Köyhä ei voi pitää kaverisynttäreitä kotona
Sen verran pilkkaa lapsi saa että "hyi kuinka vanhaa teillä on, hyi kuinka ahdasta" kerta riitti. Nyt joutuu sitten aina pitämään synttärit jossain muualla. Onko kenelläkään samanlaisia kokemuksia? oletteko silti rohjenneet pitää synttärit kotona?
Kommentit (45)
Ostakaa uusin malli erinlaisia moottoriajoneuvoja.
Niin, kieltämättä siinä se huono elämänhallinta näkyy jos koti näyttää likaiselta ja täyteen rojua ahdetulta varastolta.
Vierailija kirjoitti:
Meillä kävi ekaa kertaa kylässä tytön eskarikaveri, nyt alottivat ykkösluokalla yhdessä. En ole kyllä aikaisemmin kuullu noin pienen suusta semmosta tekstiä. Hirvee sisustuksen arvostelu, onpa pimeetä, onpa vanha, täällä haisee jne. Kai nyt haisee jos siihen kissan vessalaatikkoon melkein sisälle menee.
Ärsytti koko mukula niin paljon etten oo sen jälkeen pyytäny meille. Ruokaa arvosteli, leluja arvosteli, vaatteita arvosteli. Jotenki semmonen ulosanti muutenki että tuli semmonen fiilis ettei niillä puhuta kotona kovin nätisti. Sanoi esim syödessään kun kysyin ottaisiko lisää, että ei hän voi kun rupeaa sitten vinkumaan ettei jaksa. Eli rivien välistä voi lukea että kotona todetaan että rupeaa vinkumaan siitä ja tästä.
Semmonen täysin hemmoteltu adhd pikkuprinsessa jolle kaikki pitäisi olla heti, kauhee määräilemään ja jotenkin tosi paskamainen fiilis jäi, tosin äidistään jäänyt täysin sama kuva. Ei mitään tapoja. Meillä myös 60-luvun talo suht alkuperäiskuosissa. Kyllä sitä osaa aina arvostaa omia lapsia kun näkee niiden kavereita, että ei se oma ookkaan niin kärsimätön tai töksäyttelevä.
Tuttua. Samalla tavalla kävi meilläkin.
Uuden ajoneuvon kanssa tulee paras ja kuningatar fiilis.
Vierailija kirjoitti:
Taas :)
Juu juu. Tän köyhän lapsella on synttärit kerran kuussa:)
Näitä keskusteluita seuratessa tulee mieleen, että ilmeisesti lapsuuteni 2000-luvun alussa on ollut kovin kummallinen. Asuimme Yhdysvalloissa, suht varakkaalla seudulla ja kävin veljeni kanssa kalliissa yksityiskoulussa. Veljen synttärit pidettiin useammankin kerran ihan tavallisessa ulkoleikkipuistossa ja taitettavalle pöydälle tuli äidin tekemä täytekakku, pullia, karkkia, popcornia ja muuta halpaa. Ohjelmaa oli leikkipuistossa leikkiminen ja tavallisten ilmapallojen pompottelu. Minun synttärit pidettiin yleensä Suomessa mummon luona. Vanhassa talossa maalla. Tarjoilua oli mummun tekemää mehua, muurinpohjalettuja sekä täytekakku. Ohjelmaan kuului vaarin tekemillä puujaloilla temppuilu ja saunominen. Kaikilla oli hauskaa.
Täyttä p*skaa. Olen köyhä, ollut jo monta vuotta, asun vuokralla. Silti mun koti on aina ollut siisti, mun näköinen (ite olen maalannut ym.), huonekalut ostettu käytettynä. Ei meidän koti näytä siltä että täällä asuisi köyhä työtön. Ihan itse oot valinnut asua tuon näköisessä kodissa. Lopeta se valittaminen ja tee asialle jotain.
Vierailija kirjoitti:
Ei köyhän kodin tarvitse olla ruma ja ahdas. Nykyään lahjoitellaan ilmaiseksi vaikka mitä huonekaluja ja kodinkoneita, on kierrätyskeskukset ja kirpputorit.
On ihan vaan mielen köyhyyttä asua rumaati ja ahtaasti.
Lisäneliöitä ei mistään saa ilmaiseksi. Ylimääräiset romut vain lisäävät ahtautta, vaikka ne saisi ilmaiseksikin. Ahtautta voi vähentää sillä, ettei ota vastaan ilmaiseksikaan mitään sellaista, mitä ei oikeasti tarvitse. Samoin tarpeettomaksi käynyt tavara hävitetään.
Meillä on kaverisynttäreiden osalta sellainen ongelma, että kukaan ei tule. Ei edes ilmoita mitään, vaikka aina on kutsussa ollut puhelinnumero ja päivämäärä, mihin mennessä pitää ilmoittaa tuleeko. Kerran mietimme, perutaanko koko juhlat, kun yksi ilmoitti, ettei pääse, ja muut eivät ilmoittaneet mitään. Laitoin sitten uuden viestin, että olemme perumassa juhlia, kun kukaan ei ole ilmoittanut tulostaan. Sitten yksi ilmoitti, että tulee.
Mikähän siinä on, ettei omakotitaloissa asuvat lapset tule (vuokra) kerrostaloon synttäreille. Ovelle uskalletaan kyllä tulla hakemaan lasta ulos ja kesken ulkoilun käydään meillä vessassa ja juomassa. Joskus ovat käyneet meillä pelaamassakin, mutta kun kutsutaan synttäreille, niin ei kiinnosta.
Kas kummaa, kun moni aina kehuu kuinka tyylikästä ja hienoa meillä on. Kaikki huonekalut ovat tyyliin kirppikseltä tai tuunattu itse ilmaisista vanhoista huonekaluista maalaisromanttiseen tyyliin. Ja köyhä olen, mutta kai minulla on vaan silmää sisustusjutuille. Haluan, että koti on siisti, kaunis ja yksinkertainen ja se onnistuu ihan puoli-ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko nyt kysymys enemmän siitä, että teillä on kauhea määrä tavaraa suhteessa käytettävissä olevaan tilaan, mistä tulee ahdas vaikutelma. Onko mahdollista raivata paikkoja ennen juhlia?
On raivattu. 50 neliöön kun 10 lasta kutsuu niin ahdasta on.
Kutsukaa 5.
Rautakaupoista saa halvalla maalia, joka on tehty väärän sävyiseksi ja jäänyt myymättä. Josko sieltä löytyisi omaa silmää miellyttävää maalia? Saisi ainakin seinäpinnat uusiksi. Samoin kaapinovet tarvitsevat vain hiomista ja maalaamista. Ei tarvitse uhrata kymppitonnia uusiin keittiönkaapistoihin. Ikkunan- ja ovenlistat ja ovetkin voi maalata ja saada kulumat piiloon.
Viitseliäisyyttähän se vaatii enemmän kuin rahaa, jotta saa kotinsa päivitettyä.
Vierailija kirjoitti:
Rautakaupoista saa halvalla maalia, joka on tehty väärän sävyiseksi ja jäänyt myymättä. Josko sieltä löytyisi omaa silmää miellyttävää maalia? Saisi ainakin seinäpinnat uusiksi. Samoin kaapinovet tarvitsevat vain hiomista ja maalaamista. Ei tarvitse uhrata kymppitonnia uusiin keittiönkaapistoihin. Ikkunan- ja ovenlistat ja ovetkin voi maalata ja saada kulumat piiloon.
Viitseliäisyyttähän se vaatii enemmän kuin rahaa, jotta saa kotinsa päivitettyä.
Ei voi, kun huimaa ja mies on aina töissä.
Meillä on auto vuosimallia 1998. Tytön luokkakaveri kolmosluokalta kommentoi mulle, että miksi ajatte noin vanhalla autolla. Miksette osta uudempaa, kun on tuollainen rämä. Tästä aikaa pari vuotta.
(Heillä itsellään oli kyllä uusi auto. Se oli heillä viisi vuotta ja sitten ajoivat sillä kolarin ja nykyään ovat kokonaan autotta. Lapsensa aina kinumassa kyytiä mm. meidän vanhalla räyskällä.)
Oli kyllä epämiellyttövää olla tupareissa yksiössä, kun ei todellakaan riittänyt istumapaikkaa.
Ihan turhaan neuvotte mitään, koska aloittaja on VANHA TUTTUMME AMMATTIVALITTAJA!!! Etkö sä ole vieläkään muuttanut sieltä rintamamiestalosta vaikka jo vuosia sitten uhosit? Vieläkö vuodesohva on olohuoneen katseenvangitsija?! :D
Vierailija kirjoitti:
Ihan turhaan neuvotte mitään, koska aloittaja on VANHA TUTTUMME AMMATTIVALITTAJA!!! Etkö sä ole vieläkään muuttanut sieltä rintamamiestalosta vaikka jo vuosia sitten uhosit? Vieläkö vuodesohva on olohuoneen katseenvangitsija?! :D
Huomasit saman:) Ja, viestit poistuu hetkessä.
Samat tuskat vuodesta toiseen. Köyhä ei voi tehdä mitään. Paitsi matkustaa Aruballe:)
Vierailija kirjoitti:
En ole. Meillä on parisänky olkkarissa.
Taas :)