APUA MASENNUKSEEN!
Mistä saisi apua masennukseen? Minne voisin mennä puhumaan? En haluaisi lähteä yksityiselle asemalle maksamaan isoja summia.. Onko mahdollista saada ilmaista palvelua jostain ja mieluiten joltain semmoiselta ihmiseltä joka voi määrätä rauhoittavia lääkkeitä?
Kommentit (13)
Ota yhteys terkkariin. Sieltä saat varmaan lääkärinajan jossa kartoitetaan, kerrotaan miten edetään, ehkä laittaa lähetteen paikkaan x kuten psyk polille. Ilmaista on, paitsi lääkäreiden lausunnot. Minä olen itse saanut aivan ihanan hoitajan julkiselta puolelta.
Tsemppiä. Ota yhteys terkkarin ajanvaraukseen ja kerro tilanne.
Rauhoittavia taitaa saada vain kunnallisen/yksityisen puolen lääkäreiltä. Keskisteluapua taas on tarjolla ilmaiseksi muutamia kertoja ainakin isommissa kaupungeissa erilaisten mielenterveystyöhön keskisttyneiden järjestöjen kautta (esim. Kriisikeskuksista: http://www.mielenterveysseura.fi/fi/tukea-ja-apua/kasvokkain/kriisikesk…). Ja sitten on vielä monia auttavia puhelimia jos on sellainen olo että pelkkä puhelimessa puhuminen riittää.
Tk:n polimaksuista en tiedä mutta siis psyk.polin käynnit ilmaisia. 2
Vierailija kirjoitti:
Alkosta.
Mulla ainakin alkoholi vetää mielen tavallista matalammaksi moneksi päivää. Liittynee välittäjäaineisiin, serotoniintasot taitaa tipahtaa alkoholin takia... Ryypiskely on kivaa, mutta sen jälkeiset olot ei, vaikkei mitään krapulaakaan saisi aikaiseksi.
Psykiatrian poliklinikka. Ei maksa mitään. Soita ja sano että nyt tuntuu että on saatava jutella jonkun kanssa.
Lääkitys ei ole oikea tapa hoitaa mielen vaikeuksia paitsi väliaikaisena hätäapuna. Itse suosittelen Sinulle näin aluksi joka päivä vähintään tunti ulkoilua raikkaassa syyssäässä. Mene vaikka johonkin rannalle ihastelemaan kaunista luontoa ja lintuja. Metsä on kaikista paras terapiamuoto sillä se on luonnon oma tasapainottaja ja parantaja, vieläpä ilmainen. Tarvitset vain hyvät lenkkarit ja lämmintä vaatetta päälle. Mieli tarvitsee tasapainotusta tällaisen yhteiskunnan keskellä. Myös riittävän kevyt mutta ravitseva ruokavalio on tärkeä. Juo paljon vettä. Jos syöt jatkuvasti huonosti ja raskaita aterioita vetää se mielenkin matalaksi. Itseäni helpottaa myös kauniin ja rauhallisen oman mielimusiikin kuuntelu. Lemmikit ja muut eläimet ovat myös oivia terapeutteja. Ne eivät tuomitse sinua mistään tekemisistäsi tai tekemättä jättämisistäsi vaan rakastavat sinua huolella ja juuri sellaisena kuin olet. Mitä jos oppisit olemaan turhan ankara itsellesi ja näkemään myös valoa varjon keskellä? Tsemppiä!
Kerron vain oman kokemukseni. Minulle ei auttanut terapiat, lääkkeet, hoidot, ei mikään. Lopulta olin ns toivoton tapaus. Kunnes viimeisenä oljenkortena otettiin äärimmäisen puhdas ravinto ja liikunta. Alkuun 10 min kävelyä tai edes minuutti ulkona. Vuodessa kaikki oireet poistui ja olen rakentanut elämäni uudelleen ihan normaaliksi. 15 vuotta kärsin masennuksesta turhaan.
Kiitos kaikille vastanneille. Otan heti huomenna yhteyttä tuonne psykiatrian poliklinikalle! Toivottavasti saan asiat kuntoon. Semmoista vielä haluaisin kysyä, että jääkö noista psykiatrilla käynneistä merkinnät joihinkin rekistereihin, jotka voisivat vaikuttaa esim. työnhakuun jollekkin alalle missä tarkistetaan rikosrekisteri, kuten esim. turvallisuusala? Rikoksia siis en ole tehnyt, mutta ajattelin että jos niissä näkyy, että minulla on ollut ongelmia ja olen joutunut käymään psykiatrilla. -AP
Meditaatio, voima asuu Sinun sisälläsi, herätä Sielusi laulu. Olet osa Kaikkeutta.
Asun oulun suunnalla.-AP