Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kinkkukiusauksen perunat?

Vierailija
14.10.2016 |

Mitä perunoita käytätte, kaupan valmiita pakaste vai kuoritteko/viipaloitteko ne itse?

Parempaa tulee kun itse tekee homman, mutta välillä laiskottaisi kun niitä pottuja pitää sitten kuoria ja viipaloida, tai tikuttaa, n.1,5kg..
Entä mitä käytätte nesteenä/mausteina? juustoraasteta päälle?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuorin ja tikutan  :) Nesteenä käytän 15% ruokakermaa. Mausteena sipulia, tuorejuustoa, pippureita, yrttejä.. mitä milloinkin

Vierailija
2/23 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpoin on kun ostaa kunnon mandoliinin, jossa siivu- , tikku- ja raasteterät.

Vähällä vaivalla tekee kiusaukset ja kermaperunatyyppiset eväät.

Perunana käytän rosamundaa uuniruokiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama käyttää pakastettua perunasipulisekoitusta, jos pitää ostaa perunat. Silloin kuorin ja leikkaan kun on oman maan perinoita. Ei siinä niin hirveän kauan mene aikaa. Ensin halki ja sileä puoli leikkuulautaa vasten, siitä ensin leikkaan siivut yhteen suuntaan ja sitten toiseen, ja tikut ovat valmiit.

Nesteeksi käytän yleensä kermaa, usein ruokakermaa kun on halpaa ja säilyvää, toisinaan kuohukermaa jos sattuu olemaan. Juustoraastetta päälle ja painelen sitä vähän perunoitten ja kinkun sekaan.

Ei ole meillä mikään suosikkiruoka. Siksi sitä tulee tehtyä silloin, kun kotona on joku sellainen, joka siitä pitää tai kun sattuu olemaan liikaa kinkkua ja vähän ruuanlaittointoa.

Vierailija
4/23 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan , joka arvostaa ruokaa, ei käytä perunasipulisekoitusta , eikä ruokakermaa.

Vierailija
5/23 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan perunasuikalepussin ilman sipulia. Ja kuohukermaa.

Vierailija
6/23 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakasteesta peruna- sipulisuikaleita. Lisäksi kermaa, mausteita ja juustoraastetta sekaan tai päälle. Joskun myös koskenlaskijaa sekaan.

Vierailija
7/23 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laatikoihin/ kiusauksiin pesen perunat, en välttämättä kuori. Käytän niitä, joita kaupan perunalaareissa suositellaan laatikkoruokiin. 

Siivutan juustohöylällä ja liotan hetken vedessä tärkkelyksen vähentämiseksi. Kuivattelen keittiöpyyhkeellä. Janssonin kiusaukseen leikkaan tikuiksi. 

Vierailija
8/23 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kinkkukiusaus on mielestäni niin perusruokaa, etten jaksa alkaa itse kuorimaan perunoita ja väsäämään munamaitoa sitä varten. Siihen saa riittää peruna-sipulisekoitus ja kerma.

Jos alan perunalaatikkoa väsäämään pitkän kaavan kautta, kyllä lihan täytyy olla jotain parempaa kuin sinkkusuikaleet.

Vierailija
9/23 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on meillä sellainen helppo ja vaivaton- kategoriaan menevä ruoka, kun voi vaan heittää ainekset vuokaan ja viskata uuniin. Ei tulisi mieleenkään haaskata käsivoimia tällaiseen ravintoköyhään ruokaan ( peruna ei ole erityisen terveellistä). Jos tekee mieli pilkkoa, pilkon kunnon kasviksia ja teen jotain kunnon ruokaa.

Vierailija
10/23 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kinkkukiusaus on mielestäni niin perusruokaa, etten jaksa alkaa itse kuorimaan perunoita ja väsäämään munamaitoa sitä varten. Siihen saa riittää peruna-sipulisekoitus ja kerma.

Jos alan perunalaatikkoa väsäämään pitkän kaavan kautta, kyllä lihan täytyy olla jotain parempaa kuin sinkkusuikaleet.

Oho. Jos kuitenkin kinkkusuikaleet.

Vierailija
11/23 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakastealtaasta peruna-sipulisekoitusta ja nesteeksi kuohukermaa. Kinkun suikaloin palvikinkkupalasta, mausteeksi suolaa ja pippuria, ei mitään juustoa koskaan. Oikein hyvää tulee näin ja koko perhe tykkää, hoitolapset myös.

Vierailija
12/23 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luomupotut kuorin ja viipaloin, kuohukermaa, sipulia, suolaa ja pippuria. Kinkkuna käytän savukinkkua ja paloittelen sen itse. Kinkkusuikaleet yök!

Vierailija
13/23 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos käytätte kinkkusuikaleita, pakasteperunaa ja ruokakermaa, voitte ostaa suoraan niitä eineskiusauksia.

Mitään eroa sisällössä ei ole.

Vierailija
14/23 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos käytätte kinkkusuikaleita, pakasteperunaa ja ruokakermaa, voitte ostaa suoraan niitä eineskiusauksia.

Täsmälleen samaa mieltä!!!

Vierailija
15/23 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hinnassa on ihan helvetin suuri ero.

Vierailija
16/23 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpikin on ihan ok.

Peruna-sipuli sekoitus toimii tosi hyvin kun valmista pitää saada nopsaan.

Mutta sit kun tehdään johokin illanistujaisiin suolaiseksi tarjoiluksi (uppoaa muuten todella hyvin yleensä), niin teen useimmiten itse, joskus pakasteesta.

Mulla on äidiltä peritty, sellainen Ostoskanavatyyppinen ratkaisu, suoraan 70-luvulta, kelta-oranssi systeemi, jolla peruna tuikataan sellaiseen kädensijaan ja sitten vaan "viipaloidaan" - tulee suoraan niitä tiukkuja (pystyy tekemään myös viipaleita valkosipuliperunoita varten). Pienet palat kantaa jää kyllä joko käyttämättä tai pitää sit viipaloida käsin. Silti koen aika työlääksi kuoria perunat, huuhdella, suikaloida, ehkä vielä vähän kuivata. Kuoria ja pilkkoa sipulit jne. Peruna-sipuli on hyvä ratkaisu.

Samalla hökötyksella saa myös tehtyä maailman parasta porkkanaraastetta, aivan sellaista hienon, hienoa.

Vanhassa vara parempi.

Vierailija
17/23 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkkini kiusauksien, kermaperunatyyppisten ruokien ja esimerkiksi merimiespihvin tekemiseen;

kiehauta itse siivuttamiasi/suikaloimiasi perunoita kattilassa ensin noin 10 minuuttia hellasta riippuen.

Kypsennysaika lyhenee huomattavasti ja perunoista alkaa irtoamaan tärkkelystä eri tavalla=kiinteämpi lopputulos.

Vierailija
18/23 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumpikin on ihan ok.

Peruna-sipuli sekoitus toimii tosi hyvin kun valmista pitää saada nopsaan.

Mutta sit kun tehdään johokin illanistujaisiin suolaiseksi tarjoiluksi (uppoaa muuten todella hyvin yleensä), niin teen useimmiten itse, joskus pakasteesta.

Mulla on äidiltä peritty, sellainen Ostoskanavatyyppinen ratkaisu, suoraan 70-luvulta, kelta-oranssi systeemi, jolla peruna tuikataan sellaiseen kädensijaan ja sitten vaan "viipaloidaan" - tulee suoraan niitä tiukkuja (pystyy tekemään myös viipaleita valkosipuliperunoita varten). Pienet palat kantaa jää kyllä joko käyttämättä tai pitää sit viipaloida käsin. Silti koen aika työlääksi kuoria perunat, huuhdella, suikaloida, ehkä vielä vähän kuivata. Kuoria ja pilkkoa sipulit jne. Peruna-sipuli on hyvä ratkaisu.

Samalla hökötyksella saa myös tehtyä maailman parasta porkkanaraastetta, aivan sellaista hienon, hienoa.

Vanhassa vara parempi.

Se laite on tuo jo mainittu mandoliini. Löytyy joskus markkinoilta tai toreilta, tai vaikkapa Chez Mariuksesta.

Googlettamalla mandoliini leikkuri löytyy lisää.

Vierailija
19/23 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kiehauta itse siivuttamiasi/suikaloimiasi perunoita kattilassa ensin noin 10 minuuttia hellasta riippuen.

Hellasta riippuen? Luulisi kyllä, että olennaista on kiehuvan veden lämpötila eikä hella.

Vierailija
20/23 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hellasta riippuen? Luulisi kyllä, että olennaista on kiehuvan veden lämpötila eikä hella.

Et ole vissiin kovinkaan monella erilaisella liedellä kokkailut?

Kyllä esimerkiksi puu-uuniliedellä, kaasuliedellä ja paskimmalla halpishellalla on aikamoinen ero ruoanlaitossa. Hienoa että takerruit näinkin oleelliseen asiaan ihan asiallisessa vinkissäni.