Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isä vanhempainvapaalla, kokemuksia??

07.03.2006 |

Olemme mieheni kanssa tekemässä " vuoronvaihtoa" . Olen ollut tähän asti 5 kk vauvan kanssa kotosalla ja nyt menen töihin ja mies jää vanhempainvapaalle. Meille päätös hoidon jakamisesta tehtiin ennen vauvan syntymää, jolloin minusta tuntui mahdottomalta ajatukselta olla melkein vuosi kotona. Olisin kyllä päätynyt nyt myöhemmin toiseen ratkaisuun, mutta kun asiat tuli jo järjesteltyä...

Te, joilla ollut samanlainen tilanne, millaisia kokemuksia? Miksi isä jäi kotiin? Oliko jotain ongelmia?Tuntuuko siltä, että olisi jäänyt jostain paitsi?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
07.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin isi jäi vanhempainvapaalle kun vauva oli 5 kk vanha. Kakkosen kohdalla 5,5 kk:n iässä (syntyi 2 viikkoa etuajassa ;) Nyt hän on kolmosen kanssa hoitovapaalla, kun minä pidin kaiken vanhempainloman isäkuukautta lukuunottamatta. Lisäksi isi on ollut melkein koko töissäoloaikansa osittaisella hoitovapaalla lukuunottamatta minun äitiys- ja vanhempainlomiani.

Muotoilisin asian niin, että tottahan minä siellä kotona olisin viihtynyt - mukavaahan se on, kun voi tehdä mitä huvittaa, eikä tarvitse aamulla aikaisin herätä töihin. Sen sijaan vauvan ja isin kannalta on ehdottoman tärkeää, että myös he saavat rakentaa kahden kesken suhdettaan ja pyörittää arkea välillä niin päin. Se on sekä vauvan, että isin OIKEUS, jota meillä äideillä ei pitäisi olla oikeutta riistää heiltä!!!

Vaikka sinua nyt harmittaisikin, niin ajattele asia niin päin, että teet OIKEIN! Annat vauvalle ja isille mahdollisuuden olla keskenään. Sitäpaitsi voithan sinä sitten taas jäädä hoitovapaalle vanhempainloman jälkeen ja voitte vaikka vuorotella taas hoitovapaalla - molemmat jaksavat paremmin ja tulee samalla verotuskin optimoitua!

Vierailija
2/12 |
07.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös sovittiin jo raskaujsaikana, että mies saa käyttää puolet vanhempainrahakaudesta, tai noin puolet. Tytär on vajaan 6 kk kun isä jää hoitoon..

Imetyspuoli tässä asiassa kiinnostaa, miten onnistuu osittaisimetys kun olen päivät poissa? Käytännön kokemuksia olisi kiva kuullu. Toivon voivani täysimettää tuon 5kk..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
07.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä jäi kolmeksi kuukaudeksi kotiin, kun tyttömme oli 7-kuinen. Olimme raskausaikana miettineet, että isä voisi olla jonkin aikaa kotona. No, asia järjestyi vähän toisella tapaa kuin olimme kuvitelleet: mies jäi työttömäksi. Vanhempainvapaansa aikana hän sai rauhassa etsiä itselleen uuden paikan ja tunsi tekevänsä tärkeää työtä kotonakin. Pidin itse kesälomia siinä välillä ja tein lyhyempää työpäivää. En voi sanoa, että olisin jäänyt jostain paitsi: tuntui, että me kaikki olimme saamapuolella. Isä pärjäsi vähintään yhtä hyvin kuin äiti ja sai itsekin varmuutta siitä.

Ruokintapuolesta:

Imetin tytön aikaisin aamulla ennen töihin lähtöä. Olin työpaikalla klo 7-7.30 aikoihin. Isä ja tyttö nousivat yhdeksän maissa. Tyttö nukkui tuolloin kolmet päiväunet, joista ekat aamupäivällä ja tokat alkuiltapäivästä. Usein tyttö vielä nukkui, kun tulin kotiin. Missasin kaksi imetyskertaa päivässä. Jaksoin jonkin aikaa töissäkin pumpata. Tyttö oli aloittanut kiinteät jo 4-kuisena ja tottunut korvikkeisiin sekä pulloruokintaan (syntynyt keskosena), joten siltä osin kaikki sujui kivuttomasti. Tuttelia meni max 2 dl päivässä. Tyttö lopetti yösyömisen 11-kuisena. En kokenut yösyöttöjä väsyttäviksi, koska tyttö söi nopeasti ja nukahti heti sen jälkeen. Lopullisesti vieroitin likan 13-kuisena.

ilona75:

Olemme mieheni kanssa tekemässä " vuoronvaihtoa" . Olen ollut tähän asti

Te, joilla ollut samanlainen tilanne, millaisia kokemuksia? Miksi isä jäi kotiin? Oliko jotain ongelmia?Tuntuuko siltä, että olisi jäänyt jostain paitsi?

Vierailija
4/12 |
08.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tosin vauva oli jo melkein 7-kuinen, kun isi jäi kotiin ja minä menin töihin.

Vauva oli lopettanut yösyönnit 4,5-kuisena (etukäteen stressasin että kun imetys vähenee, yösyötöistä tulisi ikävämpiä ja hankalampia kun isi on yövahti).

Meillä en keksi järjestelystä oikeastaan muita kuin hyviä puolia. Isi on hoitanut pikkuista todella hyvin (nyt 10-kuinen).

Meillä todellakin puhalletaan yhteen hiileen vauvanhoidossa ja mielestäni koti-isikausi on vaan vahvistanut tätä entisestään.

Imetys loppui tosi nätisti kun pieni oli 8-kuinen. Aluksi imetin aamulla, töistä tullessa ja illalla, aika pian töistätuloimetys jäi pois, sitten iltaimetys ja lopuksi aamuimetys.

*********************'

Kelan tasa-arvo-ongelma: äidille maksetaan vanhempainpäivärahaa täysimääräisenä ilman että kysellään mitään. Isän pitää ennen jokaista maksuerää toimittaa vakuutus (aikaisintaan maksukauden viimeisenä päivänä) siitä, ettei ole käynyt töissä kyseisen maksukauden aikana.

Valitin tästä tasa-arvovaltuutetulle, mutta laissa on kuulemma porsaanreikä, joka mahdollistaa sukupuolen perusteella tehtävän älyttömän simputuksen. Muutos on vireillä.

Vierailija
5/12 |
08.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä paikkakunnan kela?

Meillä ei ole kyselty isiltä mitään sen kummempaa kuin äidiltäkään. Sen sijaan joka kerta kaikki vanhempainloma on automaattisesti myönnetty äidille riippumatta siitä, mitä hakemukseen on rustattu. Siinä mielessä se loppukaneetti hakemuksessa, jossa todetaan että " olemme yhdessä sopineet...." on ihan tyhjänpäiväinen. Me teimme kahdella eka kerralla valituksen päätöksestä ihan periaatteesta ja valituksen perusteella päätökset muutettiin. Puhelimitse kelan virkailija ei edes suostunut ymmärtämään ongelmaa...

Teimme myös kahden ensimmäisen kohdalla valituksen siitä, kun isin vanhempainlomakauden loppuessa (kun äiti siis oli ollut jo kuukausia töissä) lähetettiin äidille lappu, jossa ilmoitettiin äisin vanhempainloman päättymisestä ja liitteenä oli valmiiksi esitäytetty hoitovapaahakemus äidin tiedoilla. Myöskään tuolloin virkailija ei edes ymmärtänyt mistä valitimme, vaan piti järjestelyä hyvänä asiakaspalveluna... Jonnekin ylemmälle taholle nuo valitukset ja ilmeisesti jonkun muun samasta asiasta tekemät valitukset olivat menneet, koska systeemi jollain päätöksellä muuttui emmekä enää kuopuksen kohdalla päässeet valitusta rustaamaan. Ilmoitus tuli edelleen äidille, mutta tällä kertaa liitteenä oli täyttämätön kuponki.

Haluaisin jonkun lakimiehen mielipiteen siitä, voiko kela vaatia itse väärin maksamiaan vanhempainpäivärahoja takaisin jos se on vastoin hakemusta myöntänyt äidille vanhempainrahan täysimääräisenä kaudelta jonka tämä on ilmoittanut jo hakemusvaiheessa olevansa töissä.

Hyvä että valititte! Mikään ei muutu jos ei valita, mutta valitettavasti kelan kohdalla silläkin tavalla hitaasti.

Vierailija
6/12 |
08.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä kävi niin Kelan kanssa, että kun olin hakenut vain äitiysrahaa, myönnettiin samalla vanhempainraha koko kaudeksi. Teimme myös valituksen ja soitinkin sinne, ja minulle vastattiin vain, että äidithän sen vanhempainvapaan aina pitää. Just.

Mutta siis meillä isä oli vanhempainvapaalla lapsen ollessa 4,5 kk - 9,5 kk ja kaikki sujui hienosti. Jaamme vanhempainvapaa tämän kakkosenkin kanssa, kun se tuntui viimeksi niin hyvältä ratkaisulta.

Nyt herää tuo esikoinen...

Vierailija
7/12 |
08.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis positiivinen kokemus kaikille osapuolille. Jotenkin tämä epävarmuus tai ns. täydellisyyteen pyrkiminen kuuluu tähän äitiyteen ja sen takia minulla ehkä pientä stressiä töihin menosta. On helpottavaa lukea muiden onnistuneista kokemuksista.

Olen imettänyt vauvaani normaalisti. Ajattelin jatkaa imetystä normaalisti aamuisin, illoin ja öisin niin kauan kuin on imeäkseen. Töissä aioin ainakin aluksi pumpata. Ja isä antaa kotona tuttelia tai pumpattua maitoa. Meillä on alusta asti syöty silloin tällön pullosta ja tuttelikin maistuu.

Meillä sama juttu Kelan kanssa, ovat myöntäneet minulle vanhempainvapaan koko ajalle, siitä huolimatta että hakemuksessa luki aivan muuta...

Vierailija
8/12 |
09.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olimme hakeneet vanhempainvapaata mulle, ja halusimme sitten kesken kauden vaihtaa miehen kanssa vuoroa. Lähimmän Kela-toimistomme mukaan se ei ollut ongelma: sovittiin, että mä käytän meneillään olleen kauden loppuun ja mies sitten jatkaa siitä. Mutta asia käsiteltiinkin toisessa toimistossa, josta lähetettiin meille selvityspyyntö: Mikä oli syy siihen, että hakemus toimitettiin myöhässä? Jos ei ole pätevää syytä, etuuden maksaminen voidaan keskeyttää.

No, selvityksemme vakuutti Kelan, mutta eka erä miehen vanhempainrahasta tuli myöhässä.

Vierailija
9/12 |
09.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me nimittäin haimme myös vanhempainvapaan aluksi kokonaan minulle, kun kelan virkailia ei kertakaikkiaan suostunut käsittämään sitä, että en meinaa koko vanhempainvapaata pitää, vaan että mieheni pitää siitä osan. Meille vaan todettiin, että jos mies meinaa sitten joskus vanhempainvapaata pitää, niin haette sen sitten erikseen ja äiti allekirjoittaa hakemuksen, jossa hän ilmoittaa luopuvansa omasta vanhempainvapaa-rahastaan, jolloin jäljellä olevalta kaudelta se raha voidaan sitten myöntää miehelle... Hitsi, olis itsekin pitänyt tajuta valittaa asiasta ja vaatia tasapuolisempaa kohtelua! Jotenkin vaan ei tullut mieleen, kun kyseisessä kelan toimistossa mulla on tökkinyt ihan kaikkien asioiden hoitaminen eli virkailijan ymmärtämättömyys on ollut ennemminkin sääntö kuin poikkeus.

Meillä siis esikoinen kyseessä ja meillä myös on päätetty jo ennen hänen syntymäänsä, että vanhemmuus jaetaan mahdollisimman tasapuolisesti, että molemmat pääsemme nauttimaan lapsen kasvun ja kehityksen seuraamisesta. Kesälomien vuoksi homma menee niin, että tyttö on vähän vajaa 6kk kun menen itse töihin ja mies jää kotiin. Mies ehtii olla sit vajaan 5 kk kotona. Saas nähdä miten sitä itse sit maltaa aloittaa työt :)

Vierailija
10/12 |
09.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdon ei _pitäisi_ olla ongelma, vaikka alun perin vapaata olisi haettu vain äidille. Mutta jos tietää vaihdon ajankohdan, kannattaa varmuuden vuoksi olla hyvissä ajoin liikkeellä.

kirppu80:

Meille vaan todettiin, että jos mies meinaa sitten joskus vanhempainvapaata pitää, niin haette sen sitten erikseen ja äiti allekirjoittaa hakemuksen, jossa hän ilmoittaa luopuvansa omasta vanhempainvapaa-rahastaan, jolloin jäljellä olevalta kaudelta se raha voidaan sitten myöntää miehelle...

Vierailija
11/12 |
09.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei teillä pitäisi olla mitään ongelmaa. Noin kela sen olettaakin hoidettavan. Miehesi sitten vain täyttää vanhempainpäivärahahakemuksen ja sinä pistätä nimesi alle ja kela tekee päätlksen, jossa sinun päivärahasi lopetetaan ja miehellesi myönnetään päiväraha.

Tuo valittaminen liittyi lähinnä kelan " kouluttamiseen" . Pykälissä kun sanotaan, että vanhemmat KESKENÄÄN SOPIVAT vanhempainvapaan jakamisesta ja sitten kela sopimisesta huolimatta myöntää kaiken vapaan äidille, niin se on periaatteellinen ongelma ja vastoin tasa-arvoa. Siitä syystä me ja varmasti monet muutkin olemme valittaneet, että kela viimein tajuaisi systeeminsä epätasa-arvoisuuden. Vaan eipä näytä menevän perille - esikoisemme vanhempainvapaasta alkaa olla 7 vuotta ja samat on systeemit...

Vierailija
12/12 |
10.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espoossa Kela vaatii erillisen vakuutuksen mieheltä siitä, ettei varmasti ole käynyt töissä aikaisintaan kunkin maksukauden viimeisenä päivänä. Meille kovasti vakuuteltiin että on valtakunnallinen, yleinen, yhtäläinen ja kaikkia koskeva käytäntö.

Vanhempainloma merkitään ensin äidille kokonaan kuulemma sen takia " kun meillä on tämmöiset atk-systeemit" . Siitä hommasta en jaksanut ryhtyä tappelemaan, vaikka tuo on juuri niitä asioita, jotka minua ÄRSYTTÄVÄT.

Haataisen sun muiden tyyppien on ihan turha käydä selittämään mitään perhevapaiden jakamisesta tms. kun valtion oman laitoksen käytännöt ovat noin älyvapaita niitä kohtaan jotka vapaita jakavat.

Ylitunnollisesta vauvanhoitamisesta vielä sen verran, että ainakin minulle teki hyvää konkreettisesti huomata että mies hoitaa vauvaa päivittäin erinomaisen hyvin ilman minun läsnäoloani. Osaan nykyään relata enemmän.