!!!! Hassut amerikkalaiset - listataan amerikkalaisten outoja tapoja !!!! :D
1. Amerikassa ampumisen ja kuolemisen saa näyttää televisiossa, mutta tissin vilahdus TV:ssä aiheuttaa ihmisille vakavia vahinkoja ja johtaa hirmuisiin oikeudenkäynteihin. Vaikka ihmisen kuolema onkin amerikkalaisille ok, syntymä on silti ylitsepääsemätön asia.
2. Amerikkalainen ei unelmoi lotto- vaan oikeusvoitosta.
3. Amerikkalaiset pitävät kenkiä sisällä.
4. Suomessa terveellinen ruoka on kalliimpaa kuin pikaruoka, Amerikassa terveellistä ruokaa ei joka kaupungissa saa rahallakaan.
5. Auto on amerikkalaisille turvapaikka. Sinne paetaan tilanteessa kuin tilanteessa.
6. Amerikassa saa yöllä lähteä baaristakin autolla ajaen, mutta kävely sen sijaan on kielletty sen vaarallisuuden takia.
7. Amerikassa lihapullat ovat suklaata.
8. Amerikkalaiset luulevat, että kaikki puhuvat englantia.
9. Amerikkalaisilla on maailman ylivoimaisesti suurin puolustusbudjetti, mutta silti amerikkalaiset pelkäävät eniten ja joutuvat kohtaamaan terrori-iskuja.
10. Amerikkalaiset pitävät jokaista ihmistä huijarina, siksi sanottuun ei luoteta yhtään, vaan kaikki pitää tehdä kirjallisena paperille - lakimiesarmeijan avustuksella.
11. Amerikkalaisten pitäisi olla suvaitsevaisuuden ja rotujen yhteensulautumisen perikuva, mutta väkivaltaiset ghetot ampumavälikohtauksineen kertovat jotain ihan muuta.
12. Amerikkalainen jaksaa nauraa 2 tuntia sille, että mies pukeutuu hameeseen.
Kommentit (433)
Vierailija kirjoitti:
Tää koko topikki on yleistystä täynnä... Mua ainakin naurattaa, miten tyhmiltä suomalaiset näyttävät, jos oikeasti uskovat näihin yleistyksiin. Kuinka moni on siellä Amerikassa käynyt ja ollut siellä pidempään, kuin kuukauden?
Esim. amerikkalaiset pitävät kenkiä sisällä on ehkä maailman suurin yleistys. Ei, he eivät pidä kenkiä sisällä muuta kuin esim. juhlatilaisuuksissa tai jos on jotkut pippalot
No mutta kun minun kokemuksen mukaan siellä (missä mä olin 1,5 vuotta) nimenomaan pidetään kengät sisällä. Aamulla jo kengät jalkaan kun tullaan aamiaiselle. Että jos sinä oot ollut jossain päin Yhdysvaltoja missä ei pidetty kenkiä sisällä niin ihan samoin tämä sun kommenttisi on naurettavaa yleistämistä. Eikös vaan?
Vierailija kirjoitti:
Mua on mietityttänyt Universityn ja Collegen ero. Kaikki vähänkään keskiluokkaisesta perheestä tulevat nuoret haaveilee Universityyn menosta, koulun virallinen nimi on kuitenkin jokin College. Toisekseen ihmetyttää miten kaikki voi mennä Universityyn? Vai onko ne vain tasoa ammattikorkeakoulu Suomessa? Eikös Usassa huippuyliopistot ole Ivy League Universityjä? Mitä ne muut on? Vääntäkää rautalangasta, kiitos.
Yhdysvalloissa on nimekkäitä yksityisiä yliopistoja sekä julkisen sektorin rahoittamia yliopistoja. Esim. New Yorkissa on Columbia, joka on Ivy Leage University, mutta sitten siellä on myös New York City University, joka julkista sektoria. Eivt kaikki siis maksa itseään kipeiksi yliopistokoulutuksesta. Yliopistokoulutus on kutakuinkin yhtä yleinen kuin Suomessakin.
Ne laittaa vanhoihin piirrettyihin ja lehtiin varoitukset tyyliin "saattaa sisältää loukkaavaa ja poliittisesti epäkorrektia materiaalia, koska on aikansa tuote" :D
Vierailija kirjoitti:
Mua on mietityttänyt Universityn ja Collegen ero. Kaikki vähänkään keskiluokkaisesta perheestä tulevat nuoret haaveilee Universityyn menosta, koulun virallinen nimi on kuitenkin jokin College. Toisekseen ihmetyttää miten kaikki voi mennä Universityyn? Vai onko ne vain tasoa ammattikorkeakoulu Suomessa? Eikös Usassa huippuyliopistot ole Ivy League Universityjä? Mitä ne muut on? Vääntäkää rautalangasta, kiitos.
No siis miten mä nyt olen tämän ymmärtänyt, niin Universityssä voit opiskella kandin ja maisterin ja collegessa yleensä vaan kandin tai sitten melkein mitä vaan esim. community collegeissa voi opiskella vaikka ammatin. Kaikki korkeakoulut high schoolin jälkeen on ymmärtääkseni collegeja, universityt vaan sitten tarjoaa vielä korkeampaa koulutusta. mutta jotta homma ei olis liian helppo, osa college-nimellä kulkevista tarjoaa myös sitä. Ne voi kutsua itseään mikskä vaan.
Usassa kaikki "goes to college" eli helpompi vaan sanoa sillä termillä, kun se kattaa kaiken.
Ivy Leaguet on korkeatasoisempia, vaikeampi päästä sisään ja kalliimpia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhdysvalloissa on nimekkäitä yksityisiä yliopistoja sekä julkisen sektorin rahoittamia yliopistoja. Esim. New Yorkissa on Columbia, joka on Ivy Leage University, mutta sitten siellä on myös New York City University, joka julkista sektoria. Eivt kaikki siis maksa itseään kipeiksi yliopistokoulutuksesta. Yliopistokoulutus on kutakuinkin yhtä yleinen kuin Suomessakin.
En tarkoittanutkaan yliopistokoulutuksen hintoja kysyessäni miten kaikki voi mennä Universityyn. Tarkoitin sitä että miksi kaikki sikäläiset nuoret haaveilee Universitystä? Loppujen lopuksi aika harva suomalainen nuori kertoo haaveekseen päästä yliopistoon. Vai onko tämä vain viihdekoneiston/telkkarista sopivasti näkemäni dokkarin luoma harha? Jos eivät pääse Universityyn, minne nuori sitten menee opiskelemaan? Miksi telkkariohjelmissa nuori kertoo olevansa Universityssä mutta koulun seinässä lukee isolla College? Onko olemassa yhtään julkisen sektorin ylläpitämää Ivy League Universityä? JOs ei ole, minkätasoisia ne ovat?
Vierailija kirjoitti:
Jos sinua asia todella kiinnostaa niin Googleta. Juttu on niin monimutkainen etta tassa menisi koko paiva sita selostaessa.
Rautalangasta: Ivyja on 8, Brown University, Columbia U., Cornell U., Dartmouth College, Harvard U., The University of Pennsylvania, Princeton U., Yale U. Kaikki itarannikolla ja vanhimpia USAn yliopistoja, ykstyisia.
Sen lisaksi on paljon muitakin hyvia yliopistoja, huipulla ns. Public Ivies joita on kolmisenkymmenta. Yksi niista on Miami University at Oxford, Ohio (joko olet ihan pyoralla paastasi?)
Ammattikoulua vastaavaa koulutusta saa Community Collegeissa jotka ovat kaksivuotisia. Ammattikorkea sellaisenaan on tuntematon kasite vaikka on esim. MIT jonka tasoista "ammattikorkeaa" ei ainakaan Suomesta loydy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siis miten mä nyt olen tämän ymmärtänyt, niin Universityssä voit opiskella kandin ja maisterin ja collegessa yleensä vaan kandin tai sitten melkein mitä vaan esim. community collegeissa voi opiskella vaikka ammatin. Kaikki korkeakoulut high schoolin jälkeen on ymmärtääkseni collegeja, universityt vaan sitten tarjoaa vielä korkeampaa koulutusta. mutta jotta homma ei olis liian helppo, osa college-nimellä kulkevista tarjoaa myös sitä. Ne voi kutsua itseään mikskä vaan.
Usassa kaikki "goes to college" eli helpompi vaan sanoa sillä termillä, kun se kattaa kaiken.
Ymmärsinkö oikein? Elikä jos nuori "goes to college" saattaa hän silti olla menossa opiskelemaan community collegeen ammatin esim. kokki?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sinua asia todella kiinnostaa niin Googleta. Juttu on niin monimutkainen etta tassa menisi koko paiva sita selostaessa.
Rautalangasta: Ivyja on 8, Brown University, Columbia U., Cornell U., Dartmouth College, Harvard U., The University of Pennsylvania, Princeton U., Yale U. Kaikki itarannikolla ja vanhimpia USAn yliopistoja, ykstyisia.
Sen lisaksi on paljon muitakin hyvia yliopistoja, huipulla ns. Public Ivies joita on kolmisenkymmenta. Yksi niista on Miami University at Oxford, Ohio (joko olet ihan pyoralla paastasi?)
Ammattikoulua vastaavaa koulutusta saa Community Collegeissa jotka ovat kaksivuotisia. Ammattikorkea sellaisenaan on tuntematon kasite vaikka on esim. MIT jonka tasoista "ammattikorkeaa" ei ainakaan Suomesta loydy.
Kiitos rautalangasta. Joo, olen pyörällä päästäni. =D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärsinkö oikein? Elikä jos nuori "goes to college" saattaa hän silti olla menossa opiskelemaan community collegeen ammatin esim. kokki?
Juuri näin. Lähes kaikki koulut high schoolin jälkeen ovat collegeja.
Jos opiskelet jotain high schoolin jälkeen, paikka on college.
Collegen jälkeen voi sitten jatkaa universityyn, jossa annetaan maisteri- ja tohtoritasoista koulutusta.
Esim. hoitajat valmistuvat collegesta, lääkärit menevät collegen jälkeen vielä universityyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tarkoittanutkaan yliopistokoulutuksen hintoja kysyessäni miten kaikki voi mennä Universityyn. Tarkoitin sitä että miksi kaikki sikäläiset nuoret haaveilee Universitystä? Loppujen lopuksi aika harva suomalainen nuori kertoo haaveekseen päästä yliopistoon. Vai onko tämä vain viihdekoneiston/telkkarista sopivasti näkemäni dokkarin luoma harha? Jos eivät pääse Universityyn, minne nuori sitten menee opiskelemaan? Miksi telkkariohjelmissa nuori kertoo olevansa Universityssä mutta koulun seinässä lukee isolla College? Onko olemassa yhtään julkisen sektorin ylläpitämää Ivy League Universityä? JOs ei ole, minkätasoisia ne ovat?
http://www.higheredinfo.org/dbrowser/index.php?submeasure=63&year=2010&…
Hyvista High Schooleista 99.9% oppilaista menee yliopistoon.
University/College, same difference ja jotta asia olisi viela sekaisempi monessa Universityssa on myos Collegeja. USAssa on muistaakseni yli 4000 yliopistoa joten kylla tasoerojakin loytyy mutta paikalliset tietavat pilipali oppilaitokset.
Tuo Miami at Oxford on monelle ulkomaalaiselle tuntematon ja on taas helppoa menna nimittelemaan amerikkalaisia tyhmiksi kun eivat tieda etta Miami on Floridassa :D.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Collegen jälkeen voi sitten jatkaa universityyn, jossa annetaan maisteri- ja tohtoritasoista koulutusta.
Esim. hoitajat valmistuvat collegesta, lääkärit menevät collegen jälkeen vielä universityyn.
Ei se noin mene! Kylla High Schoolin jalkeen mennaan ihan Universityyn, vaikka Harvardiin jos rahkeet riittaa ja sairaanhoitajia valmistuu yliopistoista.
Laakikseen ja oikikseen ei menna suoraan vaan ensin kaydaan 4 vuotta Bachelor's tutkintoa jonka jalkeen haetaan laaketieteelliseen tai oikeustieteelliseen. Monen yliopiston nimessa on College mutta ihan Universityja ovat. Ainoa josta saa vain Associate-paperit on kaksivuotinen Community College ja niita on joka niemessa ja notkelmassa. Niissa voivat paikalliset kayda opiskelemassa vaikka elakesaastamista, oljymaalausta ja joulupipareiden tekoa.
College on pienempi yksikkö, josta ei voi esim. väitellä tohtoriksi. Maisterin paperit saa kyllä. Yliopisto sen sijaan voi pitää sisällään collegeja. Anglosaxisissa maissa tyypillistä. Esim. Cambrige University koostuu 31:stä collegesta. Ei ole pakko käydä collegen kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ettei kouluttautunutkaan ihminen yleensä ymmärrä että on olemassa myös muunlaisia kulttuureja. Puhumattakaan siitä että "erilainen kulttuuri" ei tarkoita huonompaa tai jälkeenjäänyttä.
Niin. Vähän kuin av-mammat jotka jankkaa sivu tolkulla siitä miten amerikkalainen veitsetön ruokakulttuuri on vain niiiiiin typerää.
Amerikkalaisia jannittaa seurata miten eurooppalaiset yrittavat syoda herneita tasapainottelemalla niita haarukan kuperalla puolella. :D
Ei tarvitse jännittää, haarukassahan on piikit...
Vierailija kirjoitti:
College on pienempi yksikkö, josta ei voi esim. väitellä tohtoriksi. Maisterin paperit saa kyllä. Yliopisto sen sijaan voi pitää sisällään collegeja. Anglosaxisissa maissa tyypillistä. Esim. Cambrige University koostuu 31:stä collegesta. Ei ole pakko käydä collegen kautta.
Kylla esim. Dartmouth Collegessa voi vaitella tohtoriksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ivy Leaguet on korkeatasoisempia, vaikeampi päästä sisään ja kalliimpia.Ymmärsinkö oikein? Elikä jos nuori "goes to college" saattaa hän silti olla menossa opiskelemaan community collegeen ammatin esim. kokki?
Esim. hoitajat valmistuvat collegesta, lääkärit menevät collegen jälkeen vielä universityyn.Ei se noin mene! Kylla High Schoolin jalkeen mennaan ihan Universityyn, vaikka Harvardiin jos rahkeet riittaa ja sairaanhoitajia valmistuu yliopistoista.
Laakikseen ja oikikseen ei menna suoraan vaan ensin kaydaan 4 vuotta Bachelor's tutkintoa jonka jalkeen haetaan laaketieteelliseen tai oikeustieteelliseen. Monen yliopiston nimessa on College mutta ihan Universityja ovat. Ainoa josta saa vain Associate-paperit on kaksivuotinen Community College ja niita on joka niemessa ja notkelmassa. Niissa voivat paikalliset kayda opiskelemassa vaikka elakesaastamista, oljymaalausta ja joulupipareiden tekoa.
Niinhän juuri sanoin. Ensin käydään alempi tutkinto ja vasta sitten mennään lääketieteelliseen. Hoitajat suorittavat vain alemman tutkinnon.
Community collegeista en puhunut mitään, ne on amiksia.
Mutta kaikki siis menevät high schoolin jälkeen johonkin collegeen. Community collegeen (=amikseen), collegeen (=ammattikorkeaan, bachelor-taso) tai universityyn (=yliopistotaso).
Alkuperäiselle kysyjälle siis tiedoksi, että kun kaikki sanovat "menevänsä collegeen" high schoolin jälkeen, tarkoittaa se käytännössä mitä tahansa jatkokoulutusta.
autoilla joka paikkaan! kirjoitti:
Amerikkalainen tuttuni asui Kansasissa maalla, ja ajoi pick-up-autollaan hakemaan postit tien vieressä olevasta laatikosta aamuisin. Postilaatikolle oli kotioveltaan matkaa alle 100 metriä.
Meillä ihan Suomessa naapurit tekevät tuota.
Luuletteko oikeasti että jenkit tietäisi jonkun Finland- nimisen KYLÄN Minnesotasta, kun suurin osa ei varmaan osaa nimetä edes eri osavaltojen isoimpia kaupunkeja tai pääkaupunkeja :D Jenkit ei tunne maataan läheskään niin hyvin kuin suomalaiset tuntee omansa, onhan se ihan saatanasti isompikin ja kaupunkejakin on "muutama" enemmän. Ihan normaalia jos sanot tulevasi jostain jenkkien pikkukaupungista niin muissa osavaltioissa sellaisesta ei ole ikinä kuultukaan. Suomessa kaupunkeja ja kuntia on niin vähän että tuo on jotenkin meille vaikeaa ymmärtää
On todella hassua, että joku suomalainen pitää hassuna sitä, etteivät amerikkalaiset tiedä kaikkia Euroopan pikkumaita. En edes minä, vaikka asun Euroopassa. Testinä jokainen voi listata pääsään kaikki Euroopan Unionin jäsenmaat, kuinka monelta onnistuu.
Oikeasti hassu tapa on amerikkalaisten miesten tapa istua haarat levällään nilkka toisen jalan polven/reiden päällä. Normaali (eurooppalainen) tapa kai mielletään siellä naiselliseksi.
Vierailija kirjoitti:
On todella hassua, että joku suomalainen pitää hassuna sitä, etteivät amerikkalaiset tiedä kaikkia Euroopan pikkumaita. En edes minä, vaikka asun Euroopassa. Testinä jokainen voi listata pääsään kaikki Euroopan Unionin jäsenmaat, kuinka monelta onnistuu.
Todellakin... kuinka moni suomalainen osaa mainita kaikki USA:n osavaltiot?
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti hassu tapa on amerikkalaisten miesten tapa istua haarat levällään nilkka toisen jalan polven/reiden päällä. Normaali (eurooppalainen) tapa kai mielletään siellä naiselliseksi.
Tätähän näkee Suomessakin jatkuvasti.