Saako TE-toimisto tietää etten mennyt työhaastatteluun?
Sain TE-toimistolta kirjeen, minun piti hakea työhön, jota en kerta kaikkiaan pysty tekemään. Kyseessä siis puhelinmyynti. Olen pari kertaa kokeillut sitä mutta en vaan pysty. Se on ihan hirveää enkä osaa sitä. Tuossa työssä on kaiken lisäksi pelkästään proviikkapalkka, eli jos ei saa myytyä niin ei saa palkkaa. Tein sitten ihan surkean hakemuksen, etten varmasti pääsisi haastatteluun. No, arvatkaapa vaan. Nyt tuli kutsu sinne. Olen tällä hetkellä reissussa ulkomailla, enkä siis mitenkään pääse sinne haastatteluun. En haluaisi menettää tukiani koska olen todella köyhä ja tarvitsisin ehdottomasti rahaa. Saako työkkäri tietää, etten mennyt haastatteluun?
Tämä reissu on jokaista penniä myöden mummuni kustantama jos joku sitä ihmettelee.
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Saa.
Miten ne saa tietää? Soittaako ne sinne työpaikalle vai mitä?
Vierailija kirjoitti:
Sain TE-toimistolta kirjeen, minun piti hakea työhön, jota en kerta kaikkiaan pysty tekemään. Kyseessä siis puhelinmyynti. Olen pari kertaa kokeillut sitä mutta en vaan pysty. Se on ihan hirveää enkä osaa sitä. Tuossa työssä on kaiken lisäksi pelkästään proviikkapalkka, eli jos ei saa myytyä niin ei saa palkkaa. Tein sitten ihan surkean hakemuksen, etten varmasti pääsisi haastatteluun. No, arvatkaapa vaan. Nyt tuli kutsu sinne. Olen tällä hetkellä reissussa ulkomailla, enkä siis mitenkään pääse sinne haastatteluun. En haluaisi menettää tukiani koska olen todella köyhä ja tarvitsisin ehdottomasti rahaa. Saako työkkäri tietää, etten mennyt haastatteluun?
Tämä reissu on jokaista penniä myöden mummuni kustantama jos joku sitä ihmettelee.
Huono provo
Olet todella köyhä, mutta olet tällä hetkellä ulkomailla reissussa? Selvä.
Huono provo. TE-toimisto EI tee työtarjouksia provikkapalkkaisiin töihin.
Provikkapalkkaisiin paikkoihin ei tehdä työtarjouksia, jos et ole itse ilmoittanut niitä hakevasi. Siksi en usko, että sait tarjousta.
Teemme yhteistyötä työvoimatoimiston kanssa ja he lähettävät meille tiedon keille he ovat lähettäneet osoituksen hakea paikkaa. Me sitten ilmoitamme sen pohjalta ketkä on ottanut yhteyttä ja ketkä ei.
Meillä oli justiinsa työpaikka avoimena mollissa, ja kun hakuaika oli ohi, tuli työkkäristä sähköpostia jossa kerrottiin, että työpaikasta on tehty työtarjous seuraaville henkilöille, ovatko he hakeneet työpaikkaa ja kuinka heidän kävi.
Eli riippuu ihan siitä puhelinmyyntifirmasta mitä kertovat työkkärille. Jos kertovat että olisit päässyt haastatteluun mutta et ilmestynyt, karenssia pukkaa. Minä kerroin muunneltua totuutta yhden tutun osalta, jotta hän ei saa karenssia. Oli meidän entinen työntekijä jota en olisi halunnut takaisin töihin, eikä hänkään halua takaisin meille.
Siis kyllä olen köyhä. Mummu halusi viedä minut ulkomailla käymään, kun pappa ei enää pääse. Lukekaa aloitus tarkemmin! En ole ostanut tämän viikon aikana kuin yhden jäätelötötterön. Minulla ei olisi ikipäivänä varaa lähteä reissuun.
Siinä työpaikkailmoituksessa ei kerrottu, että työstä saa proviikkapalkan. Tämä asia ilmoitettiin vasta sähköpostissa, jossa tuli kutsu haastatteluun.
En ole provo vaan tarvitsen ihan oikeasti neuvoja. En missään nimessä halua menettää tukia mutta en halua alkaa puhelinmyyjäksikään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huono provo
Et sitten loppuun asti viitsinyt lukea?
Miksi ihmeessä työkkäri tarjoaa sinulle provisiopalkattua työtä, jossa sinä et ole ennenkään pärjännyt?
Joku ei tässä tarinassa nyt täsmää. Kyllä sinun olisi pitänyt työttömäksi ilmoittautuessa jo tehdä selväksi se, että kokoaikatyötä haet, mutta puhelinmyyjäksi sinusta ei ole.
Ulkomaanmatkaa sinun ei tarvitse selitellä koskaan eikä kenellekään. Jos työkkärille paljastuu,e ttä olet puhelinmyynnistä kieltäytynyt, niin siinä sitten teet oikaisupyyntöä karenssipäätökseen työttömyysturvalain perusteella.
Muuten vaan vastaat omilla sivuilla asianmukaisesti kysymyksiin ja rasti ruutuun "en tullut valituksi".
Täytyy tunnustaa, että on tässä provossa vähän yritystä, kun on tuo ulkomaanmatkakin.
Vierailija kirjoitti:
Teemme yhteistyötä työvoimatoimiston kanssa ja he lähettävät meille tiedon keille he ovat lähettäneet osoituksen hakea paikkaa. Me sitten ilmoitamme sen pohjalta ketkä on ottanut yhteyttä ja ketkä ei.
Vai oikein osoituksen? Niin ehkä viime vuosikymmenellä. Nykyään ne ovat työtarjouksia. Kaikki työnantajat eivät tee yhteistyötä TE-toimiston (työvoimatoimisto joskus viime vuosituhannella) kanssa. Mutta työnhakija ei tiedä, kun tekee.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä työkkäri tarjoaa sinulle provisiopalkattua työtä, jossa sinä et ole ennenkään pärjännyt?
Joku ei tässä tarinassa nyt täsmää. Kyllä sinun olisi pitänyt työttömäksi ilmoittautuessa jo tehdä selväksi se, että kokoaikatyötä haet, mutta puhelinmyyjäksi sinusta ei ole.
Ulkomaanmatkaa sinun ei tarvitse selitellä koskaan eikä kenellekään. Jos työkkärille paljastuu,e ttä olet puhelinmyynnistä kieltäytynyt, niin siinä sitten teet oikaisupyyntöä karenssipäätökseen työttömyysturvalain perusteella.
Muuten vaan vastaat omilla sivuilla asianmukaisesti kysymyksiin ja rasti ruutuun "en tullut valituksi".
Täytyy tunnustaa, että on tässä provossa vähän yritystä, kun on tuo ulkomaanmatkakin.
En todellakaan tiedä! Silloin kun jäin työttömäksi työkkärin eukko soitti minulle, ja sanoin että olen ollut puhelinmyyntityössä mutta se ei missään nimessä ollut minua varten. Siihen työkkäri vastasi että juuu mutta niille nyt ainakin olisi töitä. Siihen minä vastasin, että varmasti juu mutta minä en voi sitä työtä tehdä. No eipä ollut apua kun nyt tuli tuo.
Harmittaa niin paljon. Olisi helppoa jos voisin vain mennä haastatteluun ja olla sielä ihan kamala, mutta pelkään että jos ilmoitan tuolle firmalle etten pääse haastatteluun niin sitten ne ainakin kantelevat työkkäriin.
En tajua tätä provohuutelua. Mitä ihmeellistä siinä on, että ihminen käy ulkomailla? Ärsyttää ihan hirveästi. Tylsää kun meni koko päivä pilalle tämän työhaastattelukutsun takia.
Vierailija kirjoitti:
Nyt tuli kutsu sinne?
Kaikkiin haastatteluihini on tullut puhelinsoitto, jossa on neuvoteltu sopivasta ajasta.
No käytännössä, se työnantajan antama aika on aina minulle kelvannut, mutta periaatteessa olisin aikaa voinut siirtää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huono provo
Et sitten loppuun asti viitsinyt lukea?
Jep, loppun asti huono provo. (Vaikka en ollutkaan alkuperäisen huono provo-kirjoittaja).
Siis tuli sähköpisti, koska en laittanut työhakemukseen edes puhelinnumeroani. Mutta siis jotkut työpaikat siis ovat yhteistyössä TE-toimiston kanssa ja jos ei hae niitä kunnolla, niin TE-toimisto saa tietää? Ja sitten on semmoisia, jotka eivät ole yhteistyössä ja niistäkö sitten TE-toimisto ei saa tietää?
Voiteko nyt lopettaa tuon provohuutelun koska kaipaan oikeasti neuvoja!!
-AP
Sinuna välittäisin tuon sähköpostin työkkäriin ja ilmoittaisin että kyseessä on provikkapalkkainen työ (jos siis on totta ettei työkkäriin voi provikkatöitä tarjota). Ilmottaisin sekä työkkäriin että haastattelevaan yritykseen olevani ulkomailla enkä siksi pääse ko. päivänä haastatteluun sekä päivän jolloin palaan. Ei kukaan voi vaatia että pitää 247 olla valmiina lähtemään haastatteluun.
Jos kutsu tulee uudelleen myöhemmälle päivälle sitten menet. Jos et ilmoita kellekään mitään ja jätät vain menemättä olet kusessa, mutta nyt sulla on ihan oikea syy.
En tiedä missä maassa olet lomailemassa ja kuinka kauan vielä, mutta kysäses löytyskö sieltä jotakin hommaa, baarista, lasten hoitoa, siivoomista etc.. ja jos sattus tärppäämään niin jäät sinne ja haistatat työkkärin karennsseille piutpaut. Teet oikaisupyynnön karenssista jos viitsit ja nostat sitten sekä työkkäri rahat että ulkomaan liksan =b Turha tänne suomeen on loka-marraskuuksi takaisin tulla, pimeetä, märkää ja kylmää. Äläkä nyt lyhyttä lomaasi kuitenkaan tuollaisella pilaa. Ilmota sinne puhelinmyynti firmaan ettet pääse haastatteluun.
No soita tuöpaikalle ja kerro tilanteesi, sovi haastattelu myöhemmäksi. Niin asioita hoidetaan.
Saa.