Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi on tärkeää puhua lapselle...

Vierailija
12.10.2016 |

...Vain omaa äidinkieltä? Näin luin jostain keskustelusta, on kuulemma "virallisten tahojen" suositus. Mieheni on ruotsinkielinen ja minulla on äidinkieli suomi, mutta käytämme molemmat molempia kieliä päivittäisessä elämässä ja puhumme keskenämme myös molempia. Meille on tulossa lapsi, ja olimme jo päättäneet, että lapsen kanssa puhumme pääosin ruotsia, mutta aloin nyt miettimään että onko tuosta sitten jotain haittaa? Ruotsin kielen tasoni on kuitenkin lähes samaa luokkaa mieheni kanssa, pärjään työelämässä ja arkipäivässä sen kanssa mainiosti (asumme paikkakunnalla, jossa suurin osa asukkaista on ruotsinkielisiä).

Itse en näe mitään järkeä siinä, että alkaisin lapselle puhumaan pelkkää suomea, kun kuitenkin miehenikin kanssa kotona puhumme molempia ja ruotsi tulee jo "luonnostaan".

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole mikään ammattilainen vastaamaan, mutta ajattelisin itse sen liittyvän siihen, että vieraalla kielellä puhuttaessa tunne ei välity äänenpainosta yhtä selkeästi lapselle kuin mitä äidinkielellä sama asia sanottuna. Itse pärjään englannilla mainiosti, mutta en halua toivotella lapselle esim.hyvää yötä englanniksi, koska se jäisi kuulostamaan mielestäni liian kylmältä ja tunteettomalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä yhdeksän