Lapsi haluaa riparille. Entä jos se alkaa oikeasti uskoa jotain jeesusjuttuja?!
Kommentit (27)
Lapseni riparipappi oli kuulemma ainakin kamala manipuloja
Vierailija kirjoitti:
Olisko se sulta jotenkin pois?
No en tietenkään tahdo lapselleni mitään ikävyyksiä.
Mitä jos ap vaan antaisit lapsen valita itse mihin uskoo, se on kuitenkin jokaisen ihmisen oikeus.
Vierailija kirjoitti:
Lahjarahat se haluaa.
Tietenkin, kukapa ei!
Mutta lapsi on sellainen pohdiskelija ja minä haistan tässä vaaran. Täytyy käydä vakava keskustelu uskonasioista ja juurikin tuosta manipuloinnista, ennen riparia.
Lupaa ostaa lahjat, vaikka ei menisi rippikouluun. Ei se sinne mene jos se saa lahjat muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos ap vaan antaisit lapsen valita itse mihin uskoo, se on kuitenkin jokaisen ihmisen oikeus.
Mutta alaikäisiä on hyvä suojella aivopesulta! Itse hän ilmoitti haluavansa mennä riparille, vaikka rohkaisin toisenlaiseenkin ratkaisuun. Mitäs minä siihen enää sitten sanomaan.
Ap
Älä päästä riparilla. Voi sen käydä aikuisenakin.
Ei se ole mikään kesäleiri vaan kristinuskon opetuspaikka. Ei sinne ole pakko päästä niinkuin jukujuku-maahan tai Korkeasaareen
Miten kummassa voisin varautua siihen, että sinun lapsesi haluaa riparille? En edes häntä tunne.
Vierailija kirjoitti:
Lupaa ostaa lahjat, vaikka ei menisi rippikouluun. Ei se sinne mene jos se saa lahjat muutenkin.
No hän on päätöksensä tehnyt. Sitäpaitsi saa lahjaksi sellaista mihin minulla ei yksin olisi varaa.
Miksi kuulutte kirkkoon, jos Jeesus-jutut ovat no-no?
Vierailija kirjoitti:
Miten kummassa voisin varautua siihen, että sinun lapsesi haluaa riparille? En edes häntä tunne.
Saivartelija. Ymmärsit aivan hyvin otsikon virheestä huolimatta.
Ap
Mitäköhän ateisti sanoisi, jos ripari-ikäinen haluaisi erota kirkosta? Sanoisi varmaan, että sen ikäisen sopii jo päättää vakaumuksestaan itse, kumma ettei saa. Etkö hyväksy sitä vastausta?
Vierailija kirjoitti:
Miksi kuulutte kirkkoon, jos Jeesus-jutut ovat no-no?
En minä kuulukaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Miten ootte varautuneet tähän?
Itsekin huolestuin koska riski joutua johonkin lahkoon on suuri.
Toivottavasti pääsee kavereiden kanssa samalle leirille. Ne ovat kaikki ihan järki-ihmisiä, enkä usko että siinä porukassa syntyisi mitään joukkohysteriaa.
Mä olen koittanut ennalta estää tätä ongelmaa lupaamalla järjestää teinille isot 15-v synttärit, johon kutsutaan koko suku, jos ei mene riparille. Eli saa lahjat ilman jeesus-leiriä. Olen myös kertonut omia huonoja muistoja riparilta. Toivon, että nuori päättää jättää kyseisen leirin väliin.
Mikä olisikaan suotavampaa kuin tulla riparilla oikeasti uskoon! Olisi ainakin elämän suunta selvä, hyvien elämänohjeiden saanti turvattu ja lapsi oikeasti onnellinen! Mitä se on sinulta, ap, pois? Ei yhtään mitään! Joutuisit tosin itse kipuilemaan niiden asioiden kanssa, joita nyt lakaiset maton alle, kun ovat liian vaikeita käsitellä... Arvasinko oikein?
Epätodennäköistä, että hurahataa pysyvästi uskoon, jos kodin arvot ovat ei-uskonnolliset.
Joillain herkillä yksilöillä tulee valitettavasti väliaikainen herätys manipuloinnin ansioista. Manipulointi ei ole niinkään tiedollista puolta, vaan tunnelmallisia nuotioiltoja komean kitaristi-isosen seurassa hengellisiä iskelmiä hoilaten.