Pimeällä asuntojen sisälle katselu, onko sallittua vai pitääkö kääntää katse pois?
Olin äsken koiran kanssa lenkillä läheisellä uudella omakotitaloalueella. Alueella oli tällainen moderni iso-ikkunainen talo, jonka yksi seinä on lähes kokonaan lasia. Tämä seinä on 90 asteen kulmassa vieressä kulkevaan kävelytiehen nähden ja talo on vain ehkä puolentoista metrin päässä kadulta. Välissä oli matala pensasaita. Ulkona oli pimeää ja talossa verhot auki ja valot päällä. Kuljin taloa kohti tämän ikkunan suunnalta ja näin jo kaukaa taloon sisälle. Siellä oli perhe viettämässä aikaa. Jotkut katsoi telkkaria ja osa hääräsi avokeittiössä. Lähimmilläni olin ehkä kolmen metrin päässä sohvalla istuvista ihmisistä, mutta he eivät tuntuneet olleen tietoisia tästä. En kokenut tekeväni mitään väärin, mutta silti mulle tuli jotenkin outo ja tunkeileva olo tästä. Kävelin vaan talon ohi ja katsoin eteenpäin jolloin en voinut välttyä näkemästä taloon sisälle. Ihan kohdalla mun oli pakko kääntää pää toiseen suuntaan koska tuntui niin kiusalliselta nähdä sitä.
Lähtökohtaisesti musta tuntuu että taloihin sisään katseleminen on väärin. En itsekään haluaisi kenenkään tuijottelevan meille, mutta siksi mä pidänkin verhot kiinni aina pimeän aikaan. Saako ohikulkijat katsella taloihin (tai asuntoihin) sisälle, jos asukkaat eivät koe tarpeelliseksi estellä sitä vai onko ohikulkijoilla velvollisuus kääntää katse pois?
(Toisaalta mä olen myös vähän kateellinen siitä, että täällä ison kaupungin laitamilla jotkut oikeasti tuntee olonsa noin turvalliseksi ja mukavaksi)
Saa katsoa, mutta sellainen tarkkailemaan jääminen on vähän kyseenalaista... ja kai ihan kiellettyäkin..?
Meillä on aina verhot auki. Ei kyllä asuta akvaariotalossa, eikä minkään tien vieressä, mutta kyllä naapurit näkevät sisälle jos haluavat. helpostikin. Mua ei haittaa. En välitä. Jos välittäisin tai häiriintyisin niin laittaisin varmaan verhot kiinni. tai hankkisin sälekaihtimet tai sellaiset verhot jotka saa kiinni :)