Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Myrkylliset ihmiset vs. omat vaikeudet sietää mitään vaikeaa

Vierailija
16.10.2016 |

Välillä kuulee näitä juttuja, että jotkut ihmiset ovat ns. myrkyllisiä, levittävät huonoa energiaa tai ovat energiasyöppöjä ja sitten joku alkaa välttelemään tällaista ihmistä. Joskushan tämä on ihan ok, esim. jos tämä välteltävä ihminen on väkivaltainen, käyttää hyväksi, ilkeilee tietoisesti tms.

Mutta...aika usein näyttää siltä, että ne ongelmat on sillä välttelevällä henkilöllä, esim. tuo otsikossa mainittu vaikeus sietää mitään vaikeaa, vaikkapa sitä, ettei toinen koko ajan kehu, tai sillä toisella on jotain mitä välttelevä henkilö kadehtii.

Tämä tuli nyt mieleen kun omassa ystäväpiirissä henkilö A välttelee henkilöä B, sanoen tätä juurikin myrkylliseksi, "sen kanssa on niin hankala olla", mutta ei kysyttäessä osaa kertoa mitä hankalaa siinä on. Tunnen nämä molemmat henkilöt hyvin, henkilö A:lla on huono itsetunto ja hän vertailee aina itseään toisiin esim. onko joku hoikempi, onko jollain parempi palkka jne.. Henkilö B taas tuntuu olevan tyytyväinen itseensä, osaa kannustaa muita, ja arvostaa erilaisia ihmisiä. Minusta siis näyttää, että tämä A:n kertoma "myrkyllisyys" ei ole siinä B:ssa, vaan on A:n itsensä kateutta... Mitä te olette mieltä?

(Ja miksi minua kiinnosta...siksi että A on nyt vihjaillut, että minunkin pitäisi välttää B:a, mihin minulla ei mielestäni mitään syytä ole :/, en haluaisi pahoittaa kuitenkaan kenenkään mieltä, ja mietin toki, että olenko jotenkin sokaistunut, ja B onkin oikeasti "myrkyllinen")

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on ok, jos hän haluaa halutessaan vältellä ko. henkilöä, mutta ei voi odottaa sinuta samaa.

Vierailija
2/14 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni kaikkein kuvaavinta on, jos tämä henkilö sanoo että sinun pitäisi välttää jotakin henkilöä, koska hän ei itse välitä hänestä. Eli yrittää manipuloida sinua. Itse katkaisin juurikin välit tällaiseen 'myrkylliseen' ihmiseen mutta en todellakaan sanonut eräälle toisella kaverille, että hänen pitäisi vältellä tätä henkilöä. Jokaisen tehtävä on muodostaa itse nämä mielipiteet.

Mutta voin ainakin omalta kohdalta sanoa, että en todellakaan ole kateellinen tälle henkilölle, jota välttelen. Mutta ehkä se joidenkin kohdalla voi pitää paikkaansa, jos kerran molemmat henkilöt tunnet. Älä ainakaan itse ikinä mene siihen lankaan, että uskoisit kolmannen henkilön mustamaalamista, jollet ole itse asiaa niin kokenut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kiinnostavaa kuulla myös mitä muut ajattelevat tällaisesta "myrkyllisyydestä", minusta siis aika useinkin näyttää siltä, että kyseessä on just kateus, vaikeus kestää yhtään hetkeä toisen surujen kuuntelemista tai sitä ettei ole kaiken huomion keskipiste. Siis tällaista ajattelua, että "mulla on oikeus olla joka hetki onnellinen, ei mitään väliä miltä muista (läheisistäkään) ihmisistä tuntuu".

Huomaan, että mua ärsyttää nyt tosi paljon tuo henkilö A :D

Vierailija
4/14 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni kaikkein kuvaavinta on, jos tämä henkilö sanoo että sinun pitäisi välttää jotakin henkilöä, koska hän ei itse välitä hänestä. Eli yrittää manipuloida sinua. Itse katkaisin juurikin välit tällaiseen 'myrkylliseen' ihmiseen mutta en todellakaan sanonut eräälle toisella kaverille, että hänen pitäisi vältellä tätä henkilöä. Jokaisen tehtävä on muodostaa itse nämä mielipiteet.

Mutta voin ainakin omalta kohdalta sanoa, että en todellakaan ole kateellinen tälle henkilölle, jota välttelen. Mutta ehkä se joidenkin kohdalla voi pitää paikkaansa, jos kerran molemmat henkilöt tunnet. Älä ainakaan itse ikinä mene siihen lankaan, että uskoisit kolmannen henkilön mustamaalamista, jollet ole itse asiaa niin kokenut.

Joo, siis jotkut varmasti oikeasti on "myrkyllisiä", jos vaikka ilkeilevät tai käyttävät hyväksi, mutta tässä ei musta ole niin, vaan kateutta ilmassa... Toivoisin oikeasti, että kaikki tultaisiin vielä toimeen ja, että kenenkään ei tarvitsisi olla kateellinen.

Vierailija
5/14 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Projisointia. Varsinkin, kun ei ole mitään näkyvää, mihin tarttua. "Olen kateellinen, siispä väitän, että se toinen on. Petän, syytän toista uskottomuudesta. Vertailen, syytän toista vertailusta. Olen narsistinen, syytän kaikkia muita narsisteiksi." Aika perusjuttu, mutta lyö ällikällä, jos ei sitä ole nähnyt ennen.

Vierailija
6/14 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi kiinnostavaa kuulla myös mitä muut ajattelevat tällaisesta "myrkyllisyydestä", minusta siis aika useinkin näyttää siltä, että kyseessä on just kateus, vaikeus kestää yhtään hetkeä toisen surujen kuuntelemista tai sitä ettei ole kaiken huomion keskipiste. Siis tällaista ajattelua, että "mulla on oikeus olla joka hetki onnellinen, ei mitään väliä miltä muista (läheisistäkään) ihmisistä tuntuu".

En oikein ymmärtänyt mitä yrität sanoa? Itse ainakin jätin ystäväni manipuloinnin, kateellisuuden, mustasukkaisuuden, syyllistämisen, ongelmien vuodatuksen, vahingonilon ja asioiden vääristelyn takia. Mielestäni ihan tarpeeksi "myrkyllisyyttä" yhteen ystävyyssuhteesen. Uskon että hän kertoo omille läheisilleen kuinka hän on joutunut jättämään minut, koska olen itse niin hankala. Olisi ihan hänen tyyppistään.

Vierailija
7/14 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Projisointia. Varsinkin, kun ei ole mitään näkyvää, mihin tarttua. "Olen kateellinen, siispä väitän, että se toinen on. Petän, syytän toista uskottomuudesta. Vertailen, syytän toista vertailusta. Olen narsistinen, syytän kaikkia muita narsisteiksi." Aika perusjuttu, mutta lyö ällikällä, jos ei sitä ole nähnyt ennen.

Näin minäkin siis ajattelen. Ehkä oikeasti halusinkin kysyä, että miten tämä kateellinen ystävä itse voisi ymmärtää tämän.

Vierailija
8/14 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tämä A ei nyt osaa suoraan sanoa, että mikä tässä B:ssä mättää niin tuntuu oudolta. Siis ymmärrän tavallaan, ettei haluta mustamaalata toista ja ehkä yrittää esittää hienotunteista sanomalla vain, että ottaa etäisyyttä. Mutta se että käskee sinuakin pitämään etäisyyttä niin ei ehkä kerro mistään hienotunteisuudesta.

Sinuna suoraan vaikka A:n nenän edessä kehuisin tätä B:tä ja sanoisin, että mielestäsi hän on ainakin ihan mukava tms. Ja jollei kerran hänellä ole edes mitään syytä tähän välttelyyn niin voiko hän lakata asiasta puhumista. Tässä vaiheessa luulisi, että hän avautuu aiheesta, jos jotakin syytä olisi.

Vierailija
9/14 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En oikein ymmärtänyt mitä yrität sanoa? Itse ainakin jätin ystäväni manipuloinnin, kateellisuuden, mustasukkaisuuden, syyllistämisen, ongelmien vuodatuksen, vahingonilon ja asioiden vääristelyn takia. Mielestäni ihan tarpeeksi "myrkyllisyyttä" yhteen ystävyyssuhteesen. Uskon että hän kertoo omille läheisilleen kuinka hän on joutunut jättämään minut, koska olen itse niin hankala. Olisi ihan hänen tyyppistään.

Ap:n viestissä tämä on selitetty aika selvästi? Siis, ettei tuo vältelty henkilö ole manipuloiva, kateellinen tms., vaan näyttää, että välttelevällä henkilöllä itsellään on sitä kateutta. Eri asia siis kun sun tapauksessa.

Vierailija
10/14 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi ei. Jos tuo on noin yksinkertaista niin minä olen sitten yksinkertainen, itsekäs ja välinpitämätön.

En ole ainakaan, mitä muut ovat minulle sanoneet. Olen kuulema fiksu, antelias ja empaattinen.

En kyllä syytäkään ketään ääneen, vaan hiljaa mielessäni. Onko siinä se ero.

Vierailija
11/14 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko henkilö A:lla oikeuttajan tunnelukko?

"OIKEUTUS

Pidät itseäsi erityisenä ja oikeutettuna tavanomaisesta poikkeaviin toimintatapoihin. Omat tarpeesi ovat sinulle tärkeämpiä kuin toisten. Olet vaativa ja kontrolloiva muita kohtaan, ja haluat että asiat menevät niin kuin sinä haluat. Sinun on vaikea hyväksyä vastustusta, kun haluat jotain. Haluat varmistua siitä että saat kaiken mitä haluat, miten haluat ja koska haluat. Tylsistyt ja pitkästyt helposti, ja sinusta saattaa tuntua etteivät rutiinitehtävät ole sinua varten - sinun ei pitäisi joutua tekemään niitä. Saatat rikkoa lakia tai sääntöjä - vaikkapa hurjastelemalla liikenteessä, huijaamalla liiketoimissa tai verotuksessa - koska uskot että sinulla on siihen oikeus. Oikeutuksen tunnelukon kanssa on hyvä olla ja et siksi ehkä näe omaa käyttäytymistäsi ongelmallisena, mutta läheisesi pitävät. Ennen pitkää tunnelukkosi kuitenkin saattaa sinut vaikeuksiin. Saatat hankkiutua suhteeseen alistuvan kumppanin kanssa, jota voit dominoida ja kohdella huonosti. Oikeutuksen tunnelukko on useimmiten kompensaatiota toista tunnelukkoa - vajavuuden, tunnevajeen, ulkopuolisuuden tai alistumisen tunnelukkoa - vastaan."

En näistä tunnelukkojutuista muuten niin perusta, kuulostaa sellaiselta erityisesti naisiin vetoavalta kyökkipsykologialta. Mutta satun tuntemaan yhden ihmisen, johon tuo yllä oleva kuvaus sopii joka ikisen lauseen osalta. Hän myös kadehtii erästä ihmistä, syyttää ja mustamaalaa kaikin keinoin sekä pyrkii hakemaan itselleen liittolaisia ko. henkilöä vastaan. Kyseinen mustamaalaamisen kohde ei halua olla henkilön kanssa missään tekemisissä. Mustamaalaaja on joissain tilanteissa avoimesti sanonut, että ihailee tämän toisen henkilön kyvykkyyttä ja haluaisi tämän hyväksynnän. Silti haukkuu ja rähjää. Jotenkin tuntuu, että hän oikeasti haluaisi jotenkin imeä ja omistaa haukkumisen kohteen hyvät ominaisuudet ja on vihainen, kun toinen ei siihen suostu.

Onko tässä A-B asetelmassa jotain samanlaista?

Vierailija
12/14 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittaisin henkilön A:n koville ja sanoisin että voi lakata sen mustamaalamisen, jos hänellä ei oikeasti ole esittää mitään syytä miksi sinun pitäisi vältellä häntä. Sitten voit vielä vaikka esittää ajatuksesi, että olisikohan hän itse kenties kateellinen tälle.

Vierailija
13/14 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikeasti. Nämä ovat ihan sekopäisiä pelejä, eikä niihin pidä lähteä mukaan. Sanot A:lle, että et halua enää asiasta keskustella. Jos muuta keskustelun aihetta ei löydy, ei ole ystävyytesi arvoinen.

Vierailija
14/14 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi ei. Jos tuo on noin yksinkertaista niin minä olen sitten yksinkertainen, itsekäs ja välinpitämätön.

En ole ainakaan, mitä muut ovat minulle sanoneet. Olen kuulema fiksu, antelias ja empaattinen.

En kyllä syytäkään ketään ääneen, vaan hiljaa mielessäni. Onko siinä se ero.

Kyllä, jos sinulla ei ole mitään muuta kuin mielipiteesi ja susta vaan tuntuu, olet päättänyt ja väännät päätelmäsi lillukanvarsista. Silloin sinulla voi olla narsistisia (laajassa merkityksessä) oireita, vaikka sulloisit kaiken sisääsi ja halveksuisit hiljaa. Jos kuitenkin pystyt erittelemään, missä tilanteessa joku oli hiukan yksinkertainen tai mitä joku teki, kun se oli havaintojesi mukaan itsekäs, niin tilanne on täysin eri. Kyllä oikeitakin havaintoja voi tehdä. Likipitäen kaikilla on negatiivisia ajatuksia, ei se ole vakavaa. -sama

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yhdeksän