Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi köyhä ei saisi tehdä lapsia?

Vierailija
13.10.2016 |

Miksi köyhä ihminen ei saisi tehdä lapsia? näin köyhänä parin lapsen äitinä kyselen.

Kommentit (70)

Vierailija
21/70 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset on niin kallis harrastus ettei mulla niihin ole varaa edes 37ke tuloilla. Itselle riittää mukavaan elämään, mutta ei sillä toisia elätetä.

M30

Vierailija
22/70 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä siis täysin kärjistetty esimerkki, mutta näin itse asiaa mietin ja olen vakaasti sitä mieltä, että yhteiskunnan täytyy puuttua tulevaisuudessa siihen, että kaikki eivät lapsia voi tehdä. Yhteiskunta ei sitä kestä ja se on väärin myös lapsia kohtaan!

Miten asiaan voi muka puuttua? Ihmiset tulevat raskaaksi, vaikka se kiellettäisiin. Mitä sitten tehdään? Köyhien pakkosterilaatiot? Pakkoabortit? Lasten sijoitukset? Ei makseta lapsilisiä luvattomasti hankituista lapsista? --> he ovat entistä huonommassa asemassa.

Ei kuulosta humaaneilta keinoilta, vai mitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/70 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi moni ei tajua että vaikka sille vauvalle saa äitiyspakkauksen, se lapsi tulee myöhemmin paljon kalliimmaksi.

Meillä ollaan tässä nyt taas siinä tilanteessa että kuopuksen luokalla on monta perhettä jotka ilmoittaa ettei heillä ole varaa luokkaretkeen. Yllättäen asuvat kaikki kaupunginvuokra-asunnoissa, isot perheet ja ainakin toinen vanhempi työtön. On ollut niin kauan kuin on perheet tunnettu, siis pitkälti nousukaudesta jo. Pikkusisaruksia on silti tullut. Nyt sitten meidän muiden pitäisi muistaa näitä luokan köyhiä lapsia ja maksaa heidänkin reissunsa. Tosi inhottava tilanne kun eihän se lasten vika tietenkään ole.

Vierailija
24/70 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä köyhänkin perheen lapset voivat olla onnellisia ja hyvinvoivia. En itsekään ole varakkaasta perheestä ja olen silti saanut kaiken tarpeellisen ja ilman mitään sossun tukia. Tasapainoiseen lapsuuteen ei vaadita kalliita laitteita ja merkkivaatteita, mutta perustarpeet lapselle pitää pystyä takaamaan. 

Lähtökohtaisesti kuitenkin lapsia tehdessä pitää myös tiedostaa se, että lapsen kasvattaminen ei ole ilmaista. Tarkoitan tällä sitä, että jos vaikka jo kahden lapsen kanssa tekee tiukkaa, niin kannattaa kolmannen lapsen hankkimista harkita tarkkaan. Ja kyllä koulut tms. kannattaa käydä loppuun ennen perheen perustamista ja kahden työttömän aikuisen talouden kannattaisi hoitaaasiat kuntoon niin, että edes toisella vanhemmalla on työpaikka ennen kuin aletaan toteuttamaan perheenperustamista. Etenkin nykyään kun ei tosiaan tiedä mistä kaikista tuista pihistetään ja voi olla että yhteiskunta vielä nipistää lapsilisistä tms, vaikka sitä tietenkään kukaan ei toivo tapahtuvan.  

Lapset eivät ole pelkästään rikkaiden oikeus, mutta lähtökohtaisesti kuitenkin jokaisen pitäisi pystyä itse lapsensa elättämään. Asia on eri, jos esimerkiksi lapsen syntymän jälkeen jää työttömäksi tms, niin sille ei tietenkään mitään voi. On kuitenkin perheitä, jotka tietoisesti tekevät lisää lapsia, vaikka taloustilanne on jo ennestään huolestuttava. 

Vierailija
25/70 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut lisääntyvät fiilispohjalla.. Tullut huomattua. Minua harmittaa kun olisi ihanaa saada toinen mutta raha mietityttää.. Yksi kaveri saa vanhemmiltaan ruokakasseja viikottain, tuplarattaat maksettiin (lapset pienellä ikäerolla) ja muitakin lasten tarvikkeita maksetaan jatkuvasti. Itsehän en tuollaisia apuja saa vanhemmilta. Ja siis kaveri ei ole yh, en minäkään. Mutta jotkut lisääntyvät huoletta ehkä sen takia kun tietävät että vanhemmat auttavat kaikessa.

Vierailija
26/70 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimusten mukaan lasten ja nuorten syrjäytyminen alkaa, kun lapsella ei ole mahdollisuutta samoihin asioihin ja aktiviteetteihin kuin ikätovereillaan keskimäärin. Köyhäkin voi tehdä lapsia, kunhan huolehtii, ettei lapsi syrjäydy. 

Vierailija
27/70 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

daniel kirjoitti:

Kyllä voi tehdä, kunhan ei toisten rahoilla elätä. Elintason ei tarvitse olla liiankorkea.

Sanokaahan tämä mamuillekin! Voi olla vaan, että sillä ei ole mitään vaikutusta! :D

Vierailija
28/70 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saahan niitä tehdä, ja harva köyhä on alun alkaen köyhä, vaan ongelmaksi tulee työttömyys, sairastuminen tmv.

Mutta jos se köyhyys on tilanteena päällä ja perheessä on jo lapsi tai useampi, niin on melko vastuutonta tehdä niitä lisää, jos ei ole varaa elättää. Mieluummin jakaa ne resurssit niille jo olemassa oleville.

Ymmärrän jopa sen, että biologinen tarve saada se yksi lapsi voi olla henkisesti musertava, mutta lasten määrä pitäisi suhteuttaa niihin tuloihin. Eikä vain vauva-ajan kustannusten perusteella, vaan koululaisten.

Vierailija
29/70 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi köyhä ihminen ei saisi tehdä lapsia? näin köyhänä parin lapsen äitinä kyselen.

Tee ihmeessä lapsia. Suomi tarvitsee lapsia ja elämään kuuluu että perheissä on lapsia.

Yhteiskunnan kuuluu elättää lapsensa ja tehdä sellaisia tulonsiirtoja että näin myös on. Kukaan ei yhteiskunnassa ole vain yksilö, ja jokaiselle syntyvälle yhteiskunnalla on myös odotuksia ja on vaan oikeus ja kohtuus, että yhteiskunta myös osallistuu lapsen elättämiseen.

Vierailija
30/70 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä siis täysin kärjistetty esimerkki, mutta näin itse asiaa mietin ja olen vakaasti sitä mieltä, että yhteiskunnan täytyy puuttua tulevaisuudessa siihen, että kaikki eivät lapsia voi tehdä. Yhteiskunta ei sitä kestä ja se on väärin myös lapsia kohtaan!

Etukäteen anteeksi ohis! Olen osittain kanssasi samaa mieltä siitä, että kaikki eivät saisi tehdä lapsia. Jos hetki leikitään ajatusleikkiä, että vanhemmpiksi kelpaavat ihmiset valikoitaisiin ja lisääntyminen olisi muilta vaikka rangaistuksen uhalla kielletty, niin ongelmaksi muodostuisi, että millä perustein valittaisiin vanhemmiksi kelpaavat. Pitäisikö olla tietyt vuositulot? Tietty ikä? Totta kai tietty koulutus jne. Kuinka mielivaltaiseksi tämä pikkuhiljaa menisi: sinitukkaiset eivät saa lisääntyä, vasenkätiset eivät saa lisääntyä, kristillisdemokraatit eieieieieieiei.... Kuka tai mikä olisi se taho, jolla olisi tarpeeksi viisautta päättää, että tällä hetkellä joku ei olisi valmis vanhemmaksi, palataan parin vuoden päästä asiaan.

Vierailija
31/70 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon matkustellut Riku Rantala on kirjoittanut että ei ole tavannut yhtä lapsivihamielistä paikkaa kuin Suomi.

Helppo yhtyä näkemyykseen kun lukee tätä ketjua ja katsoo peukutuksia.

Vierailija
32/70 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etukäteen anteeksi ohis! Olen osittain kanssasi samaa mieltä siitä, että kaikki eivät saisi tehdä lapsia. Jos hetki leikitään ajatusleikkiä, että vanhemmpiksi kelpaavat ihmiset valikoitaisiin ja lisääntyminen olisi muilta vaikka rangaistuksen uhalla kielletty, niin ongelmaksi muodostuisi, että millä perustein valittaisiin vanhemmiksi kelpaavat. Pitäisikö olla tietyt vuositulot? Tietty ikä? Totta kai tietty koulutus jne. Kuinka mielivaltaiseksi tämä pikkuhiljaa menisi: sinitukkaiset eivät saa lisääntyä, vasenkätiset eivät saa lisääntyä, kristillisdemokraatit eieieieieieiei.... Kuka tai mikä olisi se taho, jolla olisi tarpeeksi viisautta päättää, että tällä hetkellä joku ei olisi valmis vanhemmaksi, palataan parin vuoden päästä asiaan.

Ei se vaadi ydinfysiikkaa. Yksi lapsi maksaa sata tonnia. Sitten vaan katsotaan tulot, varallisuus, terveydentilat, lasketaan tuloennuste esim ammatille, katsotaan onko edellisissä lapsissa esim adhd:ta liikaa suhteessa voimavaroihin jne. Näin adoptiovanhemmille tehdään ihan rutiinisti. Sopisi biolapsiakin hankkiville.

Vierailija
33/70 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en mä ainakaan olis halunnu syntyä köyhään perheeseen niinkuin synnyin. Joudun tekemään paskaduunia koko elämäni että saa laskut maksettua. Jos olisin syntynyt rikkaaseen perheeseen, ei tarvis töitä tehdä.

Vierailija
34/70 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsia saa tehdä niin paljon kuin sielu sietää, kunhan maksaa elättämisen itse. Se ei ole kenenkään muun tehtävä kuin sinun ja lasten isän. 

Kyllä se on aika paljon yhteiskunnankin tehtävä. Onhan meillä ilmaiset neuvolat ja koulut ja päiväkoteihin tulojen mukaiset maksuluokat jne. Lapset ovat meille kaikille tulevaisuuden työntekijöitä ja veronmaksajia.

Vierailija
35/70 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsia saa tehdä niin paljon kuin sielu sietää, kunhan maksaa elättämisen itse. Se ei ole kenenkään muun tehtävä kuin sinun ja lasten isän. 

Kyllä se on aika paljon yhteiskunnankin tehtävä. Onhan meillä ilmaiset neuvolat ja koulut ja päiväkoteihin tulojen mukaiset maksuluokat jne. Lapset ovat meille kaikille tulevaisuuden työntekijöitä ja veronmaksajia.

Ei ole. Iso osa köyhistä vanhemmista opettaa lapsilleen sen saman loisimiselämäntavan kuin heillä itsellään on eli niistä lapsista on vain lisää menoa muille.

Vierailija
36/70 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saa niitä tehdä, mutta on älytöntä odottaa että toiset sitten maksavat ne sinun ja lastesi kustannukset.

Ei se ole lainkaan älytöntä.

Yhteiskunta ei pidä lasta vanhemman omaisuutena. Samoin yhteiskunta määrää vanhemman puolesta millainen elintaso lapsella kuuluu olla. Koska yhteiskunta kerran määrittelee tämän niin on silloin myös velvollisuus avustaa että lapsi pääsee tähän elintasoon ja oloihin.

Vierailija
37/70 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin näiden vastausten perusteella jäi sellainen kuva, että köyhä saa itse loisia valtion (ja muiden) rahoilla, mutta ei saa tehdä lasta, joka elätetään muös tuilla. Eikö tämä ole vähän ristiriitaista? Jokainen lapsi on kuitenkin mahdollinen uusi veronmaksaja!

Itsekin olen köyhästä yh-perheestä, nyt aikuisena minulla itselläni keskipalkkaa hieman parempi palkka, vakituinen työ ja ilolla maksan veroni. Mitään tukea en ole opintotuen lisäksi itse nostanut. Mitä te olisitte hyötyneet siitä, että minä olisin jäänyt perheen köyhyyden takia syntymättä?

Vierailija
38/70 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemman tehtävä on kasvattaa ja kustantaa. Köyhä kykenee yleensä vaan ensimmäiseen (jos siihenkään...)

Vierailija
39/70 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Iso osa köyhistä vanhemmista opettaa lapsilleen sen saman loisimiselämäntavan kuin heillä itsellään on eli niistä lapsista on vain lisää menoa muille.

Suomessa on huomattava määrä perheitä, joissa peruskouluikäinen lapsi on ainut, jonka on aamulla herättävä "töihin." Veikkaan että se antaa tietyn mallin elämään näille lapsille. 

Vierailija
40/70 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näiden lisäksi selvitettäisiin vanhemmiksi haluavien arvot ja moraali sekä kuinka paljon aikoo panostaa lapsen kasvatukseen ajankäytöllisesti jne. Mitäs sitten kun nämä rahalliset ja moraaliset kriteerit eivät täyttyisikään enää muutaman vuoden päästä kun lapset on jo tehty? Silloin lapset täytyisi luovuttaa adoptioon.