Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kunta velvollinen järjestämään koulukuljetuksen

Vierailija
13.10.2016 |

mikäli muutan lapsieni kanssa todella syrjään lähimmästä kylästä? Matkaa kouluun tulisi melkein 40km/suunta. Olisi aivan ihanalla paikalla kaunis talo vuokrattavana edullisesti. Itse olen työttömänä, joten en taloudellisesti enkä myöskään huonon auton kanssa voi kuskata itse lapsia kouluun joka päivä. Pitäisi olla täysin varmaa, että koulukyyti on kotoa asti taattu.

Kommentit (77)

Vierailija
41/77 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulukyyti kunnan on pakko järjestää. Siinä ei ole epäselvää. Mutta se sinun pitää varmistaa, että kunta hyväksyy tuon talon sinun vakituiseksi asuinpaikaksi. Eli kuten ehkä olet kuullut, niin moni haluaisi muuttaa mökilleen vakituisesti asumaan, mutta se ei ole mahdollista. Mökki on vapaa-ajan asunto ja alue on kaavoitettu vapa-ajan asutukseen, joten siellä ei voi asua vakituisesti. Vapaa-ajanasunnolta ei tietenkään järjestetä koulukuljetusta vaan vakituisesta osoitteesta.

Vierailija
42/77 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo koulutaksi on yksi näistä palveluista, joista on säästetty ja säästetään lisää. ap:n lapset joutuvat talvella ensiksi kinoksissa tarpomaan 0-3 km koulutaksin pysäkille. Ei nimittäin yksityisteitä aurata kukkokuusi jokaisesta korpimutkasta ja ap saisi itse maksaa kotioveltansa se aurauksen aamuisin. Ja se taksi ei tosiaan tule pihasta hakemaan. Myös kunnissa, joissa haja-asutusaluella on paljon omakotitaloja, ei koulutaksi hae lapsia esim. puolen kilometrin välein vaan normaalisti 1-3 km välein. Sinne asti kuskaavat vanhemmat autoilla tai lapset kävelevät maantien laitaa talvella, auraaamattomalla tiellä - koska kukaan ei ole ehtinyt sitä vielä aurata. 

Sitten se kyyti kiertelee poimimassa lapsia sieltä ja täältä. Ja nyt tulee sitten se megabonus. Koulukyytejä on jo kokeiltu yhdistää vanhusten ja vammaisten kyyteihin joissakin kunnissa ja eiköhän tämä yhdisty. Niin siellä sitten matkaa tulee lisää, kun nämä kyytiläiset rollaattorien ja pyörätuolien kanssa haetaan tarvittaessa ihan sisältä asti ja viedään asioimaan ja kyläpaikkoihin perille asti. Mahdollisesti Kela-kyytiläiset sairaatkin voivat tähän tulla jatkossa mukaan.

Eli en lähtisi rakentamaan elämää sellaisten palveluiden varaan, jotka eivät ole totta ja niistä tullaan vielä karsimaan lisää. Jos muutta korpeen lasten kanssa, niin sitten pitää olla sitoutunut tekemään heidän arjestaan mahdollisimman sujuvaan. Eikä vaan itse leppoistaa siellä tuvassa. Ottaisit lapset samantien pois koulusta ja askartelisit koko perusopetuksen heidän kanssaan, niin ei tarttis rampata ja idylli olis täydellinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/77 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä koulu järjestää koulukuljetuksen tuollaiselle matkalle. On vain aika pitkä aika istua bussissa lapsella päivittäin, kun kuljetus ei varmasti mene suoraan vaan kiertää monessa paikassa. Koulumatka odotuksineen kun saa kestää 2,5h.

Koulukuljetuksissa on se huono puoli että ne lähtee heti koulupäivän jälkeen eli lapsi ei voi mennä kaverille, kirjastoon tai jäädä harrastamaan mitään.

Eikö niitä kavereita näe ihan tarpeeksi koulussa? Ja harrastaa voi kotonakin.

Ei. Koulussa istutaan oppitunneilla ja syödään hätäisesti. Ei siellä ole mitään vapaata aikaa. Ja onko ideana että ne lapset sitten 10-12-tuntisen koulurupeaman ja läksyjen päälle myös askartelee? Vai menee pilkkopimeään lenkille?

Onhan. Esimerkiksi välitunnit. Hyvin tunneillakin voi seurustella, jos ollaan samalla luokalla. Ja harratusmahdollisuuksia on monia ilman, että niiden täytyisi aina olla ohjattuja. Ei pelkkä askartelu ja lenkkeily ole ainoita.

10 minuutin välitunnit ei korvaa kaverisuhteita. Eikä ne muut välttämättä edes ota joukkoonsa sellaisia joita eivät muuten näe. Ja vaikka harrastaisit laatesi kanssa siellä avantouintia se ei silti korvaa lapsille niitä kaverisuhteita. Ja ne on koululaisille kaikkein tärkeintä.

Kyllä ne useammalle tuttavalleni ainakin ovat riittäneet. Kotona voi vielä laitella viestiä tai satunnaisesti yökyläillä. Kuinka paljon sitä sitten täytyisi kavereiden kanssa viettää aikaa päivässä, että riittää? :D Eivät kaikki lapset edes jaksa koko ajan toisen seuraa vaan kaipaavat omaa rauhaa.

Sun kannattaa kysyä ihan esim koulupsykologilta, terkalta tai mannerheimin lastensuojeluliitolta tästä kaveriasiasta.

Vierailija
44/77 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä itse pääset sieltä kauppaan tms. jos ei ole autoa käytössä?

Kerroin, että auto on, mutta ei mikään hyvä. Sillä voin tehdä kauppareissun kerran viikossa oikein hyvin. Tulemme hyvin pienellä toimeen, koska teen kaiken mahdollisen itse ja ostan tarvikkeita suoraan tuottajilta. Emme kuluta markettien käytäviä päivittäin. Haluaisin ottaa tuonne maapaikkaan kanoja ja muutamia lampaita ja ehkä myöhemmin muitakin hyödyllisiä kotieläimiä.

Moni vastaaja suree lasteni elämää/harrastuksia täällä vastauksissaan. Ei tarvitse surra. Heillä on seuraa toisistaan ja meillä käy sukulaisia lapsineen. Puuhastelemme paljon yhdessä sisällä ja ulkona. Eikä aina tarvitse olla kokoajan jonnekin menossa.

Lasten ei kuulu kököttää viittä tuntia päivässä koulutaksissa. Se kulkeminen on sairaan raskasta. Ja heillä on oikeus omiin kavereihinsa ja harrastuksiin, muiden kanssa hengailuun. Aivan käsittämätöntä ettet tajua tätä!

Viittä tuntia? Tuollaiseen matkaan luulisi menevän maksimissaan tunti taksilla, vaikka muita tulisikin kyytiin matkan varrelta. Kaverit voivat itse tulla samalla kyydillä vaikka yökyläilemään silloin tällöin tai lapsi voi mennä koulun jälkeen jollekin kaverille yöksi. Esimerkiksi kun minä olin lapsi kävimme kaverini kanssa yhteisessä harrastuksessa joka torstai suoraan koulusta ja sen jälkeen menin hänelle yöksi. Ei syrjässä asuminen poissulje noita asioita. T:umpikorvessa kasvanut

Niin. Ajat ovat muuttuneet. Ne koulutaksit kiertelee. Meidän maallakin 20 kilsan koulumatka kestää kuulemma 1,5 tuntia suuntaansa. Ja miksi kuvittelet että ne siellä koulun lähellä asuvat on kiinnostuneita viikonlopuiksi sinne korpeen, kun heillä ne kaverit asuu vieressä? Eikä koulutaksi kuljeta kaverivierailijoita.

Miten tuo edes on mahdollista? Jos niitä kavereita ei kiinnosta panostaa kaverisuhteeseen, niin eivät taida sitten olla oikeita kavereita. Ja kyllä kuljettaa tapauskohtaisesti.

Vierailija
45/77 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla, että kunta tekee myös lastensuojeluilmoiksen liian kohtuuttomasta koulumatkasta, sosiaalisesta eristämisestä suvusta, kavereista, jne(pykälä löytyy kohdasta lapsen emotionaalinenkalttoinkohtelu)

Jotain rajaa nyt hei näihin teidän harhoihin! Lain puitteissa tapahtuva koulumatka ei ole mikään lastensuojeluilmoituksen peruste. Itse olen kulkenut lapsena koulukyydillä ja oikein mukavaa siellä bussissa oli, ei minkäänlaista kärsimystä. Ja hyvin jaksettiin läksyt tehdä ja kymppejä ropisi minulle ja sisaruksilleni.

Vierailija
46/77 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun pitää kyllä varautua kuskailemaan sillä autonrämälläs myös lasten hammaslääkärireissut yms. Ne ei aina osu koulupäivän ajalle. Ja varmasti ne lapset haluaisi jossain vaiheessa jotain harrastaakin, Aiotko kieltää kaiken kodin ulkopuolisen toiminnan? Lisäksi sun on oltava valmis ottamaan työtä vastaan, jos sitä tarjotaan, eikä se työkään todennäköisesti siitä nurkan takaa löydy.

Vierailija
47/77 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuljin itse kouluun 20 kilsan päähän ikävuodet 10-16. Tarvoin ensin umpihangessa pimeässä kaksi tuntia että pääsin bussipysäkille, siellä värjöttelyä 5-15 minsaa, bussimatka 35 minsaa, minkä jälkeen 45 minsaa odottelua että koulu alkaa. Koulu loppui yleensä 14.00 mistä piti sitten odottaa taas 45 minsaa että bussi lähti. Sitten taas se puolen tunnin kävely. Koulupäivä kesti siis jo kymmenvuotiaana yleensä siis matkoineen 6.30-16.00. Yläluokilla vielä pidempään, pahimmillaan 6.30-18. Päälle läksyt.

Koulussa olin myös yksinäinen koska muut asuivat siinä koulun lähellä ja minä en.

Mitään en harrastanut koska en jaksanut.

Kotiini en esiteininä ja teininä halunnut ketään koska aloin hävetä sitä elämäntapaa ja kotona piileksivää homssuista syrjäytymyttä äitiäni.

Vierailija
48/77 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä itse pääset sieltä kauppaan tms. jos ei ole autoa käytössä?

Kerroin, että auto on, mutta ei mikään hyvä. Sillä voin tehdä kauppareissun kerran viikossa oikein hyvin. Tulemme hyvin pienellä toimeen, koska teen kaiken mahdollisen itse ja ostan tarvikkeita suoraan tuottajilta. Emme kuluta markettien käytäviä päivittäin. Haluaisin ottaa tuonne maapaikkaan kanoja ja muutamia lampaita ja ehkä myöhemmin muitakin hyödyllisiä kotieläimiä.

Moni vastaaja suree lasteni elämää/harrastuksia täällä vastauksissaan. Ei tarvitse surra. Heillä on seuraa toisistaan ja meillä käy sukulaisia lapsineen. Puuhastelemme paljon yhdessä sisällä ja ulkona. Eikä aina tarvitse olla kokoajan jonnekin menossa.

Lasten ei kuulu kököttää viittä tuntia päivässä koulutaksissa. Se kulkeminen on sairaan raskasta. Ja heillä on oikeus omiin kavereihinsa ja harrastuksiin, muiden kanssa hengailuun. Aivan käsittämätöntä ettet tajua tätä!

Viittä tuntia? Tuollaiseen matkaan luulisi menevän maksimissaan tunti taksilla, vaikka muita tulisikin kyytiin matkan varrelta. Kaverit voivat itse tulla samalla kyydillä vaikka yökyläilemään silloin tällöin tai lapsi voi mennä koulun jälkeen jollekin kaverille yöksi. Esimerkiksi kun minä olin lapsi kävimme kaverini kanssa yhteisessä harrastuksessa joka torstai suoraan koulusta ja sen jälkeen menin hänelle yöksi. Ei syrjässä asuminen poissulje noita asioita. T:umpikorvessa kasvanut

Niin. Ajat ovat muuttuneet. Ne koulutaksit kiertelee. Meidän maallakin 20 kilsan koulumatka kestää kuulemma 1,5 tuntia suuntaansa. Ja miksi kuvittelet että ne siellä koulun lähellä asuvat on kiinnostuneita viikonlopuiksi sinne korpeen, kun heillä ne kaverit asuu vieressä? Eikä koulutaksi kuljeta kaverivierailijoita.

Miten tuo edes on mahdollista? Jos niitä kavereita ei kiinnosta panostaa kaverisuhteeseen, niin eivät taida sitten olla oikeita kavereita. Ja kyllä kuljettaa tapauskohtaisesti.

Ei nykyään, koska ne täytetöän sitten vaikka vanhuksilla ja joo, voi tosiaan jäädä ilman kavereita kokonaan.

Vierailija
49/77 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuljin itse kouluun 20 kilsan päähän ikävuodet 10-16. Tarvoin ensin umpihangessa pimeässä kaksi tuntia että pääsin bussipysäkille, siellä värjöttelyä 5-15 minsaa, bussimatka 35 minsaa, minkä jälkeen 45 minsaa odottelua että koulu alkaa. Koulu loppui yleensä 14.00 mistä piti sitten odottaa taas 45 minsaa että bussi lähti. Sitten taas se puolen tunnin kävely. Koulupäivä kesti siis jo kymmenvuotiaana yleensä siis matkoineen 6.30-16.00. Yläluokilla vielä pidempään, pahimmillaan 6.30-18. Päälle läksyt.

Koulussa olin myös yksinäinen koska muut asuivat siinä koulun lähellä ja minä en.

Mitään en harrastanut koska en jaksanut.

Kotiini en esiteininä ja teininä halunnut ketään koska aloin hävetä sitä elämäntapaa ja kotona piileksivää homssuista syrjäytymyttä äitiäni.

Ei kaksi tuntia, vaan puoli tuntia sitä kävelyä.

Vierailija
50/77 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisitko lapsena istua taksissa viisi päivää viikossa ja matkustaa 40 kilometriä suuntaansa? Liikenne on AINA riski.

En suosittele muuttoa.

Vierailija
51/77 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekin ihmettelen sitä miksi koko ajan pitäisi olla jonnekin menossa. Varsinkin lapsena. Huomaa, että suurinosa vastaajista on kaupunkilaisia, kun aina pitäisi olla jotain sosiaalista, rahallista tai ohjattua aktiviteettia.

Minäkin ihmettelen, miksi pitäisi aina olla menossa. Pitkien työpäivien jälkeen olen mielelläni vain kotona, myös viikonloppuina ja lomilla. Mutta meillä asuu myös teini, joka haluaa päästä ihmisten ilmoille, nähdä ja kokea asioita. Hänen mielestään me eletään maailman tylsintä elämää, kun lahnaillaan aina vain kotona. Meillä asuu myös 12 v. poika, joka selvästi ajoittain kärsii siitä, että kaveripiirin muut pojat asuvat kaikki kirkonkylällä ja ovat vapaita liikkumaan keskenään miten milloinkin. Meidän lapsi tarvitsee talvella kyytiä kavereiden luokse, kesällä tuo joutuu pyörällään polkemaan aikamoisia matkoja, jos haluaa kavereita nähdä.

Terveisiä korvesta, vaikkei sentään ihan tiettömien taivalten takaa.

Vierailija
52/77 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsillani koulumatkaa 6 km 200 m.Ensin kävelyä 2 km,sitten taksi noutaa klo 7.10 ja vie koululle,jossa ovat jo 7.20. Koulu alkaa 8.00. Yksi taksi, 60 kuljetettavaa, osa on koululla jo ennen seitsemää.

Vierailija
53/77 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä koulu järjestää koulukuljetuksen tuollaiselle matkalle. On vain aika pitkä aika istua bussissa lapsella päivittäin, kun kuljetus ei varmasti mene suoraan vaan kiertää monessa paikassa. Koulumatka odotuksineen kun saa kestää 2,5h.

Koulukuljetus menee vain kerran päivässä eli jos lapsen koulu loppuu yhdeltä niin kouluauto lähtee kolmen jälkeen kun kaikki ovat päässeet koulusta.  Kiitti äiti, sinua muistetaan vanhempana, kun teit elämän niin h:tin vaikeaksi.

Kun vuokralle voi muuttaa mihin tahansa niin miksi ei ajattele lapsia ja muuta sellaiseen paikkaan jossa lapset voivat käydä harrastuksissa ja pääsevät jopa kävelemällä kouluun ja takaisin.  En ymmärrä tätä 'äidin' itsekkyyttä.  Kaikenlaista sakkia.

Vierailija
54/77 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset voi vielä kulkea niissä hippiäidin tuunaamissa vetimissä, mutta teini tarvitsee muutakin. Ymmärrän että korvessa asutaan esim vanhan sukutilan takia. Mutta tällaista ratkaisua en tajua, koska siinä kaikki lähtee äidin intresseistä, lapset unohdetaan.

Vierailija
55/77 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten kannalta tuo on ihan kammottavaa. Itse olen asunut metsässä ja kulkenut koulutaksilla kouluun ikävuodet 11- 16. Matkaa oli 20 km, mutta siihen meni aamulla 2 tuntia ja iltapäivällä 1 tunti. Aamupäivällä taksi vei linja-autopysäkille, jossa odotettiin tunti ja siitä sitten 40 minuuttia linja-autolla kouluun. Iltapäivällä ei ollut odottelua, joten olin nopeampaa kotona.  

Oma kokemukseni on, että kaikki matkat henkilöautolla saa vähintään tuplata koulukyydillä. Eli jos ajat nyt 40 km 30 minuutissa, koulukyydillä siihen menee ainakin tunti. Ja takaisin sama. Se tekee viikossa 10 tuntia. 

Vierailija
56/77 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaa, että osalla vastaajista (ja ap:lla) ei todellakaan ole käytännön kokemusta noista koulukyydeistä. Homma menee tosiaankin pahimmillaan niin, että ensin kävellään sinne taksin kyytiinottopaikalle, sitten kuljetaan taksilla joku matka ja sitten siirrytään vielä bussiin. Molemmat kulkuneuvot ovat tupaten täynnä lapsia, bussissa joutuu usein seisomapaikalle. Kulkuneuvoissa on sellainen hälinä ja hulina, että mistään läksyjen teosta tai nukkumisesta ei tarvitse unelmoida. Reitin varrelta poimitaan väkeä kyytiin sieltä sun täältä, mikään suora linja ei tosiaan ole kyseessä. Koululla saatetaan olla 50 minuuttia ennen koulun alkua ja tuo aika odotellaan sitten ulkona, sisälle lämpimään ei ole mitään asiaa ennen kellojen soittoa. Poispäin sitten sama juttu, ainut että tuo koulullaodotusaika saattaa olla vieläkin pidempi.

Kavereita ei koulukyyti kyytiin ota, ei.

Oman lapseni luokalla on noita koulukyytiläisiä. Kaverikyläilyt onnistuvat siten, että koulukyytiläinen jää koululle ja sieltä kaverille ja sitten jommankumman vanhemmat kuljettavat pois. Koulukyytiläisten luona kaverit vierailevat kohtalaisen harvoin, kun se koulukyyti ei tosiaan ulkopuolisia kyyditse ja monenkaan vanhemmat eivät pysty omien töidensä takia keskellä päivää kuskailemaan.

Vierailija
57/77 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekin ihmettelen sitä miksi koko ajan pitäisi olla jonnekin menossa. Varsinkin lapsena. Huomaa, että suurinosa vastaajista on kaupunkilaisia, kun aina pitäisi olla jotain sosiaalista, rahallista tai ohjattua aktiviteettia.

Itse olin ainakin lapsena yksinäinen, kun vapaa-ajalla ei ollut kavereita. Koulussa aika meni koulunkäyntiin ja liikuntatunnitkin oli "ohjattua aktiviteettia". Teininä varsinkin harmitti, kun iltalenkillä ei ollut ketään, kenen kanssa olisi voinut jutella. No, äiti joskus oli seurana, mutta se oli vähän eri asia.

Vierailija
58/77 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistathan että koulukyyti ei välttämättä ole kotoa asti vaan jonkun ison tien risteyksestä. Joko 3 km tai 5 km / suunta voi joutua kävelemään.

Vierailija
59/77 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap on selkeästi idealisti. Eikä siinä ole mitään vikaa. Koulukyyti varman järjestyy, itse olen asunut lapsuuteni maalla ja taksilla kulkenut kouluun. Maalla on paljon myös sellaista tekemistä, mitä ei kaupungissa ole. Mutta talvisin on todella pimeää, siinä on etunsa mutta jotkut myös siitä ahdistuvat. Omat lapseni asuivat myös maalla mummoni mökissä viitisen vuotta lapsina. Muutimme maalle lasten kanssa, kun pienin oli ekaluokkalainen. Kyllä siinä oikeasti on niitä ap:lle kerrottuja ongelmia, samalla kylällä ei asunut muita saman ikäisiä, koulumatkat venyivät melkoisen pitkiksi. Iltaisin toimin taksina kuskaten kaksikkoani harrastuksiin ja kaverelle. Teini-ikä lisäsi kiukuttelua ja kuskausta entisestään. Tein päätöksen muuttaa parempien kulkuyhteyksien ääreen, myin talon ja muutimme kaupunkiin. Joskus haikailen sitä rauhaa, mutta pysyvästi en enää maalle tahtoisi muuuttaa. Ap, tiesit kai, että lampiaden ja kanojen hankkiminen sinne maalle on luvan varaista? Meillä oli lampaita. Ihan mukavia ne oli, ja lapsetkin hoisivat mielellään. Lammas vaatii kuitenkin kunnon suojan ja ulko aitaukset. Tyttäret harrastivat hevosia. Onneksi tallille oli vain nelisen kilometriä fillaroitavaa. Sen lisäksi lukivat paljon.

Vierailija
60/77 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten aattelit työllistyä siellä?

Tykkään askarrella, tehdä käsitöitä yms. Ajattelin, että voisin niitä käydä aina välillä myymässä jossakin tapahtumissa. En suoraan sanottuna kaipaa tällä hetkellä mitään "oikeaa" säännöllistä työtä.

ap

TROLLOOLOO; TROLOLLOLLII - laulan täällä. Jos olet tosissasi, häpeän kaltaistasi. Tykkäävätkö lapsesikin askarrella kotona, vai olisiko kiva tavata kavereita ja harrastaa ohjatusti?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kahdeksan