Johdon assistenttityö ja kielet - Muita hakeneita? Kokemuksia koulutuksesta?
Hain korkeakoulujen yhteishaussa ensisijaisesti sosionomiksi eri kouluihin (hakutoiveet 1-5), mutta sain soteli-esivalintakokeesta aika huonot pisteet. Tuskin tulee kutsuja kokeisiin. Kuudentena hakutoiveena on Haaga-Helian Johdon assistenttityön ja kielten koulutusohjelma. Voisin hyvin ajatella viihtyväni tuossakin koulutusohjelmassa. Olen tutustunut tarkkaan koulutuksen sisältöön.
Muutama kysymys kuitenkin on:
1. Olen 28-vuotias. Olenko liian vanha työllistyäkseni kyseisen koulutusohjelman avulla? Valmistuessahan ikää olisi yli 30v.
2. Onko koulutusohjelma yleensä työllistänyt hyvin? Kuinka paljon se näkyy, että assistenttien hommia on viime aikoina alettu karsia?
3. Koulutuksessa on eri suuntautumisvaihtoehtoja perusopintojen jälkeen. Mikä kannattaa valita ja mitä ei kannata?
Olen aiemmalta koulutukseltani restonomi, eikä tämä tutkinto oikein työllistä, joten en halua toista heikosti työllistävää tutkintoa.
Kommentit (4)
1. Et ole liian vanha, koulutus antaa valmiudet vaikka mihin ja sitä kautta "korkealla" iällä ei ole mitään väliä.
2. Työllisyystilanne näyttää hyvältä ja tuosta koulutuksesta valmistutaan siis muuhunkin kuin assistentin hommiin. On logistiikkaa, myyntiä, markkinointia, laskentatoimea, viestintää jne. kaikkea mistä valita.
3. Mä valitsin yritys- ja yhteisöviestinnän linjan, joka siis sisältää viestinnän ja journalismin opintoja. Toinen vaihtoehto on kielet ja kulttuuri, jossa opiskellaan yksi pitkä kieli ja vähän tapakulttuuria. Kannattaa valita se, mikä itseä kiinnostaa ja mistä luulee olevan suurempi hyöty. Näiden lisäksi kaikille pakolliset opinnot ja vapaa-valintaisia meillä on ainakin Kyamkissa (tuleva xamk) ihan älytön määrä, joten sitä omaa osaamistaan pystyy laajentamaan ihan älyttömästi.
Nää koulutukset alkaa tammikuussa, joten sinänsä helpompi päästä sisään. Pääsykokeet ei ollu vaikeita, jos just osaa tarpeeks englantia ja matikkaa.
Itse olen ko. koulutusohjelman käynyt - jos voisin mennä ajassa taaksepäin, en ottaisi enää paikkaa vastaan. Ala ei ole minulle oikea ja työllisyystilanne on surkea...
Kun katsoo mitkä ammatit ovat jatkuvasti noissa ''ylitarjontaa työnhakijoista'' listalla, ei uranäkymät kovin hyviltä näytä. Ja sitten jos haluaa kuitenkin tehdä jotain muuta kuin johdon assistentti/muu assistentti -töitä, niin miksi ei suoraan menisi tavalliselle tradenomi-linjalle?
Lisään vielä, että minulla on hakiessa täydet lähtöpisteet ja kielitaito on vahva, joten kielitestit menevät varmaan hyvin. Haastatteluosuus ja kirjallinen koe on lisäksi. Ennakkomateriaalit ovat mielestäni kevyttä ja kivaa luettavaa. Katselin aikaisempien vuosien sisäänpääsyrajoja ja pitäisi olla aika helppo nakki päästä kouluun.