Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Auttakaa, mitä alaa kannattaisi opiskella? Kaikki tutkinnot lytätään maan rakoon.

---ap
18.10.2016 |

Kannattaako mennä yliopistoon tai ammattikorkeaan, vai onko molemmat ajanhukkaa?

Kaikki alat mitä olen miettinyt, tuomitaan palstoilla "valmistut kortistoon" -aloiksi. Pää hajoaa kun yrittää miettiä ja katsoa eri vaihtoehtoja. Minulla on ammattitutkinto, tavallinen palkka riittää ja olen alle 30v. Mieluiten sellainen joka ei vaadi ylisosiaalisuutta eikä siinä kosketella alati muita ihmisiä. Pääasia että siitä olisi jotain hyötyä eikä hukkaan heitettyjä vuosia.

Kommentit (76)

Vierailija
1/76 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän jos joku osaa vastata niin on oikeutettu seuraavan Nobelin saajaksi.

Vierailija
2/76 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei pysty hoitoalalle tai raskaisiin fyysisiin töihin, työttömyys on taattu. Mikään koulutus kun ei enää työpaikkaa takaa, vaan ne vähät paikat menevät suhdeverkostojen perusteella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/76 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei pysty hoitoalalle tai raskaisiin fyysisiin töihin, työttömyys on taattu. Mikään koulutus kun ei enää työpaikkaa takaa, vaan ne vähät paikat menevät suhdeverkostojen perusteella.

No voi elämän kevät sitten :( -ap-

Vierailija
4/76 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verenpaine nousee pelkästä ajatuksestakin, kun puheena on koulutus+työllisyys.. :D

Vierailija
5/76 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lytätään eli KUKA lyttää?

Sinä itse vai palsta valaat (joilla ei ole ainuttakaan tutkintoa)?

Vierailija
6/76 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietotekniikalla työllistyy hyvin.

Vierailija
7/76 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos koodaat ei tarvitse olla yliaktiivinen tai kosketella muita ihmisiä.

T.6

Vierailija
8/76 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lytätään eli KUKA lyttää?

Sinä itse vai palsta valaat (joilla ei ole ainuttakaan tutkintoa)?

Monen alan kohdalla luin 3-4 eri palstaa ja vastauksia "kannattaako alaa opiskella". Niiden perusteella mitään niistä' ei kannata opiskella jos ei halua olla tulevaisuudessa puhelinmyyjä, kaupan kassa tai tiskaaja. Väheksymättä noita mainittuja ammatteja niin ihmetyttää miksi ne koulutukset ovat edes olemassa jos niiden työpaikka-arvo on nolla? -ap-

Vierailija
9/76 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tradenomiksi pankki alalle. Meillä on puute työn tekijöistä. Ja kirjoitus tyyli tällainen että auto correct häiritsee mobiili yhteydellä kirjoitusta. Metalliala kannattaa, samoin sairaanhoitajia tarvitaan. Putkiasentajia ja sähköasentajia myös. Media-ala on yhtä kuin työtön, kokin työllä ei elä, mutta kokin paikkoja on pohjoinen täynnä.

Vierailija
10/76 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama ongelma. Mitään ei tunnu olevan, jos ei ole sosiaalinen tai poikkeuksellisen hyvä koodaaja.

Jossain vaiheessa puhuttiin, että autonkuljettajia tarvittaisiin, olisiko näin? Mulle tämäkään ei ole mahdollinen pahojen tilanhahmotusongelmien takia.

Vierailija
11/76 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja jos koodaat ei tarvitse olla yliaktiivinen tai kosketella muita ihmisiä.

T.6

Kiitos neuvosta, tämä oli yksi niistä "lytätyistä" aloista ja kannattaa kuulemma opiskella sitä jos haluaa pitkäaikaistyöttömäksi viimeistään 40-vuotiaana... noh kuka uskoo kuka ei. En haluaisi uskoa. -ap-

Vierailija
12/76 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeustiede, kauppatiede, rakennusinsinööri. Hyvät palkat ja aika varmasti työllistyt.

Vierailija
13/76 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isännöitsijöillä ja kaikella kiinteistöpuolewn viittaavalla on todella kysyntää.

Vierailija
14/76 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mikään ala ole enää takuuvarma työllistäjä, joka sellaista väittää on lievästi sanottuna näköalaton. Työelämässä on lähivuosikymmeninä luvassa suuria mullistuksia ja tulevaisuudessa työtä tekee luultavasti joko vain pieni osa työikäisestä väestöstä tai suuri osa mutta vain vähän verrattuna nykyiseen kokopäivätyömalliin. Opiskele siis sitä mikä hyvältä ja mielekkäältä tuntuu, ja missä olet hyvä. Ehkä ihannealasi opiskelun tuomia taitoja voi hyödyntää jotenkin työelämän ulkopuolellakin?

Äläkä kuuntele valittajia joille ei kelpaa muu kuin juristi (ja niistäkin vain yritysjuristit eikä mitkään kämäset oikeusavustajat tai pätkäpestituomarit), ekonomi (niistäkin lähinnä yritysjohtajat ja hallitusammattilaiset, eivät edes jotain työtä hiki hatussa etsivät markkinointi-ihmiset) ja lääkäri (muttei tietenkään mitkään tk-lääkärit)

Vierailija
15/76 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mikään ala ole enää takuuvarma työllistäjä, joka sellaista väittää on lievästi sanottuna näköalaton. Työelämässä on lähivuosikymmeninä luvassa suuria mullistuksia ja tulevaisuudessa työtä tekee luultavasti joko vain pieni osa työikäisestä väestöstä tai suuri osa mutta vain vähän verrattuna nykyiseen kokopäivätyömalliin. Opiskele siis sitä mikä hyvältä ja mielekkäältä tuntuu, ja missä olet hyvä. Ehkä ihannealasi opiskelun tuomia taitoja voi hyödyntää jotenkin työelämän ulkopuolellakin?

Äläkä kuuntele valittajia joille ei kelpaa muu kuin juristi (ja niistäkin vain yritysjuristit eikä mitkään kämäset oikeusavustajat tai pätkäpestituomarit), ekonomi (niistäkin lähinnä yritysjohtajat ja hallitusammattilaiset, eivät edes jotain työtä hiki hatussa etsivät markkinointi-ihmiset) ja lääkäri (muttei tietenkään mitkään tk-lääkärit)

Tämä oli kannustava. Ongelma on juurikin tuo että se mikä oikeasti minua kiinnostaa, on juuri se ala missä työttömyys on niin suurta että itkettää. Tiedän siksi koska olen opiskellut juurikin sen alan alemman tutkinnon jo pohjalle. Nyt haluaisin samalta alalta korkeamman tutkinnon koska se ala on ainoa joka varmasti kiinnostaa. Samaan aikaan en haluaisi olla typerä ja opiskella jotain työttömyysvarmaa alaa. ARGH! -ap-

Vierailija
16/76 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on se ala mikä sua eniten kiinnostaa? Entä ne muut kiinnostavat? Sit ois helpompi miettiä ideoita, kun tiedetään.

Vierailija
17/76 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.hs.fi/ura/a1421984441594

”Uusimpien tietojen mukaan työntekijöistä on ylitarjontaa nyt rakennusalan ammateissa, hitsaajissa, elektroniikka- ja automaattilaitteiden asentajissa ja tietotekniikan aloilla. Vielä jokin aika sitten näillä aloilla oli työvoimapulaa”, sanoo neuvotteleva virkamies Mika Tuomaala työ- ja elinkeinoministeriöstä.

Ahdinko on Tuomaalan mukaan entisestään syventynyt sellaisilla aloilla, joilla on ollut aiemminkin vaikeaa saada töitä.

"Taidealat, visuaalinen työ, graafinen suunnittelu", Tuomaala luettelee aloja, joilla ennestään heikko työtilanne on uusimman tilaston mukaan vain heikentynyt.

Vierailija
18/76 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vaikka menisit opiskelemaan sitä mitä haluat? Opiskelen itse klassista kieltä, koska se kiinnostaa minua ja haluan työskennellä asian parissa. Menestyn opinnoissani hyvin ja ajattelin kouluttautuvani tohtoriksi ja siitä sitten tutkijaksi. Mielestäni suunnitelmani ovat aivan toteutettavissa.

On aika turhaa miettiä, että mikä ala työllistäisi hyvin, koska tulevaisuudesta ei yksinkertaisesti tiedä. On samaten turha etsiä alaa, jota ei lytättäisi, koska sellaista ei varmasti ole. Opiskele siis alaa, jota itse haluat.

Vierailija
19/76 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta jos olet täysillä ja aidosti kiinnostunut vain yhdestä alasta, ja olet valmis kovaankin taisteluun, se voi kannattaa.

Itse opiskelin media-alalle ylitungusta huolimatta ja töitä on riittänyt. Mutta eihän se itsestäänselvää ole.

Vierailija
20/76 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on se ala mikä sua eniten kiinnostaa? Entä ne muut kiinnostavat? Sit ois helpompi miettiä ideoita, kun tiedetään.

Media-ja viestintä (kaikki siihen liittyvä) sekä it-ala. Pelkkää pään pyörittelyä olen saanut kun näistä maininnut, jonka ymmärrän, mutta minkäs intohimoilleni voin. -ap-

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kolme