Ammattikorkea on yhtä lastentarhaa
Suoraan sanottuna v*tuttaa. Tunneilla ei kuule opettajan puhetta eikä tuntitehtäviin pysty keskittymään kun nämä "aikuiset" pissikset kiljuvat, karjuvat, huutavat, rellestävät, kiroilevat ja käyttäytyvät kuin apinat tunneilla. Kyse on ETENKIN tytöistä, pojat ovat hieman rauhallisempia. Sanoisin, että ainakin yhdeksän kymmenestä tytöstä käyttäytyy tällä tavalla. Opettajiakin ottaa päähän ja yrittävät sanoa asiasta, mutta eivät nämä prinsessat kuuntele. Itse olen kymmenisen vuotta vanhempi kuin nämä suoraan lukiosta/amiksesta tulleet eikä kukaan minun ikäiseni tai vanhempi käyttäydy noin. Ei meillä lukiossakaan käyttäydytty noin. Mikä on mennyt pieleen näiden ihmisten elämässä, kun käyttäytyvät KORKEAKOULUSSA noin epäkunnioittavasti ja häiritsevästi? Eikö nykyään lukiossa pidetä kuria? Vai pitääkö syyttää vanhempia? Vai kenties litkitty liikaa energiajuomaa läpi teini-iän? 19-20-vuotiaana pitäisi olla jo jonkinlaiset käytöstavat!
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakkohan vammaisillekin on olla jotain koulutusvaihtoehtoja. Jos vapaaehtoisesti sellaiseen oppilaitokseen hakeutuu, niin täytyy ymmärtää, että meteliä tulee varmasti olemaan, sillä kaikkien kognitiiviset taidot eivät ole siellä sillä tasolla, että osaisivat hallita tunteitaan.
t. yliopisto-opiskelija
Kauppakorkea vai teknillinen? (villi veikkaus ylimielisyydestä päätellen)
Pieleen meni. Valtiotieteet, Turun yliopisto.
Hitsit.
Turun humanisti
Sama homma valitettavasti yliopistossa, ainakin lto-opiskelijoiden kesken. Valtaosa oman ryhmäni opiskelijoista on 95-97-syntyneitä, ja suurimman osan ajasta tuntuu kuin olisi yläasteella. Luennoilla kikatetaan ja supistaan ja otetaan snäppejä, luennoitsija joutuu huomautteleemaan häiriöstä ym. Lisäksi muodostetaan tiiviitä, syrjiviä porukoita, ja jos erehdyt puhumaan väärälle posselle tai yrität istua samaan pöytään ruokalassa, sinulle osoitetaan heti, ettet ole tervetullut. Ja osa tuntuu olevan koulussa vain bilettääkseen, eikä lasten kanssa työskentely oikeasti kiinnosta hevonvittuakaan.
Vierailija kirjoitti:
Herää kysymys, että onko jonkun mielestä siis todellakin vielä 2010-luvulla unelmaopiskelija sellainen, joka istuu hiljaa ja omaksuu vaan kaiken mitä opettaja suustaan viitsii lasketella? Eipä ihme, ettei Suomessa tapahdu mitään kehitystä...
Olen suorittanut yliopistotutkinnon 20 vuotta sitten, ja kyllä jo silloin kannustettiin voimakkaasti kyselemään ja keskustelemaan opetuksesta.
Eivät nämä häiriköt kuuntele opetusta tai kysele opettajalta. He juttelevat kovaäänisesti keskenään esim tähän tyyliin "siis Lasse oli niin kännissä siel baarissa ja sit se lähti jonkun ämmän mukaan omg"
Vierailija kirjoitti:
pulutossu kirjoitti:
Ihan samanlaista se on yliopistossakin.
No eikä ole. En muista kertaakaan olleen mitään tuollaisia ongelmia tty:llä. Joskus laskareissa on jonkun verran ääntä, mutta pääsääntöisesti kyllä puhutaan ihan käsiteltävästä aiheesta eikä muusta.
Eli muiden kokemukset on valhetta? Kyllä tässä moni AMK-opiskelijakin kertoi, ettei ole häiriköihin törmännyt. Valehtelevatko hekin vai valehteleeko ap?
On kyllä ihme käytöstä, muakin suoraan sanottuna v*tuttaisi, jos olisin sun asemassa. No, hoida itse opintosi kunnialla läpi niin pääset työelämään. Jatkona vielä, en ymmärrä, miksi ammattikorkeakouluja aina mollataan. Esim. itse aion jatkaa tradenomista ekonomiksi, myös insinööriksi valmistunut voi hakea jatkokoulutukseen diplomi-insinööriksi. Mielestäni nämä ovat mm. paljon järkevämpiä vaihtoehtoja kuin joku valtiotieteiden opiskelu, olen itsekin lukenut mm. Models of Democracy -kirjan läpi, mutta valtiotiede ei ole oma juttuni, opiskelu on aivan liian kuivaa eikä työllistymisestä mitään takeita.
Vierailija kirjoitti:
On kyllä ihme käytöstä, muakin suoraan sanottuna v*tuttaisi, jos olisin sun asemassa. No, hoida itse opintosi kunnialla läpi niin pääset työelämään. Jatkona vielä, en ymmärrä, miksi ammattikorkeakouluja aina mollataan. Esim. itse aion jatkaa tradenomista ekonomiksi, myös insinööriksi valmistunut voi hakea jatkokoulutukseen diplomi-insinööriksi. Mielestäni nämä ovat mm. paljon järkevämpiä vaihtoehtoja kuin joku valtiotieteiden opiskelu, olen itsekin lukenut mm. Models of Democracy -kirjan läpi, mutta valtiotiede ei ole oma juttuni, opiskelu on aivan liian kuivaa eikä työllistymisestä mitään takeita.
Tekniikan kandin tutkinto on 180 noppaa, kun insinöörin tutkinto 240 noppaa. Insinöörin tutkinto+DI perään tekee yhteensä 360 noppaa. On siis koulutuspohjana hitusen laajempi, kuin tekniikan kandi+tekniikan maisteri. Toki vaativuustaso tekniikan kandin tutkinnosa on aivan eri kuin inssin. Ja osaaminen luonnollisesti ratkaisee, ei noppien lukumäärä
AMKin tasosta sen verran että olen erään tekniikan alan opiskelijan opinnäytetyön lukenut jonka sisällöstä suuri osa oli kopioitu jostain ja opiskelijan itse kirjoittama osuus vilisi mm. selviä yhdyssanavirheitä.
Opinnäytetyön sisältönä oli muistaakseni yhden mitta-anturin tai vastaavan asentaminen muutoin valmiiseen järjestelmään. Kuitenkin opiskelija oli kirjoittanut opinnäytteeseen että järjestelmässä oli ollut ongelma jota hän ei osannut ratkaista ja oli pyytänyt apua siihen laitoksen työntekijältä. Seuraavassa lauseessa luki jotain että kun hän seuraavan kerran palasi asian pariin niin kyseinen työntekijä oli ongelman ratkaisemisen lisäksi jo valmiiksi asentanut kyseisen anturin :D
Eli siis opiskelija oli käytännössä kopioinut netistä tekstiä ja kirjoittanut vähän siitä mitä hänen olisi pitänyt tehdä mutta ei osannut ja sitten seuraavaksi "asiaan palatessa" homma olikin tehty hänen puolestaan.
Tosin, ei kaikki ole huonoja vaan joukossa on oikeasti hyviäkin opiskelijoita. Mutta nämä vaan kertoo siitä, että AMK on _mahdollista_ läpäistä hyvinkin olemattomin suorituksin. AMKissahan kurssit menee helpommin läpi kuin lukiossa. Lukiossa yleisesti vaaditaan 50% läpipääsyraja kokeisiin mutta AMKissa tuntuu riittävän 1/3 pisteistä, jotka voi kerätä sitten "sieltä ja täältä".
Jos vähän yritän tuota tehtävää ja saan siitä pari osapistettä ja toisesta vähän lisää jne. kurssi on mahdollista läpäistä vaikka käytännössä ollaan ihan pihalla ja edes perusasioita ei välttämättä ymmärretä.
AMK:saa on valtavat tasoerot. Jos menee sellaiseen jonne pääsee helposti sisälle, niin toki opiskelija-aineskin on sitten ei-niin-ykköstykkejä.
AMK löytyy joka kaupungista. Isoimmissa kaupungeissa on useampia. Ei ne kaikki ole saman tasoisia.
Ehkä se "riekkuminen" juontuu niistä lukuisista ryhmätöistä? On totuttu höpisemään ja jakamaan ajatuksia porukalla, ja sitten ko.tapa ilmenee myös niillä harvinaisilla lähiopetustunneilla?
Mun kanssa monella samalla luennolla on niin ärsyttävä neljän ämmän porukka, koko ajan tasaista mutinaa ja kikatusta oli aihe mikä tahansa - mutta silloin kun joku heistä pitää esitelmää niin auta armias jos joku uskaltaa päälle puhua... Sivistymättömiä apinoita joissa alkaa Pistoilla juokseminen näkyä naamassa ja vyötäröllä...
En jaksa itsekään aina kuunnella, eivät kaikki kurssit ole mielenkiintosia, mutta muiden häiritsemisen sijaan näprään puhelintani. Haitta kohdistuu ainoastaan minuun ja omaan oppimiseeni.
Vierailija kirjoitti:
Liiketaloutta opiskelen minäkin, arvostetussa amk:ssa. Suurin osa naisista on ihan bimboja. Ei siinä mitään, mutta olisivat sitten bimboja hiljaa.
Vai että oikein "arvostetussa amk:ssa" :D
Lensi kyllä kahvit nyt näppäimistölle melko pahasti xD
Vierailija kirjoitti:
AMKin tasosta sen verran että olen erään tekniikan alan opiskelijan opinnäytetyön lukenut jonka sisällöstä suuri osa oli kopioitu jostain ja opiskelijan itse kirjoittama osuus vilisi mm. selviä yhdyssanavirheitä.
Opinnäytetyön sisältönä oli muistaakseni yhden mitta-anturin tai vastaavan asentaminen muutoin valmiiseen järjestelmään. Kuitenkin opiskelija oli kirjoittanut opinnäytteeseen että järjestelmässä oli ollut ongelma jota hän ei osannut ratkaista ja oli pyytänyt apua siihen laitoksen työntekijältä. Seuraavassa lauseessa luki jotain että kun hän seuraavan kerran palasi asian pariin niin kyseinen työntekijä oli ongelman ratkaisemisen lisäksi jo valmiiksi asentanut kyseisen anturin :D
Eli siis opiskelija oli käytännössä kopioinut netistä tekstiä ja kirjoittanut vähän siitä mitä hänen olisi pitänyt tehdä mutta ei osannut ja sitten seuraavaksi "asiaan palatessa" homma olikin tehty hänen puolestaan.
Tosin, ei kaikki ole huonoja vaan joukossa on oikeasti hyviäkin opiskelijoita. Mutta nämä vaan kertoo siitä, että AMK on _mahdollista_ läpäistä hyvinkin olemattomin suorituksin. AMKissahan kurssit menee helpommin läpi kuin lukiossa. Lukiossa yleisesti vaaditaan 50% läpipääsyraja kokeisiin mutta AMKissa tuntuu riittävän 1/3 pisteistä, jotka voi kerätä sitten "sieltä ja täältä".
Jos vähän yritän tuota tehtävää ja saan siitä pari osapistettä ja toisesta vähän lisää jne. kurssi on mahdollista läpäistä vaikka käytännössä ollaan ihan pihalla ja edes perusasioita ei välttämättä ymmärretä.
Tämä. Turhautuminen omalta osalta iski kemian luennolla, kun opettaja kysyi monelleko Avogadron vakio on aivan uusi käsite. Monen monta lapaa nousi pystyyn. Eipä tuonne sitten jaksanutkaan mennä, kun laskut on lähinnä ammattikoulutasoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Turhautuminen omalta osalta iski kemian luennolla, kun opettaja kysyi monelleko Avogadron vakio on aivan uusi käsite. Monen monta lapaa nousi pystyyn. Eipä tuonne sitten jaksanutkaan mennä, kun laskut on lähinnä ammattikoulutasoa.
Muistaakseni avogadron vakiota ei käsitelty lukion pakollisessa kemian kurssilla. Eli siis ihan sama tilanne olisi voinut tapahtua myös yliopistolla. Toisaalta en väitä, että yliopiston peruskurssit eivät olisi huomattavasti vaativampia. Luultavasti luennoitsija olisi todennut, että kerratkaa illalla kotona ja jatkanut asiaansa.
Entäpä sitten nämä ls-mammat jotka tuovat juuri syntyneen lapsen tunneille mukaan? Opiskelurauha pitäisi olla muille ilman että vauva itkee ja sitä hoidetaan koulussa. Vastasyntyneen vauvan ja äidin paikka on kotona!
Vierailija kirjoitti:
Sama homma valitettavasti yliopistossa, ainakin lto-opiskelijoiden kesken. Valtaosa oman ryhmäni opiskelijoista on 95-97-syntyneitä, ja suurimman osan ajasta tuntuu kuin olisi yläasteella. Luennoilla kikatetaan ja supistaan ja otetaan snäppejä, luennoitsija joutuu huomautteleemaan häiriöstä ym. Lisäksi muodostetaan tiiviitä, syrjiviä porukoita, ja jos erehdyt puhumaan väärälle posselle tai yrität istua samaan pöytään ruokalassa, sinulle osoitetaan heti, ettet ole tervetullut. Ja osa tuntuu olevan koulussa vain bilettääkseen, eikä lasten kanssa työskentely oikeasti kiinnosta hevonvittuakaan.
Aika jännä, eli moni tullut suoraan lukiosta jos ovat 97. Vain vähemmistö ylioppilaista on yleensä jatko-opinnoissa saman vuoden syksyllä. No sen ikäiset ovat 18-19v teinejä eivätkä mitään aikuisia ja se näkyy heidän käytöksessään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä.
Minä opetan amk-linjalla, johon vain joka yhdeksäs hakija pääsee sisään. Keskiarvo on ysin pintaan, ja matikkaa pitää osata. He eivät ole koulumittarilla ja akateemiselta älykkyydeltään yhtään tyhmempiä kuin yliopistossakaan olijat.
Kaipa se vain niin on, että nuori vain on lapsellinen?Yliopistossa en ainakaan ole kolmen vuoden aikana törmännyt samaan. Usein tuntuu, että nuoret ns. juuri lukiosta päässeet käyttäytyvät paremmin kuin vanhemmat aikuisopiskelijat. Eivät hekään luennoilla mitään mölise, mutta keskeyttävät luennoitsijan puheen usein, tarttuvat epäolennaisiin seikkoihin ja tekevät myös selväksi sen, ettei oikein mitkään pienryhmäaikatulut yms. sovi koska heillä on perhe ja töitä. Niin on monilla nuorillakin mutta opiskelu otetaan ehkä jotenkin vakavammin.
Hirveää yleistämistä, tiedän, lähinnä koitan tässä alleviivata sitä että nuorimmat opiskelijat käyttäytyvät yliopistossa erityisen hyvin. En tiennyt että AMKissa on niin erilaista.
Olen huomannut saman yliopistossa vanhemmista opiskelijoista. Monilta puuttuu tietty kunnioitus luennoitsijaa kohtaan, pidetään itseä jotenkin tasavertaisena iän takia vaikka kyllähän alan ammattilaisen auktoriteettia pitäisi vähän kunnioittaa. Keskeytetään ja parhaimmillaan jopa kiukutellaan kun "en minä töistä pääse önnönnöö". Senkin asian voisi sanoa luennon jälkeen suoraan opettajalle eikä kesken kaiken. Tuntuu hieman tärkeilyltä korostaa omaa työssäkäyntiä.
Yhdessä ryhmätyössä yks toista tutkintoa tekevä janari otti heti pokkana johtajan roolin kun "hän on ollut työelämässä ja tietää näistä asioista enemmän". Naaman ilme sillä muuttui kun työn loppuvaiheessa kävi ilmi että olen häntä 4 vuotta vanhempi ja ollut kauemmin työelämässä. Sellainen pätemisen fiilis jää monista aikuisopiskelijoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
pulutossu kirjoitti:
Ihan samanlaista se on yliopistossakin.
No eikä ole. En muista kertaakaan olleen mitään tuollaisia ongelmia tty:llä. Joskus laskareissa on jonkun verran ääntä, mutta pääsääntöisesti kyllä puhutaan ihan käsiteltävästä aiheesta eikä muusta.
Eli muiden kokemukset on valhetta? Kyllä tässä moni AMK-opiskelijakin kertoi, ettei ole häiriköihin törmännyt. Valehtelevatko hekin vai valehteleeko ap?
Ei. Vaan kyllähän se jotain kertoo, että hyvin harva yo-opiskelija tuollaista kokee kun taas joka toinen amkilainen tuntuisi valittavan huonosta opiskelijamateriaalista.
Miesvaltaisella alalla ainkin oli luennoilla aina hiiren hiljaista.
Jaa ei meillä kyllä ollut. Joskus perjantai-iltapäivisin saattoi penskoilla lähteä vähän mopo käsistä, mutta kun kohteliaasti vihjaisi että joitakin kiinnostaa se opetuskin niin rauhoittuivat kyllä. Ehkä AP on joku tälläinen rassukka, joka ei uskalla itse sanoa mitään vaan passiivisagressiivisesti vain kärsii tilanteesta.
AMK:n 31-34v käynyt.
Nooh, en mainitse koulua tässä, mutta alkaa vaikuttaa siltä, että mulla on käynyt vain huono tuuri sen suhteen minkä porukan joukkoon olen päässyt opiskelemaan. Niin moni muu täällä kertonut, että heillä suht rauhallista tunneilla amk:ssa. Toki voi muutaman sanan vaihtaa esim kuiskaten vierustoverin kanssa vaikka opettaja puhuu, mutta sellainen että puhutaan open kanssa kilpaa tai peräti huudetaan "v*ttusaatana mä en tajuuuu" ovat meillä jokapäiväistä.