Mitä lapselle kuuluu ohjeistaa sen varalta että opettaja todellakin kilahtelee oppitunnilla?
Minusta lapsi silloin keskeyttää koulupäivän ja tulee kotiin. Mitä mieltä muut on?
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Mä ohjaisin kuvaamaan tilannetta ja näyttämään minulle ja sitten voisimme yhdessä näyttää rehtorille jos on tarvetta. Kuvata saa, levittää netissä ei. Hyvä että hullu opettajat saadaan pois luokkia ja työkavereitaan terrorisoimasta. Terveisin, yläkoulun ope
Syytä on sysissä ja sepissä varmaan. Muistan itse lukioajaltani että eräs opettaja piti meille kerran kaksoistunnin aamulla aivan humalassa. Eipä uskaltanut kukaan mennä kertomaan rehtorille.
Vierailija kirjoitti:
Poistu luokasta ja lähde kotiin. Peruste: Opettaja ei pidä oppituntia asiallisesti, ja sen minkä laki ja asetukset perusopetuslaissa sallii ja erikseen säätävät.
Mun teinin koulussa tuo olisi luvaton poistuminen koulun alueelta kesken koulupäivän ja tunnin jälki-istunto. Mun neuvo on: kuvaa se tilanne, kuten tuokin oli kuvattu ja tunnin jälkeen marssit opettajahuoneeseen ja vaadit tavata rehtorin. Ja sitten säästät sen nauhan, koska mäkin haluan nähdä tuon. Jokuhan tuossa luokassa mättää ja kaikki alkavat olla tilanteeseen yhtä syyllisiä eli luokka ja opettaja tarvitsevat apua. Yhdessä.Tosin tuon opettajan auktoritetti on tuo luokan kanssa jo ihan mennyttä, mutta josko jollain terapialla tuosta saisi vielä työkykyisen opettajan. Vaikka ala-asteelle.
Muistan kun yläasteella eräs poika pälätti ja kettuili opettajalle. Opettaja nousi penkistä. Käveli hitaasti tätä kohti ja karjaisi " Jos et nyt ole hiljaa, kohta vilahtaa lasit ja seinässä näkyy iso reikä!" Kaikki oppilaat hiljeni heti. Minä hiljaisena ja arkana olin samaan aikaan hämmilläni ja huvittunut tilanteesta kuinka tämä oli saanut kaikki hiljaiseksi ja huokaisin helpotuksesta kun kerrankin sain opiskelurauhan. Arvostin tätä opettajaa paljon.
Toinenkin opettaja hermostui kun luokkalaiseni piti aivan järkyttävää melua, paukutti vasaraa pöytään, kerran pimputti kovaa pianoa ja karjaisi luokan olevan hiljaa. Toki oppilaat nauroi kuinka hullu tämä oli, mutta hiljaisuus tuli ja minä huokaisin helpotuksesta. Minulla ei ole koskaan ollut ongelmia opettajien kanssa kun olen osannut käyttäytyä kunnolla. Onneksi siihenaikaan ollut vielä niin kehittyneitä kännyköitä, että loukkataan opettajan yksityisyyttä levittämällä sitä nettiin.
Lapselle pitäisi opettaa, että jos paskaa tilaat, niin paskaa myös saat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta lapsi silloin keskeyttää koulupäivän ja tulee kotiin. Mitä mieltä muut on?
Käsket jatkossa pikku kusipääsi pitää läpensä kiinni.
Kuulepas mulkku, mun lapsi osaa olla tunneilla hiljaa, ja tommoista sekopää opettajaa sen ei tosiaankaan tarvitsisi kuunnella. Lättyyn tota opea pitäisi vetästä. Hyvien oppilaiden ei tommosta paskaa tartte kuulla, ei puolin eikä toisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo opettaja on täysin ... Hyvä että oppilaat kuvasivat, huono että levittivät netissä. Kovasti on ymmärretty opettajaa ja mietitty mitä hänelle on aiemmin sanottu. Entä mitäs on oppilaille aiemmin tehty? Koska ei tuo haistattelu ole oppilaidenkaan suunnalta mitään koulun arkea ja ei hyville opettajille noin haistatella. Ehkä kuvaaminen oli viimeinen mahdollisuus saada muutkin opettajat tajuaamaan että ko. opettaja ... Olen opettaja itsekin.
Tämä linkattu asiattomana, sisältää kunnianloukkauksen ja sinä, arvon kirjoittaja, tulet toivottavasti vastaamaan tämän postaamisesta lähitulevaisuudessa.
Kunnianloukkaus vaikka ihmisen nimeä ei ole edes mainittu? C'mon. Jos edes olisi, mitä en usko, niin silloin sinä lainaamalla sanasta sanaan saman tekstin, syyllistyt itsekin kunnianloukkaukseen. Näin nykylain mukaan, myös linkittäminen voi olla kunnianloukkausta. Huomaa että minä sensuroin lainauksen :)
No istuu tietysti hiljaa paikallaan ja tekee mitä opettaja käskee. Mitä muuta voisi tehdä?
Vierailija kirjoitti:
Sama koskee myös opettajia. Jos ei kohtele oppilaita johdonmukaisesti ja kunnioitettavasti, turha odottaa kunnioitusta oppilailtakaan.
Toivottavasti tuon videopätkän räyhäävien nuorten vanhemmat näkevät tuon pätkän ja tekevät lastensa tilanteelle jotain. Ei muutakuin viikkorahat seis, puhelin ja tietokone pois ja kotiarestia kunnes osaavat käyttäytyä. Ja yhdessä lasten kanssa pyytämään opettjalta anteeksi. Kamalaa, että jotkut puolustelevat noiden huligaanien käytöstä. Paitsi että tuo on opettajalle raskasta, niin siellä joukossa myös oppilaita, jotka kärsivät tuosta ihan hirveästi. Meillä on teini, joka on koulusta tullessaan aina todella väsynyt, kun pitää kuunnella melkein jatkuvaa meteliä ja suunsoittoa, puolet tunnista menee kuulemma räyhääjien hiljentämiseen. Usein on päänsärkyä ja illalla ei pääse uneen, kun jo stressaa seuraavaa koulupäivää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama koskee myös opettajia. Jos ei kohtele oppilaita johdonmukaisesti ja kunnioitettavasti, turha odottaa kunnioitusta oppilailtakaan.
No oon kyllä aika varma, että ne opettajat ei aloita suunsoittoa ja varmasti osaavat käyttäytyä. Nykyään varsinkin kun vanhemmat ovat niin tarkkoja kaikesta, niin ei opet uskalla oppilaita kiusata niinkuin ennenvanhaan. Lähtökohta on se, että aina käyttäydytään asiallisesti, olipa ope kiva tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No oon kyllä aika varma, että ne opettajat ei aloita suunsoittoa ja varmasti osaavat käyttäytyä. Nykyään varsinkin kun vanhemmat ovat niin tarkkoja kaikesta, niin ei opet uskalla oppilaita kiusata niinkuin ennenvanhaan. Lähtökohta on se, että aina käyttäydytään asiallisesti, olipa ope kiva tai ei.
Osasiko videon opettaja käyttäytyä? Mitä käyttäytmistä se on haukkkua toisia opettajia, vammaisia ja nuoria?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan tuossa kilahtaneen opettajan luokassa oli myös lapsia jotka eivät olleet mitenkään syyllisiä opettajan kilahtamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulepas mulkku, mun lapsi osaa olla tunneilla hiljaa, ja tommoista sekopää opettajaa sen ei tosiaankaan tarvitsisi kuunnella. Lättyyn tota opea pitäisi vetästä. Hyvien oppilaiden ei tommosta paskaa tartte kuulla, ei puolin eikä toisin.
Hysteeriselle riittää yksi avari niin tokenee ainakin vähän. Vaikka lapset ärsyttäisivät niin ei se oikeuta aikuista raivoamaan tuon opettajan tavalla.
Kuvaamisesta koulussa voi olla erikoisia seurauksia. Yhdessä koulussa oppilas/oppilaat kuvasivat kun yksi oppilas hajoitti limukka automaatin. Seuraus oli että koulussa kiellettiin kuvaaminen.
Vierailija kirjoitti:
No istuu tietysti hiljaa paikallaan ja tekee mitä opettaja käskee. Mitä muuta voisi tehdä?
Hiljaa paikallaan vaikka aikuinen tekisi mitä vain? Mieti onko fiksua kasvattaa lasta noin. Parempi opettaa tunnistamaan, kun aikuinen tekee väärin ja toimia, esim. mennä luokasta hakemaan apua viereisen luokan opettajalta.
Ohjeistaisin pientä kullunnuppuasi, että ensinnäkin totettelee sen mitä opettaja sanoo. Sen lisäksi ohjeistat, että luokan muut oppilaat tulevat vastuuttamaan armeijatyyliin sen oppilaan, joka on ärsyttynyt / kiusannut opettajaa. Eli muut oppilaat hoitavat tarvittaessa opettajan puolesta ns. likaisen työn. Ohjeistat lastasi yleensäkin ottamaan vastuun omasta ruudustaan ja kunnioittamaan opettajaa. Tällöin ei edes opettajan kilahtamisia tapahdu.
Vähän ohis, mutta joskus vaan ihmetettää sellaiset vanhemmat, jotka jeesustelevat, että miten opettajan pitäisi olla 24/7 viilipytty ja ei saa käyttää mitään pakottamiskeinoja järjestyksen ylläpidosta. Nämä vanhemmat eivät itse tahdo selvitä edes kerran vuodessa järjestettävistä synttärijuhlista, eivätkä selviä oman lapsensa kasvattamisestakaan.
Eipä nyt yleistetä tässä, että kaikki oppilaat olisivat niitä huonosti käyttäytyviä perseilijöitä, jotka kiusaavat opettajia. Itse ainakin olin yläasteella rauhallinen oppilas ja olisin säikähtänyt tuollaista huutoa. Kun tuo videon opettajan reagointi ei nyt enää ole äänen korottamista tai karjaisemista,vaan eläimellistä rääkymistä. Nuorelle voi oikeasti olla traumaattista tai ahdistavaa, jos tuttu ja turvallisena pidetty aikuinen sekoaa yhtäkkiä noin, ihan kuin olisi joutunut psykoosiin ja olisi eri persoona.
En nyt ota tilanteeseen sen enempää kantaa. Tiedän, että nuoret osaavat olla todella julmia auktoriteettejakin kohtaan, ja pitkällä aikavälillä sellaisen kestäminen syö hermoja. Joka tapauksessa videon opettaja menetti tilanteen hallinnan ja toimi epäammatillisesti. Jos kaikki reagointitavat johtavat auktoriteetin menetykseen, kannattaa opettajan poistua luokasta ennen kuin räjähtää.
Tämä linkattu asiattomana, sisältää kunnianloukkauksen ja sinä, arvon kirjoittaja, tulet toivottavasti vastaamaan tämän postaamisesta lähitulevaisuudessa.