Miksi te insinöörit ja tekniikan duunarit valitatte hoitajista ja hoitoalasta??
Miksi te äijät (ja jotkut muijat) arvostelette sosiaali- ja terveydenhoitoa, mutta ette itse tee mitään asian eteen?? Hoitoalan kriisi olisi jo ratkaistu, jos te onnettomat tekniikan tunarit olisitte kehitelleet hoitoalaan soveltuvaa teknologiaa ja apujärjestelmiä. Kun kerta kaikki insinöörit ovat niin olevinaan, miksi teknologian kehitys (varsinkin Suomessa) laahaa niin jäljessä?? Ei voi olla niin vaikeaa kehittää ja tuottaa jotain nostorobotteja vanhainkoteihin ja sairasosastoille. Tai lääkkeiden annostelusysteemiä. Tai hoitajien kirjaukset/raportit, jotka voisi vain sanella ääneen ja kone muuttaa ne tekstiksi, jolloin aikaa jäisi itse hoitotyöhön. Tai siivousrobotti, joka siivoaisi tehokkaasti tilat ja erittee, ja mittaisi vaikka samalla kontaminaatioarvot, jotta tyyliin leikkaussalin hygieniavaatimukset täyttyvät.
Mitä te tekniikkaperseet olette saaneet aikaiseksi?? Jotain tietokonePELEJÄ lapsille! Maailmassa riittää kaikenmaailman turhia appseja ja viihdetekniikkaa, mutta ei mitään hyödyllistä. Säästyisi siinäkin ne verorahat ja hoitotyö olisi inhimillisempää & laadukkaampaa, jos robotiikka ja teknologia korvaisi ja auttaisi siinä teknisessä suorittamisessa. Voisitteko te insinööripellet motivoida itseänne vaikka edes sillä ajatuksella, että joudutte itse joku päivä muistisairaana vanhustenkotiin ja vaippoihin. Paskat tulisi siivottua ja lääkkeidenotto ja liikkuminen onnistuisi. Ei tarvisi odotella sitä Sari Sairaanhoitajaa yli 6 tuntia paskat housuissa ja sen huoneen toiselle puolelle unohtuneen pelipuhelimenkin pystyisi noukkimaan ilman hoitajan apua.
Kommentit (38)
Ööh, noista iso osa on jo ainakin muilla aloilla olemassa. Jostain syystä ei vain ole otettu tai haluttuu ottaa käyttöön laajemmin hoitoalalla. On olemassa robotteja, jotka osaavat erottaa variksenmarjan mustikasta.
kova kunnioitus itsellä on hoitoalan hemmoille. En pystyisi samaan, haluan nysvätä bittejä.
Kun ei ne insinööripellet päätä itse mitä ne suunnittelee. Jos tuollaisesta suunnittelusta ei makseta, niin sitä ei tehdä. Mutta olen kyllä itsekin huomannut, että tekniikan alan miehiltä ei aina löydy asianmukaista kunnioitusta hoitoalalla työskenteleville. Tietenkään, koska ne on pääasiassa naisia ja naisethan nyt on niin tyhmiä.
Vierailija kirjoitti:
Ööh, noista iso osa on jo ainakin muilla aloilla olemassa. Jostain syystä ei vain ole otettu tai haluttuu ottaa käyttöön laajemmin hoitoalalla. On olemassa robotteja, jotka osaavat erottaa variksenmarjan mustikasta.
No sehän tässä olikin pointtina. Kun kerta on olemassa vaikka mitä teknologiaa ja ohjelmia - ja monet ovat lähes puoli ilmaisia - niin miksi hoitoalalle ei voida hankkia ja soveltaa mitään?
Ei siihen edes menisi sen enempää rahaakaan. Saman verran maksaa ja varmaan jopa enemmän henkilökunnan palkkaus. Ja tietenkin se aika on rahaa, mikä säästetään siitä robotiikan hyödyntämisessä.
Kyse ei siis olekaan siitä mihin nykypäivänä pystytään, vaan mitä HALUTAAN. Jengi on yksinkertaisesti vain haluton tekemään mitään asian eteen. Ja sitten vielä sipilät ja stubbit jauhaa innovaatioista ja suomalaisten potetiaalista. Paskat! Suomalainen teknologiaosaaminen ja -innovaatio on ihan väsähtänyttä!
Ap
Insinöörit ja tekniikan duunarit ei valitettavasti vastaa sairaaloiden yms rahankäytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Kun ei ne insinööripellet päätä itse mitä ne suunnittelee. Jos tuollaisesta suunnittelusta ei makseta, niin sitä ei tehdä. Mutta olen kyllä itsekin huomannut, että tekniikan alan miehiltä ei aina löydy asianmukaista kunnioitusta hoitoalalla työskenteleville. Tietenkään, koska ne on pääasiassa naisia ja naisethan nyt on niin tyhmiä.
Saan ajatuksestasi kiinni, mutta homma ei voi olla noin yksinkertainen. Ei ne "päättäjät" ole mitään epämääräisiä, kasvottomia tuomareita jossain tuolla purppuranväristen verhojen takana. Kyllähän meidän vatipääministerimmekin on insinööri. Ja se mitä olen seuraillut, niin aika monien kuntien ja isojen yritysten hallituksissa istuu nimenomaan tekniikanalan taustan omaavia setämiehiä. Eli mihin helkkariin se asiantuntemus ja oman alan osaaminen katoaa, kun siirytään hallinnollisiin tehtäviin?
Ja muutenkin jos on vähänkään viitseliäs ja osaava tyyppi, Suomessa on hyvät mahdollisuudet hakea kaikenmaailman rahoituksia. Rahaa saa valtiolta ja järjestöiltä milloin mihinkin pilipalihankkeisiin. Luulisi, että yhteiseen hyvään (joka vielä säästää pitkällä tähtäimellä valtion kassaa ja työvoimantarvetta) irtoaisi myös tukea!
Ongelmaksi toki voi muodostua sitten se, että ne kehittelijät ja tuottajat (eli itse ahneet insinööri ja tekniikkapellet) vaativat liikaa rahaa ja hinnoittelevat överiksi. Ihan vain siksi, kun sattuvat olemaan markkinoiden ainoat toimijat. Miksi aina pitää mennä oma napa edellä kaikessa??
Katson päivittäin HILMA:n. Ei ole pyydetty tarjouspyyntöjä moisesta. Ei kukaan rupea suunnittelemaan huvikseen siltä varalta, jos joku ostaisi. Kun tekniikka on jo olemassa tuohon kaikkeen, sitä ei tarvitse enää keksiä. Tarvitaan vain halukas ostaja.
T. insinööri.
Voisi kysyä, miksi sairaalat tarjoavat puheentunnistusohjelmistoja ainoastaan lääkäreille?
Kun kukaan varsinaista työtä tekevä ei päätä siitä miten sitä tehdään ja millä vehkeillä. Raha se on se mikä merkkaa, ja rahankäytöstä päättää ihan muut kuin työläiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saan ajatuksestasi kiinni, mutta homma ei voi olla noin yksinkertainen. Ei ne "päättäjät" ole mitään epämääräisiä, kasvottomia tuomareita jossain tuolla purppuranväristen verhojen takana. Kyllähän meidän vatipääministerimmekin on insinööri. Ja se mitä olen seuraillut, niin aika monien kuntien ja isojen yritysten hallituksissa istuu nimenomaan tekniikanalan taustan omaavia setämiehiä. Eli mihin helkkariin se asiantuntemus ja oman alan osaaminen katoaa, kun siirytään hallinnollisiin tehtäviin?
Ja muutenkin jos on vähänkään viitseliäs ja osaava tyyppi, Suomessa on hyvät mahdollisuudet hakea kaikenmaailman rahoituksia. Rahaa saa valtiolta ja järjestöiltä milloin mihinkin pilipalihankkeisiin. Luulisi, että yhteiseen hyvään (joka vielä säästää pitkällä tähtäimellä valtion kassaa ja työvoimantarvetta) irtoaisi myös tukea!
Ongelmaksi toki voi muodostua sitten se, että ne kehittelijät ja tuottajat (eli itse ahneet insinööri ja tekniikkapellet) vaativat liikaa rahaa ja hinnoittelevat överiksi. Ihan vain siksi, kun sattuvat olemaan markkinoiden ainoat toimijat. Miksi aina pitää mennä oma napa edellä kaikessa??
Konepuolella on toimijoita ja töistä pulaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Priorisointia kai se tuossa vaiheessa on, ja aloista hoitoala ei ole listan kärkipäässä nykyisin, koska sillä ei tehdä rahaa. Sillä varmaan säästäisi pitkällä tähtäimellä, mutta ei haluta tehdä kertasatsausta. Tuollaista lyhytnäköistä hommaa se on. Kvartaalitaloutta tulevaisuuden kustannuksella. Tuolla, että insinööripellet ei itse päätä mitä suunnittelee, tarkoitin sitä, että yksityisillähän ne moni on töissä ja firmat tekee sitä mikä myy. Jos hoitoalan innovaatiot ei myy, niin ei kai niitä sitten ole järkeä tehdä.
Eipä se puheentunnistusrobotti varaa aikoja tai sijoita potilaita leikkausjonoon, tarkista että potilas on käynyt esim. ennen preop-käyntiä tai leikkausta labrassa ja jos ei ole niin tuskin robotti soittaa mökin mummolle, että käytkö viemässä PLV2-näytteen labraan. Tai kun potilas soittaa ja kysyy neuvoa pitääkö kontrolliaikaa aikaistaa vai hakeutua peräti päivystykseen niin tuskin se Roope Robotti osaa tehdä hoidonarvion.
Että kyllä siellä sairaalassa on hoitotyön lisäksi aika paljon kaikkea muutakin mitä ei voi robotiikalla hoitaa vaan tarvitaan ihmisiä.
Itse olen insinööritoimistossa, tosin eri alalla. Mutta julkishallinto ei ole meillä kovin haluttu työkohde, jos muitakin on. Eli niitä tarjotaan vain jos muita töitä on vähän. Se byrokratia kun on niin raskas, pitää olla isot työnaikaiset vakuudet ja vastuuvakuutus on viisinkertainen, kun muissa kohteissa se on korkeintaan suunnittelupalkkion suuruinen. Kerran on kuulemma meidän firmassa jouduttu maksamaan, ennen minun tuloani.
Nämä innovaatiothan tulee yleensä yliopistoista, mutta kun insinöörismies Sipilä leikkasi sieltäkin.
Julkiselle puolelle tarjotaan se, mitä täältä löytyy, jos tarjotaan: https://www.hankintailmoitukset.fi/fi/notice/search/?_s%5B_sent%5D=1&_s…
Eli siellä hallintorattaissa tehdään päätös hankinnasta ja sitten pyydetään tarjouspyyntö. Sitä paitsi jos hankinta on iso, pitää tarjouspyyntö olla avoin koko EU:ssa. Tuolla on yleensä iso osa niistäkin.
Jännä, miten viestit poistuvat. Itse hoitajana pidän robotteja loistavana keksintönä vanhustenhoidossa. Ne vapauttaisivat henkilökuntaa rutiinitöistä, jolloin hoitajat voisivat keskittyä oleelliseen, ts.hoitamiseen sekä läsnäoloon. Tulevaisuudessa varmasti robotit ovat iso osa vanhushoitoa. Hyvä niin, koska niin moni elämäänsä kyllästynyt hoitaja "hoitaa" nykyisin vanhuksiamme. Mieluummin hyvin töitä tekevä robotti, kuin naama norsunvitulla oleva loppuunpalanut ja välinpitämätön hoitaja.
Vierailija kirjoitti:
Katson päivittäin HILMA:n. Ei ole pyydetty tarjouspyyntöjä moisesta. Ei kukaan rupea suunnittelemaan huvikseen siltä varalta, jos joku ostaisi. Kun tekniikka on jo olemassa tuohon kaikkeen, sitä ei tarvitse enää keksiä. Tarvitaan vain halukas ostaja.
T. insinööri.
No ei se kauhean hyvää tekniikkaa sitten voi olla, jos se on muka täysin valmis ja viimeistelty käyttöön ja ainoa ongelma on, että kunnat eivät suostu ostamaan. Voisitko vaikka linkata jotain näistä suomalaisten kehittämistä ja valmiista prototyypeistä, joihin viittaat? En jaksa uskoa, että voivat olla kovin kehittynyttä teknologiaa, jos niistä ei ole kukaan ostaja kiinnostunut. Ei riitä, että jossain kotipihan verstaassa nikkaroi jonkun kahden nivelen liikkuvan robottikäden. Tottakai se tekniikka pitää olla viimeisteltyä ja käytännössä toimivaa, että siitä kunta/valtio haluaa maksaa.
Tai sitten näiden tuotteiden markkinointi on ihan paskaa, missä tullaan taas siihen, että ihmisiä ei vain kiinnosta ja tekniikan alalla vallitsee yleinen välinpitämättömyys kaikkea hoitoalaan liittyvää kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen insinööritoimistossa, tosin eri alalla. Mutta julkishallinto ei ole meillä kovin haluttu työkohde, jos muitakin on. Eli niitä tarjotaan vain jos muita töitä on vähän. Se byrokratia kun on niin raskas, pitää olla isot työnaikaiset vakuudet ja vastuuvakuutus on viisinkertainen, kun muissa kohteissa se on korkeintaan suunnittelupalkkion suuruinen. Kerran on kuulemma meidän firmassa jouduttu maksamaan, ennen minun tuloani.
Mielenkiintoista. Tyhmänä kysyn, mitä tarkoittaa vastuuvakuutus? Siis kumpi osapuoli (julkishallinto vai teidän toimisto) joutuu maksamaan sen ja mikä sen merkitys on?
Vierailija kirjoitti:
Eipä se puheentunnistusrobotti varaa aikoja tai sijoita potilaita leikkausjonoon, tarkista että potilas on käynyt esim. ennen preop-käyntiä tai leikkausta labrassa ja jos ei ole niin tuskin robotti soittaa mökin mummolle, että käytkö viemässä PLV2-näytteen labraan. Tai kun potilas soittaa ja kysyy neuvoa pitääkö kontrolliaikaa aikaistaa vai hakeutua peräti päivystykseen niin tuskin se Roope Robotti osaa tehdä hoidonarvion.
Että kyllä siellä sairaalassa on hoitotyön lisäksi aika paljon kaikkea muutakin mitä ei voi robotiikalla hoitaa vaan tarvitaan ihmisiä.
Koko ajan lisääntyy niiden järjestelmien määrä, joissa potilaat varaavat itse aikansa omalta kotikoneeltaan. Samoin alkaa lisääntyä ilmoittautumisautomaatit, joissa potilas ilmoittautuu Kela-korttiaan vilauttamalla. Eikä olisi temppu eikä mikään tehdä järjestelmää, joka tarkistaa, onko potilaalla labratulokset ennen preop-käyntiä tai leikkausta ja lähettää tekstiviestin potilaan kännykkään. Toki ongelmana ovat vielä ne vanhukset, jotka eivät osaa teknologiaa käyttää, mutta heidän määränsä vähenee koko ajan. Ja onhan nyt jo kehitetty etävastaanottoja sekä terveydenhuollon neuvontapalveluita, joihin potilaiden kyselyt hoidontarpeestaan voidaan ohjata eikä tarvitse soittaa sairaalaan tai terveyskeskukseen kysyäkseen asiaa. Tietysti näissä on vielä ihminen vastaamassa. On myös jo automaatteja, joihin lääkkeet potilaalle tulee suoraan apteekista ja sairaanhoitajien ei tarvitse käyttää aikaansa lääkkeiden jakamiseen. Loppujen lopuksi koko ajan kehitellään niin Suomessa kuin muualla maailmassakin erilaista teknologiaa terveydenhuoltoon.
Kyllähän noita on saatavilla. Ne vaan maksaa rahaa.