Olen huolissani siitä mihin suuntaan koulut ovat menossa
Lapset hermostuttavat opettajia jokaisella tunnilla ja kuvaavat youtubeen heti kun opettaja vähän korottaa ääntään tai poistaa häiriköitä luokasta. Opettajat joutuvat hermolomalle, josta he eivät halua palata takaisin opettamaan niitä muutamia jotka jaksavat kuunnella opetusta samalla kun puolet luokasta selaa puhelinta tai keskustelee keskenään.
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset hermostuttavat opettajia jokaisella tunnilla ja kuvaavat youtubeen heti kun opettaja vähän korottaa ääntään tai poistaa häiriköitä luokasta. Opettajat joutuvat hermolomalle, josta he eivät halua palata takaisin opettamaan niitä muutamia jotka jaksavat kuunnella opetusta samalla kun puolet luokasta selaa puhelinta tai keskustelee keskenään.
No niin, rauhoitupa nyt. T: Erkkaluokan ope, jonka työ on ihan leppoisaa ja mukavaa.
Sinähän lysti immeinen olet. Meinaat kun sulla on mukavaa oppilaiden kansa niin
kaikilla muillakin opettajilla on mukavaa. Ettei mitään ongelmaa ole kellään kun ei ole siulakaan. Joo just.
Niin meinasit, että aloitus oli ihan realistinen kuva vallitsevasta tilanteesta kaikissa kouluissa?
Missä sanottiin, että kaikissa kouluissa? Joissakin kouluissa meno on sellaista, youtubessa on monia pätkiä jotka on kuvattu oppitunneilla ihan vaan kiusatakseen opettajaa. Eikö ongelmaa siis ole koska sitä ei ole ihan jokaisessa koulussa?
Silloin ei kannata olla huolissaan kouluista noin yleisesti. Mielestäni aloittaja kuvasi tilannetta hyvin yleisenä, mitä se taas ei minun kokemukseni mukaan ole.
"Miksi naiset aina rakastuvat renttuihin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niin, rauhoitupa nyt. T: Erkkaluokan ope, jonka työ on ihan leppoisaa ja mukavaa.
kaikilla muillakin opettajilla on mukavaa. Ettei mitään ongelmaa ole kellään kun ei ole siulakaan. Joo just.
Niin meinasit, että aloitus oli ihan realistinen kuva vallitsevasta tilanteesta kaikissa kouluissa?
Missä sanottiin, että kaikissa kouluissa? Joissakin kouluissa meno on sellaista, youtubessa on monia pätkiä jotka on kuvattu oppitunneilla ihan vaan kiusatakseen opettajaa. Eikö ongelmaa siis ole koska sitä ei ole ihan jokaisessa koulussa?
Silloin ei kannata olla huolissaan kouluista noin yleisesti. Mielestäni aloittaja kuvasi tilannetta hyvin yleisenä, mitä se taas ei minun kokemukseni mukaan ole.
Eli ongelmaa ei ole olemassa ja voidaan sulkea silmät, kiitos
Tässä todellinen ammattilainen. Ei huutoa eikä hermostumista, hän otti kylmän rauhallisesti tilanteen hallintaansa. Näitä lisää Suomen kouluihin.
Tässähän on kysymys klassisesta teerenpelistä opettajan ja oppilaan välillä. Oli ollut laatikko- ja huivileikkejä jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli ongelmaa ei ole olemassa ja voidaan sulkea silmät, kiitos
No keskustelupalstalla paniikin levittäminen on toki hedelmällisempi vaihtoehto. Täällä voidaan kimpassa keksiä ratkaisuja?
Tuo oppilaiden huono käytös ei ole mitenkään uusi ilmiö. Aika harva saa opiskella peruskoulunsa tai lukionsa sellaisessa luokassa missä ei joku käytöshäiriöinen, keskittymisongelmista kärsivä luuseri möykkäisi. Erillinen keskustelu kokonaan onko integraatioajattelussa aikoinaan tehty kuinka suuria virheitä, ja kuka maksaa laskun, kansantaloudessa se varmaan ainakin näkyy. Ihmeelliseltä tuntuu miten joku päättävä taho on oikeasti joskus tullut siihen lopputulokseen että on parempi, että ongelmaiset lapset opiskelevat samassa luokassa normaalien kanssa.
Enemmän olisin huolissani kuitenkin uuden opetussuunnitelman käyttöönotosta ja mihin vaikeuksiin se ajaa järjestelmämme seuraavan kymmenen vuoden sisällä. Ollaan aika paljon luopumassa niistä hyvistä periaatteista millä huipputuloksia on takavuosina saavutettu ja osaajia koulutettu. Tablet-opettaminen vie lapsilta käsinkirjoittamisen taidon lopullisesti, järkyttävää käsialaa saa jo nyt lukea monilta. Nyt pitäisi sitten alkaa keinotekoisesti vielä yhdistellä eri oppiaineita projekteiksi ja teemaviikoiksi, entistä vähemmän ehditään käymään läpi vanhan opetuksen mukaisia asiakokonaisuuksia. Suurin osa lukioiden oppitunneista, joilla yritetään hyödyntää teknisiä apuvälineitä, aika menee laitteiden ja tekniikan kanssa säätämiseen. Ennen otettiin vihkot auki ja alettiin tehdä muistiinpanoja, ehdittiin käydä paljon asioita vähemmässä ajassa.
Peruskoulussa näkee koko ajan kirjasarjoissa miten ennen keskeisinä ja tärkeinä pidetyt asiat pikku hiljaa tippuu pois, ei ole niin väliä käydäänkö sitä ja tätä asiaa ollenkaan, saatetaan ehkä vielä mainita ekstramateriaalina. Tästä sitten mennään vajailla tiedoilla seuraaville luokka-asteille ja lukioon ja yliopistoon.
Loppusumma on että kansakunta tyhmenee. koska koululaitoksessa aloitettiin hirvittävä digikiima, joka ei johtanut kuitenkaan yhteenkään uuteen työpaikkaan. Käytettiin aikaa hengailuun ja yhteisölliseen tekemiseen varsinaisen oikean opiskelun sijaan. Sanokaa mun sanoneen, näitä päätöksiä todella tullaan katumaan.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen itse asiassa jopa vähän tyytyväinen. Meillä on aika paljon rahaa ja voidaan palkata lapselle yksityisopetusta useampi tunti viikossa, kun koulussa ei opi häiriköinnin vuoksi. Muut yhtä fiksut mutta köyhemmät lapset eivät voi näin tehdä ja antavat tasotusta, kun kilpaillaan arvosanoista ja koulupaikoista.
huiput pärjää aina, ei tarvi palkata kotiopetusta.
Olen seurannut läheltä parhaan ystäväni kokemuksia opettajana. Ne jutut, joita hän kertoo työpäivistään ovat ihan kamalia. En kestäisi päivääkään sellaisessa ympäristössä. Hän on nuori nainen, joka on joutunut yläasteikäisten pahoinpitelemäksi, youtubeen ja joutunut menemään väliin kun oppilaat hakkaavat toisiaan. Hän on ilmeisesti kutsumusammatissa ja haluaa onnistua opettajana, mutta itse kannustan ottamaan loparit, koska näen, ettei hän ole kaiken tämän jälkeen enää oma itsensä vaan todella ahdistunut.
Sellaista se on, kun erityisluokkia on lakkautettu ja erityistä tukea tarvitsevia integroitu normaalioppilaiden joukkoon.
Mä olen itse asiassa jopa vähän tyytyväinen. Meillä on aika paljon rahaa ja voidaan palkata lapselle yksityisopetusta useampi tunti viikossa, kun koulussa ei opi häiriköinnin vuoksi. Muut yhtä fiksut mutta köyhemmät lapset eivät voi näin tehdä ja antavat tasotusta, kun kilpaillaan arvosanoista ja koulupaikoista.