Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osaisiko joku "suomentaa" mitä nämä verikokeet/tutkimukset tarkoittavat? En löytänyt googlettamalla.

Vierailija
16.10.2016 |

"Lääkerut, kollag.paketti,reakt.art.serologia laaja, tg-ab, lgA,TSH, ck, ionCa, ck."

TSH liittyy kilpirauhaseen, sen löysin, mutta muita en. Olisin todella kiitollinen, jos joku osaa ja viitsii auttaa! <3

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin elimistön kalkkipitoisuus (+ionisoitu kalkki) sekä allergiavasta-aineita.

Vierailija
2/15 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita aamulla labraan ja kysy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin elimistön kalkkipitoisuus (+ionisoitu kalkki) sekä allergiavasta-aineita.

Voi kiitos!! <3 Odottelen aikaa reumapolille ja tuli tällaisia "väliaikatietoja", enkä saanut itse näitä auki. ap

Vierailija
4/15 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita kokeet määränneelle lekurille.

Vierailija
5/15 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun menit slabrakokeisiin, olit varmaan käynyt jo lääkärillä? Ja näit vielä hoitajankin? Minä kysyn aina lääkäriltä, jos hän kokeita määrää että mitä kokeita ottaa ja miksi. Usein lääkärit myös kertovat ne jo ennen kuin edes kysyn asiaa. Jos on kiirevastaanotto eikä lääkäri muista sanoa noista ja minä en muista kysyä, kysyn hoitajalta samalla kun hän ottaa verinäytteet. Samoin aika usein hoitaja myös luettelee itselleen ja minulle jo ennen kuin ottaa että mitä näytteitä ottaa. 

Vierailija
6/15 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

IgA vasta-aineet, eli allergia/tulehdustila elimistössä

Vierailija
7/15 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun menit slabrakokeisiin, olit varmaan käynyt jo lääkärillä? Ja näit vielä hoitajankin? Minä kysyn aina lääkäriltä, jos hän kokeita määrää että mitä kokeita ottaa ja miksi. Usein lääkärit myös kertovat ne jo ennen kuin edes kysyn asiaa. Jos on kiirevastaanotto eikä lääkäri muista sanoa noista ja minä en muista kysyä, kysyn hoitajalta samalla kun hän ottaa verinäytteet. Samoin aika usein hoitaja myös luettelee itselleen ja minulle jo ennen kuin ottaa että mitä näytteitä ottaa. 

En ole käynyt vielä lääkärillä, nämä tiedot oli päivitetty omakantaan. ap

Vierailija
8/15 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Lääkerut, kollag.paketti,reakt.art.serologia laaja, tg-ab, lgA,TSH, ck, ionCa, ck."

TSH liittyy kilpirauhaseen, sen löysin, mutta muita en. Olisin todella kiitollinen, jos joku osaa ja viitsii auttaa! <3

Siinä on joku labrassa käytössä oleva pakettitutkimus sidekudossairauksista sekä reaktiivisesta niveltulehduksesta. Tg-ab tutkimusta ei ole olemassa. IgA on immunoglobuliini A. CK eli kreatiinikinaasi, käytetään yleensä lihastautien diagnostiikassa. ionCa on ionisoitu kalsium. 

Vierailija
9/15 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mistä saa labrakokeita näkemättää lääkäri tai hoitajaa? :-o

Vierailija
10/15 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo kolme ensimmäistä ovat yksiköiden omia labrapaketteja. Esim reuma, verisairauksien yksikön, munuaissairauksien/nefrologian jne. Usein näitä paketteja tehdään, jotta tietyt sairaudet voidaan poissulkea.  Minkä alan lääkäri sinut on näihin tutkimuksiin laittanut?

Ck liittyy sydämeen, ion ca liittyy esim munuiaisiin, tsh kilpirauhaseen, IgA:ta voidaan tutkia monenlaisissa tapauksissa.

Vierailija
11/15 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soita kokeet määränneelle lekurille.

Ei nyt sentään lääkäriä tällaisella asialla häiritä, tulokset kuulee sitten ajallaan ja tulkinnan. 

Vierailija
12/15 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

IonCa - kalisiumioni eli vapaa kalsium veressä

Ck - kreatiinikinaasi (lihasten toiminta pääasiassa)

Ab:t on vasta-aineita. Tg on tyreoglobiini eli kilpirauhasen toimintaan liittyvä proteiini

IgA immunoglobuliini a

Vasta-aine välitteisen immuunipuolustuksen häiriötilan tutkimus, esim vaikka igA:n puutos

Reakt.art reaktiivinen artriitti eli reaktiivinen niveltulehdus, sen vasta-aineet laaja, eli ko sairauden diagnostiikka

Kollag. Paketti - kollageenitutkimuksia, en osaa sanoa mitä ko tutkimuspaketti tarkemmin sisältää, riippuu tilaavasta yksiköstä

Vierailija
13/15 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveystalo ainakin ottaa ilma lähetettä. Rahalla saa..

Vierailija
14/15 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Reumapolille on lähettävä lääkäri tehnyt lähetteen ja sen perusteella määrätty kokeita. 

Vierailija
15/15 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei kiitos paljon vastauksista! :) Mulla siis vasta lähete hyväksytty reumapolille ja ennen lääkärille menoa pitää käydä näissä kokeissa. Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan yksi