Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kunta velvollinen järjestämään koulukuljetuksen

Vierailija
13.10.2016 |

mikäli muutan lapsieni kanssa todella syrjään lähimmästä kylästä? Matkaa kouluun tulisi melkein 40km/suunta. Olisi aivan ihanalla paikalla kaunis talo vuokrattavana edullisesti. Itse olen työttömänä, joten en taloudellisesti enkä myöskään huonon auton kanssa voi kuskata itse lapsia kouluun joka päivä. Pitäisi olla täysin varmaa, että koulukyyti on kotoa asti taattu.

Kommentit (77)

Vierailija
61/77 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On velvollinen järjestämään koulukyydin. Raja on muistaakseni 5km.

Tuokaan raja ei pidä paikkaansa mikäli lapsella on terveydellisiä tai sosiaalisia syitä joiden vuoksi tarvitsee koulukyydin. Asiasta voi tehdä päätöksen koulun henkilökunta ja/tai terveydenhuollon henkilökunta.

Suomessa on liikkumavapaus ja vapaus valita missä asuu. Onnea ihanan, uuden kodin löytymisestä!

Moni muuttaa jo pelkästään taloudellisista syistä hieman syrjemmälle ja kenenkään ei ole pakko omistaa autoa.

Sosiaalisista ja terveydellisistä syistä voi hakea myös soten taksikyytejä mikäli hieman syrjemmälle muuttaa henkilö kenellä on vaikeuksia syystä tai toisesta käyttää pääosin julkista liikennettä (kuten fyysisesti sairas, kenellä ei ole omaa autoa tai ei pysty sellaista ajamaankaan, mutta asioinnit on hoidettava kuitenkin).

Tämän kun olisin aikanaan itse tiennyt niin olisin voinut jäädä muuten niin ihanaan paikkaan asumaan. Muutimme lähemmäs palveluita, mutta sain nuo kuljetukset terveydentilani vuoksi siitä huolimatta.

Mutta keneltä on alapeukuttajien mielestä pois se, että koulutaksi/bussi ottaa yhden lapsen lisää matkan varrella kyytiin?

Olet väärässä. Se, ettei julkisia kulje ei ole peruste sote-kyyteihin. Muutenhan puoli Suomea ajelisi taksilla kunnan piikkiin. Voit katsoa KHO:n päätökset, jos et usko. Vammaisuus on toinen juttu.

Vierailija
62/77 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reilu mutsi! Karkaa korpeen työkkärin ja työpaikkojen "ulottumattomiin" jotta voi askarrella ja toteuttaa maatilafantasiaansa. Tuilla tietenkin, vaikka luuleekin rikastuvansa ns. bisneksillään.

Samalla lapset joutuvat kököttämään autossa pitkiä matkoja ja eristäytymään muista ikätovereistaan :) ai että on sukulaiset? No sehän varmasti riittää lapsille! Onko heiltä edes kysytty haluavatko pelkän askartelevan äidin/muun suvun vai ihan oikeasti kavereita?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/77 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo kyllä siinä pitää olla sellaisessa kunnossa että ei linja-autoon nousemaan pääse että saa taksiseteleitä.  Niitäkin muutaman kuukaudessa.

Lapsia käy sääliksi.  Itsellä oli 15 km koulumatkaa kaupunkiin aikanaan.  Oli vanhemmilla maatila, että tietysti se oli selvä että siellä asuttiin.  Ja olikin ihana paikka järven rannalla vailla huolia.  Kesäisin riitti omalla pellolla työtä eikä koskaan tullut mieleenkään että menisi kesäksi töihin jonnekin kun äiti tarvitsi apua kotona kasvimailla yms.  Eihän sitä rahaakaan tietenkään ollu,t mutta kun ei sitä tarvinnutkaan. Kun mentiin tansseihin, antoi äiti rahaa.

Mutta se koulumatka.  Oli kaksi km ensin käveltävä säällä kuin säällä ja sitten bussilla kouluun jossa odottelua milloin koulu alkaa, koska eihän se heti  alkanut kun bussi saapui kaupunkiin.  Tämä siis keskikoulussa ja lukiossa.  kansakoulussa oli matkaa viisi km ja opettaja kuljetti pikkuvolkkarillaan aamulla klo 8 ja illalla kolmen jälkeen.  Eli kun alalluokilla loppui koulu esim. klo 12 niin silloin käveltiin tuo 5 km ellei halunnut odottaa koululla 3 tuntia kyytiä.  Ja pelotti kulkea kun tiesi missä talossa oli vihainen koira irti joka saattoi juosta sieltä tielle.  Sitten siinä kplmen km:n päässä oli B-mielisairaala ja sieltä oli itsekseen kävelijöitä aina.  Kotoa oli sanottu että pitää sanoa päivää mutta muuta ei saa sanoa vaan mennä reippaasti eteenpäin.  Oli helpotus jos tällainen kävelijä ei tullut vastaan metsäisellä kohdalla.  Yksikin oli sellakinen että aukoi suutaan isolle mutta ääntäkään ei tullut: arvatkaa että siinä riitti lapsella ihmettelemistä mutta heihinkin jotenkin tottui.

Eli neuvo: jos ajattelet vähääkään lapsiasi menet askartelemaan lähelle lasten koulua ja harrastuksia.

Vierailija
64/77 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sitä ennenkin asuttu syrjässä kaikesta ja ihan täysipäisiä aikuisia meistä on tullut!

Vierailija
65/77 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulin kertomaan, että saimme kaikki asiat järjestykseen (mm. koulukyyditykset toimii) ja asumme nyt täällä maalla. Ihanan rauhallista ja terapeuttista :)

Mukavaa talvenjatkoa kaikille palstailijoille!

ap

Vierailija
66/77 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulin kertomaan, että saimme kaikki asiat järjestykseen (mm. koulukyyditykset toimii) ja asumme nyt täällä maalla. Ihanan rauhallista ja terapeuttista :)

Mukavaa talvenjatkoa kaikille palstailijoille!

ap

Lapsiparas. Itsekäs äiti.

Vierailija
67/77 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mikäli muutan lapsieni kanssa todella syrjään lähimmästä kylästä? Matkaa kouluun tulisi melkein 40km/suunta. Olisi aivan ihanalla paikalla kaunis talo vuokrattavana edullisesti. Itse olen työttömänä, joten en taloudellisesti enkä myöskään huonon auton kanssa voi kuskata itse lapsia kouluun joka päivä. Pitäisi olla täysin varmaa, että koulukyyti on kotoa asti taattu.

Kunta voi korvata kuljettamisen myös rahalla ja venhmpi saa järjsetää kyydin.

Miksi lähtisit kiusaamaan lasta syrjäisellä sijainnilla? Koulumatka voi sisältää kuljetuksen lisäksi kilometrien kävelymatkoja ja kymmenien minuuttien odotusaikoja molempiin suuntiin.

Vierailija
68/77 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten lapset on viihtyneet? Ovatko saaneet vielä uusia kavereita? Onko teiltä kuinka pitkä matka lähimpään naapuriin jossa on saman ikäisiä lapsia?

Vierailija
69/77 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut koko ketjua, mutta kyyti on sitten vain peruskoulun ajan.

Vierailija
70/77 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain traumoja siitä syrjässä asumisesta. Ensin kaksi kilsaa umpihankeen, sitten bussilla puoli tuntia, sitten tunnin odottelu, että koulu alkaa. Sama takaisin päin. Aina pimeä ja aina märkä ja kylmä. Koko kouluaikana ei kukaan koulukaveri käynyt meillä.

Vierailija
71/77 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En lukenut koko ketjua, mutta kyyti on sitten vain peruskoulun ajan.

Tuskinpa tällä äidillä on aikomustakaan tarjota lapsilleen sen enempää koulutusta. Lisää korvessa näpertäjiä tuosta vain pukkaa.

Vierailija
72/77 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa ap että asiat järjestyi! Kyllä sitä on muutkin meistä korvessa asuneet, eikä ole tullut vielä mieleen traumatisoitua...! Päivä pitenee jo, sitä on kiva seurata koulukyytiä odotellessa... Ei aina ole "sateista ja pimeää"! :)

73/77 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos koulumatka on yli 5km on kunta velvollinen kyydin järjestämään. Mutta tuo 5km voidaan vaatia eka kulkemaan esim ison tien varteen josta bussi tai taksi hakee. Jos tie on yksityistie, kuten maalla suurin osa niin tienhoitoyhdistys joka tietä huoltaa on velvollinen sen esim auraamaan aamuisin jotta kuljetus onnistuu.

Vierailija
74/77 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, olisi mielenkiintoista kuulla kauanko lastesi koulumatka kestää päivittäin.

Vierailija
75/77 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

40km koulumatka on täällä maaseudulla kohtalaisen lyhyt, minä itse olen valinnut pikku syrjäkylälle muuton. Täällä oli koulu silloin ihan vieressä ja nyt koulumatka on reilusti yli 60km . Meillä toki työt ohjasi asumaan tänne syrjäseudulle, työmatka on lyhyt. Maaseudulla on jotenkin helpompi suunnitella yritystoimintaa. Kunta on velvollinen koulukyydit järjestämään viralliseen osoitteeseen, oli se kuinka syrjässä oli. Onhan tällä kaikella puolensa, lapset oikeasti kärsii pitkästä matkasta väsymyksenä. Tätä kaikkea kompensoi sitten vapaus tehdä sellaisia asioita jotka kaupunkialueella on hankalaa. Lisäksi elinkustannukset on matalammat niin on varaa harrastaa muuta. Pelkkä askartelu ja myyjäisissä kulkeminen ei maaseudullakaan elätä, sen voin luvata aloittajalle!

Vierailija
76/77 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me emme edes asu missään syrjäseudulla vaan noin tunnin matkan päässä Helsingistä. Täällä tuo 40 km koulumatka on aika tavallinen, kouluja kun on lakkautettu vinhaa vauhtia säästöihin vedoten. Viime vuonna havaittiin, että yhden koulun lakkauttaminen maksaa 5 vuoden aikana koulumatkoina enemmän kuin koulun jääminen opetuskäyttöön.

Vierailija
77/77 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On sitä ennenkin asuttu syrjässä kaikesta ja ihan täysipäisiä aikuisia meistä on tullut!

Miksi tällä viestillä jo nyt 7 alapeukkua?

Miksi näitä koulumatkakuljetuksia kyselevät ( ja alapeukuttavat?) sellaiset ihmiset, jotka asuvat kaupungissa puolen kilometrin päässä koulusta, julkisiä kulkee noin 10 minuutin välein ja silti he itse kuljettavat lapset kouluun omalla autolla?

Hienoa kun aloittajan tilanne on järjestynyt hyvin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi neljä