ja lisääntyi aikaisemmasta) ja sit sitä noin viikon verran ihmeteltiin ja nyt ollaan tultu siihen tulokseen mitä muut ovat jo ehdottaneet sinullekin, että yliväsymystä.
Meillä tyttö huutaa väsyä oikeastaan pontevammin kuin edes nälkäänsä. Nyt on sit koitettu kokeilla kaikkia kikkoja, että millä saadaan yliväsynyt tiitti nukkumaan. Mahallaan oman rinnan päälle on toiminut melko hyvin (nukkuu tässä parasta aikaa rintarepussa ja itse koitan takakenossa istuen surffailla ;D). Ja sit iltaisin kun mitkään temput ei tunnu auttavan, niin hyssyttelen vain sitkeästi samassa asennossa sylissä pidellen ja juttelen rauhallisesti hiljaa. Sit jossain vaiheessa tyttö rauhoittuu. Ei huuda montaa tuntia, mutta ehkä max. sellaisen vartin joutuu tätä jatkamaan. Yleensä saan jo noin 5 min jälkeen rauhoittumaan. Meidän tyttö on tosi tarkkaavainen ja seurustelevainen, niin meillä on ollut tärkeää (silloin kun ollaan TOSI väsyneitä), että hyssyttelytaktiikkaa ei muutella koko ajan. Tyttö ei pysty silloin rauhoittumaan, kun muutokset saa sen levottomaksi.
Ja vielä siitä mahallaan nukuttamisesta, niin mikäli vauva kannattelee jo päätään, niin ei mahallaan nukuttamisen pitäisi olla ongelma. Näin minä olen ainakin ymmärtänyt. Korjatkaa muut, jos olen väärässä.
Fassiloora: Tutista pakko kommentoida. Meilläkin väärällä hetkellä tarjottu tutti vaan lisää huutoa ;) Terhakka tenava siis teilläkin, niin kuin meilläkin. On oma mielipide asioista jo heti alkumetreillä! ;)
Vastailin jo aikaisemmin jossain pinossa tähän paino-hommaan, mutta vastataan uudelleen. Mulla on edelleen jäljellä n. 2 kg. Kaikkiaan painoa tuli 10 kg, josta jo laitokselle jäi 6 kg. Olen vetänyt sellaisia määriä herkkuja napaani, että oksat pois! Jos lakkaisin syömästä joka päivä sellaista puolta kiloa suklaata, niin ehkä nuo loputkin pari kiloa lähtisi ;)
Vaikka tätä juttua on jo tullutkin niin pakko vielä vähän tilittää. Nyt minulla on alkanut äidinrakkaus voittamaan. Alussa olin lähinnä peloissani (apua, joko se TAAS herää!) ja ahdistunut, kun tuntui, ettei hommasta tule mitään (vaikka ei meillä mitään erityisiä vaikeuksia ollutkaan). Vauva kaikessa vaativuudessaan näytti lähinnä pelottavalle eikä suloiselle. Nyt sen sijaan sydän on pakahtua onnesta, kun katselee pientä tuhisevaa nyyttiä ja sama fiilis on välillä jopa silloin, kun toinen huutaa täyttä kurkkua! Vaikka mitään rytmiä ei vielä olekaan, niin nyt kun hommassa on sentään jo jotain tuttuja elementtejä, niin arki on alkanut maistumaan jo eri mukavalle. Niin, ja nyt oma peilikuva, kun on tiitti sylissä, ei ole enää omituinen vaan ihana! :)
Aurinkoisin terveisin: Kirppu ja tyttö 5 vko 2 pv
Isompi nukkuu sängyssä ja pienempi sylissä : )
Enpä ole jaksanut pahemmin vaa' assa käydä, näkeehän tuon peilistäkin että kiloja on vielä liikaa... Tiukempia farkkuja turha yrittääkään jalkaan. Yritän siis laihduttaa, mikä mun kohdalla tarkoittaa sitä etten ihan joka päivä vetäisi suklaalevyä ja pullia, mihin tyhmänä taas totutin itseni odotusaikana : (. Mutta kamala nälkä koko ajan! En tiedä mitä porkkanoita sitä pitäisi nakertaa koko ajan. Toki syön kunnon lämpimät ruuat mutta kun väliajatkin tekisi mieli jotain napostella...
marcel mulla kans mies joutuu reissaamaan taas, pari viikkoa alussa sai enimmäkseen olla kotona, mutta tällä viikolla on taas joka päivä jossain päin Suomea. Ulkomaan reissut on onneksi saanut delegoitua jollekin muulle! Kyllähän näiden kanssa muuten pärjää ihan kivasti yksinkin, mutta iltaisin kun molemmat on nälkäisiä ja väsyneitä, äidistä puhumattakaan, on välillä vähän hankalaa saada näitä yöunille. Tosi paljon kyllä auttaa kun meidän 2,5veellä on tuossa naapurissa kavereita joiden kanssa hyvin pärjäävät keskenäänkin ulkona, mä saan vähän hengähtää ja penska purkaa energiaa.
Puhuiko joku muukin vauvakuumeesta? Mä myönnän kyllä että tää on niin ihana pieni otus, että pakkohan näitä on vielä saada lisää : )
FannyK ja tytsy 2 viikkoa 5 päivää
ekaa kertaa tänne vauvapuolelle pääsin kirjoittamaan kun istuminen on aika hankalaa vielä..
poitsu syntyi siis 28.2. rv 42+1 käynnistettynä ja painoi 4250g ja oli 53cm pitkä. synnytys meni hyvin lukuunottamatta murtunutta häntäluuta jota nyt sitten parantelen ilmeisesti aika pitkään.
vauva-arki on lähtenyt käyntiin hyvin, pikkuinen syö tosi hyvin ja kasvaa kohisten. ja isosisko on innokas hoitaja. yötkin menneet tosi hienosti, ainakin toistaiseksi. alkuyön nukkuu noin klo 23-4 ja sitten herää syömään ja märkiin vaatteisiin (vaippa falskaa tosi usein!) nukahtaa uudelleen noin 5 aikaan ja sitten tissitellään kyllä tiheämmin aamuun asti. noustaan ylös 9 aikaan. jos näin jatkuisi, olisin kyllä tosi kiitollinen, esikoinen nukkui tosi huonosti yöt vauvana.
painokyselyyn: mulla synnytyksestä nyt 9 päivää ja paino pudonnut 12,5 kiloa! siis vau! mutta ylimääräistä on kyllä reippaasti joten toivottavasti putoaa vieläkin
nyt taitaa poju heräillä taas tissille joten täytynee mennä..
Omeli + Eemi 9vrk
...puuh, terveiset meidänkin vauva-arjesta. Mulle on ottanut aika koville -en sitten tiedä, onko baby bluesia vai mitä, mutta en meinaa millään selvitä päivistä yksin. Niin kauan kuin on joku toinenkin kotona (esim. mies nyt tänään ja eilen saikulla vatsataudin takia... toiv.ei tartu) niin kaikki menee hyvin ja vauvan itkutkin jaksaa. Mutta kun ovi käy ja mies poukkaa töihin niin meinaa tällä mamilla hiipiä itku silmään vauvan tahtiin.
Meidän pikku-mies täyttää maanantaina 1kk! Siis pakko sanoa, että on tosiaan hirmuista vauhtia tää eka kuukausi mennyt... ja melkoista sekamelskaa. Vauvan rytmi ei ole vakiintunut vaan nukkuu ja syö miten sattuu. Pisin unipätkä on ollut 6h -ja kerran nukkui melkein 10h siten, että välissä vain yksi nopea syöttö!!! No, noi on niitä poikkeuksia ja tyypilliset yöt on varustettu 2-3 heräämisellä ja vähintään yhdellä " en muuten halua nukkua enää, vaikka kello onkin 4 aamuyöllä" -kohtauksella.
Päivisin unta riittää ainakin yhdet 2-3h päikkärit ja sitten jotain pienempiä pätkiä tyyliin 30min-1,5h. Toivon hartaasti, että rytmiä elämään alkaisi löytyä ja ennen kaikkea, että valveillaolo ei olisi niin rankkaa. Nyt tuntuu, että kun vauva on hereillä niin koko ajan on joku asia pielessä -tyypillisimmin mahavaivoja taitaa poitsu kipristellä. Annetaan disflatyliä 2-3krt päivässä ja d-vitamiinista Jevitolia, koska se kuulemma on mahavaivaisille paras. Näin neuvolasta ohjeistettiin.
Kiloja on karissut aika tasan 10. Vielä olis se 6-7kg jäljellä, joiden toivon katoavan jahka pääsen aloittamaan liikunnan ja lopetan tän jatkuvan suklaan ja pullan syönnin.
Vauva on ollut jo 3 kertaa hoidossakin. Yhden kerran yön yli ja 2 kertaa iltahoidossa, jotta ollaan miehen kanssa päästy kaksistaan liikkeelle. Eilen käytiin korismatsia katsomassa ja ilokseni huomasin katsomossa myös pienen vauvan -ehkä noin 6-7kk ikäisen, joka muina miehinä katseli peliä ja söi välillä tuttelia. Toivon, että meidänkin vaavi kulkee mukana eli että olisi isompana vähän parempi tuulinen kuin nyt.
Meillä vauva nukkuu omassa sängyssä meidän punkan vieressä. Kun mies on työmatkalla, se nukkuu vieressä mutta muuten ollaan aina nostettu se omaan pikkusänkyyn. Meillä on niin kapea (140cm) sänky, ettei siihen oikein vauva sovi sekaan ilman, että vanhempien uni kärsii.
Hups, tästä tulee romaani...
Onneksi edessä on viikonloppu -toivon hartaasti itselleni voimia ensi viikkoon, jotta jaksaisin vauvan kanssa päivät ilman jatkuvaa itkeskelyä.
Kiitos ALANNA tsempeistä ! Sitä taas kummasti jaksaa eteenpäin, tosiaan vaan vauva tankkaa -ei sitten tullu mieleenkään vaikka kaikki imetysjutut on luettu ! Ote on oikea ja imee kyllä niinkui kuuluu eli leuka alas jne ja nieleminen kuuluu myös . Mulla ei myöskään ole nännit ollu kertaakaan kipeät eikä ruvella -sekin jo viestii hyvästä otteesta !
Painosta -mulla NOUSI paino laitoksella kaksi kiloa - nyt saanu muutaman pois ja tiukkaa tekee varmasti loputkin. Mullahan tuli se jumalaton turvotus ja verenpaineen nousu heti synnytyksen jälkeen ja sitä kesti viikon ! Kaikki aikanaan...
taas mennään moikka ...
minkki ja poitsu 16 vrk
Sain tytön vihdoin nukkumaan johonkin muualle kuin syliin! siis turvaistuimeen..ei varmaan ole kovin hyvä paikka, mutta kun muualle ei ala, ja tämän mamman selkä ja kädet meinaa olla jo aika jumissa. Tyttö on kunnon sylivauva!
En oo jaksanu, enkä oikein pystynykkään kirjoittelemaan tyytö sylissä, mutta lukenu oon kyllä teän juttuja, ja jotenkin niin samoilla linjoilla tunnutaan menevän!
NAPERO79: meillä myös tuota huutammista, mihin ei mikään auta, ja sitä saattaa tosiaan kestää useampikin tunti..tissikään ei silloin kelpaa. ja ainoa mikä auttaa, niin nukahtaminen! mut sitte herää kyllä puolen tunnin päästä nälkään...
Tyttö on nyt reili 1kk, ja on alusta asti syöny noin 1-2tunnin välein..ja sama jatkuu edelleen. Siis käytännössä MÄ IMETÄN KOKO PÄIVÄN, ja yön. yöllä yleensä se väli on 2tuntia, ja päivällä tunti.
Meinaa olla jo vähän väsyny olo, kun nukkumisetkin pätkittyy tuon yö syömisen takia. MILLOIN TÄÄ LOPPUU? Jos tää on joku " maidon tilaus" , niin luulis jo kohta menevän ohi..
mutta maitoa siis tulee ihan hyvin, mutta tyttö syö vain todella pieniä määriä kerrallaan!
Nyt taas heräs, ja vaatii tissiä.. palaan myöhemmin!
Miten saaa vauvan syömään kerralla enempi?
oon kokeilu pullostakin antaa, mutta siitäkin syö yleensä vain 40ml, ja korkeintaan 60ml,
paljonko teän 1kk vaavit syö kerralla?
ku luulis että jos tyttö söis isomman määrän kerralla, niin silä ei ois heti uudestaan nälkä..
juu, ja tutti ei kelpaa tälle vauvalle!
silloin aikaisemmin valitin siitä pulauttelusta..niin nyt se on onneksi vähentyny, vieläkin pulauttelee noin kerran päivässä ihan mielettömän määrän, mut ennen se oli ainakin 10kertaa joka paikka likaisena.
Tänä aamuna, piti ihan suihkuun viedä, kun oltiin vaavin kans molemmat siinä oksennuksessa, ja sohvakin kivasti...
painosta.. ei oo puntaria, mutta viikko ennen synnytystä painoin 13kg normaalia enemmän, ja vuorokausi synnytyksen jälkeen oli jo tippunu 7kg..eli jälellä oli kuus..ja peilistä katottuna tuntuu ettei jälellä ole enää ku korkeintaan kaks! Kummasti on tippunu,vaikka koko ajan syön kaikkea... suklaanhimo on ihan mieletön. ja melkein joka imetyksen jälkeen on pakko syödä jotain ku nälkä on ihan KOKOAJAN!
miisa ja pikku-Lilli 1kk ja 3pv
Taidan pysyä tässä helmivauvojen pinossa,jos vaan suinkin sopii,kun te olette jo vähän niin kun tuttuja odotus puolelta...Ihanan suloinen prinsessamme syntyi siis 3.3.2006, 3330g ja 48cm. Synnytys käynnistettiin ensimmäisenä ya kontrolli päivänä liian vähän lapsiveden vuoksi. Nyt totutellaan vauva-arkeen taasen koko perhe. Ollaan kyllä tytöstä aivan tuhannen onnellisia, meillä kun kaksi ensimäistä on poikia. Palailen asiaan myöhemmin.
Terkuin Larppa ja " Iita"