"Suurimmalla osalla naisista on väärän kokoiset rintaliivit"
Ennen naureskelin näille jutuille, kunnes menin liiviliikkeeseen. Käytin ennen kokoa 75-80C tai D. Nyt kokoni on 70G/H. Ja ei, en käynyt Changessa. Ennen minulle oli normaalia, että rintsikoiden olkaimia kuuluu nostaa yhtenään takaisin olkapäille päivän mittaan, ja liivit olivat ylipäänsä epämukavat kapistukset. Nykyään niiden olemassaolon voi unohtaa. Naiset, käykää mittauttamassa itsenne erikoisliikkeessä!
Kommentit (158)
Mulla 65 d tuntuu ja näyttää hyvin sopivalta joka puolelta, vaikka selän takaa menee ympärysmitan väliin enemmän kuin kaksi sormea. En viitsi ostella tai mittaillakaan liivejä kun paino hieman heittelee (+-4 kg) ja tissit ovat ensimmäinen asia johon heittely vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No joo, voi olla että mulla on väärän kokoiset kun on 75B. Olen kokeillut ympärysmittaa 70, mutta se on aivan liian kireä, puristaa niin että sattuu. Toisaalta isompi kuppi jää tyhjäksi eikä tue rintaa yhtään.
Suurin syyhän siihen, että olkaimet tippuu, on se että niitä ei pysty säätämään tarpeeksi lyhyeksi. Monissa rintsikoissa säätövaraa on vain about 8 senttiä. Aivan kuin rinnat olisi jossain navan tienoilla...jos olisivat, niin taitaisi olla enää myöhäistä tukea liiveillä? Tämä olan ja rintaliivien alaosan välinen suuri korkeus on aina ollut suuri ihmetyksen aihe mulle. Suuresta säätövarasta ei ole mitään haittaa, mutta liian pienestä on. Miksi sitä säätövaraa ei siis voi niihin olkaimiin jättää tarpeeksi?
Jos olkaimet tippuu, ei suurin syy todellakaan ole niiden säätövara vaan väärin valittu ympärysmitta. Eli liian suuri ympärys. Jos kokeilee pienempää ympärysmittaa ja isompaa kuppia ja kuppiin jää esim kupin yläosaan tyhjää, kannattaa kokeilla toisen mallista kuppia. Erityisesti kokonaan topatut kupit sopivat aika harvalle täydellisesti ja tyypillisesti niihin jää yläosaan tyhjää tilaa.
En usko, että tuo pitää paikkansa kohdallani. Kerroinhan jo, että olen kokeillut myös pienempää ympärystä (75:n tilalle 70 joka puristaa ja ahdistaa). Hengitän syvään ja minulla on hyvä ryhti, en siis ole lysyssä vaan rintakehä on auki. En kestä liian kireää ympärysmittaa, 75 on juuri hyvä ja siinähän on yleensä säätövaraa kolme paikkaa ympäryksen suhteen.
Ongelma todella on olkainten säätövaran vähyys, siis että niitä ei saa tarpeeksi napakaksi, etteivät luisuisi olkapäiltä. Olen kokoa 32, jopa vähän pienempi, ja pituudeltani 154 cm. On aivan luonnollista, että minulla olan ja rintaliivien alaosan pituus pitää olla lyhyempi kuin jollain 170-senttisellä. Vaikka ostaisin 65-liivit, olkaimet ei pysy paikallaan.
Tämä ongelma ei ole pituudesta kiinni, vaan vartalon mallista. Olen pidempi ja rinnanympärysmittani on isompi, mutta minulla on sama ongelma. Olen harteikas, joten olkaimet eivät valu - ne vain ovat liian pitkät ja tissit roikkuvat navassa useimmissa liivimalleissa. Ympärystä ei ole varaa kiristää yhtään, ellen halua päänsärkyä ja painaumia, eikä se sitä paitsi edes auttaisi. Kun rinnat ovat mallia löysä hernepussi, sellaista ympärystä ei ole, joka ne kohottaisi, vaan kyllä ne ovat ne olkaimet, jotka ainakin minun tissejäni kannattelevat. Ainoa ehkä olisi joku ihan korsettimalli, mutten todellakaan halua hikoilla sellaisessa.
Toivoisin valmistajilta isompaa säätövaraa niihin olkaimiin ympärysmitasta riippumatta. Kyseessä on kuitenkin melko yksinkertainen asia!
Vierailija kirjoitti:
Käytin ennen 75B liivejä joissa ympärys oli ihan liian suuri(nousi selästä kun jouduin kiristämään olkaimia kokoajan), viimeisimmät ostamani liivit ovat 65D ja luulin löytäneeni sopivat mutta niissä taas ympärysmitta puristaa ihan hirvittävän epämukavasti vaikka sormia mahtuu alle, ja tissit tursuaa kupeista kun kumartuu. Sama ongelma 70C rintsikoissa.
Olen luovuttanut ja käytän nykyään H&M 10euron urheilurintsikoita medium tuella ja koossa M. Hyvin istuu ja on mukavat eikä mitään tursua mistään. Samalla kyllä ne vähätkin tissit katoaa mitä minulla on mutta kai se on kestettävä.
Ja ei, en mene mitattavaksi yhtään minnekkään. En pysty käydä edes kampaajalla niin miten pystyisin näyttäämään tissini random kaupantätille.
Mäkin sovitan itse oikean merkin, mallin ja koon. En halua ketään arvioimaan tissejäni. Menisin niin lukkoon, että ostaisin varmaan vääränkokoiset, jos niin neuvottaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla 65 d tuntuu ja näyttää hyvin sopivalta joka puolelta, vaikka selän takaa menee ympärysmitan väliin enemmän kuin kaksi sormea. En viitsi ostella tai mittaillakaan liivejä kun paino hieman heittelee (+-4 kg) ja tissit ovat ensimmäinen asia johon heittely vaikuttaa.
Mä taas huomaan laihtumisen/lihomisen rintsikan ympärysmitan (ala) heittelystä. On muuten hankalaa, jos laihtuu/lihoo, ei ne säädöt riitä. Ja kun lopetin yhden urheilulajini, multa kapeni hartiatkin, jolloin alkoi olkaimet tippumaan ihan eri lailla kuin ennen.
Ostakaa Sloggi-rintaliivit. Parempia ei ole olemassa kun nuo uudet Wow-liivit. Muotoonprässätyt mut niin ohuet että kangas hengittää hyvin eikä hiosta. Tuntuu kuin ei olisi liivejä lainkaan. Mä en suostu enää käyttämään niitä joustamattomia ja puristavia liivejä joita on kaupat pullollaan ( jäykkiä toppauksia ja joustamatonta kangasta, ei niitä voi käyttää).
Liivinympärysjatkopalat on tosi käteviä. Ei liivit heti purista vaikka paino vähän vaihteleekin eikä tarvii heti olla ostamassa uusia liivejä kun lihoo 5kg..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen rampannut kaikki erikoisliikkeet ja sovittanut ja sovittanut ja sovittanut. Mikään ei sovi päälle mukavasti tai siten, että olkaimet pysyisivät paikoillaan. Toki silloin sovittaessa pysyy ja tuntuu hetken mukavaltakin, mutta käytössä, voi helvetti. Tissit tursuaa kumartaessa ja töissä heiluessa olkaimia saa korjailla koko ajan.
Olen tyytynyt sloggin double comfort toppiin ja aion käyttää näitä ikuisesti.
Mitä vittua tuo auttaa, jos kaupasta ei kertakaikkiaan löydy liiviä mikä sopii? Mä voin mitata vaikka maailman tappiin asti näit ja sovittaa, mutta kun ei löydy niin ei löydy! Isoin ongelma on ne olkaimet, ei pysy ylhäällä.
Väärä koko on useimmiten syynä noihin ongelmiin. Toki voi olla että mitkään liivit maailmassa eivät sovi sinulle. Osta olkaimettomat?
Olkaimettomat, just joo. Parempi sitten olla ilman.
Kaikkia kokoja olen kokeillut, ihan kaikkia ja ihan joka kaupassa. Ammatti-ihmisten opastuksella. Ei sovi niin että tuntuis mukavalta ja että olkaimet pysyis paikallaan. Jopa ristiin laitettavat ei pysy. Olen ostanut niitä, mitkä lähinnä tuntuu mukavalta siinä pukukopissa seisoskellessa. Mutta käyttömukavuus, sitä ei ole.
Onneksi löytyi se sloggin double comport toppi, sitä käytän kun en normaaleihin liiveihin sovi.
Jos ristiin laitettavatkaan eivät pysy, ei kyse varmastikaan ole enää väärästä koosta, vaan hartioiden kapeudesta (tai mallista).
Ymmärrän kyllä ettet kovin herkästi enää lähde liivejä etsimään kun olet jo ongelmaasi riittävän hyvän ratkaisun löytänyt - mutta jos nyt joskus vielä kokeilet, kiinnitä malliin ja olkaimien sijaintiin huomiota. Joissain liiveissä olkaimet ovat melkein kainalossa ja toisissa ne ovat keskemmällä. Ei ihme jos kaukana toisistaan olevat nirunaru-olkaimet tippuvat kapeaharteisen olkapäiltä.
https://m.zalando.fi/sloggi-wow-push-up-rintaliivit-sl281a014-j11.htmlLeveä, keskemmällä oleva olkain pysyy paremmin paikallaan. Materiaalin liukkauteenkin kannattaa kiinnittää huomiota.
https://m.zalando.fi/triumph-essential-kaarituelliset-rintaliivit-tr581…Nojoo. En kyllä itsekään ole vakuuttunut että tämä ratkaisisi ongelmaasi jos ristikkäiset olkeimetkaan eivät sitä tehneet. Mutta kuitenkin.
Valuviin olkaimiin auttaa nämä
https://www.lumingerie.fi/olkaintenyhdistaja-silikonia
Koon tarkistaminen olisi kyllä paikallaan jos olkaimet valuu, on yksi klassisista väärän koon "oireista".
Yleensä itsellä tulee säädettyä olkaimet tosi löysälle, en tykkää että ne tuntuu tai painaa. Samoin ympärysmitan säädän aina niin löysäksi että melkein aukeaa itsestään jos alkais jumppaamaan 😊 Eli mulla olkainten valuminen johtuu käyttötavasta, myönnän. Kotosalla ollessa en koskaan käytä liivejä
Vierailija kirjoitti:
En tajua tätä vanity sizing höpinää. Ei kai kovinkaan moni mainosta rintaliivikokoaan muille ihmisille? Sama kai se mitä kokolapussa lukee, jos liivi on sopiva.
"Käytin ennen kokoa 75-80C tai D. Nyt kokoni on 70G/H."
Ketjun avausviesti, toinen lause.
Vierailija kirjoitti:
Aika huvittavaa muuten.
Tässäkin wikissä http://bustyresources.wikia.com/wiki/Bra_sizing_by_country asetetaan UK- ja EU-mitoitusten D-kupit samankokoisiksi, vaikka ylä- ja alapuolella olevat mittanauhat selvästi kertovat muuta (EU-D 19 cm, UK-D 4 tuumaa)
Ei niitä aseteta saman kokoisiksi, vaan siinä näytetään sen mittanauhan avulla niiden kokoero. Niin minä sen ainakin ymmärrän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika huvittavaa muuten.
Tässäkin wikissä http://bustyresources.wikia.com/wiki/Bra_sizing_by_country asetetaan UK- ja EU-mitoitusten D-kupit samankokoisiksi, vaikka ylä- ja alapuolella olevat mittanauhat selvästi kertovat muuta (EU-D 19 cm, UK-D 4 tuumaa)
Ei niitä aseteta saman kokoisiksi, vaan siinä näytetään sen mittanauhan avulla niiden kokoero. Niin minä sen ainakin ymmärrän.
Se todetaan siinä tekstissäkin taulukon yläpuolella:
Since one inch does not equal two centimeters, but, rather, 2.54 centimeters, there is great discrepancy between the systems, which becomes more exaggerated as cup sizes increase.[3]
Mistä johtuu, että rinnat pullistuu päivän mittaan hiukan kuppien yläosan yli? Liivit kuitenkin tuntuvat istuvan ihan hyvin, kaarituet ovat kohdallaan enkä usko, että voisin tiukempaa ympärysmittaakaan valita.
Vierailija kirjoitti:
Mistä johtuu, että rinnat pullistuu päivän mittaan hiukan kuppien yläosan yli? Liivit kuitenkin tuntuvat istuvan ihan hyvin, kaarituet ovat kohdallaan enkä usko, että voisin tiukempaa ympärysmittaakaan valita.
Mahdollisesti liian pieni kuppi, mutta todennäköisempää on sinulle sopimaton malli. Jos rinnat ovat kovinkin löllöt, niin matalasta/syvään uurretusta kupista se tavara valuu ulos joka tapauksessa vaikka koko olisi sopiva. Esim. kumarrellessa rinta valuu ulos kupista, eikä palaa enää siististi "omalle paikalleen".
Vierailija kirjoitti:
Koon tarkistus olisi paikallaan. Esim. lumingerie.fi:ssä on aika hyvä kokolaskuri. Tai sitten menet liiviliikkeeseen mitattavaksi. Usein kuitenkin sattuu niin, että erikoisliikkeidenkin sovittajat eivät ole tehtäviensä tasalla. Minulla monet ovat mitanneet esim ympärysmittaa melko löyhästi paidan päältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika huvittavaa muuten.
No ei se oikein siltä vaikuta. Katson tässä juuri ostamiani liivejä. EU-koko 80E, GB-koko 36 DD. Brittien DD-kupin pitäisi vastata viiden tuuman (n. 12,5 cm) eroa rinnan ja rintakehän ympärysten välillä, eurokokojen E-kupin taas 21 sentin eroa. Selittäkääpä nyt, miten samoissa liiveissä ero voi olla sekä 12,5 cm että 21 cm.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika huvittavaa muuten.
No ei se oikein siltä vaikuta. Katson tässä juuri ostamiani liivejä. EU-koko 80E, GB-koko 36 DD. Brittien DD-kupin pitäisi vastata viiden tuuman (n. 12,5 cm) eroa rinnan ja rintakehän ympärysten välillä, eurokokojen E-kupin taas 21 sentin eroa. Selittäkääpä nyt, miten samoissa liiveissä ero voi olla sekä 12,5 cm että 21 cm.
Minkä merkkiset liivit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika huvittavaa muuten.
Monet valmistajat ovat laiskoja noiden kokomerkintöjen suhteen. Mulla on liivejä, joissa on uk ja eu koko merkitty samalla kirjaimella, mutta toisessa on senttikoko ja toisessa tuuma. Esim 32G/70G, nämähän ovat eri kokoisia näissä mitoituksissa. Periaatteessa pitää tietää minkä minkä maalainen liivivalmistaja ontai mitä mitoitusta käyttää, jotta tietää mitä kokoa liivi oikeasti on. Hankalaa :/
asiaa mutta av nartut ei asiaa kuuntele
Ostan laadukkaita rintaliivejä, ja pyydän myyjiltä aina neuvoa. He tulevat katsomaan sovituskoppiin, että varmasti nyt on oikean kokoiset.
Valuviin olkaimiin auttaa nämä
https://www.lumingerie.fi/olkaintenyhdistaja-silikonia
Koon tarkistaminen olisi kyllä paikallaan jos olkaimet valuu, on yksi klassisista väärän koon "oireista".