Millainen on Turun Varissuo asuinalueena lapsiperheelle?
Edulliset omistusasunnot ja hyvät palvelut houkuttelevat! Olemme muuttamassa Turkuun miehen työn perässä Satakunnasta. Kokemuksia alueesta olisi kiva kuulla!
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
On todella suotavaa että ap:n kaltaiset kohtaavat konkreettisesti unelmansa. Lapsia tietty käy hieman sääliksi.
Heistä kasvaa empaattisia, avarakatseisia ja fiksuja tyttöjä. Mutta sääli sinä ihmeessä... Ap
Vierailija kirjoitti:
Jos tuolta asunnon ostaa, niin pitää varautua siihen, ettei sitä saa välttämättä enää myytyä, vaikka joustaisi hinnassa.
Tuntuu lasten puolesta pahalta, että joku edes vitsillä ajattelisi muuttavansa tuonne. Kuka ajattelee lasten parasta, jos ei oma äiti!?
Lasten isä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsia ei ainakaan kannata laittaa lähikouluun, jos muutatte Varissuolle. Siellä on liikaa monikulttuuria.
Siellähän lapset oppivat suvaitsevaisiksi. Minusta tuo on hienoa eivätkä muut kulttuurit minua häiritse. Miksi haittaisi! Ap
Koulussa voi luokassa olla 25 oppilaasta 5 jotka puhuu äidinkielenään suomea. Erityisopetus keskittyy siis niihin lapsiin jotka eivät osaa edes suomea.
Varissuolla on voimakkaat etniset ryhmittymät, jotka nokkivat aika paljon toisiaan.
Suomalaisista jotka Varissuolla asuvat keskimääräistä isommalla osalla on pahoja elämänhallinnan ongelmia ja alkoholin kanssa läträtään arjet ja pyhät. Tämä on mielestäni isompi ongelma kuin keskenään nahinoivat mamut.
Toki Varissuolla on myös ihan tavallisia ihmisiä, mutta ei siellä kovinkaan huoletta voi antaa lasten liikkua, saati että itse uskaltaisin kävellä siellä monella alueella vaikkapa perjantaina pimeän tultua.
Olemme asuneet perheeni kanssa Varissuolla, rauhallisella rivitaloalueella yli kolmekymmentä vuotta. Edulliset asumiskustannukset, rahaa jää muuhunkin. Luonto lähellä, metsä vastassa ulko-ovelta lähtiessä, hy ät ulkoilu- ja liikuntamahdollisuudet sekä hyvät lähipalvelut. Lapset käyneet koulunsa ensimmäisestä luokasta lukioon, monikulttuurisessa ympäristössä, suvaitsevaisiksi ja hyvin ihmisten kanssa toimeen tuleviksi aikuisiksi. Mitään häiriötä ei ole omalla lähialueella ollut. Liikekeskuksen ympäristössä känniääliöt pörräävät kesäisin, mutta ei heistä mitään haittaa ole itselle ollut, ovat vain ärsyttäviä (eivät ole ulkomaalaistaustaisia). Yleensä ihmiset, jotka eivät ole koskaan asuneet Varissuolla, puhuvat alueesta pelkästään negatiivisesti. Häiriön tuottajat asuvat alueen vuokrataloissa ja ovat suomalaisia pääasiassa. Ulmomaalaistaustaiset ovat pääasiassa tavallisia lapsiperheitä.
Asuttamastani taloyhtiöstä myytävät asunnot menevät kaupaksi todella nopeasti, silloin harvoin, kun myytäväksi edes tulee asuntoja. Eli, ei kannata yleistää, jos omat asuntokaupat ovat epäonnistuneet.
Äitiliiniisäliini kirjoitti:
Olemme asuneet perheeni kanssa Varissuolla, rauhallisella rivitaloalueella yli kolmekymmentä vuotta. Edulliset asumiskustannukset, rahaa jää muuhunkin. Luonto lähellä, metsä vastassa ulko-ovelta lähtiessä, hy ät ulkoilu- ja liikuntamahdollisuudet sekä hyvät lähipalvelut. Lapset käyneet koulunsa ensimmäisestä luokasta lukioon, monikulttuurisessa ympäristössä, suvaitsevaisiksi ja hyvin ihmisten kanssa toimeen tuleviksi aikuisiksi. Mitään häiriötä ei ole omalla lähialueella ollut. Liikekeskuksen ympäristössä känniääliöt pörräävät kesäisin, mutta ei heistä mitään haittaa ole itselle ollut, ovat vain ärsyttäviä (eivät ole ulkomaalaistaustaisia). Yleensä ihmiset, jotka eivät ole koskaan asuneet Varissuolla, puhuvat alueesta pelkästään negatiivisesti. Häiriön tuottajat asuvat alueen vuokrataloissa ja ovat suomalaisia pääasiassa. Ulmomaalaistaustaiset ovat pääasiassa tavallisia lapsiperheitä.
Juopuneet melko vähän häiritsevät, ennemmin he jotka kyselevät tietä johonkin vaikka hyvin ovat selvillä mihin ovat menossa, korostaakseen omaa paremmuuttaan. En vaan edes huomannut että asumisessa jotain vialla ennen kuin alettiin neuvoa, miten kurjaa pitäisi olla...
Varissuo on nykyään ihan ok alue. Alueella asuvat maahanmuuttajat ovat pääosin asuneet Suomessa jo pidempään ja suurin osa on lapsiperheitä. Ongelmiahan on lähinnä niissä lähiöissä, joissa paljon yksinäisiä miehiä, on ne sitten mamuja tai kantasuomalaisia. Siinä kauppakeskuksen kulmilla pyörii kyllä juoppoja, mutta muuten alue on luonnonläheinen ja siisti. Koulu ja kirjasto on kulmilla, plus hyvät liikenneyhteydet. En itse muuttaisi Vakkelle, kun en tykkää kulkea bussilla, mutta onhan se selkeästi vanhan maineensa vanki ja se näkyy myös asuntojen hinnoissa. Toisaalta ne kerrostalot ovat sitten elementtitaloja, eli ei se mikään persoonallisuudellaan hurmaava asuinalue ole.
-turkulainen, N38
Varissuo on ollut 25 vuotta aika paha paikka.
Miten tällä palstalla voi olla niin paljon rasisteja? Ja monet ilmeisesti vielä naisia ja äitejä. Minkälaisia lapsia kasvatatte, jotain uusnatseja vai?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsia ei ainakaan kannata laittaa lähikouluun, jos muutatte Varissuolle. Siellä on liikaa monikulttuuria.
Siellähän lapset oppivat suvaitsevaisiksi. Minusta tuo on hienoa eivätkä muut kulttuurit minua häiritse. Miksi haittaisi! Ap
No tuota, et ole varmaan asunut aikaisemmin monikulttuurisesti rikkaalla alueella. Jätä enemmät kommentit asiasta siihen asti, kun olette tuolla asuneet jonkin aikaa.
Eläkeikäinen äitini asuu siellä. On ollut tyytyväinen, asuu kävelymatkan päässä liikekeskuksesta joten palvelut ovat lähellä. Maahanmuuttajista narisijat voi jättää omaan arvoonsa, saahan hekin asua missä tykkäävät. Edullisia, kivoja asuntoja.
Tuo on normaali slummiutumassa oleva lähiö. Asunnot ovat niin halpoja, että mamuillakin on niihin varaa. Tätä kautta asuntojen hinnat laskevat yhä edelleen kun kysyntä pienenee.
Sijoituksena siis uskomattoman huono.
Päiväkodit ja koulut ei ole hyviä. Liikaa maahanmuuttajia -> syö resurssit.
En minäkään rasisti ole mutta realisti. Eihän ne sopeudu kun elävät siellä jo melkein ihan omassa lähiössään.
Suomalaiset sitten valitettavasti pitkälti sosiaalihuollon asiakkaita. Itse en vaan usko että on hyväksi kun kaikki "ongelmatapaukset" keskitetään samalle alueelle.
Varissuo oli päässyt siihen pahimmat slummit ohjelmaan.
Älkää nyt herranjumala muuttako Varissuolle... Pilaatte lastenne tulevaisuuden!
Voi siellä jossai saada rauhassakin asua, tai sitten sattuu levottomaan paikkaan.
http://www.turkulainen.fi/artikkeli/492960-meksikolaisnayttelija-viikos…
Varissuolla kuvataan Bayoneta-nimistä elokuvaa. Helsingin Sanomat kertoo meksikolaisen elokuvaohjaaja Kyzza Terrazasin ja pääosanesittäjä Luis Gerardo Méndezin kokemuksia Turusta.
- Minua varoiteltiin Varissuosta ja minulle kerrottiin, että se on varsinainen getto. Tutustuttuani paikkaan olin aivan ihmeissäni. Jos tämä on teidän mielestänne getto, teidän pitäisi tulla katsomaan Meksikoon todellista gettoa, Méndez nauraa haastattelussa.
Opetus ei voi olla tasokasta, kun luokalla on selkeä enemmistö ulkomailta tulleita (joita tietty täytyy tukea enemmän, sillä omat vanhemmat eivät siihen pysty) Open aika menee erikoisasioihin.
Olen asunut 20 vuotta Halisissa. Sanoisin että kaikkeen tottuu ja turtuu. Nyt olen asunut 5 vuotta Westparkissa, niin voin sanoa että on se kontrasti aivan toisenlainen.
En muuttaisi enää takaisin Halisiin saatikka jonnekkin Vakkelle, ellei aivan pakko olisi. Etenkään jos on lapsia. Hyvät päiväkodit ja koulut on ensisijaisen tärkeitä.
Tarinoita varissuolta.....
Jaahas. En tykkää varissuosta. Olen asunut siellä ja oli kyllä tosi rauhallista mutta en tykkää hengata siellä. Asuisin asuisin mutta en murhaisi siellä. 😀
On todella suotavaa että ap:n kaltaiset kohtaavat konkreettisesti unelmansa. Lapsia tietty käy hieman sääliksi.