Röntgenhoitajan ammatti?
Olen lähihoitaja ja opiskelen nyt sairaanhoitajaksi, mutta röntgenhoitajan ammatti on kiinnostanut jo kauemmin. Siispä jos täällä olisi röntgenhoitajia jotka voisivat kertoa omasta työstään käytännössä, millaista on ja millainen työllisyystilanne on. Mua kiinnostaisi tietää myös opiskelusta, mihin kannattaisi hakea, millaista oli/on ja voisiko saikkuna saada jotain hyväksiluettua? Ja jos jollain on kokemusta niin voinko hakea ns. sairaanhoitolinjalta suoraan röntgenhoitajaksi, vai pitääkö mun eka lopettaa nämä nykyiset opintoni ja hakea normaalisti uudestaan yhteishaun kautta?
Kaikki vinkit ja kokemukset otetaan vastaan!
Kommentit (9)
Missä opiskelet? Ainakin metropoliassa on mahdollisuus vaihtaa linjaa kesken opintojen. Ota yhtettä oman kouluso opinto-ohjaajaan.
Röntgenhoitaja ei ole eri linja, vaan täysin erilainen koulutus, eli et voi vaihtaa sinne suoraan.
Vierailija kirjoitti:
Röntgenhoitaja ei ole eri linja, vaan täysin erilainen koulutus, eli et voi vaihtaa sinne suoraan.
Tiedän että on eri linja, mutta ajattelin että kummatkin on sosiaali- ja terveysalan koulutuksia jos se onnistuisi.
Opiskelen tällä hetkellä Jyväskylässä, mutta haluaisin mieluusti jonnekin muualle, koska itselläni ei nykyiseltä linjalta ole täältä kovin hyviä kokemuksia.
Olisko kellään kokemuksia itse työstä tai opiskelusta?
Opiskelusta on sen verran tietoa, että varsinaista hoitotyötä ei ole kovin paljon, muistaakseni yksi vuodeosastoharjoittelu. Muuten koulutus keskittyy kuvantamiseen ja on aika teknistäkin, vaikka itse työ sitten välttämättä ei olisikaan.
Minuakin kiinnostaisi! Kohtaako röntgenhoitaja vähemmän "ällöttäviä" asioita kuin sairaanhoitaja?
Aika itsenäistä ja vastuullista työtä, täytyy pärjätä hankalienkin potilaiden kanssa yksin kiireisessä aikataulussa (esim. dementit mummot, kiljuva kätensä murtanut neljävuotias, vaikeasti sairaat ja loukkaantuneet). Toisaalta hoitokontaktit on lyhyitä, teet sen oman jutun hyvin ja vaihdat seuraavaan, hankala potilas ei ole päiviä tai viikkoja läsnä. Teknistä työtä, täytyy oppia hallitsemaan erilaisia kuvauslaitteita, koko ajan tulee uusia laitteita ja ohjelmia. Tietotekniikkaa ja laitteita ja ohjelmia ei siis saa pelätä. Röntgenhoitajat tekevät tavallisten natiivikuvausten lisäksi mm. mammografiaa, luuntiheysmittauksia, ovat angiografia- ja ultraäänitutkimuksissa ja toimenpiteissä avustamassa, tekevät tietokonetomografioita ja magneettikuvauksia, osa hoitajista suorittaa myös sädehoitoja syöpäpotilaille. Osa hoitajista on mm. terveyskeskuksissa tai yksityissektorilla päivätyössä, suurin osa tekee jatkuvaa kolmivuorotyötä isommissa sairaaloissa.
Vierailija kirjoitti:
Aika itsenäistä ja vastuullista työtä, täytyy pärjätä hankalienkin potilaiden kanssa yksin kiireisessä aikataulussa (esim. dementit mummot, kiljuva kätensä murtanut neljävuotias, vaikeasti sairaat ja loukkaantuneet). Toisaalta hoitokontaktit on lyhyitä, teet sen oman jutun hyvin ja vaihdat seuraavaan, hankala potilas ei ole päiviä tai viikkoja läsnä. Teknistä työtä, täytyy oppia hallitsemaan erilaisia kuvauslaitteita, koko ajan tulee uusia laitteita ja ohjelmia. Tietotekniikkaa ja laitteita ja ohjelmia ei siis saa pelätä. Röntgenhoitajat tekevät tavallisten natiivikuvausten lisäksi mm. mammografiaa, luuntiheysmittauksia, ovat angiografia- ja ultraäänitutkimuksissa ja toimenpiteissä avustamassa, tekevät tietokonetomografioita ja magneettikuvauksia, osa hoitajista suorittaa myös sädehoitoja syöpäpotilaille. Osa hoitajista on mm. terveyskeskuksissa tai yksityissektorilla päivätyössä, suurin osa tekee jatkuvaa kolmivuorotyötä isommissa sairaaloissa.
Kiitos vastauksesta, kuulostaa kyllä just mulle sopivalta jutulta! :)
ap
Miten ois erikoistuminen isotooppitutkimuksiin sairaanhoitajana?