Vierailija

Haaveilen noin 100 vuotta vanhasta kodista. Mutta remonttitaitoa tai edes -halua ei löydy. Riittääkö keskituloisten tulot vanhassa talossa asumiseen, kun rempat pitäisi teettää? Muutkin vanhoihin talouhin liittyvät asiat kiinnostaa!

Sivut

Kommentit (18)

Vierailija

Riippuu varmasti siitä, miten paljon se talo itsessään maksaa. Sanoisin, ettei kyllä kannata muuttaa, jos ei itse osaa tehdä remonttia lainkaan.

Vierailija

Tulot saattavat riittää, mutta onko asennetta? Nimim.juuri ulkoverhousrempan teettänyt; piha oli 2 kk täynnä romua ja roskaa ja kuisti vieläkin vaiheessa. 😂 Vanhan talon mukana tulee myös yleensä vanha perinteinen puutarha/piha joka on rehevä. Siinä on paljon hoitamista, ellei sitä halua muuttaa nykyaikaiseksi sora/asvalttipihaksi. Vanhojen omenapuiden hoito, vanhojen puiden iso lehtimäärä haravoitavaksi. Vanhassa talossa mahd.lämmittämätön kellari>talvella ei voi lähteä ilman talovahtia esim pidemmälle lomalle ettei putket jäädy. Vanha talo nirisee, narisee, seinät, lattiat voivat olla vinoja kaikki. Nurkissa saattaa vetää. Pientä tekemistä ja huoltoa on koko ajan.

Tästä huolimatta rakastan vanhaa taloamme enkä voisi enää kuvitellakaan asuvani uudessa talossa. Vanhassa talossa on tunnelmaa ja helppo hengittää. Kesällä on ihana makoilla puutarhakeinussa omenapuun alla. Syysiltoina on ihana kävellä tähtitaivaan alla perinteiseen pihasaunaan. Laittaa lyhtyjä pihaan. Hoitaa vanhaa puutarhaa perinnekasveineen.

Vierailija

Jos haaveilet remppakohteesta, jossa ei tekeminen lopu, niin anna mennä. Muussa tapauksessa valitse huomattavasti uudempi talo. Jos rempan tekee joku muu kuin asujat itse, se tulee hurjan kalliiksi.

Vierailija

Tässä varmaan puhuttiin omakotitaloista, mutta asun reilut 100 vuotta vanhassa kerrostalossa. Putkiremppa tehtiin viisi vuotta sitten ja ikkunaremppa pari vuotta sitten, julkisivu rempattu samaan aikaan putkien kanssa. Nyt taas saa olla rauhassa.

Pohjahan tässä on vähän pöljä; suuri eteishalli on viemässä neliöitä, mutta toisaalta korkeita huoneita, toimivaa kaakeliuunia, "vinoja" seiniä (vrt. neliöhuoneet), ruutuikkunoita ja saakelin paksuja kiviseiniä ei nykykerrostaloista oikein löydy. :)

Nimi_

Vierailija kirjoitti:
Tässä varmaan puhuttiin omakotitaloista, mutta asun reilut 100 vuotta vanhassa kerrostalossa. Putkiremppa tehtiin viisi vuotta sitten ja ikkunaremppa pari vuotta sitten, julkisivu rempattu samaan aikaan putkien kanssa. Nyt taas saa olla rauhassa.

Pohjahan tässä on vähän pöljä; suuri eteishalli on viemässä neliöitä, mutta toisaalta korkeita huoneita, toimivaa kaakeliuunia, "vinoja" seiniä (vrt. neliöhuoneet), ruutuikkunoita ja saakelin paksuja kiviseiniä ei nykykerrostaloista oikein löydy. :)

Niin....eli kannattaa vai ei....sun mielestä.

Mun mielestä ei missään nimessä kannata jos ei osaa eikä halua osata remontti hommia. Niitä nimittäin on aina omakotitaloissa vanhoissa ja uusissa.

Vierailija

Talomme valmistui vuonna 1902 ja on loistokunnossa, kiitos hyvän rakentamisen ja kunnossapidon. Työtä tämä tietenkin vaatii; joka vuosi pitää jostakin kohtaa hiukan trimmata ja ehostaa. Paljon isompia murheita tuntuu olevan uusissa taloissa kuin tässä.

Vierailija

En ota kantaa remppoihin tai muihin, mutta jos tunnet jotain henkistä porukkaa(haamut sielut yms) niin he ovat tulossa tekemään jos jonkinmoisia kokeita.

Vierailija

Me löydettiin 100-vuotias hirsitalo, jonka edelliset omistajat olivat vanhaa kunnioittaen kuunnostaneet. Olivat vetäneet käyttövesiputket, liittyneet kunnalliseen vesijohtoon (tulovesi), pihalla on sakokaivo tms jätevesille, sen käy auto tyhjentämässä kun tilataan.
Ainoa, mitä he eivät olleet tehneet oli katto. Teetimme kattoremontin, hintahaarukka oli 13 500 - 21 000 euroa, kun talon pinta-ala kuisteineen on noin 94m2 (katon neliöt aina tästä isompia, koska se on viisto).
Otimme sen halvimman remontin katolle ja olemme ihan tyytyväisiä.
Lämmitämme kolmella tulisijalla ja sähköllä. Meillä on suihku ja lämminvesivaraaja (tosin aika pieni, 100l). On puuhella.
Aika hyvin pärjää, jos on rahaa, jos ei viitsi tehdä mitään. Köyhälle ja laiskalle/osaamattomalle en suosittele.
Ei ole tavallaan hirveästi kuluja, mutta jos täytyy tehdä jotain se on usein jotain kallista ja jos haluaa pitää siistin ulkoasun niin sellaista "vois tehdä" hommaa mikä maksaa on myös tuo ulkomaalaushomma.

Vierailija

Nimi_ kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Niin....eli kannattaa vai ei....sun mielestä.

Mun mielestä ei missään nimessä kannata jos ei osaa eikä halua osata remontti hommia. Niitä nimittäin on aina omakotitaloissa vanhoissa ja uusissa.

Mun mielestä kannattaa, koska kerrostalossa ei noita isoja remppoja itse tehdä. Tietysti putkiremppa kiristää hermoja, mutta se ei kosmisessa mittakaavassa kauaa kestä.

Vierailija

Vanhat sielut ja henget: mitä kokeita ne tarkalleen ottaen tekevät ja miksi? Tekeväkö vain heille, jotka ne tuntevat? En käsitä nyt ollenkaan.

Vierailija

Voisin kuvitella, että jos ostaa vanhan ja halvan talon ja ennen muuttoa remppaa kaiken, niin eipä tuo varmaan kallimmaaksi tule kuin uudehko/uusi. Varsinkin, jos itsellä on taitoa, eikä tarvitse palkata ulkopuolisia tekemään kuin esimerkiksi sähkö- & putkityöt. Pitäähän vaikka kymmenen vuotta vanhaakin taloa remontoida ennen pitkää (lähi)tulevaisuudessa.

Mun lapsuudenkoti oli ostaessa nelisenkymmentä vuotta vanha rintamamiestalo (ei siis kyllä yhtä vanha kuin teillä ajatuksissa, mutta kuitenkin melko vanha.) Iskä remppasi sen 80% itse, juurikin sähkö- & putkityöt teki ulkopuolinen ja toisinaan pappa auttoi. Hänellä ei siis ollut mitään alan koulutusta, ammatiltaan kun on myynti-insinööri. Pistettiin kymmenen vuoden sisään kaikki uusiksi ja rakennettiin vielä iso ulkorakennus itse alusta loppuun sekä grillikatos.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vanhat sielut ja henget: mitä kokeita ne tarkalleen ottaen tekevät ja miksi? Tekeväkö vain heille, jotka ne tuntevat? En käsitä nyt ollenkaan.

Omakohtaista kokemusta, vanhahko talo, kaveri meni äänittämään hiljaisuutta kellarissa, tuttavapariskunta olisi halunnut tuoda jonkun meediosukulaisen visiitille ja loukkaantuivat verisesti kun ehdittiin muuttaa ennen pois.

En tiedä näistä hihhuloinneista, joten en osaa kertoa sen tarkemmin.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat