Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

!!!! Hassut amerikkalaiset - listataan amerikkalaisten outoja tapoja !!!! :D

Hate USA
12.10.2016 |

1. Amerikassa ampumisen ja kuolemisen saa näyttää televisiossa, mutta tissin vilahdus TV:ssä aiheuttaa ihmisille vakavia vahinkoja ja johtaa hirmuisiin oikeudenkäynteihin. Vaikka ihmisen kuolema onkin amerikkalaisille ok, syntymä on silti ylitsepääsemätön asia.
2. Amerikkalainen ei unelmoi lotto- vaan oikeusvoitosta.
3. Amerikkalaiset pitävät kenkiä sisällä.
4. Suomessa terveellinen ruoka on kalliimpaa kuin pikaruoka, Amerikassa terveellistä ruokaa ei joka kaupungissa saa rahallakaan.
5. Auto on amerikkalaisille turvapaikka. Sinne paetaan tilanteessa kuin tilanteessa.
6. Amerikassa saa yöllä lähteä baaristakin autolla ajaen, mutta kävely sen sijaan on kielletty sen vaarallisuuden takia.
7. Amerikassa lihapullat ovat suklaata.
8. Amerikkalaiset luulevat, että kaikki puhuvat englantia.
9. Amerikkalaisilla on maailman ylivoimaisesti suurin puolustusbudjetti, mutta silti amerikkalaiset pelkäävät eniten ja joutuvat kohtaamaan terrori-iskuja.
10. Amerikkalaiset pitävät jokaista ihmistä huijarina, siksi sanottuun ei luoteta yhtään, vaan kaikki pitää tehdä kirjallisena paperille - lakimiesarmeijan avustuksella.
11. Amerikkalaisten pitäisi olla suvaitsevaisuuden ja rotujen yhteensulautumisen perikuva, mutta väkivaltaiset ghetot ampumavälikohtauksineen kertovat jotain ihan muuta.
12. Amerikkalainen jaksaa nauraa 2 tuntia sille, että mies pukeutuu hameeseen.

Kommentit (433)

Vierailija
241/433 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut vain lyhyehköllä lomamatkalla New Yorkissa, mutta matkalleni osui paikallinen "lumimyrsky". Näin suomalaisen näkökulmasta kyse oli ihan tavallisesta reippaan puoleisesta lumisateesta. Ymmärrän, että tuon kokoisessa kaupungissa auraus voi kestää ja aurauskalustostakin voi olla pulaa. Pidin kuitenkin hieman liioiteltuna, että joka tv-kanavan uutisissa asiasta peloteltiin skandaalimaisesti 24/7 (mitään muita uutisia ei tuolloin näytetty), liikkumista ulkona kehotettiin välttämään täysin (manhattanin kadut eivät edes olleet kunnolla lumessa!) ja lentokenttä suljettiin täysin. En tiedä, oliko myrsky pahempi jossain kaupungin ulkopuolella, mutta kyllä tuo ylidramatisointi yllätti.

Kai noissa lumijutuissa on se, että kun ei ole samanlaisia varusteita olemassa. Ei aurauskalustoa, talvirenkaita jne. Sitä voi tietenkin miettiä, että miksi ei, kun lunta kuitenkin sataa ainakin joka talvi useita kertoja. Itse olin Pennsylvaniassa vaihtarina, enkä oikein tiedä, oliko siellä edes talvirenkaita käytössä. Lunta siellä kuitenkin oli ohutta kerrosta muistaakseni pitkin talvea. Tai kamala, en edes muista enää :) Saattoi olla, että tiet kuitenkin pysyi sulana. Laskettelemassa käytiin koko talvi monen kuukauden ajan joka lauantai, mutta se saattoi olla vähän pohjoisemmassa, esim. New Yorkin osavaltion puolella. Kerran oli snow day, joka tietenkin oli aivan tavallinen talvipäivä. Ehkä jotain -10-15 astetta, ei mitenkään kovin kylmä, mutta koulu peruttiin mielestäni juuri kylmyyden takia. Kun ihmettelin miksi, mulle selitettiin, että jos jotkut (tietenkin aivan koulun lähellä asuvat, ei oikeutta bussiin) joutuvat kävelemään kouluun, niin he voisi vaikka paleltua vakavasti. Esitin, että entäs jos he laittaisivat enemmän vaatetta päälle... Ja kun kyse oikeasti olisi jostain alle km matkasta, jos sitä bussikyytioikeutta ei olisi.

Tämä tietynlainen avuttomuus on se, jota mä en oikein ymmärrä amerikkalaisuudessa, että mistä se oikein tulee. Asiat, jotka eivät ihan todella ole niin vaarallisia ja vaikeita, ovat sitä. Esimerkkinä se, että mulle oli kuulemma vaikeaa ollut löytää isäntäperhettä, koska mulla oli laktoosi-intoleranssi. Että moni ei halua ottaa vastuuta tällaisesta :D Ihan kuin mulla olisi ollut joku hemofilia tai vastaavaa.

Vierailija
242/433 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pohjoismaat usein käännetään -> Scandinavian countries.  Voihan tuosta nipottaa, tai sitten vaan hymyillä "exactly!" Tai olla vaan, että "Yes, the Nordic countries!" 

Voin kyllä kuvitella suomalaisen kiristelemässä hampaitaan ja tuijottamassa jenkkejä alta kulmain, matalalla äänellä kertoen mikä on kuule Skandinaviaa ja mikä Pohjoismaita ja työntäkää se skandinavia perseeseenne. Jenkkiparat :D

Juurihan se Känni-Sharon julisti oikein suorassa lähetyksessä, että Norja ja Suomi ovat sama asia, eli Skandinaviaa.

Eikös Sharon Osbourne ole britti?

Juu on toki, tarkoitinkin tuota yleisemmin kuin vain amerikkalaisten kohdalla. Toistaiseksi olen tavannut vain yhden tsekkiläisen ja yhden saksalaisen, jotka tiesivät, ettei Suomi kuulu Skandinaviaan :).

Eihan tallakaan palstalla nayteta tietavan etta sellaista maata kuin "Jenkkila" ei ole edes olemassa ja etta kaikki amerikkalaiset eivat ole jenkkeja. Menepas jossain etelavaltiossa jenkittelemaan niin voit saada nyrkista naamaan. Pata kattilaa soimaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/433 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mainosten määrä TV:ssä ja kaupunkiympäristössä. Ja se, että ne mainokset on tosi erilaisia kuin Suomessa, esimerkiksi hillittömän kokoiset billboard-mainokset lääkeyhtiöiltä_ "Stomach pain? Headache? Ask your doctor to prescribe you THIS medicine!" (kun Suomessa yleensä lääkäri kertoo minulle mitä lääkettä otan, ei toisinpäin...)

Samoin asianajajien mainokset mallia "ask us how you can sue your workplace / the nearby restaurant / your school!" Siis ihan oikeasti, ne mainostaa että kysypä miten voit yrittää saada rahaa nyhdettyä joltain taholta.

Ja TV:ssä on mainostaukoja noin viiden minuutin välein, joten yksi 20-25 minuutin tv-sarjajakso kestää mainoksineen sitten sen tunnin...

Taalla ei sitten vastaavasti ole televisionkatselulupia ja -maksuja, eika kiertelevia tarkastajia tunkemassa kotiin.

Vierailija
244/433 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mainosten määrä TV:ssä ja kaupunkiympäristössä. Ja se, että ne mainokset on tosi erilaisia kuin Suomessa, esimerkiksi hillittömän kokoiset billboard-mainokset lääkeyhtiöiltä_ "Stomach pain? Headache? Ask your doctor to prescribe you THIS medicine!" (kun Suomessa yleensä lääkäri kertoo minulle mitä lääkettä otan, ei toisinpäin...)

Samoin asianajajien mainokset mallia "ask us how you can sue your workplace / the nearby restaurant / your school!" Siis ihan oikeasti, ne mainostaa että kysypä miten voit yrittää saada rahaa nyhdettyä joltain taholta.

Ja TV:ssä on mainostaukoja noin viiden minuutin välein, joten yksi 20-25 minuutin tv-sarjajakso kestää mainoksineen sitten sen tunnin...

Taalla ei sitten vastaavasti ole televisionkatselulupia ja -maksuja, eika kiertelevia tarkastajia tunkemassa kotiin.

Ei muuten ole Suomessakaan.

Briteillä on.

Vierailija
245/433 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei tätäkin ketjua poisteta?????

Vierailija
246/433 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittavaa :D

Vierailija
247/433 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja niinhän se samamuotoinen aloitus islamilaisista poistettiin. Pitihän se arvata. Tuplastandardit.

Vierailija
248/433 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä, mitä saa sanoa amerikkalaisista, ei saa sanoa islamilaisista. Iltasanomat ja hesari boikottiin.

Vierailija
249/433 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jenkit ovat idiootteja kirjoitti:

Amerikkalaisille pitää ennen tarjoilua muistuttaa kirjallisesti, että KAHVI ON KUUMAA!

Otin juuri käyttöön kaapissa pitkään viruneen, mutta uuden Puman college-paidan ja sen niskalapun takana lukee informatiivisesti: "Wash this when dirty." Netistä löytyi muitakin kuluttajia, jotka olivat ällistyneet mokomasta "vinkistä."

http://brobible.files.wordpress.com/2016/01/must-see-imagery-wash-when-dirty.jpg?quality=90&w=650

Kyse on kuulema vitsistä:

https://www.reddit.com/r/NoStupidQuestions/comments/3mz53z/my_puma_swea…

http://i.imgur.com/ZWNkQ.png

Vierailija
250/433 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amerikassa on aika yleistä olla yli 200-kiloinen.

Vierailija
251/433 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isisille atomipommi kirjoitti:

Tiestittekö, että AMERIKKALAINEN KÄYTTÄÄ VUODESSA KAKSINKERTAISEN MÄÄRÄN ENERGIAA SUOMALAISEEN VERRATTUNA, vaikka siellä esim. asuntojen lämmitystarve on paljon pienempi! :O

Ajellaan 2-tonnisella isolla V8-autolla lähikauppaan, ilmastointi huutaa joka paikassa ja ovet auki, uima-altaat höyryävät talvisinkin, jouluvalaistus saa sulakkeet hehkumaan, joka paikassa on aataminaikaista tekniikkaa (mm. hehkulamppuja) ja jätettä syntyy ihan helvetinmoinen määrä päivässä per jenkki!

Meillä newyorkkilaisessa pikkukaupungissa lajiteltiin ja kerättiin postilaatikolta kaikki muovit, metallit, paperit, pahvit ja lasit, kompostoitiin eloperäiset jätteet, kerättiin ongelmajäte pari kertaa vuodessa ja isot kamat kuten huonekalut joka toinen kuukausi jo 10 v. sitten. Vaan eipä onnistu meillä, ellei itse aja kierrätysasemille.

Vierailija
252/433 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut vain lyhyehköllä lomamatkalla New Yorkissa, mutta matkalleni osui paikallinen "lumimyrsky". Näin suomalaisen näkökulmasta kyse oli ihan tavallisesta reippaan puoleisesta lumisateesta. Ymmärrän, että tuon kokoisessa kaupungissa auraus voi kestää ja aurauskalustostakin voi olla pulaa. Pidin kuitenkin hieman liioiteltuna, että joka tv-kanavan uutisissa asiasta peloteltiin skandaalimaisesti 24/7 (mitään muita uutisia ei tuolloin näytetty), liikkumista ulkona kehotettiin välttämään täysin (manhattanin kadut eivät edes olleet kunnolla lumessa!) ja lentokenttä suljettiin täysin. En tiedä, oliko myrsky pahempi jossain kaupungin ulkopuolella, mutta kyllä tuo ylidramatisointi yllätti.

Kai noissa lumijutuissa on se, että kun ei ole samanlaisia varusteita olemassa. Ei aurauskalustoa, talvirenkaita jne. Sitä voi tietenkin miettiä, että miksi ei, kun lunta kuitenkin sataa ainakin joka talvi useita kertoja. Itse olin Pennsylvaniassa vaihtarina, enkä oikein tiedä, oliko siellä edes talvirenkaita käytössä. Lunta siellä kuitenkin oli ohutta kerrosta muistaakseni pitkin talvea. Tai kamala, en edes muista enää :) Saattoi olla, että tiet kuitenkin pysyi sulana. Laskettelemassa käytiin koko talvi monen kuukauden ajan joka lauantai, mutta se saattoi olla vähän pohjoisemmassa, esim. New Yorkin osavaltion puolella. Kerran oli snow day, joka tietenkin oli aivan tavallinen talvipäivä. Ehkä jotain -10-15 astetta, ei mitenkään kovin kylmä, mutta koulu peruttiin mielestäni juuri kylmyyden takia. Kun ihmettelin miksi, mulle selitettiin, että jos jotkut (tietenkin aivan koulun lähellä asuvat, ei oikeutta bussiin) joutuvat kävelemään kouluun, niin he voisi vaikka paleltua vakavasti. Esitin, että entäs jos he laittaisivat enemmän vaatetta päälle... Ja kun kyse oikeasti olisi jostain alle km matkasta, jos sitä bussikyytioikeutta ei olisi.

Tämä tietynlainen avuttomuus on se, jota mä en oikein ymmärrä amerikkalaisuudessa, että mistä se oikein tulee. Asiat, jotka eivät ihan todella ole niin vaarallisia ja vaikeita, ovat sitä. Esimerkkinä se, että mulle oli kuulemma vaikeaa ollut löytää isäntäperhettä, koska mulla oli laktoosi-intoleranssi. Että moni ei halua ottaa vastuuta tällaisesta :D Ihan kuin mulla olisi ollut joku hemofilia tai vastaavaa.

Hyviä huomioita. Amerikkalaisten valtaosa on tottunut aika huolettomaan elämään (tätä nykyä), suomalaiset kai sanoisivat pumpulissa tai kuplassa elämiseen. Suomalainen olemassaolon epävarmuus on siellä sangen vieras kokemus maailmasta. Pikemminkin ympäristö on mahdollisuus, ei uhka.

Vierailija
253/433 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko jo sanottu: amerikkalaiset ei osaa ajaa manuaalivaihteisella autolla.

Heh. Ei täällä ole manuaalivaihteisia autoja:D eikä ruuhkissa ajamisesta tulis yhtään mitään ilman automaattivaihteita.

Totta, pitäisi olla mustekalan lonkerot, jotta pystyisi samanaikaisesti mättämään kaksin käsin eväitä naamaan ja käyttämään vaihdekeppiä. Tämä oli vitsi.

Vierailija
254/433 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

My very first night in the States, Blue Springs near Kansas City, I decided to go for a walk to stretch my legs. It was about 11pm and my lady hostess was puzzled that I wanted to go for a walk, like, at all. I was dismayed that there appeared to be no pavement (that’s Limese for sidewalk) so I took a stroll down the highway on the grass verge. I ended up in the back of a black and white, two police cars having been despatched. I first noticed something was amiss upon hearing a whoop whoop! and an amplified voice saying ‘Stand still sir! Stand still! Hands above your head sir! Hands above your head’ and looking round saw two squad cars, all nicely lit up. So a cop got out, approached with his hand on his holster and said ‘Yer not from round here, are ye?’ ‘Erm, no officer. I’m from England’ as if that was a reasonable explanation. It wasn’t, so they needed to check me out and drove me home where my lady-friend almost fainted with shock. ‘It’s OK officer! He’s from London!’ I didn’t bother after that. I was in a car all the time, give or take, the whole three months I was in The Land of the Free. I almost lost the use of my legs.

Maassa on pitkät etäisyydet ja mukava elämä on sikäläinen keskiluokkainen normi. Lisäksi auto on tehokas tapa siirtyä äkkiä kohteeseen. Viimeisenä ihmiset ehkä pelkäävät tulevansa rikoksen uhriksi herkemmin ollessaan jalkautuneina. Mm. näistä syistä ihmiset eivät liiku kehollaan likimainkaan kuten Euroopassa tehdään.

Vierailija
255/433 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isisille atomipommi kirjoitti:

Tiestittekö, että AMERIKKALAINEN KÄYTTÄÄ VUODESSA KAKSINKERTAISEN MÄÄRÄN ENERGIAA SUOMALAISEEN VERRATTUNA, vaikka siellä esim. asuntojen lämmitystarve on paljon pienempi! :O

Ajellaan 2-tonnisella isolla V8-autolla lähikauppaan, ilmastointi huutaa joka paikassa ja ovet auki, uima-altaat höyryävät talvisinkin, jouluvalaistus saa sulakkeet hehkumaan, joka paikassa on aataminaikaista tekniikkaa (mm. hehkulamppuja) ja jätettä syntyy ihan helvetinmoinen määrä päivässä per jenkki!

Meillä newyorkkilaisessa pikkukaupungissa lajiteltiin ja kerättiin postilaatikolta kaikki muovit, metallit, paperit, pahvit ja lasit, kompostoitiin eloperäiset jätteet, kerättiin ongelmajäte pari kertaa vuodessa ja isot kamat kuten huonekalut joka toinen kuukausi jo 10 v. sitten. Vaan eipä onnistu meillä, ellei itse aja kierrätysasemille.

Samoin meilla. Lisaksi ComEdilta voi tilata ILMAISEN energiakartoituksen jonka yhteydessa kaikki talon lamput vaihdetaan uusiin ILMAISEKSI. Ensi viikolla on vanhojen laakkeiden kerayspaiva. 

Vierailija
256/433 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ilmastointi mitaan huuda, ihan hiljaa toimii.

Vierailija
257/433 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En viitsi lainauksella tehdä pitkää viestiä, joten tv-ohjelmien ärsyttäviin piirteisiin liittyen:

Lääkärit-ohjelman mennessä mainostauolle tms. miesääni (Travis?) määkäisee aina ärsyttävästi: Thäääts nääääkst!"

Vierailija
258/433 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä käynyt Amerikassa mutta minua ihmetyttää, että amerikkalaiset pyrkivät usein antamaan itsestään ahkeran ja työteliään kuvan. Lomia on vähän ja siitä ollaan ylpeitä, työpäivät on pitkiä jne. Sitten toisaalta kailen pitää olla convenient. Autolla ajetaan lyhyetkin matkat, ei kokata itse eikä vaivauduta ottamaan selvää asioista.

Vierailija
259/433 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää keskustelu tekee kyllä mut ihan helvetin onnelliseks siitä että asun Suomessa =D Ei tarvi olla siellä niiden yksinkertaisten tollojen, joka paikkaan autolla menevien ja läskiperseiden keskellä, on ihanaa olla suomalainen!

Asia ei ole niin yksinkertainen. Vaikka keskiverto amerikkalainen saattaa vaikuttaa tyhmältä, usassa on kuitenkin maailman arvostetuimmat ja kovatasoisimmat yliopistot. Teet suuren virheen, jos alat halveksua jotain tiettyä kulttuuria. Meillä olisi paljonkin opittavaa muista kulttuureista - enkä nyt tarkoita pelkästään amerikkalaista kulttuuria.

Vierailija
260/433 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää keskustelu tekee kyllä mut ihan helvetin onnelliseks siitä että asun Suomessa =D Ei tarvi olla siellä niiden yksinkertaisten tollojen, joka paikkaan autolla menevien ja läskiperseiden keskellä, on ihanaa olla suomalainen!

Asia ei ole niin yksinkertainen. Vaikka keskiverto amerikkalainen saattaa vaikuttaa tyhmältä, usassa on kuitenkin maailman arvostetuimmat ja kovatasoisimmat yliopistot. Teet suuren virheen, jos alat halveksua jotain tiettyä kulttuuria. Meillä olisi paljonkin opittavaa muista kulttuureista - enkä nyt tarkoita pelkästään amerikkalaista kulttuuria.

Asiaa. Kannattaa myös muistaa ettei amerikkalainen kulttuuri ole yksi vaan monta. On aika eri maailma jossain alabamalaisella kristityllä maaseudulla kuin vaikkapa New Yorkin juutalaisyhteisössä. Jälkimmäisessä saattaa olla akateeminen koulutus jokaisella ja ties monennessako sukupolvessa kun taas suomalaiset ovat hyvin usein korkeintaan toisen polven akateemisia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan yhdeksän