Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pimeällä asuntojen sisälle katselu, onko sallittua vai pitääkö kääntää katse pois?

Vierailija
14.10.2016 |

Olin äsken koiran kanssa lenkillä läheisellä uudella omakotitaloalueella. Alueella oli tällainen moderni iso-ikkunainen talo, jonka yksi seinä on lähes kokonaan lasia. Tämä seinä on 90 asteen kulmassa vieressä kulkevaan kävelytiehen nähden ja talo on vain ehkä puolentoista metrin päässä kadulta. Välissä oli matala pensasaita. Ulkona oli pimeää ja talossa verhot auki ja valot päällä. Kuljin taloa kohti tämän ikkunan suunnalta ja näin jo kaukaa taloon sisälle. Siellä oli perhe viettämässä aikaa. Jotkut katsoi telkkaria ja osa hääräsi avokeittiössä. Lähimmilläni olin ehkä kolmen metrin päässä sohvalla istuvista ihmisistä, mutta he eivät tuntuneet olleen tietoisia tästä. En kokenut tekeväni mitään väärin, mutta silti mulle tuli jotenkin outo ja tunkeileva olo tästä. Kävelin vaan talon ohi ja katsoin eteenpäin jolloin en voinut välttyä näkemästä taloon sisälle. Ihan kohdalla mun oli pakko kääntää pää toiseen suuntaan koska tuntui niin kiusalliselta nähdä sitä.

Lähtökohtaisesti musta tuntuu että taloihin sisään katseleminen on väärin. En itsekään haluaisi kenenkään tuijottelevan meille, mutta siksi mä pidänkin verhot kiinni aina pimeän aikaan. Saako ohikulkijat katsella taloihin (tai asuntoihin) sisälle, jos asukkaat eivät koe tarpeelliseksi estellä sitä vai onko ohikulkijoilla velvollisuus kääntää katse pois?

(Toisaalta mä olen myös vähän kateellinen siitä, että täällä ison kaupungin laitamilla jotkut oikeasti tuntee olonsa noin turvalliseksi ja mukavaksi)

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmat ihmiset eivät välitä kyylätä toisten asuntoihin, mutta toki sellaistakin ihmistyyppiä löytyy. Harvassa, mutta kuitenkin. Silloin menen ikkunaan ja tuijotan takaisin.

Vierailija
2/21 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohi kulkiessa katsominen on sallittua mutta ei se että menee sinne ihan vaan kyyläämään sisälle

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saako ohikulkijat katsella taloihin (tai asuntoihin) sisälle, jos asukkaat eivät koe tarpeelliseksi estellä sitä vai onko ohikulkijoilla velvollisuus kääntää katse pois?

Eipä sitä mikään laki taida pystyä kieltämään, että ohikulkiessa ei saisi julkisella alueella ollessaan, eli tässä tapauksessa kadulla ollessaan ohimennen katsoa. Eri asia on se, jos alkaa tarkoituksellisesti tarkkailemaan tai jos pihalle menee tarkkailemaan, joka ei enää ole julkista aluetta, vaan kotirauhan piiriin kuuluva alue.

Vierailija
4/21 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä saa katsella mielin määrin, mutta valokuvien ottaminen tai teknisten apuvälineiden käyttö (kiikarit, kaukoputket, mikrofonit ym) on kielletty.

Vierailija
5/21 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tykkään katsella talviaikaan millaisia tunnelmavaloja ihmisillä on. Olen yksinäinen ja kerran jouluaattona kävin kävelyllä katselelmassa miten toiset viettivät joulua.

Vierailija
6/21 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsepähän ovat akvaarionsa rakentaneet. Että kahtele vaa rauhassa siinä ohi kävellessä. 

Vierailija
7/21 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä ohikulkiessani katson, jos jollain on ikkunat auki. Laittaisivat verhot kiinni, jos häiritsee. Itse kyllä suljen verhot heti kun alkaa hämärtymään. Inhottaa ajatus, että joku pimeästä kyyläisi kotiini ja perhettäni.

Vierailija
8/21 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tykkään katsella taloihin sisään. Sisustuksia, elämää, sotkua. Kiva huomata, että muutkin elää samanlaista elämää kuin itsekin. Ikinä en katsele paheksumistarkoituksessa. Saan tirkistelystä oudon kummaa mielihyvää.

Vierailija
9/21 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parasta syksyn ja talven pimeillä lenkeillä on juuri katsella ihmisten lämpimiin koteihin sisälle. Teen sitä aina ohikulkiessani. Tulee mukavan kotoisa tunnelma ja kiva mennä sitten kotiin lämpimään.

Vierailija
10/21 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kivaa kyylätä sitten joulunaikaan miten kukin on koristellut oman joulukuusen.

Vierailija
11/21 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mäkin ohimennen vilkuilen ihmisten koteihin. En näe siinä mitään outoa.

Vierailija
12/21 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohimennen saa katsella, mutta on aika creepyä jos tuijottaa. Ja tosiaan, jos kovin häiritsee että joku voi ohimennessä nähdä sisään, niin verhot kiinni. Itse en haluaisi kotiini akvaarioikkunoita ja olen joissain asunnoissa pitänyt verhoja jossain huoneessa melkein aina kiinni jos esim. makkarin ikkuna on ollut ihan tien vieressä.

Vierailija
13/21 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollainen talo on kuin paljastavasti pukeutuvat naiset, periaatteessa ei saisi katsoa.

Vierailija
14/21 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni riippuu onko mitään näkösuojaa laitettu. Jos vaikka on läpinäkyvää pensasaitaa tai verhojen lomasta näkee, niin en katso.

Ap:n tilanteessa katselisin, koska asukkaat ovat joko ääliöitä tai hollantilaisia (eli tietoisia siitä että ovat näytillä valokeilassa). ;)

Vierailija
15/21 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä täällä lähellä on yksi talo, jossa nainen kulki sisällä ilman paitaa. Oli aika hämmentävä tunne kulkea pimeällä ohi. Mietin, onko tarkoituksellista vai tuleeko vain tunne, ettei kukaan näe sisään kun itse ei näe ulos. 

Tosin meilläkin on saunasta ikkuna suoraan tielle, mutta siitä ei kulje kuin pari naapuria ohi ja jos haluavat tuijottaa niin siitä vaan :D (tuskinpa vaivautuvat ;) ) 

Vierailija
16/21 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parasta syksyn ja talven pimeillä lenkeillä on juuri katsella ihmisten lämpimiin koteihin sisälle. Teen sitä aina ohikulkiessani. Tulee mukavan kotoisa tunnelma ja kiva mennä sitten kotiin lämpimään.

Tämä! Ja mulla on tapana illalla pyöräillä töistä yhen rivitalon vierestä ja aina tarkistan onko yhellä tietyllä ikkunalla kissa makaamassa tapansa mukaan, näitä kissoja on ainakin kaksi :) jotenki kiva aina nähä ne siinä

Vierailija
17/21 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on tosi paljon ns. "näyteikkunassa eläviä", eli kaihtimet vedetty ylös, verhot sivussa ja valot loilottaa ja ulkona on pimeää :D Näkee aika komeesti sisään, musta se on outoa. Vilkaisen vaan ohimennessä että mitäs näkyy, en tuijota. Itseä ahdistaa että joku näkis mun kotiin sisälle kun häärin täällä, joten verhot ja kaihtimet on kiinni kun valot päällä hämärällä.

Vierailija
18/21 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akvaariotaloihin ei voi olla näkemättä sisälle. Kävelin eräänä iltana entisellä asuntomessualueella ja pistin merkille saman kuin aloittaja. Ihmiset ovat tyrkyllä kuin Särkänniemen akvaariossa.

Kaksikerroksisten talojen koko seinä on käytännössä lasia. Sisätila on kirkkaasti valaistu ja sisustus on väljä. Kaikki ihmiset etenkin alakerrassa näkee riippumatta siitä, ovatko he ikkunan ääressä vai syvemmällä talossa.

Kaipa he tahtovatkin tulla nähdyiksi. Muuten on vaikea ymmärtää ratkaisua.

Vierailija
19/21 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä tykkään katsella taloihin sisään. Sisustuksia, elämää, sotkua. Kiva huomata, että muutkin elää samanlaista elämää kuin itsekin. Ikinä en katsele paheksumistarkoituksessa. Saan tirkistelystä oudon kummaa mielihyvää.

Välillä sitä kyllä hävettä miten mukavaa minusta on iltaisin lenkkeillessä seurata muiden ihmisten puuhia ja sisustuksia. Suurin osa taloista on tosi kotoisia ja kivasti laitettuja tunnelmavaloineen.. Parhaita juttuja on ikkunalaudalla kadun tapahtumia päivystävät eläimet :) Ehkä tämä yksin asuminenkin vaikuttaa siihen, että musta on kiva nähdä yhdessä puuhastelevia perheitä.

Vierailija
20/21 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

^Oi se on aina mukava yllätys kun eläin on ikkunassa!