Saanko selvitettyä ystävältäni kysymättä, millä lennolla hän on tulossa Suomeen (Finnair)?
Tietääkö joku vastauksen? Kuulin yhteiseltä tuttavalta että vanha mutta rakas ystäväni on tulossa huomenna maahan, mutta mahdollisia lentoja on useita. Haluaisin yllättää hänet menemällä kentälle vastaan, enkä haluaisi kysyä häneltä itseltään lennon tietoja, koska emme ole olleet pitkään aikaan tekemisissä. Tuttavakaan ei tiennyt tarkempaa aikaa.
Tietääkö täällä joku, luovuttaako lentoyhtiö näitä tietoja matkustajan nimen perusteella?
Kommentit (30)
Tyypillinen esimerkki sosiaalisesta hakkeroinnista ja tietojen urkinnasta tämä.
Vierailija kirjoitti:
Hah, onneksi minulla on hauskempia ystäviä kuin tämän palstan tiukkapipot ja hapannaamat. :D Ihan hekotuttaa nämä saamani vastaukset! Ja onni on toki molemminpuolinen, koska teitä nuivimpia kommentoijia ei takuulla kukaan ole aikeissa yllättää tällä tavalla. Siis kaikki osapuolet jatkakoot elämäänsä tyytyväisinä kuten parhaaksi katsovat.
ap (Joka taitaa vielä huomenna soittaa aspaan ja varmistaa ettei tietoa tosiaan saa)
Sinusta tulee mieleen sellainen ryhmässäni vaihtovuoden ajan ollut tyttö, joka piti ystävyyttämme huomattavasti syvempänä ja tärkeämpänä kuin minä. Hän teki juuri tuollaisia "kivoja" yllätyksiä ja saattoi tärähtää vaikka treffeille kesken kaiken jos kuuli, että olen menossa kahvilaan x noin kello x. Todella ahdistavaa, itse en tykkää laisinkaan tuollaisesta, vaikka ajatus nyt kaunis olisikin (ja ajatella, minut on yllätetty myös mieluisasti niiden ihmisten toimesta, joille olen saapumisestani ilmoittanut!).
Mitäs jos sillä onkin siellä kentällä joku vastassa? Mitä jos hänellä on kiire? Mitä jos hän ei tule yksin? Mitä jos hän ei tosissaan halua nähdä sinua?
Jos kerran ilmoittaa tulostaan yhteiselle tutulle eikä sinulle ollenkaan, niin kyllä mulla ainakin kellot jo sois.
Ei lentoyhtiöt anna matkustajien tietoja! Ja tiedätkö edes oikeaa lentoyhtiötä?
Itse tilailen useita saksanmatkoja vuodessa ja voin sanoa että jos ei ota sitä kalleinta suoralentoa finnairilta, niin välilaskuja ja lentoyhtiöitä on vaikka missä ympäri eurooppaa.
Mutta kiva ylläri se minusta olisi. Palstalaiset näkyy olevan sosiofoobisia erakoita ja teennäisiä kavereita. :p
Mistä tiedät, että lentää Finnairilla? Berliinistä lentää suoraan Helsinkiin monet yhtiöt. Jos olet kuullut sen yhteiseltä tuttavaltanne, niin kai hän tietäisi tarkan ajankin, jos tietää lentoyhtiön?
Älkää nyt oikeasti neuvoko tuota stalkkeria,takuulla koko tarina "ystävästä" on tekaistu. Varmaan menee sinne uhkailemaan miehen salarakasta tai huohottamaan julkkiksen korvaan
Jep, ei kannata mennä tällaisiin stalkkerijuttuihin mukaan. Onhan niitäkin nähty, kun esim. ex-kumppani on hakenut lähestymiskieltoa ym. ja kaikki yhteystiedot ovat salaiset. Mutta sitten tällainen stalkkaava ex kehittelee vaikka ihanan rakkaustarinan kuinka on muka tavannut upean naisen ja naisesta on etsintäilmoitus tarkkoine kuvauksineen somessa. Sitten joku aina menee näihin ja luovuttaa stalkkerille toisen yhteystiedot.
Tämä nyt vähän erilainen keissi mutta vaikea silti kuvitella, että kukaan normaalisti käyttäytyvä haluaisi onkia jonkun vanhan kaverin lentoaikatauluja. Veikkaanpa että ap on Facebookista nähnyt joltakin puolitutulta, että tämä on tulossa ja heti alkaa vaaniminen.
Vaikka tässä olisikin kyse vain hyväntahtoisesta eleestä niin tuntematta ap:n ystävyyssuhdetta niin toi on silti hyvin erikoista käytöstä. Jos itselle jokin vanha kaveri tulisi lentokentälle vastaan ja tietäisin tämän stalkanneen lentoaikatauluni niin siitä tulisi todella creepy olo.
Jos ei voi "ystävältä" kysyä koska ja millä lennolla on tulossa niin ei silloin tarvitse sitä tietääkään...
Oikeasti tuo (siis kysyminen) ei ystävien kesken olisi mikään ongelma eikä se vielä paljastaisi että on menossa vastaan.
Olen kerran saanut tiedon onko henkilö mukana koneessa, kun kyseessä oli lähiomainen joka oli lentämässä pois luonnonkatastrofialueelta, meillä ei ollut häneen puhelinkontaktia ja huoli aivan valtava, osasimme arvella millä koneella todennäköisesti tulossa ja läheinen ystäväni oli töissä ko. lentoyhtiössä. Sain tiedon siis täysin laittomasti ja salaa, enkä siis tässäkään kerro että mikä reitti, mikä lentoyhtiö, ja mikä vuosikymmen.
Summa summarum - et tule saamaan tietoa missä koneessa ystäväsi on.
Minä en pitäisi ollenkaan siitä, että matkasuunnitelmani tultaisiin sotkemaan yllätyksen varjolla. Lyhyenkin lennon jälkeen haluan päästä nopeasti majapaikkaan ilman mitään ylimääräisiä kohtaamisia ja kahvitteluja.
Minulla olisi kaksi mahdollista syytä olla kertomatta vanhalle, rakkaalle ystävälleni siitä, että olen tulossa hänen kotimaahansa. Toinen on se, että haluan yllättää hänet itse, ja toinen on se, etten halua hänen edes tietävän matkastani. Edellisessä tapauksessa siis oma yllätykseni menisi pilalle ja jälkimmäisessä joka tapauksessa saisin ei-toivotun käänteen matkaohjelmaani.
Lentoyhtiöt eivät luovuta asiakkaistaan tietoja sen enempää kuin muutkaan yritykset, ja piste. Eivät, vaikka kyse olisi kuinka rakkaasta ystävästä. Ei auta soitella eikä mennä tiskille tietoja vaatimaan. Et itsekään tykkäisi siitä, että matkustustietosi annettaisiin kelle tahansa halukkaalle. Vaikka mielesi tekeekin vastata, että ei sinua yhtään haittaa se, että lentosi numero muitta mutkitta annettaisiin sitä kysyvälle, pystyt varmasti kuvittelemaan sellaisenkin tilanteen, jossa ajattelisit toisin. Lentoyhtiökin pystyy.
Sovi tapaaminen sitten, kun ystäväsi on saanut levätä ja asettua. Ei tunnu kivalta, jos porukkaa ryntää kentälle, kun itse on matkasta totaalisesti uupunut. Yllätykset ei välttämättä ole toivottuja.
Lentoyhtiöt eivät anna yksityisille tietoja matkustajaluetteloistaan. Turvallisuusriski.