"Ahdistaako" teitä muita kun vaihdatte facebookin profiilikuvan?
En ymmärrä miksi se on niin hankalaa. Ensin yritän ottaa jotain kivaa kuvaa ja kun joku ehkä onnistuu, niin päätän että laitan sen kuvan ja tuntuu kivalta vaihtelulta sen puoli vuotta tai vuoden olleen kuvan jälkeen.
Sitten tulee satunnaisia tykkäyksiä ja koska se oma kuva lävähtää aina ilmoituksen avattua näkyviin, alkaa nähdä siitäkin kuvasta puutteita vaikka aiemmin se vaikutti ihan kivalta. Sitten tulee olo, että pitikö sittenkään laittaa sitä kuvaa?! Pari edellistä kuvaa on kuvattu kauempaa, mutta tämä uusi on kasvokuva niin tuntuu että on liian läheltä ja pyh. Voitte varmaan arvatakin, että muuten minusta ei nettiin kuvia valu. Kaverin kanssa oli tästä aiheesta puhe ja valitteli että sama juttu myös hänellä.
Kommentit (36)
Ahdistaa koska tiedän paljonko muut kyttäilevät ja arvostelevat niitä kuvia. Ottavat kuvia talteen, kuvakaappauksia sekä suurentelevat kuvia tutkiakseen mitä virheitä/vihjeitä kuvasta löytyy..
Nykyään tunnistetaan ahdistus mielen ongelmana, muistelen että viime vuosituhannella ahdistusta kokivat vain mt-häiriöiset, eikä muut siitä puhuneet julkisesti.
Vierailija kirjoitti:
Joo, on TODELLA ärsyttävää ja kiusallista, ettei profiilikuvaa pysty vaihtamaan vaivihkaa, siis ilman fb:n mielettömiä julistuksia ja fanfaareja, että 'maija meikäläinen vaihtoi profiilikuvansa' :/
Tämä ylipäätään kaikkialla nykyään netissä ärsyttää kun tuntuu olevan joku pakkopulla olla aina ja jatkuvasti esillä kaikille eikä mitään pysty tekemään matalalla profiililla.
En käytä facessa naamakuvaani. En ole koskaan käyttänyt. En ole muutenkaan pärstääni esille laittava, joten tämä ongelma ei tunnu omalta.
Nykyään sen profiilikuvan pystyy vaihtaa niin, ettei se lävähdä muiden uutistulvaan. Näin vuonna 2025
Vierailija kirjoitti:
En käytä facessa naamakuvaani. En ole koskaan käyttänyt. En ole muutenkaan pärstääni esille laittava, joten tämä ongelma ei tunnu omalta.
Valitettavasti moneen ryhmään vaaditaan kuva, josta tunnistaa. Muuten mullakaan ei olisi omaa kuvaa.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään sen profiilikuvan pystyy vaihtaa niin, ettei se lävähdä muiden uutistulvaan. Näin vuonna 2025
Jos noin on, voisitko yst. kertoa, miten sen saa vaihdettua huomaamatta. Kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Ahdistaa koska tiedän paljonko muut kyttäilevät ja arvostelevat niitä kuvia. Ottavat kuvia talteen, kuvakaappauksia sekä suurentelevat kuvia tutkiakseen mitä virheitä/vihjeitä kuvasta löytyy..
Tuota. Oletko nyt ihan varma ettet hiukkasen kuvittele? Minun turpaani ei kukaan tallenna ja suurentele - miksi helvetissä joku sellaista tekisi 😅
Itseäni huvittaa eniten ne ylitse vuotavat kehut "Vau, upeen näköinen mimmi" tai "ootpas kaunotar" yli 6-kymppiselle pahan näköiselle kääkälle. Joo, tosi uskottavaa.
Vierailija kirjoitti:
Itseäni huvittaa eniten ne ylitse vuotavat kehut "Vau, upeen näköinen mimmi" tai "ootpas kaunotar" yli 6-kymppiselle pahan näköiselle kääkälle. Joo, tosi uskottavaa.
Tuon vuoksi estän kommentoinnin heti. Tappaisin itseni jostakin kaunis-lässytyksestä.
Mä teen niin, että laitan asetuksista kuvanvaihdot näkymättömiksi ja myös kommentoinnin laitan pois. Tää onnistuu siten, että kun on ladannut/vaiht kuvan, niin heti ! sen jälkeen klikkaa profiilikuvaa ja valitsee sieltä kuvan asetuksista (painele namikoita) public:in tilalle " only me".
Vaihdan kuvaa aika tiuhaan, kun siltä tuntuu. Olen toisaalta pitänyt samaakin kuvaa noin vuoden. Välillä ahdistaa kuvan tunnistettavuuden tai yksityisyyden kanssa, tää on ilmeisesti yleistä.
Yksityisyydellä viittaan myös sellaiseen "liian paljon/henk.kohtaisesti itsestä kertovaan" kuvaan, jossa jokin erikoinen piirre/juttu tms on selvästi esillä. Esim en laittaisi kuvaa, jossa näkyy selkeästi tatuointi. Tai jos on kodin tyylissä jokin erikoinen, yksityisyyden rajan sisäinen juttu esim pehmonalle sommitelma tms. :D
Yhdessä vaiheessa tein niin, että laitoin vain kuvia, joissa mulla ei ollut/näkynyt tyypilliset korut, ulkovaatteet jne päällä. Tuntui liian henkilökohtaiselta. Sittemmin olen päässyt tuosta undercover-moodista vähän rennompaan. Mutta ihan hyvä pitää yksityisen rajaa. Guard the heart jne.
En kykene omistamaan mitään some-tiliä: liikaa stressiä keinotekoisen internetminähahmon rakennukseen.
Nytkin mulla on kuva, jonka olen rajannut silleen, että asetelma kotoa näyttää tavalliselta, ei mitään erikoista. Mutta! Hahaa, jos olisin jättänyt rajauksen laajemmalle..., niin kuvasta olisi näkynyt erikoinen asetelmatyyli.
Kirjoitin aiemman viestin yllä, joka alkoi sanoin "Mä teen niin, että laitan asetuksista.." .
"Mä teen niin, että laitan asetuksista kuvanvaihdot näkymättömiksi ja myös kommentoinnin laitan pois. Tää onnistuu siten, että kun on ladannut/vaiht kuvan, niin heti ! sen jälkeen klikkaa profiilikuvaa ja valitsee sieltä kuvan asetuksista (painele namikoita) public:in tilalle " only me". "
Ilmoitus kuvanvaihdosta jää kaikille näkyviin jos yksikin on ehtinyt tykkäämään siitä ennen kuin saat muutettua siihen "only me".
Eli se siitä vaihdon näkymättömyydestä - olen huomannut, että aina on joku roikkumassa linjoilla niin, että en mitenkään ehdi muuttaa kuva-asetuksia ennen kuin joku on sitä jo kommentoinut. Kerran vasiten tein vaihdon keskellä yötä, niin eikö joku yökukkuja siihenkin ehtinyt väliin 😬😁.
Vierailija kirjoitti:
"Mä teen niin, että laitan asetuksista kuvanvaihdot näkymättömiksi ja myös kommentoinnin laitan pois. Tää onnistuu siten, että kun on ladannut/vaiht kuvan, niin heti ! sen jälkeen klikkaa profiilikuvaa ja valitsee sieltä kuvan asetuksista (painele namikoita) public:in tilalle " only me". "
Ilmoitus kuvanvaihdosta jää kaikille näkyviin jos yksikin on ehtinyt tykkäämään siitä ennen kuin saat muutettua siihen "only me".
Eli se siitä vaihdon näkymättömyydestä - olen huomannut, että aina on joku roikkumassa linjoilla niin, että en mitenkään ehdi muuttaa kuva-asetuksia ennen kuin joku on sitä jo kommentoinut. Kerran vasiten tein vaihdon keskellä yötä, niin eikö joku yökukkuja siihenkin ehtinyt väliin 😬😁.
Hehhe, aikalaisia kärppiä siellä siun linjoilla. :D Mulla ei ole käynyt noin koskaan. Mutta oon itse niin kärppä, että vaihdan alle sekunnissa sen, sulla pitää olla näpit heti vaihtamassa sitä asetusta, ihan sekunnissa, niin sitten menee ok. Ja nyt kun mainitsit, niin yöllä, mahdollisimman myöhään, se onnistunee parhaiten. Mä oon varmaan aina tehnyt vaihdot tosi myöhään yöllä, kun olen enemmän iltaihmisiä.
Niin mutta jos tuon mainitun kolmoskohdan aikana joku on ehtinyt käydä tykkäämässä uudesta kuvasta, ilmoitus siitä ei poistu vaan jää näkyviin kaikille vaikka kuinka vaihdat siihen "only me".
Nimimerkki "sama kuva monta vuotta"