Miten lievemmin masentuneet hoidetaan Espoossa?
Olen ollut huolissani sukulaisestani (30+ mies) jo pitkään. Käy töissä hyvin yms, mutta kovin alakuloinen ja väsynyt jatkuvasti. Olen yrittänyt rohkaista hakemaan apua, hän ei usko sitä tarvitsevansa. Tod.näk ei vain ole uskaltanut ottaa yhteyttä mihinkään, on melko sisäänpäinkääntynyt. Eilen tulostin netistä BDI-testin ja pyysin häntä täyttämään sen, tuloksena lievä/keskivaikea masennus. Tulos sai henkilön ehkä jotenkuten heräämään avuntarpeeseensa ja sanoi soittavansa ehkä ensi viikolla terveysasemalle.
Nyt sitten kävin HUSin sivuilta etsimässä tietoa psykiatrisesta hoidosta, ja aloin miettimään olenko puhunut läpiä päähäni toitottaessani että apua on tarjolla jokaiselle joka sitä uskaltaa hakea? Pelkään, että hänet lähetetään vain kotiin voivottelujen kera jos terveysasemalle uskaltautuu. Espoossa on kyllä ilmeisesti mielialahäiriöpoliklinikka, mutta sen kuvaus on seuraava:
''Polikinikalla hoidetaan pääsääntöisesti vaikea-asteisesti masentuneita potilaita sekä mielialahäiriöprosessissa hoidetaan potilaita, joilla on meneillään kaksisuuntaisen mielialahäiriön masennus-, mania- tai sekamuotoinen jakso.
Poliklinikalle hakeudutaan aina lääkärin lähetteellä.''
Eli tietääkö kukaan saavatko lievemmät tapaukset mitään apua?
Kommentit (27)
Työterveyshuolto on oikea osoite ihan ensiksi. Mutta itse keskivaikean/ vaikean masennuksen läpikäyneenä voin sanoa, että jos sitä hoitoa ei itse halua, ei sitä kyllä kukaan tyrkytä eikä tulla kotoa hoitoon hakemaan.
Niu Hus:n sivut on ihan väärä paikka etsiä. Ensin aloitetaan hoidon tarpeen arviointi ja määrittely aina avohoidon puolelta, ei erikoissairaanhoidosta.
Vierailija kirjoitti:
http://www.espoo.fi/fi-FI/Sosiaali_ja_terveyspalvelut/Terveyspalvelut/M…
Psykiatriselle sairaanhoitajalle tai tk-lääkärille, joka ohjaa eteen päin.
Kiitos vastauksesta. Minua kuitenkin mietityttää että ohjaa eteenpäin minne, jos jatkohoito on tarkoitettu vaikeasti masentuneille?
ap
Vierailija kirjoitti:
Niu Hus:n sivut on ihan väärä paikka etsiä. Ensin aloitetaan hoidon tarpeen arviointi ja määrittely aina avohoidon puolelta, ei erikoissairaanhoidosta.
Okei, eli apua ilmeisesti mahdollista saada. Kiitos.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksesta. Minua kuitenkin mietityttää että ohjaa eteenpäin minne, jos jatkohoito on tarkoitettu vaikeasti masentuneille?
ap
Eiköhän se hoidon tarve arvioida jokaisen kohdalla erikseen. Harva lievästi tai keskivaikeasti masentunut tarvitsee erikoissairaanhoidon palveluita. Monille riittää pelkkä lääkitys ja keskusteluapu, toisille riittää pelkkä lääkitys ja osa ohjataan terapiapalveluiden piiriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Eiköhän se hoidon tarve arvioida jokaisen kohdalla erikseen. Harva lievästi tai keskivaikeasti masentunut tarvitsee erikoissairaanhoidon palveluita. Monille riittää pelkkä lääkitys ja keskusteluapu, toisille riittää pelkkä lääkitys ja osa ohjataan terapiapalveluiden piiriin.
keskusteluapu missä, jos ei psykiatrialla? ei koske minua mutta kiinnostaa... yleislääkärikö kanssa käydään juttelemassa?
ei ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
keskusteluapu missä, jos ei psykiatrialla? ei koske minua mutta kiinnostaa... yleislääkärikö kanssa käydään juttelemassa?
ei ap
Riippuu tarpeesta. Moni kunta tarjoaa perusterveydenhuollon puolella mm. psykologin ja psykiatrisen sairaanhoitajan palveluita, lääkkeet määrää niitä tarvittavaksi katsoessaan lääkäri. AP puhuu ilmeisesti Matinkylän tai Leppävaaran mielialahäiriöpoliklinikasta, nämä siis aiemmasta poiketen erikoissairaanhoitoa ja vain lähetteellä jos lääkäri kokee potilaan tarvitsevan astetta intensiivisempää, pitkäkestoisempaa tai muuten ''vaativampaa'' hoitoa.
hyvä että jaksoit kantaa huolta ystävästä moni ei uskalla hakea apua yksin =(
Aina ei hoideta, ainakaan Helsingissä. Oon yrittänyt käydä TK-lääkärillä, kysyi otanko lääkkeitä, sanoin etten mielelläni. Tohtori käski soittelemaan jos tilanne pahenee ja sanoi sitten heipat. Olisin kaivannut keskusteluapua, olisi kuulemma pitänyt suostua lääkkeisiin ennen sitä.
Aikuissosiaalikeskus Emppu, sinne voi kävellä sisään ihan aikaa varaamatta ja saada maksutonta apua helposti. Suosittelen. Löytyy Matinkylästä.
Masentuneen sairaudentunto on usein aika vahva (tuntee ja tietää ettei kaikki ole ok) toisin kuin monissa muissa psyykkisissä sairauksissa. Eli mikset anna ihmisen itse tulkita hoidontarvettaan? Ei kaikki halua pälpättää terapeutin kanssa tai lääkitä aivojaan, joten anna olla.
Heidät pistetään mieli laitokseen ja siellä pannaan sitten pakkopaita ja laitetaan lepo side ettei pääse itseänsä vahingoittamaan ja sitten laitetaan lääkitys esim diapam ja tenox että saadaan pään häiriöt aisoihin ja laitetaan terapia sitten ja sähköshokit!
Mä käyn Ison omenan mielenterveysklinikalla yksilökäynneillä. Maksuton, ihana henkilökunta ja henkilökohtainen hoitosuunnitelma. Vinkkaa sukulaismiehelle, kannattaa ainakin käydä tutustumassa.
Laitetaan porukassa kiertämään kehää kaupunginsairaalan edustalla olevalla nurmikentällä. Lääkintänä buranaa.
Vierailija kirjoitti:
Mä käyn Ison omenan mielenterveysklinikalla yksilökäynneillä. Maksuton, ihana henkilökunta ja henkilökohtainen hoitosuunnitelma. Vinkkaa sukulaismiehelle, kannattaa ainakin käydä tutustumassa.
mun tuttu kanssa täällä yhdessä ns. kuntoutusryhmässä tms. mukana, on kehunut
vaikka just lähtee sieltä terveyskeskuksesta liikkeelle