Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

10v tytön syntymäpäiville ei itse "ohjelmanumeroihin" jäänyt ketään, tyhjäsivät pöydän herkuista, ottivat lahjapussit ja lähtivät

Vierailija
11.10.2016 |

Ohjelmassa olisi ollut helmikorujen askartelua ja kynsien koristelua. Luokkakaverit olivat pyytäneet lahjapussit etukäteen ja tyttö oli antanut. Ei ollut tajunnut että he häipyvät. Kirjaimellisesti tyhjäsivät pöydän herkuista, ottivat lahjapussit ja lähtivät porukalla. Tytön toive oli että minä olen sivummalla juhlien ajan niin en tiennyt tästä ennenkuin tuli itkien kertomaan.

Mitä ihmeen käytöstä tuollainen on ja mistä opittu?

Kommentit (125)

Vierailija
61/125 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samanlaisia vieraita ollut meilläkin, kun "on pitänyt kutsua kaikki". Ensimmäiset kysyvät jo heti sisälle tultuaan, että milloin saa lähteä pois. Olisi tehnyt mieli heittää saman tien pihalle. No, seuraavana vuonna jätettiin tuollaiset kutsumatta, ja kutsuttiin vaan oikeat kaverit vaikka kuinka tulis paha mieli niille joita ei kutsuta. Miksi pitäisi kutsua juhliin jotain päivänsankarin dissaajia?

Vierailija
62/125 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se vanhempiin yhteydessä oleminen useinkaan auta. Yleensö vanhemmat ovat samaa kaliiperia.

Olin hyvin ystävällisesti ja varovasti yhteydessä lastani kiusanneen äitiin. Se äitihön se vasta sekopää olikin. Kuulin myöhemmin myös muilta vastaavia kokemuksia tuosta äidistä.

Olin sen kanssa jo 4 vuotta ollut hyvänpäiväntuttu, mutta tällaisessa asiassa se oli ohan seko.

opettajaanko ottaminen sitten auttaa?

Tässä on tytölle sitä elävää oppimateriaalia, jota ei kannata ohittaa. Enään ei olla iässä, jossa ollaan kaikkien kavereita vaan tämä elämän julmuus alkaa korostumaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/125 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiivitaavi86 kirjoitti:

Anteeksi mutta mitkä lahjapussit? Silloinkun minä olin lapsi, vietiin lahja synttärisankarille. Vieraat saa kakkua ym herkkuja. Itselläni lapsi vasta 1vee. Taitaa tällä mammalla olla jotain opittavaa..

Mä taasen en ymmärrä tätä lahjapussien suurta äimistelyä. Olen itse 38 v ja lapsuudessani Espoossa sen 30 vuotta sitten oli ihan tavallista että synttäreillä oli ongintaa josta sai lahjapussin tai sitten muuten vaan kotiin mennessä. 

Ja ei ollut mikään ongelma jos sellaista ei saanutkaan. kuten ei ole ollut omien lasteni synttäreilläkään, välillä on tullut annettua niitä, välillä ei.

Vierailija
64/125 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on tätä "mä kerro äidille josset sä sitä" ja "mä kerron iskälle josset sä sitä ja tätä" sitten se jatkuu myöhemmin että "mä kerron opelle josset sä sitä" ja "mä kerron pomolle jos sä niin ja näin" Koittakaa nyt aikuiset ihmiset....

Ensiksikin kysy siltä pennultasi että kiu-sa-taan-ko sitä koulussa? Onko sillä koulussa kavereita? näillä pääset alkuun.

Jos sillä sitten ON kavereita ja haluutte pitää vielä 11 vuotiaalle synttäreitä niin sitten sanot sille lapselle että ens kerra sitten kutsuu niitä kavereita syntymäpäivilleen ei muita kylän ja koulun kakaroita.

Sitten toiseksi ihan perus asia syntymäpäivä sankarille tuodaan lahja, vieraita ei lahjota.

Vierailija
65/125 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen ei ehkä ollut tuollaisia luokkakaveri-synttäreitä. Meidän lapsilla pidettiin sellaiset suomi-tyyliset, oli pari parasta kaveria, serkkuja ja naapureita, aina kuitenkin aikuisia myös. Jotkut läheiset kaverit olivatkin eri koulussa, ruotsikielisessä. Kaikilla oli juhlamieli ja käytöskin lähinnä normaalia.  Vasta murrosikäiset pitivät omia bileitä, eikä niihin ku tsuttu koskaan koko luokkaa vain lähimpiä. Lastenlapsien juhlia ole ollut laittamassa, ruokia hankkimassa ja siivoamassa. joskus on ollut 100 vierasta, mutta mitään läksiäislahjoja ei anneta, ellei nyt sitten niitä pieniä onginta -leluja lasketa. Juhlat ovat olleet hyvin suosittuja, kun myös vanhemmat ja sisarukset ovat tervetulleita.  Nämä juhlat ovat olleet alle 10-vuotiaille. Isommat pitävät kai Helsingissä tuollaista j o liian lapsellisena. Yhtään en ymmärrä miten tämä opettajalle kuuluisi.Ei kukaan voi määrätä ketä pitää kutsua.

Vierailija
66/125 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon ikäiset osaavat olla tylyjä vieraita.

Omat lapset ovat poikia joten kokemusta on vain poikien käytöksestä.

Osaavat valittaa ihan kaikesta. Tarjoilut on huonoja, ohjelma on tylsää, liian vähän vieraita...

Yksi pahimmista valittajista sai omille synttäreille (oman valitusvirtensä jälkeen ) vain 2 vierasta. Ja tarjoilukin oli ollut vain karkkia ja popparia ja mehua.

Vierailija
67/125 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi sanoo ettei häntä varsinaisesti kiusata mutta ei oteta inside-juttuihin mukaan. Tyttöni itse pyysi minua tekemään lahjapussit koska pelkäsi että muuten tulee vain pari vierasta. En ole varmaan täydellinen äiti, mutten mitään armottomia haukkujakaan ansaitse. Parhaani yritin.

Ap

Vierailija
68/125 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteys tyttöjen vanhempiin ja opettajaan. Toivottavasti edes yksi tytöistä ymmärtää hävetä käytöstään.

Vierailija
69/125 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitää antaa lahjapussukat vieraille? Ongintalahjat tms. riittävät aivan hyvin! Samoin herkut päälle, mitä pöydässä syövät. Meillä lapset jo isoja, mutta aikoinaan yhdessä päätettiin, että 10v- synttärit olivat viimeiset kaverisynttärit. Sen jälkeen kävivät parhaan kaverinsa kanssa esim. elokuvissa ja hampurilaisella, minun piffaamana syntymäpäivinään. Eihän tuolla lahjapussukkahypetyksellä saada mitään muuta kuin kiittämättömiä kakaroita! Viheltäkää vanhemmat tämä peli nyt poikki, aloittakaa siitä. Ja kaikenlainen kilpavarustelu pois, ehkäpä yhteisellä päätöksellä?!

Vierailija
70/125 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi sanoo ettei häntä varsinaisesti kiusata mutta ei oteta inside-juttuihin mukaan. Tyttöni itse pyysi minua tekemään lahjapussit koska pelkäsi että muuten tulee vain pari vierasta. En ole varmaan täydellinen äiti, mutten mitään armottomia haukkujakaan ansaitse. Parhaani yritin.

Ap

Mistä ne vieraat tiesivät, onko lahjapusseja vai ei? Senhän näkee vasta sitten, kun on tullut juhliin. Vai onko tyttäresi mainostanut koulussa niitä lahjapusseja ja niiden avulla koittanut houkutella synttäreilleen vieraita, jotka todellisuudessa eivät ole hänen ystäviään eikä kavereitaan? Jos näin, niin ymmärrän tuon lahjapussien pyytämisen heti juhlien alussa, koska lahjapussien vuoksi on ylipäätään vaivauduttu paikalla. 

Et ole täydellinen äiti eikä ole kukaan muukaan, mutta jos tyttäresi on lahjapusseilla koittanut houkutella synttäreilleen porukkaa, niin tuo vieraiden toiminta kuullostaa jo ihan loogiselta. 

Vierailija
71/125 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä 10-vuotiaat ny osaa jo tehdä omia kaveriporukoita ja jättää joku niistä ulkopuolelle. Nyt on varmaan käynyt niin että lapsesi on ollu luokan epäsuosituin ja siellä on ollu niitä kiusaajia mukana jotka on saanut muutkin keplottelemalla lähtemään lahjapussien kanssa nopeammin kotiin. Puhu opettajan kanssa tästä niin saadaan tuommoinen yhden ihmisen kiusaaminen toivottavasti loppumaan.

Vierailija
72/125 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin itse vasta synttäreille, jossa oli alle kouluikäisiä. Televisio oli päällä koko juhlan ajan. Oli aika ikävää. Onkohan kovin yleistä?

Vierailija
73/125 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olitko laittanut kutsuun, koska juhlat loppuvat?

Sä olet vissiin yhden tällaisen hirviön vanhempi.

Vierailija
74/125 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis ei voi olla totta! Opettaja saisi pitää puhuttelun koko porukalle! Tuohon pitää puuttua ja siitä pitää puhua, tuo on kiusaamista. Ai kamala miten paha mieli tuli tytön puolesta :'( 

Mitä hittoa...opettajan?! Miten asian kuuluu koululle?!

Suurin osa koulukiusaamisesta tapahtuu koulun ulkopuolella, jotta koulussa ei juuri puututtaisi toisen lyttäämiseen. Ei ne lapset tyhmiä ole, vaikkeivät enää osaa lukea...

Vierailija
75/125 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi!

Haluaisin näin 13-vuotiaana muistuttaa, että kannattaa kutsua juhliin vain parhaita ystäviä.

Ystävälläni oli hiljattain synttärit ja yökylä yhdistettynä siihen, meillä kaikilla oli todella hauskaa ja juhlat  lähensivät meitä entisestään.

Kannattaa jutella lapsen kanssa, millaista hänellä on koulussa ja onko kaikki ok. Mielestäni kiusaajatyttöset   pitäisi saada mahdollisimman nopeasti kuriin. Kukaan ei ansaitse huonoja ystäviä.

Olkaa varmoja, että kutsuvieraat todella ovat hyviä, luotettavia ystäviä, jotka eivät vastaavia temppuja ole tekemässä!

Vierailija
76/125 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän epäasiallinen kommentti koska kaikissa perheissä on omat tavat. En usko että noin hirveän kokemuksen jälkeen halutaan enää tuollaista syyllistämistä kuulla.

Vierailija
77/125 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai tämä nykysin siitä johtuu, että vanhemmat ovat kavereita lapsilleen, eivätkä kasvattajia, niin kuin viime viikollakin eräs lastenpsykiatri sanoi lehdessä.

Sitä itse ihmettelen, että mistä se on tullut vanhemmille, että he eivät uskalla pitää kuria kunnolla tai opettaa hyvää käytöstä? Miten monet vanhemmat ovat niin hukassa? 

Vierailija
78/125 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuollaisia tapauksia näkee. Mitä nuorempia on lapset, sitä suorempaa on touhu. Teini-iässä toimitaan seläntakana.

Lasten määrä vaikuttaa juhliin. Jos on lähempänä 10 lasta, niin sitä määrää tarvitaan hallinnoimaan aikuinen. Se määrä lapsia alkaa olla jo kuin tiejyrä.

Muutaman lapsen voi antaa leikkiä keskenään, mutta siitä eteenpäin on oltava suunniteltua ohjelmaa.

Yleensä lapset ovat hyvä tapaisia ja kohteluaita, mutta kuten sanotaan ryhmässä tyhmyys tiivistyy.

Joka tapauksessa en jättäisi 10-vuotiaita juhlimaan keskenään. Käy juuri noin varsinkin jos sankari on se kiltein.

Vierailija
79/125 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole lähtenyt mukaan tuohon lahjapussi touhuun. Meiltä ei ikinä ole kukaan saanut mitään kotiinviemislahjaa. Herkkuja syödään juhlien ajan. Toimimme kuten aikuistenkin juhlissa. Vieras ojentaa jotain tuomista ovella. Lähtiessään hänelle ei anneta lahjaa. 

Ehkä lapsen kaverienkin perheet ottaneet meiltä mallia, sillä eipä heilläkään ole ollut tätä lahjapussia. Tai en ainakaan ole huomannut eikä lapsi kertonut.

Ihan typerä tapa. 

Vierailija
80/125 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä muistan aikanaan että tuollaista jotkut lapset harrastivat juuri 10-15v. Tulivat porukalla jonkun vaivalla järjestämiin synttärijuhliin vain syömään/hakemaan lahjukset ja sitten jatkoivat keskenään sovitusti jonnekkin muualle. Törkeää käytöstä.