***SYYSKEIJUT KESKIVIIKKOON***
Kommentit (36)
Minäkin olen ollut tuntevinani pariin otteeseen vauvan liikkeitä. Eilen ja toissapäivänä oli pari harj.supistusta ja sen jälkeen ihan takuulla vauva liikkui voimakkaammin. Kohta pitää käydä sohvalle bongaamaan lisää, lapsetkin koisii päikkäreillä.
Ihana ilma. Nyt vasta alkaa ulkoilu maistumaan, kun aurinko paistaa. Käytiin lenkillä lasten kanssa. Huomaan kyllä piristyneeni paljon.. Alkaa siis keskiraskauden kukoistus häämöttämään ;) Ja hirveesti tekis mieli järjestellä paikkoja! Hankittiin uusi kirjahylly, tulis vaan mies nopeesti kotiin, niin päästäis kokoamaan.
Vitamiineista: minä söin alkuraskaudessa purkin Multivita 2+ pillereitä. Edellisissä raskauksissa mulle on rautaa suositeltu jotain 20 viikoilla. Käytin myös Retafereja, mutta miun maha menee niistä niin kovalle, etten takuulla syö nyt. Tällä hetkellä käytän Berocca Plus poretabletteja, mut niissähän on vain B- ja C-vitam. Ostan Multivitat taas tuon kuurin jälkeen.
Tämä sairausloma on tehnyt tehtävänsä. Ei huvittas mennä töihin :) Mut jospa se siitä. Ja on tässä onneksi aamut valostuneet, että 6 jälkeen " näkee" jo kotiin ajella. Meilläkin on myös aamuvirkku taapero, harvinaista on, jos edes 6.30 asti nukkuu. Isoveli oli samoissa lukemissa samanlainen, mut nykyisin aamuntorkku. Varsinkin hoitoaamuisin!
-piias- rv 13+2 (jippii!) sekä poika 4v ja tyttö 1v8kk
Minäkin olen syönyt Multitabs Specialia kaksi tabua päivässä. Lisäksi otan Obsidan-rautatabuja yhden/päivä, koska viime viikolla np-ultrassa hb oli vain 109, joten ihan lääkärin määräyksestä.
Eilen oli neuvolakäynti (jouduin käymään naapuripaikkakunnalla, kun oma th on tämän viikkoa lomalla) proteiinikontrollin takia. Np-ultrassa nuo proteiinit oli plussalla, joten lääkäri määräsi käymään viikon sisällä kontrollissa. Nyt olivat miinuksella ja verenpainekin vain 115/67. Pyysin kuuntelemaan sydänäänet, koska tällaiselle keskenmenotaustaiselle olisi niin tärkeä saada aina vahvistusta siihen, että hengissä siellä masussa ollaan. Th kyllä jo varoitti etukäteen, että heidän doppler on tosi huono, joten ei kannata säikähtää, jos äänet ei kuulu. Pari kertaa äänet aivan kuin olis just löytyneet, mutta sitten ne saman tien katosivat (samaa sanoi th:kin eli ei ollut pelkästään vain oma havaintoni). Kovin pitkään th ei ääniä yrittänyt löytää enkä itsekään sitä sitten vaatinut, kun olin ilmeisesti viimeinen asiakas ja th:lla kiire muihin juttuihin. Kotona sitten itku oli silmässä koko illan, kun niitä ääniä ei saatu kuuluviin. Ens tiistaina on käynti omassa neuvolassa. Toivon mukaan siellä ne sydänäänet löytyis, vaikka niitten doppler on vähintäänkin yhtä huono kuin se eilinen. Kyllähän mulla on masu selvästi jo pyöristynyt, joten täytyy toivoa, että kaikki kunnossa. Viime viikolla selvästi tunsin liikkeitä, mutta just nyt kun niitä liikkeitä todella kaivattais niin ei tietenkään tunnu mitään :-/. No, ei auta kuin toivoa parasta.
neronja rv14+3
tuota multivita 2+ syön minäkin yhden päivässä, neuvolasta suosittelivat jotain joka sisältää d- vitamiinia. ja lisäksi syön kalsiumia, kun maitotuotteita menee niin vähän.
Ensi viikolla olisi meillä np ultra, ei millään malttaisi odottaa. On niin " olematon olo" , siis pahoinvointia edelleen kovasti ja väsynyt kun mikä, mutta kun ei ole liikkeitä vielä ja viime neuvolasta ja akuraskauden ultrastakin on jo viikkokaupalla niin mietityttää kovin jo :) hysteerikko se täällä taas nostelee päätään. Eiköhän tuohon huonoon olisi sen verran luottaminen että jotain kuitenkin on meneillään mahassa. No tiistaihin asti kun jaksaa niin sitten tietää onko kaikki kunnossa.
lasten heräilyistä: meillä on poika ollut yli viikon kipeä ja yskii öisin keuhkot pihalle ja aamuisin heräävät 7-8 välillä riippumatta siitä onko hoitopäivä vai vapaapäivä :) olisi kiva saada viikonloppuisin nukkua pidempään. Muutenkin kun itse on aina vainväsyneempi ja nukkuu ihme koiranunta ja herää aamuisin itsekin liian aikaisin niin ei ihme kun väsyttää. Jos se siitä kun päästään toiselle kolmannekselle.
Tuisku 10+5
siis huonoon oloon voisi ehkä luottaa :)
NERONJAlle tsempityksiä lähettelen!Toivon kovasti että huolesi on turha ja sydänäänet tulevat kuuluviin ensikerrallaNiinkuin ihan varmasti tulevat=)!!!(Et niitä minnekkään pääse nyt jo aiemmin kuunteluttamaan???Mielenrauhan takia ettei tarvitse viikolopun yli murehtia!)
Ja oikeen onnellista odotusta sinulle!!!Ja muillekkin tietenkin=)
Leanna+5
Meillä on nyt siitä kelju tilanne, että oman neuvolan th on lomalla. Tiistaille mulla on varattu normaali neuvola-aika. Kyllä mä yritän sinne asti jaksella ja elättelen toiveita, että joku selvä muksaus tuolla masussa tuntuis tässä neuvolaa odotellessa.
Mullahan todettiin km:jen syyksi tukostaipumus ja mulla on käytössä se lääkitys, mitä siihen nyt voi olla eli minidisperiini (tai siis ASA) ja klexane-piikitykset (siis hepariinia). Kolme kertaa olen tähän tullessa jo ultrassa käynyt (olen päässyt polille, joten ei oo tarvinnu kustantaa yksityisellä) ja kaikki on ollut erinomaisen hyvin. Viikko sitten oli np-ultra ja silloinkin kaikki oli erinomaisesti (jännitin hirveästi sitä ultraa ja oli niiiiin ihanaa kun kaikki oli kunnossa). Me ollaan miehen kanssa puhuttu, että jos tämäkin raskaus menee kesken, niin me tuskin enää yritetään.
Lääkitys on siis niin kohdillaan kuin se voi olla, joten ei auta kuin toivoa, että kaikki on hyvin. Mielestäni mulla on masu kasvanut ihan viime päivinäkin, joten senkin takia olen toiveikas. Eli näillä eväillä täytyy nyt pärjätä sinne tiistaille. Jos sydänääniä ei sittenkään kuulu, niin sitten menen vaikka yksityiselle ultraan jos en polille pääse, mutta toivottavasti sellaista tarvetta ei tule.
Kiitos mieltä lämmittävistä tsempityksistä ja pikaista plussausta sinulle;-)!!!
neronja
Pitkästä aikaa kerkeen kirjoittelemaan!Kaikki on täällä ihan hyvin. Tänään eka päivä ettei ole ollut pahaa oloa, jokohan se olis menossa ohi...toivotaan! Huomenna olisi eka neuvola/lääkäri. Jännään kuuluiskohan syränäänet.
Mäkin ole syönyt noita multitabs spesial 2+:saa. En ole edes tuollaisesta kuullut, että ei saisi syödä.
Jaahas esikoinen heräsi ja pitää lähtee tekemään välipalaa.Mutta toivottavasti tässä ehtisi usemmin kirjoitella! Hyvää vointia kaikille ja ihanaa odotusta.
M@ri@79+tyttö 04 ja masuasukki 13+5
jos on ns. sekasyöjä eli syö lihaa ja kasviksia jne. Ja kalkkia tietty, jos ei syö tarpeeksi maitotuotteita. Eli mä oon syöny pelkkää D-vitamiinia ja kalkkilisää.
Minäkin olen syönyt Multitabs Special 2+ vitamiineja koko raskauden ajan yhden päivässä eikä siitä neuvolassa ole mitään sanottu. Lisäksi syön yhden Minisun d-vitamiini tabletin päivässä, josta tulee se tarvittava lisämäärä d-vitamiinia tähän vuodenaikaan.
En muista onko tästä ollut puhetta täällä vielä, mutta olen miettinyt paljon tuota seerumiseulontaa. Eli minulta np-ultrassa kysyttiin haluanko seerumiseulontaan mennä, mutta päätettiin olla menemättä koska niskaturvotustakin oli vaan 1 mm. Onko teiltä kysytty seerumiseulonnasta ja oletteko käyneet?
mariy ja toukka 13+3
Mä en syö mitään vitamiineja. Th kyllä suositteli d-vitamiinia mutta oon unohtanut niitä ostaa. Lahopää kun olen. Viimeksi maanantaina kävin apteekissa mutta siltikään en niitä muistanut.
Hyvää naistenpäivää kaikille!!!
Mulla on tullut uus tai oikeastaan ainoa mielihalu. Pitää saada kinder munia. Ai että ne on hyviä. Joka kerta kun oon kaupassa käynyt oon niitä ostanut. Mies vähän naureskelee tälle mun mieli himolle.
Mä en oo vielä tuntenut ollenkaan liikkeitä. Tuntispa niitä pian. Esikoisen kanssa tunsin liikkeet vasta rv20+.
Nyt huutaa poitsu, täytyy mennä.
Öttis
Moi!
Minäkin olen seuraillut teidän aktiivista viestittelyä, mutta en ole osallistunut, kun meidän toinen raskaus on tälläistä päivä kerrallaan meininkiä.. ;(
Kerron nopeasti taustaa, jos vaikka jollain on joku, jolla tietää olleen samanlaista niin voi rohkaista meitä positiivisilla esimerkeillä :) Kaksi viikkos sitten tuli mahakivut ja verinen runsas vuoto. Lääkärikin epäili keskenmenoa, mutta masussa oli elävä vauva ja vuodon syyn luultiin tuolloin olevan etisistukassa. Siitä lähtien saatiin luvata iloita raskaudesta päivä kerrallaan. Luin paljon etisistukasta ja aloin olla jo luottavaisemmalla mielellä. kunnes eilen mentiin tarkistus/np ultraan. Verenvuodon syy ei ollutkaan etisistukka vaan tuntemattomasta syystä johtunut kohdun limakalvon vuoto, joka onneksi oli itsellään loppunut. Nyt kohdun limakalvon alla on paljon vanhaa verta, joka on huono juttu. Pahin juttu siitä voi olla mahdolliset tulehdukset, jolloin kohtu ja vauva tuhoutuu..
Päivä kerrallaan mennään, lääkäri ei paljon toivoa antanut.. Mutta yritän luottaa siihen, että vauva syyskuuhun asti mukana pysyy (tai edes elokuuhun), kun kerta kohdun lämpöön kaksi viikkoakin sitten halusi jäädä..
Että tälläistä, vähän surumielisellä viestillä aloitan toivottavasti pitkän matkani teidän syyskeijujen matkassa.
Toivotaan hyviä vointeja meille kaikille :)
Stenval+ tyttö 04+ masu 13+6
Mukavaa naistenpäivää vaan kaikille!!
Mulle suositeltiin ihan pelkkää D-vitamiinilisää, mutta se on jääny ottamatta tän pahoinvoinnin aikana. Tuntuu että se vaan lisää öllötystä. Luotan siihen, että kun syön monipuolisesti niin sieltä edes jotakin saisin...
Mulla on ihan kamala olo. Olen lomalla tämän viikkoa ja eilen oikeasti tajusin, kuinka uuvuksissa olen. Siis ei raskausväsymystä vaan ihan uupumusta. Mulla on jo melkein paniikki että tänään on jo keskiviikko ja kohta on sit maanantai ja pakko mennä töihin taas...viikko on ihan liian lyhyt aika. Tai saattas olla sopivakin, jos ei ois näin poikki ja työstressiä alla näin paljoa.
Liikkeitä olen koettanu kuulostella, mutten osaa sanoa varmaksi. Epäilen, kuten Mäkimeiramikin, että oliko ne pelkkää mielikuvitusta ne aiemmat tuntemukset vai...
Olen vähällä ollu jo soittaa neuvolaan että kuuntelisivat sydänäänet, on niin epätodellinen olo. Koko ajan sellanen olo et kaipais vahvistusta tälle raskaudelle, ne liikkeet kyllä antas mielenrauhan. Vielä pitäs viikko jaksaa ennen kuin ois neuvola. En jotenki ole ilenny soittaa sinne, onhan tää jo kolmas raskaus eikä mulla ole mitään konkreettista syytä pelätä etteikö siellä olis kaikki ok, kunhan vaan panikoin.
Minjuska 13+2
Olen ollut ihan vaan taustakeijuna jo pitkän aikaa,syynä se että olen hurjasti pelännyt että vauvelilla ei olisi kaikki kunnossa niiden vuotojen takia...Tosin vuodot oli loppujenlopuksi hyvin vähäisiä,mutta pelästyttäviä!!Ja kun täällä luin surullisia juttuja keskenmenoista,ajattelin että en uskalla enää kirjoittaa mitään...
Mutta nyt on parempi mieli,tänään oli np-ultra ja vauvalla kaikki hyvin!Olo oli hurjan helpottunut!Tosin vauva oli kovinkovin rauhallinen,joten niskaturvokkeen mittaaminen ei meinannut onnistua millään...eli oli siis sivuttain,jolloin ei mittaus onnistunut.Puoli tuntia siinä meni,yritettiin välillä herätellä vauvaa,ja välillä taas ultrattiin vatsan päältä...lopuksi saatiin sitten jonkinlainen mitta,tosin ei aivan täysin luotettava.Nyt mieltä vaivaakin että miksi vauveli oli niin mahdottoman liikkumaton?käsiään ja jalkojaan kyllä heilutteli,hartioitakin pyöritteli oikein voimallisesti,mutta muuten ei pyörähdellyt yhtään!Onkohan tuo nyt ihan normaalia...onko kellään kokemusta rauhallisesta masuasukista?Olenkin ihmetellyt kun en vielä tunne liikkeitä vaikka edellisessä raskaudessa jo näillä viikoilla jotain tuntui.
No toivottavasti tämä on ihan turha huoli ja vauveli oli vain niin väsynyt ettei jaksanut liikuskella enempää...rakenneultraa kovasti odottelen jo,ja onneksi meillä neuvolassa on ultraäänilaite,jolla lähes joka kerta kurkistetaan masuasukin vointia.
Nyt siis paljastimme lapsillekkin vauvan tulon ja voi niiden onnellisia ilmeitä!!Toiseksi vanhin poika joka on kovasti jörrikkä,nosti heti paitaani ja sanoi että " mä haluan jutella vauvalle!" Kyllä lämmitti mieltä!Suurin osa sukulaisista ja kavereistakin jo vauvasta tietää ja yhtään eivät ole hämmästelleet vaikka viides onkin tulossa...Tietävät että olen aina halunnut SUURperheen!!
Mutta nyt menen hätistämään lapset pois dvd:n kimpusta ja mennään porukalla käärimään pyykkivuori kaappiin!
Mukavaa naistenpäivää jokaiselle!
Terveisin:Unelias76 rv12+5
uutena liityin foorumille, eilen tuli 12 rv täyteen ja nyt tuntuu siltä että voi oikeasti olettaa että pikkuinen on tulossa.. sydänäänet kuulostivat linnun siiviltä :)
rautalisäkeskusteluun sanoisin, että itse olen olettanut että rautaa suositellaan otettavan, mutta uskoisin että multivita 2+ on ihan asiallinen valmiste kun sitä kerran neuvolassa ja ravitsemusterapeutilla on suositeltu.
pahoinvointikin on jo ollut tosi vähäistä ja uskaltaa itkuisuudesta huolimatta olla hyvällä mielellä... laskettu aika on nyt 19.9. mutta vissiinkin se saattaa muuttua viikon päästä olevassa ultrassa?
hieman olen vielä pihalla tilanteesta, mutta onnellinen silti ja syyskuuta odotan lämmöllä.. :)
iltapinoutumisesta nimittäin :)
Taisin tuntea nappulan liikkeet tänään! Voiskohan olla mahdollista, kummiskin vasta rv 13+6 tänään. Esikoisesta tunsin liikkeet rv 17+jotain. Jännityksellä jään odottamaan, josko sama " väpätys" toistuisi tänä iltana.
Siis voi ***** tätä dementiaa, en muista, mitä mun piti kirjottaa!! Paras ehkä lähteä suihkuun ja palailla taas joku päivä pikkasen freesimpänä.
Unelias täälläkin siis :)
Onnellista odotusta koko köörille toivottelee Tilli (rv 13+6)
Hei, kommentoin heti tuota rautalisäkeskustelua. Rautalisää voi alkaa ottaa tarpeen mukaan rv 12 eteenpäin, näin on minulle sanonut hyvä kätilöystäväni jo ennen raskautta. Eilenhän olin neuvolassa, jossa hb oli vain 103, joten terkkarin kehoituksesta aloin eilen napsia Retafer 100 mg -nappeja 1 kpl/päivä. Lääkäri sanoi, että voihan sitä vielä odottaakin, mutta perusaneemisena tiedän, että ei se hb siitä ainakaan itsekseen nouse.
Tämän lisäksi otan Multitabs 2+ -nappeja 2 kpl päivässä. Tämä siksi, että jo ekalla neuvolakäynnillä suositeltiin D-vitamiinilisää lokakuun alusta maaliskuun loppuun 10 mikrogrammaa päivässä, ja kahdesta Multitabs 2+:sta sen saa. Eikö muille ole suositeltu D-vitamiinilisää näin talviaikaan?
Oma napa voi hyvin, masu alkaa pikku hiljaa pyöristyä, esim. ulkotakki alkaa olla hieman tiukahko. Pahaa oloa saattaa olla hitusen aamuisin, mutta se ei enää ole aiheuttanut päänvaivaa. Tänään sain työpaikalla sacher-kakkua (nam!) kun kollegastani oli tullut jälleen mummu, lapsi oli syntynyt kuulemma ½ tuntia sairaalaan tulon jälkeen! HUH mikä vauhti! Itseä alkaa pikku hiljaa se synnytys jännittämään, kun on kuullut kaikenmoista.
Katsoitteko eilen 4D-dokumenttia siamilaisten kaksosten erottamisesta? Oli aika herkkää, kyynel oli silmässä, toisaalta leikkaussalista näytettiin aika estottomasti kaikki... Mutta ei alkanut ällöttämään, onneksi.