Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Olen tehnyt näin kymmeniä vuosia, joten tämä on oikea tapa"

Vierailija
15.10.2016 |

Ongelma melkein kaikissa työpaikoissa, joissa työntekijävaihtuvuus ei ole kovin suurta ja samat tyypit tekevät pitkiä uria. Työntekijät tekevät keskenään hommia eivätkä kehitä itseään/opi uutta. Pikkuhiljaa yksilön tai yhteisön kesken muokkautuu epäkäytännöllisiä tai jopa täysin vääriä tapoja.

Kun paikalle silloin tällöin päätyy työharjoitteleva opiskelija tai vastavalmistunut, hänet lytätään heti.
"Ei kun meillä tämä tehdään näin."
"Teille on opetettu koulussa väärin/ei oikeasti ole noin opetettu, koska 30 vuotta sitten minulle opetettiin eri tavalla."

Kaikki tehdään vaikeimman kautta, koska niin on ennenkin tehty. Pienikin muutos omaan työnkentelytapaan on liian (henkisesti) raskasta, vaikka muutokseen tottuisi nopeasti ja se helpottaisi työskentelyä.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut ihan saman!

Koko työaika menee sellaiseen mukatärkeään puuhasteluun jota on tehty juurikin se 10 vuotta ja jolla ei ole minkäänlaista taloudellista arvoa.

Vierailija
2/30 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut 19-vuotiaana juuri tuollaisessa firmassa töissä. Muista työntekijöistä nuorinkin oli yli 40 vuotta, suurin osa odotteli eläkepäiviä. Henkilökuntaa noin 10 henkeä. 

Hyvin vahvassa oli tuo "minä olen tehnyt näin 30 vuotta eikä ole syntynyt katastrofia joten se on oikein!!!!".

Minua oikeasti käskettiin tekemään väärin, vaikka muut olivat väärässä. Annoin olla, koska olisin aiheuttanut vain riitoja eikä väärä tapa ollut "liian väärin". Siellä oli myös yksi työntekijä, joka oli jonkinlainen kunnioitusta herättävä ja ihailtu hahmo muiden työntekijöiden keskuudessa, häneen luotettiin kuin kallioon vaikkei ollut sen kummempaa koulutusta/asemaa/tietoa kuin muillakaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Konsulttina korjaan näitä vanhoja tapoja työkseni.

Vierailija
4/30 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin koulun työssäoppimisessa tällaisessa puljussa. Työpaikan ohjaajani (eli yksi työntekijöistä, joka erityisesti minua opasti) piti minua aivan idioottina, kun tein asioita eri tavalla kuin hän. En kehdannut inttää vastaan ja kestin sen halveksunnan häneltä, vaikka tiesin olevani oikeassa. Olin niin nuori silloin ja pelkäsin mitä ohjaaja sanoo numeron antavalle opettajalle, koska heillä oli yhteinen keskustelu tulossa.

Vierailija
5/30 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatelkaa nyt miltä se tuntuu kun vakiporukka on vuosikymmeniä vääntänyt "ahkerasti" ja sitten paikalle tulee joku harjoittelija, joka saa päivän hommat valmiiksi lounastaukoon mennessä. Se pitää äkkiä totuttaa "talon tavoille".

Vierailija
6/30 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistanpa yhden työpaikkani. Piti tulostaa nippu kirjeitä, kuorittaa ne ja laittaa postiin. Minä lähestyin asiaa niin, että otin tulostenipun, taittelin ne kaikki (A4 piti laittaa A5 kuoreen) ja sen jälkeen valmiiksi taitetut laput kuoriin. Oli kuulemma väärin. Piti taittaa, laittaa kuoreen ja sitten siirtyä seuraavaan lappuun..

Vierailija
7/30 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistanpa yhden työpaikkani. Piti tulostaa nippu kirjeitä, kuorittaa ne ja laittaa postiin. Minä lähestyin asiaa niin, että otin tulostenipun, taittelin ne kaikki (A4 piti laittaa A5 kuoreen) ja sen jälkeen valmiiksi taitetut laput kuoriin. Oli kuulemma väärin. Piti taittaa, laittaa kuoreen ja sitten siirtyä seuraavaan lappuun..

Ehhehe, just samassa tilanteessa olen ollut! Kun vanha työntekijä hoitaa joka vaiheen yksitellen, siis että tulosteaan ja kipsutetaan tulostimen luo, palataan pöydän ääreen ja taitetaan arkki, työnnetään kuoreen ja repäistään tarra pois + kirjoitetaan kustannuspaikka kuoren päälle, niin eihän hän voi käsittää kun minä teen sarjatyönä eli tulostan kaikki päivän kirjeet, otan pinon tulostimelta ja palaan työpisteelleni, avaan kuoret valmiiksi ja taitan kirjeet kuoriin. Sitten pinosta irrotan tarrat ja kirjoitan kustannuspaikat! Minä teen väkisinkin väärin!

Vierailija
8/30 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina yhtä hauskaa kun jostain pystymetsästä repäisty konsultti tulee neuvomaan miten hommia tehdään. Kyllä ne on tehty sen 10 vuotta ihan syystä sillä tavalla miten on tehty.

Vierailija
9/30 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä ilmiö. Ymmärrät sitä sitten ap sinäkin paremmin, kun sinulla on pitkä työhistoria takana.

Vierailija
10/30 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina yhtä hauskaa kun jostain pystymetsästä repäisty konsultti tulee neuvomaan miten hommia tehdään. Kyllä ne on tehty sen 10 vuotta ihan syystä sillä tavalla miten on tehty.

No kerrohan miksi tehdään näin, tässä ketjussa on kaksikin viestiä tuosta kirjekuoriin laittamisesta. Sarjatyönä tekevä säästää aikaa johonkin muuhun, miksi siis tehdään yksitellen? Siksikö että ollaan koko työpäivä tekevinään?

Vierailija
11/30 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kerrohan miksi tehdään näin, tässä ketjussa on kaksikin viestiä tuosta kirjekuoriin laittamisesta. Sarjatyönä tekevä säästää aikaa johonkin muuhun, miksi siis tehdään yksitellen? Siksikö että ollaan koko työpäivä tekevinään?

No esimerkiksi virheiden välttämisen vuoksi asioita tehdään niin kuin tehdään. Yksikin virhe, niin aikaa ja resursseja tuhrautuu!

Vierailija
12/30 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No esimerkiksi virheiden välttämisen vuoksi asioita tehdään niin kuin tehdään. Yksikin virhe, niin aikaa ja resursseja tuhrautuu!

Mitä virheitä voi tapahtua tuossa kirjekuoriin laittamisessa?!

Vierailija
13/30 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Konsulttina korjaan näitä vanhoja tapoja työkseni.

Tämän voisi tehdä myös työyhteisön pomo, mutta hommaa ei haluta tehdä. Eikä firman omistaja ole käskenyt tekemään.

Tämän takia pyydetään ulkopuolinen tekemään työ joka yksinkeratisuudessaan on luokkaa laitetaan porukkaa pihalle ja jäljelle jäänyt porukka tekee samat hommat mitä ennenkin.

Vierailija
14/30 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä nyt takerru tuohon kirjekuoriasiaan. Puhuin yleisellä tasolla.

Vierailija
15/30 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin koulun työssäoppimisessa tällaisessa puljussa. Työpaikan ohjaajani (eli yksi työntekijöistä, joka erityisesti minua opasti) piti minua aivan idioottina, kun tein asioita eri tavalla kuin hän. En kehdannut inttää vastaan ja kestin sen halveksunnan häneltä, vaikka tiesin olevani oikeassa. Olin niin nuori silloin ja pelkäsin mitä ohjaaja sanoo numeron antavalle opettajalle, koska heillä oli yhteinen keskustelu tulossa.

Olen kouluttautumassa uudelle alalle ja eräs opiskelukaverini on juuri tuollaisessa asenteiltaan luutuneessa paikassa työssäoppimassa. Hän on varsin rauhallinen ja sopuisa ihminen, eli ei välttämättä mikään suvereeni vastaanväittäjä, mutta yhtä kaikki turhautunut tilanteeseen. Moni työntekijä on ollut paikassa 30 vuotta jollei enemmänkin ja sinä aikana kehittänyt omat näkemyksensä työn hoitamisesta. On etu, että paikassa on kokeneita työntekijöitä, joilla on kokemusta ja tietoa siitä, kuinka homman tulisi pelittää. Toisaalta työkokemuksen taakse kätkeytyy usein muutosvastarintaa, erilaisuuden pelkoa, oman huonon itsetunnon kanssa kamppailua ja ihan silkkaa inhoa nuorempia kohtaan.

Vierailija
16/30 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maailma myös muuttuu ja työtapoja pitäisi sen takia tarkastella aika ajoin avoimin mielin uudelleen. Erilainen työtapa voi olla parempi.

Toiseksi joskus se vakiintunut tapa on vakiintunut ihan siitä syystä, että kukaan ei ole hoksannut parempaa.

Vierailija
17/30 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä se syy on sellainen että kukaan ei oikein enää muista miksi niin tehdään, vaan tekevät vaan koska ennenkin on tehty ja vaikka parempi tapa olisi tiedossakin niin kukaan ei jaksa sitä riittävän ponnekkaasti ajaa läpi. Siihen taas on syynä kaltaisesi muutosvastarintaiset jurnuttajat, jotka ottavat henkilökohtaisesti sen, että joku "pystymetsästä repäisty konsultti" tulee neuvomaan.  Onneksi teitä on kuitenkin suhteellisen vähän, muuten asuttaisiin vieläkin puissa.

Vierailija
18/30 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä ilmiö. Ymmärrät sitä sitten ap sinäkin paremmin, kun sinulla on pitkä työhistoria takana.

En ole ap, vaan kolmikymppinen työntekijä, ja olenkin miettinyt missä vaiheessa ihminen jäykistyy henkisesti eikä enää kykene tai viitsi opetella uutta? Toivon, että itse en koskaan tule tehneeksi alitajuisesti päätöstä, että nyt minä olen oppinut tarpeeksi ja hoidan lopputyöelämäni näillä opeilla. Pitäisikin järjestää aikaa aloittaa koodaamisen opiskelu, kun nykykoululaisilla se on opetussuunnitelmassa jo. Sitten kun nykykoululaiset tulevat työmarkkinoille, en halua olla asian suhteen vanha jäärä.

Vierailija
19/30 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut hyvin monessa työpaikassa ja nähnyt vielä useamman työpaikan tilanteen konsulttina, mutta yhdessäkään ei ole esiintynyt tuollaista, vaan kaikissa uusia ja nuoria työntekijöitä on kannustettu tuomaan rohkeasti esiin uusia ideoita ja työtapoja.

Vierailija
20/30 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä nyt takerru tuohon kirjekuoriasiaan. Puhuin yleisellä tasolla.

Yleisellä tasolla työtavat pitäisi kyetä perustelemaan eli yksilöimään, mikä vaatii hitaamman työskentelytavan nopeamman sijaan. Jos perustetta ei löydy, siirrytään tehokkaampaan työtapaan.