Talopaketti omilla "piirrustuksilla"?
Onko kukaan tilannut talopakettia omilla ruutupaperipiirroksilla? Teetättänyt siis talopakettifirman suunnittelijoilla kuvat omien toiveiden mukaan?
Minulla olisi valmis pohja millaisen talon haluaisin ja paras vaihtoehto olisi että saisi rungon suurelementteinä tontille ja siitä sitten jatkaisimme omin voimin.
Onko suositella talopakettifirmoja?
Kommentit (25)
Pikemminkin voisi kysyä mikä firma ei tee tarjousta asiakkaan itse piirtämän pohjan mukaan. Näin ainakin muutama vuosi sitten. Kilpailutusvaiheessa kannattaa huomioida firmaa ohjeistaessa onko tarjous sitten annettu siten, että ruutupaperituherruksen viiva edustaa ulkoseinää vai sisäseinää. Meillä yksi firma sovelsi eri tavalla kuin muut puheista huolimatta ja on siinä vähän eroa pinta-alassa saati pienien huoneiden kuten teknisen tilan ja pienimmän vessan toimivuudessa mikäli pohja kutistuu suunnitellusta. Ylläri oli "halvin" tarjous (pienin talo). Vahinko vai ei...
Kun pakettien sisältö oli vertailtu (vaatii helkkaristi perehtymistä tai mielellään silti ammattilaisen kaveriksi) ja paras/sisällöltään halvin valittu, joka ei tosiaan ollut halvin hinta tarjoslapussa, niin pohjakuvia vielä vähän hiottiin firman talosuunnittelijan kanssa. Eli hän osasi kysyä onko tämä ratkaisu teille kuinka olennainen vai pyöräytetäänkö näin, jolloin laskee rakennuskustannuksia, oletteko miettineet tämän kohdan loppuun asti jne. Monta asiaa tehtiin eri tavalla kuin ajankohtainen muoti, esim. monen talofirman kanssa väännettiin tuulikaapista (epämuodikas, lapsiperheessä kätevä pukiessa kun ulko-ovea kehtaa raottaa ja kura ei kulkeudu suoraan olkkariin), säilytystilasta (voihan ne vaatteet ja harrastusvälineet laittaa autotalliin, no me halutaan sinne autot eikä homehtuvia vaatteita), kura-altaan paikka oven eteen vai viereen (tosi kätevä suihkuttaa lapset ja koira ulko-ovea vasten eikä vesieristettyä suihkutusnurkkausta oven vieressä).
Eli käykää paljon näytöissä, miettikää mihin laitatte teidän sohvat, kattilat, vaatteet, riittäkö neliöt, pöytätasot, kaapit jne. Uskokaa talopiirtäjää kun perustelu on järkevä, pitäkää päänne kun asia on tärkeä. Ja miettikää katsotteko muutokset tarjoukseen vai tarjouskierroksen jälkeen. Hakevat muutoksillaan säästöjä ja siten halvinta tarjousta, väittäen ettei nämä muutokset olennaisesti laske tarjouksen hintaa, mutta tosi asiassa laskevat. Eihän se kato haittaa että tarjouskierroksella on lopulta kymmenen erilaista pohjapiirrustusta...
Lupakuvat tarvitsee btw hyväksyttää pätevyydet omaavalla suunnittelijalla. Ei mene muuten kunnan rakennusvalvonnassa läpi. Maanrakennus- ja rakennuslaki pykälä 120. T: raksainssiopiskelija.
Vierailija kirjoitti:
Lupakuvat tarvitsee btw hyväksyttää pätevyydet omaavalla suunnittelijalla. Ei mene muuten kunnan rakennusvalvonnassa läpi. Maanrakennus- ja rakennuslaki pykälä 120. T: raksainssiopiskelija.
Tietenkin. Ei tässä kukaan niitä lupakuvia itse piirrellyt vaan pohjat.
Talopakettifirma kyllä tekee lupakuvat ja rakennekuvat. Samoin arkkitehti ja rakennesuunittelija - minkä vaihtoehdon sitten itse haluaakaan valita.
Alvista vielä. Tehtaalta tuleva tavara sisältää alvin myös työn osuudesta. Osta elementti, materiaali 60 euroa, työ 40 euroa. Alvi maksetaan 100 eurosta. Osta materiaali tontille 60 euroa, alvi maksetaan 60 eurosta. Teetä työ 40 euroa tai tee itse 0 euroa. Jokainen voi laskea itse, miten hartiapankkitalo tulee puoli- ilmaiseksi ja virolaisillakin teetettynä halvemmaksi kuin kaikki tehtaan kautta kierrätettynä, jolloin alvi maksimoituu.
Kastellilta otettiin omalla pohjalla. Ulkomitatkin oli täysin ite keksitty ei mistään valmispohjasta otettu.