Miksi monet älykötkin ovat sokeita omalle typeryydelle?
Perinteinen käsitys älykkyydestä ei näytä olevan typeryyden kanssa ristiriidassa. Hyvin usein törmää semmoiseen, että älykäs ja asioista hyvin perillä oleva henkilö on raivostuttavan fanaattinen jonkin asian suhteen. Sitten on paljon niitä, jotka eivät osaa käyttäytyä hienovaraisesti, vaan paljastavat tietämättään lapselliset motiivinsa. Esim se on hyvin yleistä, että lukenut ihminen yrittää antaa itsestään älykkään vaikutelman pätemällä epäolennaisilla nippelitiedoilla. Eikö ihmiset itse havaitse omaa halpamaista käytöstä, vai eikö heidän itsehillintä riitä? Luulisi että sitä itsehillintää löytyisi, jos tiedostaisivat muiden havainneen aikapäiviä sitten ne läpinäkyvät yritykset antaa itsestään todellisuutta nokkelampi kuva. Älykkäiden aspergereiden parissa tuo on yleistä.
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-"Sitten on paljon niitä, jotka eivät osaa käyttäytyä hienovaraisesti, vaan paljastavat tietämättään lapselliset motiivinsa." Miksi pitäisi aina käyttytyä hienovaraisesti? Mikä on hienovaraista? Mistä tiedät, että motiivin paljastaminen on tahatonta eikä tahallista? Sinun mielestäsi lapsellinen ei välttämättä ole kaikkien mielestä lapsellinen
-Epäolennainen nippelitietoa voi kiinnostaa joitain, vaikka sinua se ei kiinnostaisi. Ei nippelitiedon kertominen tee kenestäkään halpamaista
-oletko miettinyt mahdollisuutta, että ylitulkitset?
On mahdollista että joskus ylitulkitsen, mutta on niitä selkeitäkin tapauksia. Kyllä se eleistä yleensä huomaa yrittääkö joku päteä.
Tuo ylempää Pähkinäsaaren rauhaa en ymmärtänyt. Miten se liittyy tähän (vai oliko jotain omituista huumoria..)?
Ap
Oletko mahdollisesti itse asperger, AP? Siihen liittyy joskus tilannesidonnaisen huumorin ymmärtämisen puute sekä se, että henkilö toivoisi olevan jotkut yleiset käyttäytymissäännöt, joita kaikki ihmiset noudattavat.
Minulla on joidenkin testien perusteella hieman normaalia enemmän autistisia piirteitä, mutta vain hieman. Luultavasti tuolla vitsillä viitattiin siihen, että viestini sisältö on itsestäänselvää kaikille, mutta koska olen vahvasti eri mieltä, niin tuo saattoi mennä ohi.
Ap
Älykkäät eivät usein näytä välittävän älykkyyden lajeista joihin heillä ei ole lahjakkuutta tai suhtautuvat näihin jopa vihamielisesti.
Esim. tiedollinen ihminen pitää henkimaailman asioista kiinnostunutta tunneihmistä huuhaaseen ihastuneena idioottina, urheilija ja liikunnallisesti lahjakas pitää älykköä tumpelona nörttinä, joka ei osaa mitään "oikeassa maailmassa hyödyllistä" ja tunneihminen pitää molempia epäempaattisina jääräpäinä, vaikka empaattisena ei kehtaa sanoa mielipidettään ääneen, sillä ei tahdo pahoittaa toisen mieltä. Tunnen hyvin monella tavalla älykkäitä ihmisiä joista kaikki eivät edes tiedosta lahjakkuuttaan, esim. sosiaalisesti lahjakkaat. On sääli, että älykkyyden mittarina pidetään yleisesti akateemista menestystä, vaikka se on vain kapea älykkyyden ala.
Esim. haluaisin itse linkata tähän puhelimella tähän ne älykkyyden oikeat lajit enkä vain meriselittää fiiliksiäni, mutta en ole syntynyt sen lajin fiksuksi, joka osaa. Höh. Ja turha vonkua miten olen dorka, sillä sinäkin kansankynttilä olet ihan yhtä tymä palstamamma.
Vierailija kirjoitti:
Nyt täytyy myöntää, etten ollut tarpeeksi älykäs ymmärtämään AP:n tekstiä. Pitäis varmaan lukea uudestaan, mutta tuntui niin puuduttavalta, etten taida jaksaa.
Mutta käsittääkseni AP:lla oli mennyt herne nenään jonkun älykön takia ja nyt hän yleisti muidenkin käyttäytyvän täysin samoin.. joten AP: älä huoli se on ihan normaalia, että välillä menee hermot.
Tuo jälkimmäinen kappale pitää paikkansa. Meni hermot erääseen henkilöön, joka on hyvin älykäs ja vieläpä psykologian professori. Kirjoittelen näitä viestejä mobiililaitteella, joten tämä on hieman vaikeaa, ja nämä viestit ovat hieman sekavia.
Ap
tymätyttö kirjoitti:
Älykkäät eivät usein näytä välittävän älykkyyden lajeista joihin heillä ei ole lahjakkuutta tai suhtautuvat näihin jopa vihamielisesti.
Esim. tiedollinen ihminen pitää henkimaailman asioista kiinnostunutta tunneihmistä huuhaaseen ihastuneena idioottina, urheilija ja liikunnallisesti lahjakas pitää älykköä tumpelona nörttinä, joka ei osaa mitään "oikeassa maailmassa hyödyllistä" ja tunneihminen pitää molempia epäempaattisina jääräpäinä, vaikka empaattisena ei kehtaa sanoa mielipidettään ääneen, sillä ei tahdo pahoittaa toisen mieltä. Tunnen hyvin monella tavalla älykkäitä ihmisiä joista kaikki eivät edes tiedosta lahjakkuuttaan, esim. sosiaalisesti lahjakkaat. On sääli, että älykkyyden mittarina pidetään yleisesti akateemista menestystä, vaikka se on vain kapea älykkyyden ala.
Esim. haluaisin itse linkata tähän puhelimella tähän ne älykkyyden oikeat lajit enkä vain meriselittää fiiliksiäni, mutta en ole syntynyt sen lajin fiksuksi, joka osaa. Höh. Ja turha vonkua miten olen dorka, sillä sinäkin kansankynttilä olet ihan yhtä tymä palstamamma.
Jotain tämän kaltaista vahvistusta käsityksilleni toivoinkin puolitiedostamatta saavani, kiitos. Ottaa tosiaan päähän ne ihmiset, jotka sujtautuvat vähätellen lahjakkuuden lajeihin, joita eivät itse omaa. Esim korkean äo:n omaavavat haluavt rajat älykkyyden käsitteen äo:hon, ja heittää yli laidan kaiken muun, keksimällä niille vähätteleviä termejä.
Ap
Sua siis ärsyttää ihmiset jotka yrittää tehdä muihin vaikutuksen? Osaatko katsoa sen kaiken ohi ja nähdä siellä epävarman ihmisen, joka on jäänyt joskus jotain vaille? Minusta se on hellyyttävää! Mitäs lajia mun älykkyys/epä-älykkyys on? :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-"Sitten on paljon niitä, jotka eivät osaa käyttäytyä hienovaraisesti, vaan paljastavat tietämättään lapselliset motiivinsa." Miksi pitäisi aina käyttytyä hienovaraisesti? Mikä on hienovaraista? Mistä tiedät, että motiivin paljastaminen on tahatonta eikä tahallista? Sinun mielestäsi lapsellinen ei välttämättä ole kaikkien mielestä lapsellinen
-Epäolennainen nippelitietoa voi kiinnostaa joitain, vaikka sinua se ei kiinnostaisi. Ei nippelitiedon kertominen tee kenestäkään halpamaista
-oletko miettinyt mahdollisuutta, että ylitulkitset?
On mahdollista että joskus ylitulkitsen, mutta on niitä selkeitäkin tapauksia. Kyllä se eleistä yleensä huomaa yrittääkö joku päteä.
Tuo ylempää Pähkinäsaaren rauhaa en ymmärtänyt. Miten se liittyy tähän (vai oliko jotain omituista huumoria..)?
Ap
Oli. Ei kuitenkaan omituista vaan ihan hauska ja nokkela.
Vierailija kirjoitti:
tymätyttö kirjoitti:
Jotain tämän kaltaista vahvistusta käsityksilleni toivoinkin puolitiedostamatta saavani, kiitos. Ottaa tosiaan päähän ne ihmiset, jotka sujtautuvat vähätellen lahjakkuuden lajeihin, joita eivät itse omaa. Esim korkean äo:n omaavavat haluavt rajat älykkyyden käsitteen äo:hon, ja heittää yli laidan kaiken muun, keksimällä niille vähätteleviä termejä.
Ap
On mukavaa, että tulin ymmärretyksi. Itse koen olevani enemmän tunneihminen, mutta rakastan älypelejä ja shakkia. Esim. loogis-matemaattisia miehiä vastaan pelatessa on hassua miten he pitävät itseään usein varmoina voittajina, mutta menevät parin siirron jälkeen sekaisin. Se ei johdu alkoholista tai tisseistäni, joita esittelen muuten vain tiskillä vaan siitä, että he harkitsevat siirtonsa tarkkaan ja minä pelaan intuitiolla. Pelaan pathaiten kun tyhjennän mieleni ja teen siirrot "aavistusten" varassa. Jos pyrin pelaamaan taktikoimalla siirtoja muutaman siirron päähän häviän, koska en osaa ajatella niin!
Tämän takia kun opin pelin olen voittanut erään Mensaan kuuluvan ystävän useita kertoja. Hän yrittää lukea siirtojani, mutta se on mahdotonta, sillä en itsekään vielä tiedä niitä!
Enkä ole tässä lajissa mikään ihan tumpelo, sillä osaan linnoitukset, ohestalyönnit ja shakkikirjaakin on tullut selattua. Pahin vastustaja on silti tietokonesofta, koska sitä ei huijjjjjata tisseillä tai avuttomuudella. Tänka på det.
Älyköillä on tarve päteä. Yleensä kaikilla joilla vähän parempi koulutus, on tarve päteä ja huomauttaa että on parempi kuin muut. Tosiasia on kuitenkin se ettei koulutus viisaaksi tee, joskus se jopa tekee ihmisestä tyhmemmän ja just johtuen ylimielisyydestä. Eli ylimielisyys tekee ihmisestä tyhmän
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt täytyy myöntää, etten ollut tarpeeksi älykäs ymmärtämään AP:n tekstiä. Pitäis varmaan lukea uudestaan, mutta tuntui niin puuduttavalta, etten taida jaksaa.
Mutta käsittääkseni AP:lla oli mennyt herne nenään jonkun älykön takia ja nyt hän yleisti muidenkin käyttäytyvän täysin samoin.. joten AP: älä huoli se on ihan normaalia, että välillä menee hermot.
Tuo jälkimmäinen kappale pitää paikkansa. Meni hermot erääseen henkilöön, joka on hyvin älykäs ja vieläpä psykologian professori. Kirjoittelen näitä viestejä mobiililaitteella, joten tämä on hieman vaikeaa, ja nämä viestit ovat hieman sekavia.
Ap
Hassua! Luin joskus tutkimusta as-piirteiden jakaantumisesta opiskelijoilla tieteenaloittain. Kaikkein eniten as-piirteitä on matemaattis-luonnontieteellisten aineiden opiskelijoilla, kaikkein "nenteimpiä" ovat psykologian opiskelijat. Yksinkertaistaen assi ei ole yleensä kovin kilpailunhaluinen vaan kiinnostunut asiasta, mutta voi toki jankata, ihmiskeskeistä ihmistä kiinnostaa oma asema ja päteminen ja ovat herkkiä havaitsemaan hierarkioita. Kait sitä sitten haluaa sosiaalinen ihminen päteä, kun on takamus ruvella lukenut hankkiakseen itselleen aseman. Jäi mietityttämään, mistähän oikein väänsitte.
Ja yleensä ne typerät mielipiteet ovat seurausta siitä, että huono tunteiden tunnistaminen on johtanut vaarallisen/typerän ideologian omaksumiseen. Tunteita vähätellään mielestäni liikaa.
Ap