Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletko katunut rahojen lainaamista/antamista läheisillesi?

Vierailija
17.10.2016 |

Lainasin muutama vuosi sitten äidilleni ison summan rahaa (10 000e), ettei hänen tarvitsisi ottaa pankista lainaa omakotitalonsa (lapsuudenkotini) kattoremonttia varten. Siinä olisi tullut muutama tonni lisää hintaa remontille korkojen muodossa enkä nähnyt siinä järkeä, että äiti joutuisi pienestä eläkkeestään maksamaan vielä ylimääräistä. Remontti oli jo tosi kiireellinen, koska katto oli tosi huonossa kunnossa ja olisi varmaan lähtenyt irti ainakin osittain seuraavassa isossa myrskyssä. Se talo on minullekin tosi tärkeä, enkä halunnut, että se rapistuisi.

Oman perheeni kanssa asun vielä vuokralla ja meille syntyi hiljattain toinen lapsi. Olemme säästäneet omaa asuntoa varten jo vuosia ja periaatteessa meillä olisi vaadittava omaosuus jo kasassa. Aiemmin oli tosin tarkoitus muuttaa pienemmälle paikkakunnalle, mutta nyt mielemme onkin vähän muuttunut ja tahtoisimmekin ehkä jäädä tänne isompaan kaupunkiin. Tarvitsisi siis saada lisää rahaa säästöön. Nyt äitini on alkanut jankata, että "kyllä teidän jo pitäisi se oma asunto hankkia" ja vihjailee aina vähän joka kyläilyllä liian pienestä asunnosta. Itseäni on alkanut pikkuhiljaa suututtaa ja ihan urakalla. Muakin ahdistaa tää pieni asunto ja haluaisin enemmän tilaa. Oon selittänyt, että tilanne on nyt toistaiseksi mikä on. Mutta ei. Viimeksi höpötti, kun 2 v esikoisemme juoksi olkkarissa, että ei kai se nyt vain kaadu, kun on ahdasta tässä...

Silloin rahat lainatessa päätin, etten asiaa tule katumaan ja kuvittelin, että laitamme rahat hyvään tarkoitukseen ja voin olla siitä ihan hyvillä mielin. Mutta nyt on alkanut pinna loppua. Oonko ilkeä, kun on käynyt mielessä, että seuraavasta kommentista tokaisen suoraan takaisin, että hänenä en kehtaisi paljoa arvostella meidän asuntoa? Että joko pitää sen suunsa kiinni, tai maksaa lainan pikimmiten takaisin? Että en halunnut katua lainaa, mutta nyt kaduttaa, kun tuolla lailla arvostelee!

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
17.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä oli lainan takaisinmaksuehdot? Miksei omalle äidille voi sanoa suoraan mikä harmittaa?

Vierailija
2/7 |
17.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä syyllistä, kun saat perintönä takaisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
17.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitkä oli lainan takaisinmaksuehdot? Miksei omalle äidille voi sanoa suoraan mikä harmittaa?

Koroton laina ja maksaa 50 e kuukaudessa takaisin. Tosi hidas maksuvauhti siis, yli 15 vuottahan takaisinmaksuun menee (jos nyt ehtii sitä edes loppuun asti maksamaan, senkin asian tiedostan kyllä).

Sillä en ole vielä sanonut, mikä harmittaa, kun tosiaan päätin, etten tuota lainaa kadu enkä tahtoisi olla epäreilu. Että ensin siis lainaan, kun toinen vielä kysyi, että oonko nyt ihan varma ja ettei sit kaduta (kun niinhän näissä yleensä käy ja olisihan se pitänyt tietää) ja sitten alankin perumaan tai syyllistämään.

Perintönähän minä sen takaisin aikanaan saan (siskojeni kanssa), mutta silti mun mielestä törkeää arvostella meidän asumusta. En nyt odota, että äitini pitäisi olla syvästi nöyrän kiitollinen lainastani, mutta vähän voisi silti osoittaa kohteliaisuutta ja olla hiljaa.

Vierailija
4/7 |
17.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pääsääntöisesti vältellyt lainaamista, mutta omalle aikuiselle lapselle olen lainannut muutaman tonni ja sinne meni rahat eikä ole aikomustakaan maksaa takaisin. Kyse ei ole kuin muutamasta tonnista, mutta onhan se epäreilua sisaruksiaan kohtaan, joille ei ole varaa lainata kun yksi ei maksa lainaansa takaisin.

Vierailija
5/7 |
17.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä annoin pari tonnia siskolleni, joka oli silloin totaalisessa kusessa. Ulosotossa ja yritti itsemurhaakin. Nyt hänellä alkaa asiat olla taas paremmin (mikä on ihana asia), mutta vähemmän ihania tunteita herättää minussa, kun haukkuu mm. vanhaa autoamme ja päivittelee miksei myydä sitä romua ja vaihdeta parempaan...

Vierailija
6/7 |
17.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

10000€ kattoremontti on kusetusta. Onneksi olkoon.

Oliko ihan itse keksitty että tarttis katto remontoida vai myytiinkö remontti äidillesi?

Vierailija
7/7 |
17.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

10000€ kattoremontti on kusetusta. Onneksi olkoon.

Oliko ihan itse keksitty että tarttis katto remontoida vai myytiinkö remontti äidillesi?

Tuo ei ollut koko remontin hinta, vaan äiti maksoi itse osan. Eikä ollut kusetusta, koska olen itse ollut talossa yötä ja kuunnellut eräässä myrskyssä, kun on katto lonksunut tuulessa ja pelännyt, että lähteekö irti vai pysyykö päällä. Että kyllä se remontti ihan oikeaan akuuttiin tarpeeseen tuli. Firmaan oltiin itse yhteydessä.