Jos OLISIT/OLET perhepäivähoitaja, miten suhtautuisit tällaiseen perheeseen?
Lapsi 9kk tuotiin kokopäivähoitoon, vaikka molemmat vanhemmat ovat työttömiä. Eivät juurikaan edes harrastele mitään, vaan " lorvivat" kaiket päivät. Kiertelevät kaupungilla, kirppiksillä, katselevat kotona telkkaria, siivoilevat joskus.
Kommentit (15)
vaan tämän kyseisen perheen tuttu. en ole kehdannut suoraan kysyä että mikä niitä ihmisiä vaivaa.
ap
joissa ei välttämättä kovin moni asia pidä paikkaansa.
hoidossa kokea turvallista arkea ja läheisyyttä.
t: yksi pph
Mies opiskelee ja itse haen töitä.
kokeilepa jompaa kumpaa 9-10 kk kanssa :)
En oo ite hoitaja mut äiti joka kyllä on itse hoitanut muksut kun olen kerta kotona.
Musta se ois väärin viedä lasta hoitoon " virikkeiden" takia. Samalla veisin jonkun työssäkäyvän äidin mahdollisuuden laittaa lapsi hoitoon.
En tujua että miksi sitä lasta pitää tähän maailmaan saattaa jos ei ole itse valmis sitä kasvattamaan ja nitä virikkeitä lapselleen antamaan.
Jos sitä omaa aikaa niin paljon arvostaa niin ehkä kaikkien sellaisten ihmisten pitäisi miettiä sitä jo aikasemmin, ennenkuin hommautuu raskaaksi.
Niin, hommautuu raskaaksi. Näin ainakin tää mun tuntema pari teki. Yrittämäll yritti tulla raskaaksi ja kun sai lapsen niin jo reilu vuoden ikänen oli virikkeiden takia hoitopaikassa ja itse saivat mennä ulos kahville ja lorvimaan!
Jos olisin k.o. lapsen hoitaja, luonnollisesti tekisin työni hyvin ja hoitaisin lasta!
Ihanaa minusta noita pikkuisiakin hoivata. Säälittäisi tietenkin vanhempien puolesta, että jää niin paljon näkemättä pienoisensa vauva-ajasta, varsinkin kun siinä vuoden molemmin puolin tapahtuu niin paljon. Ja lapsen puolesta, kun ei voi olla niin paljon vanhempiensa kanssa kuin ehkä muuten olisi. Mutta näkeehän sen, onko vanhempien tilanne millainen, ihan hyvin voi olla " oikeat" syyt takana tilanteeseen eikä vain laiskuus ja vapaudenkaipuu, kuten ap antaa olettaa. Useimmat n. 10kk lapsen hoitoon tuovat vanhemmat tekevät sen olosuhteiden pakosta, suunnilleen itku silmässä. Minä teen työni parhaiten hoitamalla lapsen hoitoaikana koko sydämelläni ja kaikella ammattitaidollani.
Omaa lasta (jos olisi) en raaskisi muitten hoitoon antaa, jos olisi mahdollista hoitaa kotona.
Mutta toisaalta tuollaiste lapselle onkin hyvä jos sattuu hyvä hoitaja. Saa ainakin inhimillistä kohtelua ja lämmintä ruokaa. =)
Perheen äiti itse sanoi että kaipaa omaa aikaa. minä en voi lakata ihmettelemästä koko juttua!!
ap
Tietysti lapsi olisi hyvä viedä hoitoon jos itse ei jaksa/kykene hoitamaan.. Uskon että neuvola tietää asiasta.Tietysti lapsi on vielä niin pieni.
Jos siis hoitaja on motivoitunut ja hyvä organisoija, että hänellä on aikaa keskittyä myös lasten leikittämiseen, niin sanoisin, että se on lapsen onni saada olla hoidossa.
Itse en näitä vanhempia ymmärrä, mutta toisaalta tästä nyt ei saa koko kuvaa tilanteesta. Voihan olla niinkin että hoito on lapsen parhaaksi... joskus niin vaan ikävä kyllä on... perhepäivähoitaja hoitakoon lapsen parhaan kykynsä mukaan ja jättäköön asian miettimisen niille, joille se kuuluu. tietenkin pitää ilmoittaa eteenpäin jos lapsessa jotain hälyyttävää ilmaantuu, mutta ei nyt aleta vainoharhaisiksi....
Erittäin hyvä että lapsella on jo hoitopaikka valmiina niin vanhemmat voivat hakea töitä tai opiskella. Nykyaikana jos pääsee esim kurssille tai töihin niin harvemmin sitä on heti hoitopaikka tarjolla. Itse olen aikoinaan joutunut viemään lapsen 200km päähän ystävälle hoitoon 2 viikoksi kun hoitopaikkaa ei järjestynyt nopeasti ja opiskelupaikka olsi mennyt sivu suun jos en olisi vastaanottanut sitä.
Ei äiti sulle vlttämättä todellisia syitä kerro.
Mutta voi olla niinkin ettei mitään muuta syytä ole, kuin että vanhemmat pääsevät itse helpommalla, kyllähän näitä on nykyään. Näitä tapauksia ei voi kuin suuresti ihmetellä.
nuo vanhemmat kertovat sinulle, mitä tekevät päivisin. En minäkään kertonut päivähoitajalle, en pph:lle enkä päiväkodissa enkä iltapäiväkerhossa enkä edes opettajille koulussa. Mitä hittoa se niille kuuluu? Juu, minä olen ollut tänä aikana opiskelija, tutkija ja työtön. Harrrastin kaikenlaista lukemisesta taidenäyttelyihin ja arkkitehtuuriin (joka muuten kävi ilmi juuri erilaisena siellä täällä " kaupungilla luuhaamisena" kun katselin erilaisia rakennuksia ja etsin sitten niistä ja niiden tyylistä kotona kirjoista tietoja) Mistään paperista tekemiseni, työni tai työttömyyteni ei käynyt ilmi, sillä en koskaan toimittanut palkkatodistuksia koska tulot joka tapauksessa olivat yli sen täyden maksun rajan.
ja silta ajalta kun oin työtön, muistelen, että ihan vain siihen työnhakuun kului oikeasti kohtuullinen osuus päivästä. Ehdin harrastaa vähiten koko elämässäni. Tämä tietysti osin johtui siitä, että yritin ihan tosissani, sillä työkkäri piti minua edelleen opiskelijana joten jäin ilman sekä korvausta että palvelua ja kaikki oli hoidettava itse.
vaan tämän kyseisen perheen tuttu. en ole kehdannut suoraan kysyä että mikä niitä ihmisiä vaivaa.