Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on syy, että nainen ilmoittaa miehensä ammatin?

Vierailija
18.10.2016 |

Olen lasten harrastuksissa törmännyt ilmiöön, että puolituttu äiti ilmoittaa ohimennen miehensä ammatin?

Katsoin tuossa Michelle Obaman videon ja miehin, että tuo nainen ei varmasti sanoisi miehensä ammattia.

Miksi moinen miehen ammatin julkistaminen? Halutaanko vain omaa statusta pönkittää?

Käsittääkseni tosi fiksut eivät tuo esille varallisuutta tai koulutusta, mutta onko ajat muuttumassa?

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outo ilmiö tämä miehen ammatin mainostaminen. Monilla se liittyy varmaankin statuksen näyttämiseen. Se, minkälaisen mies naisen puoliso on, tuo myös naiselle tiettyä arvoa. Lääkärin vaimoa saatetaan pitää korkeammassa arvossa kuin bussikuskin vaimoa. Tämä on epätasa-arvoista ja vanhanaikaista, mutta uskon asian olevan näin.

Minä en kerro mieheni ammattia, ellei suoraan kysytä tai asia on olennainen keskustelun takia. Joskus hämmästyn, kun melko tuoreet tuttavuudet saattavat kysyä minulta mieheni ammattia. Uskon, että minä naisena saan enemmän näitä kysymyksiä kuin mieheni. Mieheltä tuskin kysytään, mitä hänen vaimonsa tekee työkseen.

Vierailija
42/50 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin,eikö miehenkin pitäisi ilmoittaa silloin vaimonsa ammatti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HEL-NYC kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos siellä hiekkalaatikolla jutskaillaan, saatan hyvinkin kertoa, että mieheni on hitsari ja on joutunut olemaan jo kaksi vuotta työttömänä mutta nyt hän työllistyi onneksi firmaan X. Työttömyys on täälläpäin yleinen ongelma, josta kaikilla riittää puhuttavaa. En häpeä mieheni ammattia, joskaan en sillä mitenkään kehuskelekaan. Enemmän häpeilen omaa ammattiani, se kun saa ihmiset tavallisesti sulkeutumaan kuin simpukat.

Poliisi vai psykologi? :D

Pahempaa. Äidinkielen opettaja.

Jotkut ihan oikeasti luulevat, että minä vahtaan ihmisten puhetapaa tuomitsevasti siellä hiekkalaatikolla, ihan kuin en itse puhuisi ihan samaa puhekieltä ja murretta kuin muutkin. Jos minä nyt satun työkseni vetelemään punaviivoja teini-ikäisten aineisiin pilkkuvirheiden takia, ei se tarkoita, että kyttäisin koko valveillaoloaikanani muiden puhetta ja tekstejä.

Sitten seuraavaksi ihmiset tiedustelevat arasti, missä koulussa opetan. Jos vaikka se oma pallero joskus joutuu minun kynsiini. Helpotus on suuri, kun kerron olevani naapurikaupungissa töissä.

Ihmisillä tuntuu olevan selkäytimessä opettajakammo. Ehkä se johtuu siitä, että he ovat olleet lapsuutensa ja nuoruutensa jatkuvan arvostelun kohteena. He kuvittelevat, että opettajat joka paikassa ja ikuisesti arvioivat ja antavat arvosanoja kaikille ympärillään näkemille ihmisille.

Osan tuosta suhtautumisesta tekevät opettajat itse. Turhan suuri osa on besserwissereitä myös työn ulkopuolella, hirveä halu olla tietävinään kaikesta kaikki ja opettaa muita. Joskus huvittanut kun olen seurannut vierestä kansanedustajia, nuo opettajataustaiset erottuvat, esim. professorit ovat paljon avoimempia aidosti oppimaan uutta ja haastamaan omaa näkökantaansa.

Vierailija
44/50 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä moni nainen elää vielä miehen ja lasten kautta.mies nähdään saavutuksena ja statuksen nostattajana.tuskin kukaan kertoo jos oma mies on vaikka siivooja mutta jos on esim.julkkis niin koko ajan instaan pommitetaan kuvia onnellisesta parisuhteesta.

Vierailija
45/50 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen usein naisten tilaisuuksissa havainnut saman. Myös tuo "mieheni mielestä, mieheni sanoi, mieheni on ollut siellä" kertoo siitä, että nämä naiset elää miestensä kautta eivätkä itse ole yhtään mitään.

Mieheni. Tälläkin palstalla moni aloitus on "mies sanoi, mies teki..."

Ärsyttävää. Eikös naisilla ole omaa ammattia, omaa mielipidettä, omaa kokemusta? Naiset ja lapset. Ja sitten ne Miehet.

Vierailija
46/50 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä toimitusjohtajiakin kun on joka lähtöön.  On pikkupikku-firman tj, joka firma on pelkkää velkaa tai sitten toodella ison firman tj, mikä  on vaativa ja hyvinpalkattu työ.

Tj on pikkufirman toimari. Jos kyse olisi isosta firmasta, hän olisi CEO.

Vierailija
47/50 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Outo ilmiö tämä miehen ammatin mainostaminen. Monilla se liittyy varmaankin statuksen näyttämiseen. Se, minkälaisen mies naisen puoliso on, tuo myös naiselle tiettyä arvoa. Lääkärin vaimoa saatetaan pitää korkeammassa arvossa kuin bussikuskin vaimoa. Tämä on epätasa-arvoista ja vanhanaikaista, mutta uskon asian olevan näin.

Minä en kerro mieheni ammattia, ellei suoraan kysytä tai asia on olennainen keskustelun takia. Joskus hämmästyn, kun melko tuoreet tuttavuudet saattavat kysyä minulta mieheni ammattia. Uskon, että minä naisena saan enemmän näitä kysymyksiä kuin mieheni. Mieheltä tuskin kysytään, mitä hänen vaimonsa tekee työkseen.

Olisiko yleisempää jossain tietyissä piireissä (hienostoalueiden kotirouvat) kuin yleisesti Suomessa. Minulta ei ole koskaan kysytty vaikka lapset harrastaneet hyvin erilaisissa porukoissa ja paljon aikaa vietetty harrastuksen parissa. Hyvien kavereiden vanhempien ammatit kyllä tiedetään, mutta ne tiedetään niin äitien kuin isien työt kun yhdessäkin aikaa on vietetty.

Vierailija
48/50 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näitä toimitusjohtajiakin kun on joka lähtöön.  On pikkupikku-firman tj, joka firma on pelkkää velkaa tai sitten toodella ison firman tj, mikä  on vaativa ja hyvinpalkattu työ.

Tj on pikkufirman toimari. Jos kyse olisi isosta firmasta, hän olisi CEO.

... joka taas suomennettuna olisi tj, jos yleiskielelle haluaa kääntää. Kaikki ei halua käyttää CEO, vice president... nimikkeitä normielämässä työn ulkopuolella.

Vierailija
49/50 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko yleisempää jossain tietyissä piireissä (hienostoalueiden kotirouvat) kuin yleisesti Suomessa. Minulta ei ole koskaan kysytty vaikka lapset harrastaneet hyvin erilaisissa porukoissa ja paljon aikaa vietetty harrastuksen parissa. Hyvien kavereiden vanhempien ammatit kyllä tiedetään, mutta ne tiedetään niin äitien kuin isien työt kun yhdessäkin aikaa on vietetty.

Saattaa olla. Uskon, että ilmiö juontaa juurensa parin sukupolven taakse, jolloin nainen määriteltiin elämänsä miesten kautta. Nainen oli ruustinna, kapteenska, tohtorinna aviomiehensä ammatin mukaan, tai naimattomana hänet tunnettiin isänsä tyttärenä: Kauppiaan tytär, talollisen tytär, sepän tytär jne.

Nykypäivänä tällainen miehensä ammatilla ratsastaminen on noloa ja naisasian vastaista. Olen itsenäinen ihminen, enkä vain jonkun tytär tai vaimo.

Vierailija
50/50 |
30.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika harvoin tähän onneksi on törmännyt. Pari kertaa miehen ammatti on omituisessa yhteydessä tuotu esiin, molemmissa tapauksissa kyseessä oli pitkään lasten kanssa kotona viihtynyt mamma ja perhe sellainen tavallinen keskituloinen. Kai he kokivat tarvetta päteä miehensä avulla sitten kun ei omia ansioita oikein ollut, en tiedä kun en näiden rouvien kanssa ole pahemmin tekemisissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä seitsemän